גרף

לאחר זינוק של 300% בשנה - מניית אל על צנחה בבורסה במחזור גבוה

מניית אל על משלימה ירידה של 20% מאז חידוש המסחר לאחר החג - שתי סיבות עיקריות לכך
גיא בן סימון | (13)
נושאים בכתבה אל על

ציפיות המשקיעים לירידה בכניסות תיירים על רקע המצב ביטחוני או עליית מחיר הנפט? מניית אל על ספגה היום מימושים כבדים במחזור הירידות השלישי בגובהו בבורסה של תל אביב, וזאת לאחר שנהנתה מזינוק של יותר מ-300% בשנה האחרונה, בין היתר, על רקע ירידת מחיר הנפט.

מניית אל על 5.56% ירדה ב-6.6% במחזור של 21 מיליון שקל, לעומת מחזור יומי ממוצע של 2.7 מיליון שקל בשנה האחרונה, ולעומת מחזור יומי ממוצע של 8.9 מיליון שקל בחודש האחרון.  מדובר במחזור המסחר השלישי בגובהו בבורסה בתל אביב, שריכזה היום מחזור נמוך מאד של 411 מיליון שקל בלבד. מאז חידוש המסחר בשלישי האחרון לאחר חג הסוכות, מניית אל על השלימה ירידה של כ-20%, כאשר החברה נסחרת לפי שווי של 827 מיליון שקל.

אם העליות בשנה האחרונה יוחסו עד כה לירידת מחיר הנפט - שנחתך מרמה של 108 דולר לחבית ברבעון השני של 2012 עד ל-49 דולרים היום - נראה כי שינוי הכיוון של הזהב השחור שמאתגר את רף ה-50 דולר חבית מראה אותותיו, בעוד המשקיעים מחכים לראות האם ארגון אופ"ק ינקוט בצעדים כלשהם.

נזכיר כי כל שינוי של סנט במחיר של דלק סילוני משפיע על הוצאות החברה לדלק בכ-2.4 מיליון דולר. אם ברבעון השני של 2014 עלות הדלק של על אל הסתכמה ב-109.8 מיליון דולר - ברבעון השני של 2015 עלות הדלק ירדה ל-63.5 מיליון דולר 'בלבד'.

השינויים במחירי הנפט לרוב היטיבו עם החברה שניצלה את מחיר השפל וערכה עסקאות גידור של 39% מהצריכה הצפויה לשנה קדימה, וכ-15% מהצריכה הצפויה לחציון השני של 2016. נכון לרבעון השני, שיעור הוצאות הדלק הסילוני מהמחזור ירד מ-33.2% לכ-26.4% כאשר החיסכון בהוצאות הדלק עמד על 68 מיליון דולר לפני הגידור, ו-54 מיליון דולר לאחר הגידור.

מלבד הזינוק בנפט עולה החשש מהאטה בתיירות על רקע המצב הביטחוני. ברבעון השני של 2015 נרשמו 719 אלף כניסות של תיירים - ירידה של 15% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. אל על העריכה בזמנו כי הירידה מיוחסת עדיין להשלכות 'צוק איתן' שהתרחב ביולי אוגוסט של 2014. אם זה לא הפריע לאל על לסיים את הרבעון השני עם רווח של 17.3 מיליון דולר, נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מהיום מצביעים על קשיים בתיירות הנכנסת.

