רכישה שלישית השנה: תורפז רוכשת חברה באירופה תמורת 23 מיליון דולר
החברה הספיקה כבר לרכוש השנה שתי חברות - בבריטניה ובבלגיה; לדברי המנכ״לית קרן כהן חזון בראיון לביזפורטל, לתורפז יש שאיפה להביא את הרכישות שלה לסינרגיה אחת עם השניה, תהליך שלוקח זמן; מניית תורפז עלתה מתחילת שנה בכ-63%
תורפז תורפז 0% רוכשת את פעילות Carotex, שותפות מוגבלת פולנית, בתמורה לסך של כ-23.4 מיליון דולר והקצאה של 22% מהון המניות של חברת הבת הפולנית של תורפז - פולנה ארומה, אשר באמצעותה בוצעה הרכישה. ההסכם כולל אופציה
לרכישת יתרת המניות שהוקצו בפולנה כאמור, הניתנת למימוש בחלוף 4 שנים ממועד הרכישה. מדובר ברכישה שלישית בשנת 2025. כל הרכישות של תורפז השנה היו באירופה: בבלגיה, בבריטניה והיום נודע שגם בפולין.
קרוטקס, שנוסדה בשנת 1989, פועלת בתחום הטעם
והריח בפולין. בתחום תמציות הטעם, קרוטקס מפתחת, מייצרת ומשווקת טעמים מתוקים, אמולסיות וצבעים למשקאות (אלכוהוליים ושאינם אלכוהוליים) ולמזון (מוצרי חלב, מאפים ותרופות). בתחום תמציות הריח, קרוטקס מפתחת, מייצרת ומשווקת תמציות ריח לתעשיית הטיפוח, הקוסמטיקה, הטואלטיקה,
הבישום האווירתי והדטרגנטים.
השותפות הפולנית מעסיקה 31 עובדים, נהנית מבסיס לקוחות רחב ברחבי אירופה, ובפרט בפולין, ומציעה סל פתרונות ומוצרים המשלימים את אלה של פולנה, בעיקר בתחום המשקאות, תחום בעל פוטנציאל צמיחה משמעותי אשר פולנה כמעט
ולא הייתה פעילה בו עד היום. מייסדי קרוטקס יצטרפו לצוות הניהולי של פולנה, ויסייעו באיחוד הפעילויות של פולנה וקרוטקס.
רכישה שלישית השנה ושביעית מתחילת 2024 - אבל מה האסטרטגיה?
עיקר הגידול של תורפז מגיע בעיקר
מרכישות של חברות. בשנת 2024 רכשה החברה 4 חברות ועד כה השנה רכשה החברה עוד 2 חברות. ב-2024 נכנסה תורפז לראשונה לשוק הדרום־אפריקאי בעזרת חברת Sunspray, הרחיבה את נוכחותה בגרמניה ובבלגיה בעזרת Clarys & Willich ו-Schumann, ובבריטניה בעזרת F&E. השנה רכשה החברה
עוד חברה בבריטניה ובבלגיה - AFS ו-Doucy בהתאמה.
- דלק ברווח של 400 מיליון שקל על ישראכרט; מדרוג מעלה את הדירוג לקבוצה
- בכ-10 מיליון אירו: להב מתרחבת בגרמניה ורוכשת 2 מרכזים מסחריים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראיון עם ביזפורטל לאור פרסום דוחות הרבעון הראשון, הציגה קרן כהן חזון, מנכ״לית החברה, את האסטרטגיה של החברה: ״אנחנו חברה גלובלית. מצד אחד אנחנו רוכשים ויש לנו תעשיה גדולה שנמצאת בכל העולם ואנחנו כמו החברות הגדולות - הרב לאומיות. וכמו שאתה רואה, כשהן צומחות יותר מ-2%, 3% ו-4% אז זה מרשים. אבל אנחנו חברה ׳גלו-קאלית׳ (הכלאה של המילים גלובאלית ולוקאלית; חב״ה) כלומר, אנחנו לא מתעסקים עם מותגים בינלאומיים כמו לוראל ואסתי לאודר, אנחנו מתעסקים עם עסקים קטנים ובינוניים שצומחים גם הם, ולכן אנחנו מתרחבים עם העסקים שאנחנו מוכרים להם וככה יכולים לצמוח מהר יותר מהשוק".
