קרן כהן חזון מנכלית תורפז
צילום: ששון משה
ראיון

"תורפז עשויה להתעניין ברכישת 3 חברות ישראליות בתחום; מעוניינים בעיקר להתרחב בצפון אמריקה ודרום אפריקה"

 הדוחות האחרונים הציגו צמיחה יפה לכאורה - בעיקר בזכות סוללה של רכישות מהשנה-וחצי האחרונות. בשיחה עם קרן כהן, מנכ״לית תורפז היא מספרת לנו על האסטרטגיה לעתיד ולאן החברה הולכת מכאן

תורפז, חברת תמציות הטעם, הריח וחומרי הגלם לתעשיות צרכניות הציגה ברבעון הראשון תוצאות חזקות בעיקר בזכות אסטרטגית הרכישות שלה. ההכנסות ממכירות גדלו בכ-54.7% ברבעון והסתכמו ב-60.3 מיליון דולר, לעומת 39 מיליון דולר ברבעון המקביל, והרווח הנקי מפעולות רגילות הסתכם בכ-5.4 מיליון דולר, עליה של כ-63% לעומת 3.3 מיליון דולר. 


עיקר הגידול של תורפז מגיע בעיקר מרכישות של חברות. בשנת 2024 רכשה החברה 4 חברות ועד כה השנה רכשה החברה עוד 2 חברות. ב-2024 נכנסה תורפז לראשונה לשוק הדרום־אפריקאי בעזרת חברת Sunspray, הרחיבה את נוכחותה בגרמניה ובבלגיה בעזרת Clarys & Willich ו-Schumann, ובבריטניה בעזרת F&E. השנה רכשה החברה עוד חברה בבריטניה ובבלגיה - AFS ו-Doucy בהתאמה.


תורפז נסחרת היום לפי שווי שוק של כ-3 מיליארד שקלים, לאחר שזינקה ביותר מ-50% מתחילת השנה. המכפיל העתידי של החברה על בסיס הרווח הרבעוני עומד על 39, דבר המשקף את הציפיות הגבוהות מהחברה.


בשיחה הסבירה כהן על האסטרטגיה לפיה החברה פועלת בכדי להשיג שיעור צמיחה עודף על תעשיית המזון, שהיא התעשייה המרכזית אליה מוכרת תורפז. עוד מספרת כהן על הקשיים בארה״ב, ועל עתיד החברה בישראל.


בהנחה ואני משקיע שלא מכיר את החברה, אשמח שתציגי לי אותה


״תורפז מוכרת ברבע מיליארד דולר בשנה, היא פרוסה גיאוגרפית ב-22 מפעלים יצרניים ותפעוליים בעולם, 23 מרכזי פיתוח. 20 מרכזי מכירות ושיווק ומוכרת ב-66 מדינות לכ-3,600 לקוחות בתעשיית השתייה, חטיפים, קוסמטיקה, פארמה, ביוטי ולכל תעשיית יצרני התעשיות בעולם. אתם פוגשים אותנו לפחות עשר פעמים ביום״


 איפה אנחנו פוגשים אתכם ביום יום שלנו?


 ״כשאתה קם בבוקר ומצחצח שיניים אתה פוגש אותנו בפעם הראשונה. כשאתה מתקלח אתה פוגש אותי בפעם השניה עם הסבון. אם אתה חופף ראש אז בפעם השלישית. אם אתה שם קרם גוף אז בפעם הרביעית וקרם פנים בפעם החמישית. כשאתה שותה כוס קפה אתה פוגש אותנו גם בטעם של הקפה וגם בטעם של החלב. גם בתה ויסוצקי - בכל תה בעולם אתה פוגש אותנו או בתה עצמו או בחומרי הגלם. במרכך כביסה, בחומר לספונג׳ה, בנרות אווירה, אם אתה הולך לבתי מלון אתה פוגש אותנו כי כל הריחות במלון זה אנחנו, של היוקרתים ביותר. מג׳ורג׳יו ארמאני עבור דרך וולדאורף אסטוריה וכלה בישרוטל. אם אתה אוכל גלידה, בשר, דגים, נקניקים , גבינות צהובות, חטיפי אנרגיה ועוד ועוד. רק תגיד מה ואראה לך איך אתה פוגש את תורפז - כל יום ובכל שעה".


