אוטומקס
צילום: Or Hasson/Google Street View

אוטומוקס תייבא את משאיות JAC - המניה מזנקת

יבואנית הרכב חתמה על הסכם עם חברת "מכשירי תנועה" במסגרתו שתי החברו יהיו היבואניות של מותג המשאיות JAC; אוטומקס תחזיק ב-40% ממניות החברה המשותפת; המניה קופצת ב-23%

רוי שיינמן | (1)

מניית יבואנית הרכב העקיפה אוטמוקס אוטומקס -1.36%   מזנקת אחרי שדיווחה כי חתמה על הסכם במסגרתו תייבא לארץ, בשיתוף עם חברת מכשירי תנועה, את המשאיות של חברת JAC. במסגרת ההסכם תחזיק אוטומוקס בכ-40% מהחברה החדה ומכשירי תנועה תחזיק בשאר המניות.


לגבי מימון הפעילות, החברות ציינו כי מכשירי תנועה תעמיד לחברה המשותפת את מלוא הסכום הנדרש למימון מלאי המשאיות והחלפים שיידרש לחברה המשותפת ב-4 שנות פעילותה הראשונות, בהלוואות נושאות ריבית בשיעור שנקבע בין הצדדים, או בערבויות לבנקים. כבטוחה למימון המלאי בתקופה זו, ישועבדו כל נכסי החברה המשותפת בשעבוד שוטף לטובת מכשירי תנועה. החל מהשנה החמישית, על פי החלטת דירקטוריון החברה המשותפת , יעמידו בעלי המניות את המימון הנדרש, כפי חלקם בהון המניות.


בנוסף, המייסדים יכסו את הגרעון התפעולי של החברה המשותפת, כפי חלקם בהון המניות. אולם ב-3 השנים הראשונות להקמת החברה המשותפת, חלקה של החברה בכיסוי הגרעון לא יעלה על סך של 400,000 שקל.


חברת אוטומקס מוטורס, שנחשבת ליבואנית הרכב העקיפה המובילה בישראל, סיימה את שנת 2024 בהפסד של 5.1 מיליון שקל, אם כי מדובר בשיפור משמעותי לעומת שנת 2023, שבה נרשם הפסד של 17 מיליון שקל. ענף יבוא הרכב בישראל מתנהל בשלושה מסלולים עיקריים: יבוא ישיר מול יצרנים, יבוא עקיף דרך סוחרים זרים, ויבוא זעיר, מודל שבו סוכנים מייבאים עד 60 כלי רכב, לרוב מדגמי יוקרה, עבור לקוחות ספציפיים. אוטומקס פועלת בעיקר במסגרת היבוא העקיף.


בשנה החולפת מסרה החברה 2,665 כלי רכב חדשים - עלייה של 46% לעומת היקף המסירות ב-2023. מתוך כלל המסירות, יותר ממחצית בוצעו ללקוחות מוסדיים, עלייה לעומת 22% בלבד בשנה שלפניה. למרות הגידול במסירות, סך ההכנסות השנתיות דווקא רשם ירידה - המחזור השנתי עמד על 398 מיליון שקל, ירידה של 5% לעומת השנה הקודמת. מדובר בשנת ירידה שנייה ברציפות בהכנסות.


אוטומקס עברה מהפסד תפעולי של 7.3 מיליון שקל בשנת 2023 לרווח תפעולי של 16.6 מיליון שקל ב-2024. החברה צמצמה את היקף פעילותה וכיום מפעילה שישה סניפים בבעלותה לצד ארבע סוכנויות משנה. במסגרת ההתייעלות נסגרו סניפים באשקלון, פתח תקווה, גלילות ובאר שבע. 


