גרף

לאחר זינוק של 300% בשנה - מניית אל על צנחה בבורסה במחזור גבוה

מניית אל על משלימה ירידה של 20% מאז חידוש המסחר לאחר החג - שתי סיבות עיקריות לכך
גיא בן סימון | (13)
נושאים בכתבה אל על

ציפיות המשקיעים לירידה בכניסות תיירים על רקע המצב ביטחוני או עליית מחיר הנפט? מניית אל על ספגה היום מימושים כבדים במחזור הירידות השלישי בגובהו בבורסה של תל אביב, וזאת לאחר שנהנתה מזינוק של יותר מ-300% בשנה האחרונה, בין היתר, על רקע ירידת מחיר הנפט.

מניית אל על 0% ירדה ב-6.6% במחזור של 21 מיליון שקל, לעומת מחזור יומי ממוצע של 2.7 מיליון שקל בשנה האחרונה, ולעומת מחזור יומי ממוצע של 8.9 מיליון שקל בחודש האחרון.  מדובר במחזור המסחר השלישי בגובהו בבורסה בתל אביב, שריכזה היום מחזור נמוך מאד של 411 מיליון שקל בלבד. מאז חידוש המסחר בשלישי האחרון לאחר חג הסוכות, מניית אל על השלימה ירידה של כ-20%, כאשר החברה נסחרת לפי שווי של 827 מיליון שקל.

אם העליות בשנה האחרונה יוחסו עד כה לירידת מחיר הנפט - שנחתך מרמה של 108 דולר לחבית ברבעון השני של 2012 עד ל-49 דולרים היום - נראה כי שינוי הכיוון של הזהב השחור שמאתגר את רף ה-50 דולר חבית מראה אותותיו, בעוד המשקיעים מחכים לראות האם ארגון אופ"ק ינקוט בצעדים כלשהם.

נזכיר כי כל שינוי של סנט במחיר של דלק סילוני משפיע על הוצאות החברה לדלק בכ-2.4 מיליון דולר. אם ברבעון השני של 2014 עלות הדלק של על אל הסתכמה ב-109.8 מיליון דולר - ברבעון השני של 2015 עלות הדלק ירדה ל-63.5 מיליון דולר 'בלבד'.

השינויים במחירי הנפט לרוב היטיבו עם החברה שניצלה את מחיר השפל וערכה עסקאות גידור של 39% מהצריכה הצפויה לשנה קדימה, וכ-15% מהצריכה הצפויה לחציון השני של 2016. נכון לרבעון השני, שיעור הוצאות הדלק הסילוני מהמחזור ירד מ-33.2% לכ-26.4% כאשר החיסכון בהוצאות הדלק עמד על 68 מיליון דולר לפני הגידור, ו-54 מיליון דולר לאחר הגידור.

מלבד הזינוק בנפט עולה החשש מהאטה בתיירות על רקע המצב הביטחוני. ברבעון השני של 2015 נרשמו 719 אלף כניסות של תיירים - ירידה של 15% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. אל על העריכה בזמנו כי הירידה מיוחסת עדיין להשלכות 'צוק איתן' שהתרחב ביולי אוגוסט של 2014. אם זה לא הפריע לאל על לסיים את הרבעון השני עם רווח של 17.3 מיליון דולר, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מהיום מצביעים על קשיים בתיירות הנכנסת.

יותר משנה חלפה מאז מבצע 'צוק איתן' והלמ"ס מצאה כי מספר כניסות התיירים לא חזר לרמתו מלפני המבצע, אז נרשמו 285 אלף כניסות בממוצע לחודש (ינואר - יוני 2014). מתחילת השנה ועד ספטמבר נרשמו 2.3 מיליון כניסות מבקרים - המהווה ירידה של 6% לעומת אשתקד, ו-2.1 מיליון כניסות של תיירים - ירידה בשיעור זהה לעומת אשתקד. עוד עולה כי בכניסות תיירים בדרך האוויר נרשמה יציבות בחודשים יולי-ספטמבר 2015, לעומת עלייה של 10% בחישוב שנתי בחודשים אפריל - יוני 2015. ביולי 2014, בו החל מבצע 'צוק איתן', התקבלו נתונים נמוכים במיוחד במספר כניסות התיירים, מה שהביא לירידה דרסטית במספרים. לכן, חישוב הנתונים מנוכי עונתיות בתקופה שהחלה ביולי 2014, נעשה לאחר התאמת המספרים עד יוני 2014.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מרשות שדות התעופה מסרו היום ל-Bizportal באופן חד משמעי כי עד כה לא נרשמה ירידה בכניסת התיירים כתוצאה מהמצב. לפי הרשות, מעטים המקרים, אם בכלל, של הזמנת טיסה בטווח זמן כה קצר, הדומה להתחלת האירועים, כך שלא ניתן למדוד כעת המצב אלא ברבעונים הבאים. בכל אופן עד כה לא נרשמו ביטולי טיסות על רקע המצב.