אתם אומרים שאתם פועלים במספר דו ספרתי גבוה של מדינות. אם אנחנו באמת פוגשים אתכם כמעט בכל מקום ואנחנו רואים צמיחה של 33.2% בהכנסות שנתיות מאז שהחברה הונפקה ועד היום. הצמיחה בהכנסות הייתה כמעט 55% אז למה אנחנו רואים צמיחה אורגנית של ״רק״ 9%?

קיראו עוד ב"שוק ההון"


״למה? כי כל השוק צומח בבין 2-3% ואנחנו עושים 9%. אם ככה אתה צריך לתת לי חיבוק ונשיקה, לא?


כן, אבל אני חושב שלחברה יש פוטנציאל יותר גדול –


״לחשוב זה בסדר. אתה חושב שהחברות הגדולות בעולם שצומחות 2% - 3% ו-4% לא ירצו למצות פוטנציאל גדול יותר אם היה כזה? אתה צריך להשתאות אל מול הצמיחה שלנו, של 9%״.


מה אתם עושים שונה מהמתחרים שאתם צומחים ב-9%? האסטרטגיה היא לגדול במיזוגים ורכישות? 


 ״זו אסטרטגיה של צמיחה משולבת. רכישות ומיזוגים יחד עם צמיחה אורגנית. משולבת". 

״אנחנו חברה גלובלית. מצד אחד אנחנו רוכשים ויש לנו תעשיה גדולה שנמצאת בכל העולם ואנחנו כמו החברות הגדולות - הרב לאומיות. וכמו שאתה רואה, כשהן צומחות יותר מ-2%, 3% ו-4% אז זה מרשים. אבל אנחנו חברה ׳גלו-קאלית׳ (הכלאה של המילים גלובאלית ולוקאלית; חב״ה) כלומר, אנחנו לא מתעסקים עם מותגים בינלאומיים כמו לוראל ואסתי לאודר, אנחנו מתעסקים עם עסקים קטנים ובינוניים שצומחים גם הם, ולכן אנחנו מתרחבים עם העסקים שאנחנו מוכרים להם וככה יכולים לצמוח מהר יותר מהשוק". 


 זה לא שילוב גם של שוק קטן יותר להתחיל איתו ואז פוטנציאל הצמיחה גדול יותר? 


״לא. אנחנו נכנסים למשל לשווקים שהם מתפתחים ואז יש להם פוטנציאל צמיחה גבוה יותר, ואז אנחנו יכולים לצמוח דרכם בשווקים מקומיים. יש לזה הרבה שילובים, זאת תורה שלמה".


איפה ההתייעלות שלכם – האם היא הגיעה למיצוי? מצד אחד רואים שיפור ברווחיות וגם ברווח בגולמי, אבל מצד שני עליה בהוצאות מכירה שהיו 7.5% מהמחזור ועכשיו הם 9.2%?


"יש 2 נקודות חשובות בנושא. אחד, כשאתה קונה חברות אתה קונה אותן על הטוב ועל המוטב שבהן. ברגע שקונים את החברה יש עבודה של מינוף סינרגטי וזה לא קורה יום אחרי הרכישה. אין פה מטה קסמים. בדרך כלל לוקח בין 4 עד 8 רבעונים עד שרואים את התוצאות של הסינרגיה בין החברה הנרכשת לשאר הקבוצה. לכן חלק מהיתרון הגדול שיש לתורפז, הוא שכל עת שאנחנו אוספים את המינוף-סינרגיה הזאת ואת האינטגרציה וההתייעלות הקבועה, אנחנו משפרים כל הזמן את החברות שנרכשות ומרחיבים את הסינרגיה. זה העקרון המאוד גדול שיש. לכן אנחנו מצליחים על אף שהעלו את מחירי חומרי הגלם עדיין לשפר את הרווחיות הגולמית שלנו ועדיין להביא תוצאות יותר טובות".