יותר משנה חלפה מאז מבצע 'צוק איתן' והלמ"ס מצאה כי מספר כניסות התיירים לא חזר לרמתו מלפני המבצע, אז נרשמו 285 אלף כניסות בממוצע לחודש (ינואר - יוני 2014). מתחילת השנה ועד ספטמבר נרשמו 2.3 מיליון כניסות מבקרים - המהווה ירידה של 6% לעומת אשתקד, ו-2.1 מיליון כניסות של תיירים - ירידה בשיעור זהה לעומת אשתקד. עוד עולה כי בכניסות תיירים בדרך האוויר נרשמה יציבות בחודשים יולי-ספטמבר 2015, לעומת עלייה של 10% בחישוב שנתי בחודשים אפריל - יוני 2015. ביולי 2014, בו החל מבצע 'צוק איתן', התקבלו נתונים נמוכים במיוחד במספר כניסות התיירים, מה שהביא לירידה דרסטית במספרים. לכן, חישוב הנתונים מנוכי עונתיות בתקופה שהחלה ביולי 2014, נעשה לאחר התאמת המספרים עד יוני 2014.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מרשות שדות התעופה מסרו היום ל-Bizportal באופן חד משמעי כי עד כה לא נרשמה ירידה בכניסת התיירים כתוצאה מהמצב. לפי הרשות, מעטים המקרים, אם בכלל, של הזמנת טיסה בטווח זמן כה קצר, הדומה להתחלת האירועים, כך שלא ניתן למדוד כעת המצב אלא ברבעונים הבאים. בכל אופן עד כה לא נרשמו ביטולי טיסות על רקע המצב.

מניית אל על בשנה האחרונה:

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    YL 12/10/2015 10:09
    הגב לתגובה זו
    האם המטוסים בכלל ב בעלות ל אל על או....... שכל המטוסים כולל המנועים מ מושכנים לחברות זרות נכון תמי????? דבר נוסף הייתי בודק האם חברת אל על חייבת וכמה ל קופת הגמל של העובדים יכול להיות מצב שכל הרווחים בעצם חוב לעובדים שווה בדיקה
  • 9.
    מענדל כהן 12/10/2015 08:59
    הגב לתגובה זו
    אל-על חברה שומרת שבת וחגי ישראל, לכן היא לא תפסיד והמשקיעים במניות אל על תמיד רק ירוויחו .חוץ מזה , השירות והאדיבות של החברה והצוות מהטובים בעולם.
  • 8.
    האם מחזור גבוה אומר שיש רבים גם שקונים ? (ל"ת)
    שמואל 11/10/2015 15:14
    הגב לתגובה זו
  • חופי 11/10/2015 15:25
    הגב לתגובה זו
    הסיבה שהם קונים כיון שהם חושבים שזה יחזור למה שהיה וזה כמובן עוד קבוצת תמימים. כל מי שהיה פעם במטוס יודע שאחרי המראה בסוף יש נחיתה. אף אחד לא רוצה לישאר באויר
  • דודי 11/10/2015 18:42
    אני. זוכר שהיתה בשער 78 מה אמרו החכמים אז תיברחו כי יש כאלה שרוצים לקנות בזול במיוחד שהדלק עומד על 50 שזה 50% מתי תלמדו שהבורסה חייה על אנשים אם מחשבה כזאת על כל אחד שבוכה יש אחד שצוחק
  • 7.
    צביקה 11/10/2015 15:05
    הגב לתגובה זו
    סתם ניפחו אותה בגלל הנפט למה המטוסים מזהב
  • 6.
    חופי 11/10/2015 14:57
    הגב לתגובה זו
    היתה בהמראה . כעת בנחית רצינית מהיום רק תרד. אין שום סיכוי שתחזור למה שהיתה . לממש רוחים .
  • 5.
    מטוסים גם מתרסקים....וכל מה שיודע לעלות (ל"ת)
    יודע כם לרדת.... 11/10/2015 14:47
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    אוהד 11/10/2015 14:44
    הגב לתגובה זו
    תעלה עד סוף שבוע הבא ב 15% מהיום
  • 3.
    שורט וכניסה לרציו ים (ל"ת)
    זליקש 11/10/2015 14:43
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    הזדמנות כניסה נהדרת (ל"ת)
    יניב 11/10/2015 14:20
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    נהדר 11/10/2015 13:41
    הגב לתגובה זו
    נהדר
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.62%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