בדוחותיה התייחסה אוטומקס גם לחקירה שמנהלת נגדה רשות המסים, במסגרתה עולה חשד כי החברה ובכירים בה יבאו כלי רכב תוך הצגת ערכים כוזבים לצורכי מיסוי. על פי החוק המסדיר את פעילות הענף, חוק רישוי רכב, למדינה שמורה הזכות להשעות רישיון יבוא במקרים שבהם בעל הרישיון מורשע בעבירה פלילית או משמעתית. עם זאת, אוטומקס מציינת כי בהתאם לעמדת יועציה המשפטיים, אין סיבה לחשוש להשעיית הרישיון, בין היתר משום שזו טרם התבצעה, על אף שהחקירה החלה, וכי משרד התחבורה מעודכן בפרטי החקירה ובוחר להמשיך לאשר לחברה לייבא רכבים, מתוך אינטרס מוצהר לשמור על תחרות בשוק הרכב.


מניית החברה נסחרת לפי שווי של כ-24 מיליון שקל אחרי עלייה של 25% מתחילת השנה וירידה של 24% בשנה האחרונה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יריב 11/05/2025 18:28
    הגב לתגובה זו
    אחרת זו פשיטת רגל.
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

למה הבנקים זינקו והאם זה מוצדק?

האם דיבידנד משפיע על השווי של חברה, איך זה שחלוקת דיבידנד בשיעור של 1%-1.5% ביחס לשווי, מזניקה את המניות ב-6%; ומה המחיר של הבנקים בארץ ביחס למחיר של בנקים בעולם?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים דיבידנד


בנק ישראל מאפשר לבנקים לחלק 50% מהרווח - החלטה שמזניקה את מניות הענף, אבל האם דיבידנדים באמת משפיעים על השווי? התשובה הכלכלית היא לא. אבל בפועל, יש גופים רבים שעוקבם וקונים מניות שמחלקות דיבידנדים גבוהים והם מזרימים כספים כאשר מדיניות הדיבידנד משתפרת. הביקושים מגיעים גם מגופים כאלו, אלא שלא בטוח שיש לזה הצדקה כלכלית.


הבנקים הם עסק נהדר. הם מייצרים תשואה להון של 16%-17% בזכות תחרות נמוכה במיוחד. הפיקוח על הבנקים בשם היציבות של המערכת הבנקאית, מייצר להם רווחי עתק, כי לגישתו בנקים רווחיים הם בנקים יציבים. הבעיה שהרווח שלהם הוא הפסד שלנו, אבל למשקיעים במניות הבנקים זה מצוין. 

והנה עוד מתנה של המפקח על הבנקים: המפקח על הבנקים, דני חחיאשוילי, אישר היום לבנקים לחלק דיבידנד מוגדל בשיעור של עד 50% מהרווח הנקי בגין תוצאות הרבעון השני של 2025. מדובר במהלך נקודתי שלא ברור אם יחול באופן גורף על רבעונים עתידיים. בינתיים, בכל חלוקה נוספת, הבנקים יידרשו לפנות שוב לפיקוח. אלא שמשקבע המפקח שזה אפשרי, הוא לא יכול כבר ללכת אחורה, אלא אם תנאי השוק ישתנו לרעה.   


ההודעה הובילה לראלי מהיר במניות הבנקים, כאשר מדד הבנקים מזנק בכ-6% ומושך מעלה את מדד ת"א 35 שעולה בלמעלה מ-1.4%.

 הערכנו כאן שרווחי הבנקים יסתכמו ברבעון ב-8.5 עד 9 מיליארד שקל - לקראת דוחות הבנקים - יש עוד לאן לעלות? ומה עם מניות הביטוח.  מאחר שחלק גדול ממניות הבנקים מוחזקות בידי גופים מוסדיים, המשמעות היא שקרנות הפנסיה, קופות הגמל ועמיתי קרנות ההשתלמות ייהנו מהגידול בחלוקה. במקביל, בעלי השליטה בשני הבנקים שבהם יש גרעין שליטה - מזרחי טפחות (אייל עופר והאחים וורטהיים) והבינלאומי (צדיק בינו) יקבלו דיבידנדים שמנים שמוערכים ב-300 מיליון שקל. 