מתחילת השנה יש לכם עוד 2 רכישות. מה אתם מחפשים בחברה נרכשת?


"פריסה גיאוגרפית, טכנולוגיה, תוספת לקוחות וביזנס או תוספת סגמנטים שאין לנו היום".


איפה אתם צריכים להתחזק עכשיו? 


"עכשיו אנחנו מחפשים לחזק את המגזר של הריח מבחינה סגמנטית. מבחינה גיאוגרפית אנחנו מחפשים להתרחב לצפון אמריקה ודרום אפריקה. למקומות שאנחנו חושבים שאנחנו יכולים לתחזק ולהשביח את הייצור שלנו". 


 וזה מוביל אותי לשאלה – כשראינו שעיקר גידול הפעילות הוא באירופה ושתי הרכישות החדשות הן באירופה ומצד שני אנחנו רואים ירידה בצפון אמריקה וישראל ---


 ״זאת לא ירידה. ---


ירידה קטנה? 


 ״זה פשוט גדל. בסוף יש 100% ואם מחלקים את ה- 100 ואזורים מסויימים גדלים אז החלקים היחסיים קטנים.

״מה שאני רוצה לומר הוא דבר כזה: אנחנו לא מוכרים לצפון אמריקה ביחס לשאר העולם כי האמריקאים אוהבים לקנות מאמריקאים. אחת הסיבות שאנחנו רוצים לרכוש חברה בצפון אמריקה היא בדיוק זה".


מה לגבי רכישות בישראל?


״בישראל אנחנו לא מחפשים לקנות. יש 2-3 חברות מעניינות שאם נצליח לרכוש אותן נרכוש אבל אם לא אין לנו כוונה לרכוש כאן. ישראל היא שוק של 10 מיליון איש ובעולם יש יותר אנשים, אז אנחנו רוצים להתרחב לעולם. המטה שלנו והבייס שלנו יושב בשיראל אבל אנחנו מתרחבים בעולם כולו". 


 אז ישראל הגיעה לכדי מיצוי? 


 ״היא לא הגיעה למיצוי, כפי שאמרתי, יש עוד 3 חברות במדינה שיכולות להיות לנו מעניינות, ואם הן יגיעו למכירה או אם נמצא את הדרך הנכונה לרכוש אותן אנחנו נשמח. אבל ישראל לא תהפוך להיות השוק המוביל ברכישות שלנו". 


 אשמח לשמוע על ההבדלים בין הטעמים, הריחות וחומרי הגלם מבחינת רווחיות? מה נותן לכם את שולי הרווח הכי גבוהים?


״טכנולוגיה, טכנולוגיה ובעיקר טכנולוגיה". 


 כן, אבל באיזה מגזר יש את פוטנציאל הרווח הכי גבוה?


״אני לא יכולה להגיד לך כי זה משתנה כי זה תלוי בהרבה דברים. אין לזה תשובה חד משמעית בעקרון טעם וריח הרווחיות שלהם דומה, אין משהו שהוא יותר או פחות רווחי באופן קיצוני. זה משתנה בין מדינה לתעשייה ולכן כל תשובה שאתן לך יכולה להיות נכונה או לא נכונה". 



 אני רואה שהוצאות המימון גדלות – לא באופן שיחסית משפיע על התוצאות, אבל האם יש לכם כוונה להנפיק?


