לאחר זינוק של 300% בשנה - מניית אל על צנחה בבורסה במחזור גבוה
ציפיות המשקיעים לירידה בכניסות תיירים על רקע המצב ביטחוני או עליית מחיר הנפט? מניית אל על ספגה היום מימושים כבדים במחזור הירידות השלישי בגובהו בבורסה של תל אביב, וזאת לאחר שנהנתה מזינוק של יותר מ-300% בשנה האחרונה, בין היתר, על רקע ירידת מחיר הנפט.
מניית אל על -2.16% ירדה ב-6.6% במחזור של 21 מיליון שקל, לעומת מחזור יומי ממוצע של 2.7 מיליון שקל בשנה האחרונה, ולעומת מחזור יומי ממוצע של 8.9 מיליון שקל בחודש האחרון. מדובר במחזור המסחר השלישי בגובהו בבורסה בתל אביב, שריכזה היום מחזור נמוך מאד של 411 מיליון שקל בלבד. מאז חידוש המסחר בשלישי האחרון לאחר חג הסוכות, מניית אל על השלימה ירידה של כ-20%, כאשר החברה נסחרת לפי שווי של 827 מיליון שקל.
אם העליות בשנה האחרונה יוחסו עד כה לירידת מחיר הנפט - שנחתך מרמה של 108 דולר לחבית ברבעון השני של 2012 עד ל-49 דולרים היום - נראה כי שינוי הכיוון של הזהב השחור שמאתגר את רף ה-50 דולר חבית מראה אותותיו, בעוד המשקיעים מחכים לראות האם ארגון אופ"ק ינקוט בצעדים כלשהם.
נזכיר כי כל שינוי של סנט במחיר של דלק סילוני משפיע על הוצאות החברה לדלק בכ-2.4 מיליון דולר. אם ברבעון השני של 2014 עלות הדלק של על אל הסתכמה ב-109.8 מיליון דולר - ברבעון השני של 2015 עלות הדלק ירדה ל-63.5 מיליון דולר 'בלבד'.
- הרווח שלא יחזור - מה יקרה לאל על בשנים הבאות?
- אל על: למרות איבוד נתח שוק, הרווח הנקי עלה ל-202.6 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השינויים במחירי הנפט לרוב היטיבו עם החברה שניצלה את מחיר השפל וערכה עסקאות גידור של 39% מהצריכה הצפויה לשנה קדימה, וכ-15% מהצריכה הצפויה לחציון השני של 2016. נכון לרבעון השני, שיעור הוצאות הדלק הסילוני מהמחזור ירד מ-33.2% לכ-26.4% כאשר החיסכון בהוצאות הדלק עמד על 68 מיליון דולר לפני הגידור, ו-54 מיליון דולר לאחר הגידור.
מלבד הזינוק בנפט עולה החשש מהאטה בתיירות על רקע המצב הביטחוני. ברבעון השני של 2015 נרשמו 719 אלף כניסות של תיירים - ירידה של 15% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. אל על העריכה בזמנו כי הירידה מיוחסת עדיין להשלכות 'צוק איתן' שהתרחב ביולי אוגוסט של 2014. אם זה לא הפריע לאל על לסיים את הרבעון השני עם רווח של 17.3 מיליון דולר, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מהיום מצביעים על קשיים בתיירות הנכנסת.
יותר משנה חלפה מאז מבצע 'צוק איתן' והלמ"ס מצאה כי מספר כניסות התיירים לא חזר לרמתו מלפני המבצע, אז נרשמו 285 אלף כניסות בממוצע לחודש (ינואר - יוני 2014). מתחילת השנה ועד ספטמבר נרשמו 2.3 מיליון כניסות מבקרים - המהווה ירידה של 6% לעומת אשתקד, ו-2.1 מיליון כניסות של תיירים - ירידה בשיעור זהה לעומת אשתקד. עוד עולה כי בכניסות תיירים בדרך האוויר נרשמה יציבות בחודשים יולי-ספטמבר 2015, לעומת עלייה של 10% בחישוב שנתי בחודשים אפריל - יוני 2015. ביולי 2014, בו החל מבצע 'צוק איתן', התקבלו נתונים נמוכים במיוחד במספר כניסות התיירים, מה שהביא לירידה דרסטית במספרים. לכן, חישוב הנתונים מנוכי עונתיות בתקופה שהחלה ביולי 2014, נעשה לאחר התאמת המספרים עד יוני 2014.