עונת הדוחות הכספיים בבנקים תיפתח ביום שני עם פרסום דוחות הבינלאומי, ותימשך עם לאומי והפועלים ביום רביעי, ודיסקונט ומזרחי טפחות ביום חמישי.  הבנקים ימשיכו להציג צמיחה בפעילות, הכנסות מימון גבוהות והפרשות נמוכות יחסית להפסדי אשראי. ברקע, האינפלציה ברבעון השני (1.3%) תרמה לשורת הרווח, בעיקר בשל עודף נכסים צמודי מדד במאזני הבנקים. עם זאת, תרומה זו היא נומינלית בלבד.

אסא לווינגר, מנכ"ל אנרג'יקס
צילום: יח"צ
דוחות

אנרג'יקס מדווחת על ירידה של כ-10% בהכנסות וכ-21% ב-EBITDA

חברת האנרגיה המתחדשת רשמה ירידה של 10% בהכנסות ו-18% ברווח הנקי המתואם, כששורת הרווח לבעלי המניות הצטמצמה ל-2 מיליון שקל בלבד, בעיקר עקב ירידת ערך של כ־36 מיליון שקל בפרויקט אר"ן
רן קידר |

חברת האנרגיה המתחדשת אנרג'יקס אנרג'יקס -4.94%  שבשליטת אלוני חץ אלוני חץ -1.81%  פרסמה את תוצאותיה לרבעון השני של 2025, עם ירידה בהכנסות וברווחיות לצד עדכון על פרויקטים מרכזיים והתפתחויות רגולטוריות בשווקים שבהם היא פועלת. 

ההכנסות ממכירת חשמל, תעודות ירוקות והכנסות נוספות הסתכמו בכ-196 מיליון שקל, ירידה של כ-10% לעומת כ-218 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעיקר בשל עסקאות קיבוע מחיר שבוצעו בפולין במהלך 2024. בחציון הראשון הסתכמו ההכנסות בכ-366 מיליון שקל לעומת כ-־448 מיליון שקל בתקופה המקבילה, ירידה של כ-82 מיליון שקל. 

ה-EBITDA הרבעוני הסתכם בכ-124 מיליון שקל לעומת כ־-156 מיליון שקל ברבעון המקביל, ירידה של כ־21%, וה-EBITDA הפרויקטלי ירד בכ-13% לכ-156 מיליון שקל. הירידה מוסברת בקיטון בהכנסות מפולין ועלייה בהוצאות התפעוליות עקב גידול בפעילות.

הוצאות המימון, נטו, עלו לכ-72 מיליון שקל לעומת כ-61 מיליון שקל בתקופה המקבילה, בעיקר עקב גידול בהיקף החוב הנובע מהרחבת היקפי הפעילות. 

הרווח הנקי הסתכם בכ-28.7 מיליון שקל, ירידה של כ-18% לעומת 35.1 מיליון שקל אשתקד, בין היתר בשל שחיקה ברווחיות, עלייה בעלויות המימון והשפעות חשבונאיות (IFRS 16) של כ-9 מיליון שקל. הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ל-2 מיליון שקל בלבד לעומת כ-86 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעיקר עקב ירידת ערך של כ-36 מיליון שקל בפרויקט אר"ן. בנטרול ירידת הערך, הרווח המיוחס לבעלי המניות הסתכם בכ-29 מיליון שקל. 

ההון העצמי המיוחס לבעלי המניות ל-30 ביוני 2025 עמד על כ-2.2 מיליארד שקל, כאשר יחס החוב להון עומד על כ-71%, רמה גבוהה שמצמצמת את הגמישות הפיננסית ומעלה את הסיכון, במיוחד בסביבת ריבית גבוהה שבה עלויות המימון כבדות יותר.