״לא. אין לנו כוונה להנפקה".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    א.פ 06/06/2025 00:16
    הגב לתגובה זו
    מה ששלה שלה
  • 3.
    לרון 22/05/2025 17:26
    הגב לתגובה זו
    וחוסר הבנה! עסקינן בחברה ס ו ל י ד י ת!! זה לא הייטק מופרע ! 9% זה יפה מאוד! קרן חזון היא מנכלית על! אין הכרות מעבר למאמר! לא המלצהב פרוטרום היו גילויים....כאן ניראה שלא יהיו כאלה!
  • 2.
    אשר 22/05/2025 17:10
    הגב לתגובה זו
    הרגה אותי מצחוק. לא קראתי אף פעם ראיון עם מנכל של תאגיד עסקי שמתבטא כך.
  • 1.
    משקיע 22/05/2025 14:09
    הגב לתגובה זו
    צופה לחברה הזו עתיד ורוד.
עידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסףעידן וולס, מנכ”ל קבוצת דלק צילום:שלומי יוסף
ניתוח Bizportal

למרות הירידה באיתקה, דלק נסחרת בדיסקאונט משמעותי על השווי הנכסי

הורדת ההמלצה לאיתקה בסוף השבוע הובילה לירידה של 5% במניה בלונדון שמשפיעה על דלק בבורסה המקומית; ניתוח שווי הנכסים העדכני של דלק קבוצה מצביע על שווי נכסי נקי גבוה ביותר מ-20% מהמחיר בשוק 

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק קבוצה איתקה

בעוד מניית איתקה סגרה את המסחר בלונדון בירידה של כ-5% בסוף השבוע האחרון בעקבות הורדת המלצה של גולדמן זאקס ל"מכירה" עם מחיר יעד של 180 פני (קרב ההמלצות על איתקה - וההשפעה על דלק), בהסתכלות על התמחור הכולל של דלק קבוצה דלק קבוצה 1.24%   נראה שההשפעה קטנה יותר משחושבים. אם ניקח בחשבון תמחור NAV, המבוסס על שוויי שוק עדכניים של כלל החברות הבנות והנכסים, שממנה עולה כי המניה נסחרת כיום בדיסקאונט משמעותי ביחס לשווי הנכסי הנקי שלה, מעל 20%.

שווי הנכסים

החישוב כולל את כל האחזקות המרכזיות של הקבוצה מעודכן לכתיבת שורות אלה. ההחזקה המשמעותית ביותר היא החזקה של 54.66% בניו-מד אנרג'י, עם שווי החזקה כ-10.5 מיליארד שקל. ההחזקה השנייה בגודלה היא החזקה של 50.5% באיתקה אנרג'י השווה כ-7.28 מיליארד שקל לפי מחיר הסגירה של יום שישי. בנוסף החברה מחזיקה בכ-40.07% בישראכרט בשווי 1.78 מיליארד שקל, 61.36% במהדרין בשווי של 623 מיליון שקל, 24.7% בדלק ישראל בשווי של 198 מיליון שקל, 19.1% בדלק נכסים  בשווי של 174 מיליון שקל, ו-32.7% ב-InPlay Oil, בשווי של 268 מיליון שקל שם השקיעה לאחרונה. סך הכל השקעות נכסים סחירים של כ-20.45 מיליארד שקל.

לכך מתווספים גם נכסים שאינם סחירים, בהם בניין מלון בהרצליה בשווי שמאות של 299 מיליון שקל, ו-25% מקרקע בעכו בשווי של 98 מיליון שקל, לסכום כולל של כ-20.85 מיליארד שקל.

הנכס שלא במאזן

אחד הנכסים החשובים ביותר, שאינו רשום במאזן מסיבות חשבונאיות אך נמצא בכל מודל של השוק, הוא התמלוגים מלווייתן, שמקנים לדלק עד 6% מהתמורות הגולמיות מפי הבאר. הערכת השווי המקובלת עומדת סביב נעות בין 650-800 מיליון דולר. בחישוב שמרני יחסית של 720 מיליון דולר, השווי שנכנס למודל עומד על כ-2.36 מיליארד שקל.

במצטבר, שווי כלל הנכסים מסתכם בקצת יותר מכ-23.2 מיליארד שקל, ומהם מנוכה החוב הפיננסי נטו לפי דוחות הרבעון, 3.84 מיליארד שקל. כך מתקבל NAV של כ-19.37 מיליארד שקל. בנוסף נציין כי מאז סוף הרבעון החוב אף ירד מתחת ל-3.8 מיליארד שקל, אך במודל שנותח כאן נעשה שימוש בנתון השמרני מדוחות החברה.