מניית אל על בשנה האחרונה:

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    YL 12/10/2015 10:09
    הגב לתגובה זו
    האם המטוסים בכלל ב בעלות ל אל על או....... שכל המטוסים כולל המנועים מ מושכנים לחברות זרות נכון תמי????? דבר נוסף הייתי בודק האם חברת אל על חייבת וכמה ל קופת הגמל של העובדים יכול להיות מצב שכל הרווחים בעצם חוב לעובדים שווה בדיקה
  • 9.
    מענדל כהן 12/10/2015 08:59
    הגב לתגובה זו
    אל-על חברה שומרת שבת וחגי ישראל, לכן היא לא תפסיד והמשקיעים במניות אל על תמיד רק ירוויחו .חוץ מזה , השירות והאדיבות של החברה והצוות מהטובים בעולם.
  • 8.
    האם מחזור גבוה אומר שיש רבים גם שקונים ? (ל"ת)
    שמואל 11/10/2015 15:14
    הגב לתגובה זו
  • חופי 11/10/2015 15:25
    הגב לתגובה זו
    הסיבה שהם קונים כיון שהם חושבים שזה יחזור למה שהיה וזה כמובן עוד קבוצת תמימים. כל מי שהיה פעם במטוס יודע שאחרי המראה בסוף יש נחיתה. אף אחד לא רוצה לישאר באויר
  • דודי 11/10/2015 18:42
    אני. זוכר שהיתה בשער 78 מה אמרו החכמים אז תיברחו כי יש כאלה שרוצים לקנות בזול במיוחד שהדלק עומד על 50 שזה 50% מתי תלמדו שהבורסה חייה על אנשים אם מחשבה כזאת על כל אחד שבוכה יש אחד שצוחק
  • 7.
    צביקה 11/10/2015 15:05
    הגב לתגובה זו
    סתם ניפחו אותה בגלל הנפט למה המטוסים מזהב
  • 6.
    חופי 11/10/2015 14:57
    הגב לתגובה זו
    היתה בהמראה . כעת בנחית רצינית מהיום רק תרד. אין שום סיכוי שתחזור למה שהיתה . לממש רוחים .
  • 5.
    מטוסים גם מתרסקים....וכל מה שיודע לעלות (ל"ת)
    יודע כם לרדת.... 11/10/2015 14:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אוהד 11/10/2015 14:44
    הגב לתגובה זו
    תעלה עד סוף שבוע הבא ב 15% מהיום
  • 3.
    שורט וכניסה לרציו ים (ל"ת)
    זליקש 11/10/2015 14:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הזדמנות כניסה נהדרת (ל"ת)
    יניב 11/10/2015 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נהדר 11/10/2015 13:41
    הגב לתגובה זו
    נהדר
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני
דוחות

אלקטרה: ההכנסות גדלו אבל הרווח נחתך בחצי

הכנסות אלקטרה עלו ברבעון השלישי, אך הרווחיות נשחקה בצורה חדה בעקבות הפסד תפעולי במגזר הפרויקטים והתשתיות בישראל שחתכו כמעט בחצי את הרווח הנקי ביחס לרבעון המקביל

תמיר חכמוף |


אלקטרה מפרסמת את הדוחות לרבעון השלישי של 2025 ומצביעה על מגמה מדאיגה. למרות עלייה דו ספרתית בהכנסות ל-3.47 מיליארד שקל, הרווח התפעולי נשחק בצורה חדה והסתכם ב-62 מיליון שקל בלבד, לעומת 115 מיליון שקל ברבעון המקביל. ה-EBITDA ירד בהתאם ל-182 מיליון שקל, לעומת 228 מיליון שקל אשתקד. בשורה התחתונה, הרווח הנקי ירד ל-35 מיליון שקל, כמעט חצי מהרווח שנרשם ברבעון המקביל שעמד על 66 מיליון שקל.