- ויקטורי: ירידה במכירות וברווח הנקי, למרות שיפור ברווחיות הגולמית
- המציאות המורכבת של ההתחדשות העירונית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- טאואר תיפול - נייס תזנק; המניות הבולטות מחר בבורסה
מרשות שדות התעופה מסרו היום ל-Bizportal באופן חד משמעי כי עד כה לא נרשמה ירידה בכניסת התיירים כתוצאה מהמצב. לפי הרשות, מעטים המקרים, אם בכלל, של הזמנת טיסה בטווח זמן כה קצר, הדומה להתחלת האירועים, כך שלא ניתן למדוד כעת המצב אלא ברבעונים הבאים. בכל אופן עד כה לא נרשמו ביטולי טיסות על רקע המצב.
מניית אל על בשנה האחרונה:
- 10.YL 12/10/2015 10:09הגב לתגובה זוהאם המטוסים בכלל ב בעלות ל אל על או....... שכל המטוסים כולל המנועים מ מושכנים לחברות זרות נכון תמי????? דבר נוסף הייתי בודק האם חברת אל על חייבת וכמה ל קופת הגמל של העובדים יכול להיות מצב שכל הרווחים בעצם חוב לעובדים שווה בדיקה
- 9.מענדל כהן 12/10/2015 08:59הגב לתגובה זואל-על חברה שומרת שבת וחגי ישראל, לכן היא לא תפסיד והמשקיעים במניות אל על תמיד רק ירוויחו .חוץ מזה , השירות והאדיבות של החברה והצוות מהטובים בעולם.
- 8.האם מחזור גבוה אומר שיש רבים גם שקונים ? (ל"ת)שמואל 11/10/2015 15:14הגב לתגובה זו
- חופי 11/10/2015 15:25הגב לתגובה זוהסיבה שהם קונים כיון שהם חושבים שזה יחזור למה שהיה וזה כמובן עוד קבוצת תמימים. כל מי שהיה פעם במטוס יודע שאחרי המראה בסוף יש נחיתה. אף אחד לא רוצה לישאר באויר
- דודי 11/10/2015 18:42אני. זוכר שהיתה בשער 78 מה אמרו החכמים אז תיברחו כי יש כאלה שרוצים לקנות בזול במיוחד שהדלק עומד על 50 שזה 50% מתי תלמדו שהבורסה חייה על אנשים אם מחשבה כזאת על כל אחד שבוכה יש אחד שצוחק
- 7.צביקה 11/10/2015 15:05הגב לתגובה זוסתם ניפחו אותה בגלל הנפט למה המטוסים מזהב
- 6.חופי 11/10/2015 14:57הגב לתגובה זוהיתה בהמראה . כעת בנחית רצינית מהיום רק תרד. אין שום סיכוי שתחזור למה שהיתה . לממש רוחים .