אייל רביד מנכ"ל ויקטורי. צילום: שלומי יוסףאייל רביד מנכ"ל ויקטורי. צילום: שלומי יוסף
דוחות

ויקטורי: ירידה במכירות וברווח הנקי, למרות שיפור ברווחיות הגולמית

המכירות ירדו ב-6.7% ל-646 מיליון שקל והפדיון בחנויות הזהות נחלש, הרווח הגולמי עלה ל-26.2% והרווח הנקי ירד ל-11.1 מיליון שקל בשל עלייה בהוצאות השכר ובהוצאות המימון; במקביל ויקטורי הכריזה על תוכנית רכישה עצמית בהיקף של 20 מיליון שקל

מנדי הניג |

ויקטורי מסכמת את הרבעון השלישי עם ירידה בפדיון ובמכירות לצד עלייה ברווחיות הגולמית ושחיקה ברווח התפעולי והנקי. מכירות הרבעון מסתכמות ב-646.3 מיליון שקל לעומת 693.3 מיליון שקל אשתקד, ירידה של 6.79%, שקשורה בעיקר לרבעון מקביל חזק במיוחד שנבע מהמתיחות הביטחונית בנוסף, חודשי ספטמבר אוקטובר, חגי תשרי, אופיינו בפחות ימי עבודה בהתייחס לשנת 2024, מה שייצר פער במכירות. בהתחשב והיו ימים מקבילים הקיטון היה כ- 2.1%. הפדיון למ"ר ירד ל-8.8 אלף שקל לעומת 9.9 אלף שקל בשנה שעברה, ובחנויות זהות הפדיון למ"ר עומד על 9.4 אלף שקל לעומת 10.3 אלף שקל ברבעון המקביל.

למרות החולשה בהכנסות, הרווח הגולמי עולה ל-169.4 מיליון שקל לעומת 166 מיליון שקל אשתקד, ושיעורו מטפס ל-26.2% לעומת 23.9%. השיפור מגיע לפי ויקטורי מגידול בייבוא, מהנחות מספקים בעקבות מעבר לסדרנות עצמית ומשיפור תנאי הסחר. מנגד, הרווח התפעולי יורד ל-24.7 מיליון שקל לעומת 29.7 מיליון שקל אשתקד, ושיעורו יורד ל-3.83%, בין היתר בגלל עלייה בהוצאות שכר העבודה בסניפים, עלייה בפחת לפי IFRS16, ועלייה בארנונה ובחשמל.

הרווח הנקי ברבעון נשחק ל-11.1 מיליון שקל לעומת 15.9 מיליון שקל אשתקד. עיקר ההשפעה מגיעה מקליטת עובדים זרים - החברה קיבלה אישור להבאת 600 עובדים, ומתוכם כ-200 כבר נקלטו עד סוף ספטמבר. בשלב ההכשרה מצבת כוח האדם גדלה ואינה מתייעלת, ולכן הוצאות השכר עולות. לפי החברה, עם השלמת ההכשרה ניתן יהיה לצמצם את מצבת העובדים הקיימת ולהפחית את עלויות השכר. בנטרול השפעות IFRS16 הרווח הנקי ברבעון היה מגיע ל-14.8 מיליון שקל.

בצד הפיננסי, יתרות המזומנים והנכסים הפיננסיים לטווח קצר עומדות על 93.4 מיליון שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת מגיע ל-41.6 מיליון שקל, וההון העצמי עומד על כ-400 מיליון שקל. במהלך הרבעון חילקה החברה דיבידנד של 7 מיליון שקל.

לצד התוצאות ויקטורי מודיעה על אישור תוכנית רכישה עצמית חדשה בהיקף של עד 20 מיליון שקל. לפי הודעת החברה, התוכנית נתפסת כהזדמנות עסקית לאור הנזילות הקיימת ושער המניה, עומדת במבחני החלוקה ואינה צפויה להשפיע מהותית על מבנה ההון או על תזרים המזומנים.