הגורם המרכזי לשחיקה הוא מגזר פרויקטי המבנים והתשתיות בישראל, תחום הפעילות הגדול ביותר של אלקטרה. המגזר אמנם הציג הכנסות של כ-1.49 מיליארד שקל, אך עבר להפסד תפעולי של 54 מיליון שקל, לעומת רווח של 9 מיליון שקל באותה תקופה ב-2024. כלומר, הפרויקטים בישראל, שהיו מנוע רווח בעבר, הפכו ברבעון הזה למשקולת משמעותית.

מול התמונה הזו, תחומי הפעילות האחרים לא הצליחו לאזן את הנטל. פרויקטים למבנים ושירותים בחו"ל שמרו על יציבות עם רווח תפעולי של 13 מיליון שקל. מגזר תפעול ואחזקה הציג רווח נאה של 65 מיליון שקל, תחום הפיתוח והקמה של נדל"ן לזכיינות (PPP) הוסיף 13 מיליון שקל וזכיינות תרמה 31 מיליון שקל (הגידול נובע בעיקר מרווח הון שנרשם ממכירת החזקות הקבוצה בזכיין של פרויקט קריית הממשלה בנתניה בתקופת הדוח).

לשחיקה בשורה התפעולית מצטרפת גם עלייה עקבית בהוצאות ההנהלה והכלליות, שקפצו ל-129 מיליון שקל לעומת 99 מיליון שקל ברבעון המקביל. כך, גם במקומות שבהם הפעילות יציבה, הוצאות המטה מכרסמות ברווחיות.

צבר העבודות, ליום 30 בספטמבר 2025, עומד על כ-38.8 מיליארד שקל


דבר החברה

איתמר דויטשר, מנכ"ל קבוצת אלקטרה: "במהלך הרבעון נמשכה הצמיחה בהכנסות במגזרי הפעילות של הקבוצה. במגזר הפרויקטים למבנים ותשתיות בחו"ל נמשכה מגמת ההתחזקות של הפעילות שלנו בארה"ב, המתבטאת בגידול משמעותי בהכנסות וברווחיות ובקפיצת מדרגה של צבר העבודות שלנו. למגמות חזקות אלה תרמה הרכישה המוצלחת של חברת PJM בתחילת השנה.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מניות הביטוח תחת לחץ, מניות השבבים יעלו, ומה יהיה היום בבורסה?

היום שאחרי חגיגת הריבית נגמר בהאנגאובר, כאשר המדדים סגרו אתמול בטריטוריה שלילית בהובלת מניות הביטוח; ברקע, הלחץ על המניות ממשיך מצד הרגולטור, שעשוי לפגוע בעסקי הליבה שכבר חווים תחרות; מניות השבבים הדואליות חוזרות עם פער חיובי וצפויות לפתוח בעליות 

מערכת ביזפורטל |

ביום שני זה קורה: הוועידה הכלכלית של ביזפורטל. מוזמנים לשמוע את המנהלים הבכירים במשק, לקבל תובנות על השקעות, להבין את השפעות ה-AI על חברות והאם זה הזמן לצמצם פוזיציה במניות? וגם - לראות ולקבל את הדירוג של ביזפורטל למניות פיננסיות (הדירוג לחברות התשתיות שיצרנו לקראת הועידה הקודמת שהתמקדה בתשתיות ייצר תשואה עודפת) - להרשמה


אתמול כתבנו שהפער בין התנהגות שוק המניות לבין שוק האג"ח והמט"ח מעלה שאלה: האם העליות החדות הן תחילתו של "ראלי הקלה מוניטרית", או רק אנחת רווחה קצרה. ואכן, יום המסחר האחרון סיפק תשובה חלקית אחרי אתמול המדדים סגרו בירידות, אחרי מסחר חיובי לאורך השעות הראשונות שהיה כהמשך למומנטום החיובי אמש - ת"א 35 ירד 0.79% ות"א 90 ירד ב-0.22%.  במגזר הפיננסים, ת"א ביטוח היה הסיפור המרכזי לאחר שמחק את העליות בתחילת היום וצנח 4.2% זה בהמשך לזינוק של 4% שלשום. ייתכן שהשוק מבין עכשיו טוב יותר שהפחתת ריבית של 0.25% לא משנה את תמונת המאקרו בצורה כה משמעותית, ושהמסלול קדימה של בנק ישראל יישאר זהיר ומדוד.