איפה אתם צריכים להתחזק עכשיו? "עכשיו אנחנו מחפשים לחזק את המגזר של הריח מבחינה סגמנטית. מבחינה גיאוגרפית אנחנו מחפשים להתרחב לצפון אמריקה ודרום אפריקה. למקומות שאנחנו חושבים שאנחנו יכולים לתחזק ולהשביח את הייצור שלנו".
שוק המזון והצריכה לא צומח מהר, וככה גם השווקים התעשיתיים הקשורים בו. תורפז עוסקת בעיקר במכירת תמציות טעם וריח למזון, קוסמטיקה, סבונים, אבקות כביסה וכיוצא בזה. בכדי שהיא תוכל לצמוח בלמעלה מ-2% בשנה עליה לאמץ גישה שונה לשוק. לשם כך החברה רוכשת חברות מקומיות ושואפת להתבסס כספקית של חברות מזון צומחות, וכך מקווה החברה לצמוח מהר יותר מהשוק. על פי הנראה, אחד הסיכונים העומדים בפני המשקיעים בחברה, במיוחד בסביבת המחירים של המניה כיום, היא מצב בו החברה לא תצליח להציף צמיחה של 9% בשנה כמו שעשתה בשנים האחרונות, ולצד זאת יש גם סיכון של כשל בסינרגיה בין כל הרכישות. המניה נסחרת לפי מכפיל מייצג של 42; יחס המכפיל המייצג לצמיחה של 9% בשנה עומד על 38.5.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
התוצאות הכספיות של החברה וביצועי המניה
ההכנסות ממכירות ברבעון הראשון של 2025 גדלו בכ-54.7% ברבעון והסתכמו ב-60.3 מיליון דולר, לעומת 39 מיליון
דולר אשתקד. גידול הנובע מצמיחה אורגנית בשיעור של כ-9.1% וכן מצמיחה הנובעת מחברות שרכישתן הושלמה בשנת 2024 וברבעון הראשון של 2025. השפעת מט״ח גרעה כ-1.5% מהמכירות. הרווח הנקי מפעולות רגילות הסתכם בכ-5.4 מיליון דולר, עליה של כ-63% לעומת 3.3 מיליון דולר אשתקד.
מניית תורפז עלתה השנה בכ-63.6%. ב-12 החודשים האחרונים עלתה המניה בכ-86%. שווי השוק של החברה נכון לסגירת המסחר בסופ״ש הקודם עומד על 3.2 מיליארד שקל. המכפיל העתידי של החברה על בסיס הרווח הרבעוני עומד על שיעור של 42.
קרן כהן חזון, יו״ר ומנכ"לית תורפז: ״אנו שמחים לצרף את קרוטקס לקבוצת תורפז. רכישת פעילותה של קרוטקס מהווה צעד אסטרטגי בהתרחבות תורפז בשוק הטעמים והריחות האירופי. קרוטקס משלימה באופן סינרגטי את פעילותה של פולנה והמיזוג
בתחום הטעמים המתוקים והפתרונות החדשניים לעולמות המזון והמשקאות, וכן בתחום תמציות הריח, יאפשר לתורפז התייעלות תפעולית והרחבת פורטפוליו הלקוחות והמוצרים. רכישה זו מביאה עמה ערך משמעותי הכולל מומחיות מקצועית, מוצרים משלימים ובסיס לקוחות רחב. המיזוג יחזק את נוכחותנו
ומעמדנו בשוק האירופי, וייצר ערך רב ללקוחותינו ולבעלי המניות שלנו״.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