גילת לווינים
צילום: תמר מצפי

גילת מגייסת 100 מיליון דולר לרכישות נוספות; המניה יורדת

ההנפקה מתבצעת במחיר של 11.25 דולר למניה, בדיסקאונט של כ-7.9% על המחיר הממוצע בעשרת ימי המסחר הקודמים, ומביאה דילול של כ-12.15% בדילול מלא; המניה נופלת ב-6%

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה גילת גיוס הון

מניית גילת גילת -6.21% , חברת תקשורת לוויינית שמספקת פתרונות קישוריות רחבת פס לשווקים אזרחיים וביטחוניים, נסחרת היום בירידה של 6% לאחר שהודיעה על גיוס הון פרטי בהיקף של כ-100 מיליון דולר. החברה מציינת שדירקטוריון החברה אישר קבלת התחייבויות בהקצאה פרטית למשקיעים מוסדיים וכשירים מישראל, ושמדובר בהקצאה שנרשמת בה ביקוש יתר. הכסף ישמש לרכישות. עדי צפדיה, מנכ"ל גילת אומר

לביזפורטל כי "החברה נמצאת במגמה של התרחבות כולל התרחבות לא אורגנית על ידי רכישות נוספות ולכך בעיקר אמור לשמש הכסף". 

ועדיין - את המשקיעים זה לא באמת מעניין. הם המפסידים בהנפקות כאלו - גם גופים "מקורבים" קיבלו מניות בדיסקאונט גדול וגם המניה יורדת כי יש דילול. הם רואים את ההפסד, ומילים על צמיחה עתידית לא ממש מרפאים את ההפסד. במבט קר - הנהלת גילת צודקת - מנפיקים כשאפשר לא כשצריך, ובמיוחד שהמחיר טוב. אחרי העלייה המרשימה בשנה וחצי האחרונות זה זמן טוב להנפיק. 

גיוס של 100 מיליון דולר

החברה צפויה להנפיק ולמכור 8,888,889 מניות במחיר של 11.25 דולר למניה, כך שהיקף הגיוס ברוטו מגיע לכ-100 מיליון דולר. לפי החברה, ההקצאה מיועדת למשקיעים מוסדיים ולמשקיעים כשירים כהגדרתם בחוק ניירות ערך. החברה מדגישה שהמחיר נקבע בדיסקאונט של כ-7.9% ביחס למחיר הממוצע המשוקלל לפי מחזור בעשרת ימי המסחר הרצופים שקדמו ל-15 בדצמבר, כלומר מתחת למחיר שבו המניה נסחרה בממוצע בתקופה קצרה ממש לפני העסקה. בפועל, זה מנגנון די מוכר בעסקאות כאלה, לקבוע מחיר שמספיק אטרקטיבי כדי “לסגור” את ההקצאה מהר ובוודאות, אבל כזה שגם יוצר פער מול המחיר שהשוק ראה קודם.

אחרי השלמת ההקצאה, המניות החדשות צפויות להוות כ-12.15% מהון המניות של החברה בדילול מלא, וזה כבר מספר שמורגש במבנה ההון ולא תוספת שולית. מהצד של הקופה, גילת מעריכה שהתמורה נטו אחרי הוצאות הנפקה תעמוד על כ-98.8 מיליון דולר, כלומר כמעט כל סכום הגיוס נכנס פנימה אחרי העלויות. החברה מציינת שההשלמה צפויה במהלך דצמבר בכפוף לתנאי סגירה מקובלים, כך שבשלב הזה העסקה מוגדרת כעסקה בתהליך שמגובה בהתחייבויות, אבל עדיין תלויה בהשלמת השלבים הטכניים עד הסגירה.

למה המניה מגיבה בירידה

ביום שיוצאת הודעה על הנפקה פרטית, המסחר בדרך מכוון לעוגן -  כשמחיר ההנפקה נמוך מהמחיר הממוצע שלפני העסקה, נוצר פער שמושך את התמחור לכיוון המחיר החדש, כי פתאום יש “מחיר עסקה”.

לתמונה הזו נכנס גם הדילול, המשקיעים מדוללים במחיר נמוך - הם נפגעים.