מדד הביטוח התחיל כאמור חיובי, ואף רשם שיא חדש של כל הזמנים ברקע דוחות הראל (הראל: הרווח הנקי עלה ל-840 מיליון שקל, התשואה להון 30%). עם זאת, המגמה השתנתה לשלילה ואף החריפה ברקע דוחות כלל (כלל ביטוח: רווח נקי של 590 מיליון שקל ותשואה על ההון של 24.9%). הדוחות של כלל אכן היו חיוביים, אך בנטרול רווחי שוק ההון, פעילות הליבה דווקא רשמה ירידה ברווח. לכאורה זה אולי נראה קטנוני, אבל אחרי ריצה כזו במניות הביטוח, כמעט 140% מתחילת השנה, המשקיעים רגישים לכל דבר. בנוסף, ייתכן שקיבלנו אישור מ"הצד השני", כאשר ליברה ליברה 0%  (ליברה עם זינוק חד ברווח והמשך צמיחה בפרמיות) ואיידיאיי ביטוח איידיאיי ביטוח 0%  (האמא של ביטוח ישיר ביטוח ישיר קופצת לאחר שהציגה זינוק של 24% ברווח הכולל, בניכוי הוצאות משפטיות חריגות) זינקו אתמול. המשקיעים חוששים אולי מגידול בנתח השוק של החברות הקטנות יותר, מה שיפגע בתוצאות בהמשך ככל ושוק ההון לא יחזור על הביצועים האחרונים.

אתמול בערב נחשף כי הממונה על שוק ההון והביטוח הציב אולטימטום לחברות הביטוח: הורידו את מחירי פוליסות הביטוח המקיף וצד ג' לרכב תוך שלושה חודשים, או שתישלל מכן האפשרות למכור אותם. לפי בדיקת הממונה "נמצאו פערים בין הסיכון לבין הפרמיה שחברות הביטוח גובות". אחרי הרווחים המטורפים של הבנקים, נראה הרגולטור "התעורר משנת החורף", והחליט לבדוק את המקדם בין עליית הפרמיות של הביטוח, לעליית הסיכון בפועל. לכאורה, מנתוני הדוחות עולה שהמקדם הזה התנתק, כאשר החברות רושמות רבעוני שיא עוקבים ותשואות פנומנליות על ההון. גם בנטרול רווחים עודפים משוק ההון החברות עדיין במכפיל נמוך מ-20, זאת כאמור אחרי ריצה של קרוב ל-140% מתחילת השנה.

ואחרי כל מה שנכתב, דוח הפניקס שהתפרסם הבוקר עשוי להרגיע את חששות המשקיעים, כאשר החברה עדכנה תחזיות לשנת 2028, שהיו הרבה מעל אלו של 2027 שהחברה הציבה רק לפני מספר חודשים.  החברה צופה רווח ליבה של עד 3.5 מיליארד שקלים, הרבה מעבר ליעדים שנקבעו רק לאחרונה. הזינוק הזה מגיע על רקע רווחי הון חריגים מפעילות ההשקעות והנוסטרו ורווחיות גבוהה במיוחד בביטוח הכללי וברכב, שמעלים שאלות לגבי מידת היציבות שלהם. מצד שני, עצם הצגת תחזית אגרסיבית מלמדת שהפניקס מאמינה כי מנועי הצמיחה החדשים, ניהול נכסים, סוכנויות ואשראי, ימשיכו להרחיב את הרווחיות גם לאחר נרמול תנאי השוק. להרחבה - הפניקס: תשואה של 29.2% על ההון; מעלה תחזיות להמשך