- 5.מטוסים גם מתרסקים....וכל מה שיודע לעלות (ל"ת)יודע כם לרדת.... 11/10/2015 14:47הגב לתגובה זו
- 4.אוהד 11/10/2015 14:44הגב לתגובה זותעלה עד סוף שבוע הבא ב 15% מהיום
- 3.שורט וכניסה לרציו ים (ל"ת)זליקש 11/10/2015 14:43הגב לתגובה זו
- 2.הזדמנות כניסה נהדרת (ל"ת)יניב 11/10/2015 14:20הגב לתגובה זו
- 1.נהדר 11/10/2015 13:41הגב לתגובה זונהדר
עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסףלמרות הירידה באיתקה, דלק נסחרת בדיסקאונט משמעותי על השווי הנכסי
הורדת ההמלצה לאיתקה בסוף השבוע הובילה לירידה של 5% במניה בלונדון שמשפיעה על דלק בבורסה המקומית; ניתוח שווי הנכסים העדכני של דלק קבוצה מצביע על שווי נכסי נקי גבוה ביותר מ-20% מהמחיר בשוק
בעוד מניית איתקה סגרה את המסחר בלונדון בירידה של כ-5% בסוף השבוע האחרון בעקבות הורדת המלצה של גולדמן זאקס ל"מכירה" עם מחיר יעד של 180 פני (קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק), בהסתכלות על התמחור הכולל של דלק קבוצה דלק קבוצה -0.12% נראה שההשפעה קטנה יותר משחושבים. אם ניקח בחשבון תמחור NAV, המבוסס על שוויי שוק עדכניים של כלל החברות הבנות והנכסים, שממנה עולה כי המניה נסחרת כיום בדיסקאונט משמעותי ביחס לשווי הנכסי הנקי שלה, מעל 20%.
שווי הנכסים
החישוב כולל את כל האחזקות המרכזיות של הקבוצה מעודכן לכתיבת שורות אלה. ההחזקה המשמעותית ביותר היא החזקה של 54.66% בניו-מד אנרג'י, עם שווי החזקה כ-10.5 מיליארד שקל. ההחזקה השנייה בגודלה היא החזקה של 50.5% באיתקה אנרג'י השווה כ-7.28 מיליארד שקל לפי מחיר הסגירה של יום שישי. בנוסף החברה מחזיקה בכ-40.07% בישראכרט בשווי 1.78 מיליארד שקל, 61.36% במהדרין בשווי של 623 מיליון שקל, 24.7% בדלק ישראל בשווי של 198 מיליון שקל, 19.1% בדלק נכסים בשווי של 174 מיליון שקל, ו-32.7% ב-InPlay Oil, בשווי של 268 מיליון שקל שם השקיעה לאחרונה. סך הכל השקעות נכסים סחירים של כ-20.45 מיליארד שקל.
לכך מתווספים גם נכסים שאינם סחירים, בהם בניין מלון בהרצליה בשווי שמאות של 299 מיליון שקל, ו-25% מקרקע בעכו בשווי של 98 מיליון שקל, לסכום כולל של כ-20.85 מיליארד שקל.
הנכס שלא במאזן
אחד הנכסים החשובים ביותר, שאינו רשום במאזן מסיבות חשבונאיות אך נמצא בכל מודל של השוק, הוא התמלוגים מלווייתן, שמקנים לדלק עד 6% מהתמורות הגולמיות מפי הבאר. הערכת השווי המקובלת עומדת סביב נעות בין 650-800 מיליון דולר. בחישוב שמרני יחסית של 720 מיליון דולר, השווי שנכנס למודל עומד על כ-2.36 מיליארד שקל.
- קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק
- דלק משלימה את עסקת סיגנוס; צופה רווח חשבונאי של 600-750 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במצטבר, שווי כלל הנכסים מסתכם בקצת יותר מכ-23.2 מיליארד שקל, ומהם מנוכה החוב הפיננסי נטו לפי דוחות הרבעון, 3.84 מיליארד שקל. כך מתקבל NAV של כ-19.37 מיליארד שקל. בנוסף נציין כי מאז סוף הרבעון החוב אף ירד מתחת ל-3.8 מיליארד שקל, אך במודל שנותח כאן נעשה שימוש בנתון השמרני מדוחות החברה.

המציאות המורכבת של ההתחדשות העירונית
שוק ההתחדשות העירונית מתואר לא פעם כשוק עם פוטנציאל עצום, ביקושים קשיחים, וענף שאמור לכאורה להתאושש ראשון אחרי המלחמה וברקע הציפייה להורדת ריבית (הריבית תרד מחר ל-4.25% - איך זה ישפיע עליכם?). אחרי הדוחות של היזמיות שם ראינו האטה במכירות, דוחות הרבעון השלישי של אנשי העיר ואאורה מספקים הצצה אמיתית למה שבאמת קורה בשטח, והפער בין הסנטימנט לבין המספרים גדול מתמיד.
על פי הדוח של אנשי העיר אנשי העיר -1.33% , ברבעון השלישי מכה החברה כ-15 דירות, בהיקף כספי של 81 מיליון שקל. לאחר תאריך המאזן, החברה ציינה בדוח הדירקטוריון מכירות של 25 דירות, אך ממבט מהיר על הדוחות קשה למצוא היכן המכירות. למעשה, בטבלאות של החברה הדוחות מצביעים על מכירה של דירה אחת נוספת בלבד מתחילת אוקטובר ועד ליום פרסום הדוח. הפער מוסבר במכירה של דירות אותן החברה משווקת אך נמצאות בתכנון, אותן החלה לפרסם לאחרונה בקמפיין ברשתות. מדובר בעסקאות בפרויקטים שאינם בשלבי הכרה חשבונאית, או במכירות מוקדמות בשלב שבו אין עדיין התקדמות בנייה שמאפשרת להכיר בהן. במילים אחרות, אלו אינן מכירות שמתרגמות להכנסות, רווח או תזרים, והפער בין התקשורת לדוחות הכספיים מחדד את האתגר המרכזי של הענף: מכירה בפרויקט התחדשות עירונית אינה דומה למכירה בפרויקט רגיל.
בנוסף לשוק איטי, הדוח חושף גם אירוע ייחודי שאולי נראה קטן בסכום, אך גדול במשמעות: החברה מחקה ברבעון כ-2.6 מיליון שקל בעקבות ביטול פרויקט תמ"א ברחוב שלומציון המלכה בתל אביב. זו אחת הפעמים הראשונות שחברה ציבורית מציגה באופן מפורש את עלות הכישלון של פרויקט התחדשות עירונית בשלב מוקדם. מבדיקת ביזפורטל עולה כי הביטול נעשה בהסכמה בין הצדדים. הפרויקט אמנם קטן, ולכן ההפסד מצומצם יחסית, אך בענף שבו יזמים משקיעים סכומים גבוהים יותר גם בשלבי תכנון, שמאות, חתימות דיירים וליווי משפטי, ביטול של פרויקט גדול יותר עשוי לייצר מחיקות גבוהות משמעותית. למעשה, כל זכייה בפרויקט התחדשות עירונית היא בעצם "אופציה" ליזם. רק חלק מהפרויקטים יבשילו לבנייה בפועל, וכשהם לא מתקדמים, העלות נוחתת ישירות על דוח רווח והפסד.
הנקודה מתחדדת שמסתכלים על המרווחים של החברות בתחום. ככל והמחירים נשארים במקום או חלילה יורדים, המרווחים הקטנים עבור החברות בתחום עשויים להישחק. ברבעון החולף החברה רשמה הכנסות של 23.23 מיליון שקל, לעומת עלות של 21.6 מיליון שקל, כלומר רווח גולמי של כ-7% בלבד. כמובן שמדובר ברבעון אחד ותמהיל המכירות משתנה, אך מדובר במרווחים קטנים שבמקביל לעלייה בהוצאות המימון, נראה ששוחקים את השורה התחתונה.
- אב-גד: אושר היתר לפרויקט TEO בשערי העיר רמלה
- אושר תזכיר חוק לשיקום נזקי מלחמה בדרך של התחדשות עירונית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואכן, במט על השורה התחתונה נרשם הפסד של כ-7 מיליון שקל לעומת 1 מיליון ברבעון המקביל, כאשר כלל ההוצאות (בדגש על המימון) גדלו.
