גורג חורש
צילום: תמר מצפי

יוניון של ג'ורג' חורש מצטרפת למירוץ לרכישת כאל

חברת האחזקות, שרכשה בשנה שעברה 20% מתחנת הכוח אשכול, בוחנת כניסה לתחום האשראי באמצעות רכישת השליטה בכאל מידי דיסקונט, בכך היא מצטרפת לשורה של קרנות השקעה ישראליות וזרות כמו גם חברת הביטוח מנורה ואיש העסקים מוטי בן משה, שכבר הביעו עניין ברכישת כאל 

איתן גרסטנפלד |

איש העסקים ג'ורג' חורש מצטרף למרוץ לרכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי מידי דיסקונט. בכך, הוא מצטרף לשורה של קרנות השקעה ישראליות וזרות כמו גם חברת הביטוח מנורה ואיש העסקים מוטי בן משה, שכבר הביעו עניין ברכישת החברה, שנהנית מהרווחיות הגבוהה ביותר בתחום.


על פי הדיווחים, חברת האחזקות יוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, פנתה באחרונה לדיסקונט והביעה עניין ברכישת השליטה בחברת האשראי שנמצאת על המדף. ליוניון שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). בשנה שעברה, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל.


מכירת כאל היא למעשה השלב האחרון של יישום מסקנות ועדת שטרום שנועדה לבחון דרכים להגברת התחרותיות בתחום הבנקאות. ההמלצה המרכזית של הוועדה הייתה לנתק את הבעלות על חברות כרטיסי האשראי מהבנקים. בשנים שלאחר פרסום מסקנות הוועדה והחקיקה בנושא, מכרו בנק הפועלים ולאומי את חברות כרטיסי האשראי שבבעלותן (ישראכרט ולאומי קארד שהפכה למקס). דיסקונט, שמחזיקה בכאל, אמנם הוחרגה מהמהלך הראשוני אך בהמשך נקבע כי גם היא תצטרך להיפרד מחברת האשראי. באופן עקרוני, הוחלט כי הבנק ישלים את המהלך עד מאי 2027, אך במידה ויפחית את החזקותיו לפחות מ־25%, הוא יקבל ארכה של שנה נוספת למכירת יתרת ההחזקות.


מלבד חורש ישנן לא מעט מתעניינות ומתעניינים ברכישת חברת האשראי היחידה שנותרה על המדף. על פי הדיווחים, בחודשים האחרונים פנו לדיסקונט שורה של קרנות השקעה בינלאומית כולל בלקסטון, אייפקס, סנטרברידג', JCF וליברטי קפיטל, והביעו את התעניינותם בחברה. לצד זאת, ישנם שורה של גופים ישראלים שצפויים גם כן להציע הצעה כחלק מהתהליך, כולל חברת הביטוח מנורה מנורה מב החז -0.53% , רבוע כחול של איש העסקים מוטי בן משה וקרן פורטיסימו.


הדיווחים על המתעניינות השונות מגיעים בזמן שקבוצת דלק נמצאת בישורת האחרונה לקראת רכישת השליטה בישראכרט תמורת כ-1.3 מיליארד שקל, ולפי שווי חברה של כ-3.56 מיליארד שקל, זאת, אחרי שדלק עקפה במירוץ את בנק ירושלים ואת מנורה מבטחים - שכבר הייתה קרובה להשלמת העסקה לפי שווי חברה של 3.15 מיליארד שקל (לקריאה נוספת: הביקורת על תמר יסעור שהתכוונה למכור בזול, ארי קלמן שהיה בדרך לסגור עסקה מצוינת, ותשובה שהגיע וטרף את הקלפים).


כמות המתעניינים הגבוהה עשויה לסייע לדיסקונט לקבל מחיר גבוה עבור כאל, כשעל פי ההערכות היא צפויה לדרוש שווי גבוה מזה שבו בוצעה עסקת ישראכרט-דלק. מה שעשוי לעמוד לצדה של החברה הוא הרווחיות הגבוהה שלה, הגבוהה ביותר במערכת. בשנה החולפת (2024) רשמה החברה עליה של כ-17% ברווח נקי שעמד על 324 מיליון שקל. לצורך השווקה רווחי מקס עמדו על 273 מיליון שקל ואילו ישראכרט דיווחה על רווח של 210 מיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן, יחצ
ראיון

מנכ״ל אלקטריאון: ״Eurabus זו רק ההתחלה; יש שת״פים נוספים״

אחרי התייעלות ושינויים, אלקטריאון מנסה לייצר מומנטום עם מזכר הבנות חדש מול יצרנית האוטובוסים הגרמנית Eurabus; ההסכם עשוי לפתוח דלתות לשווקים חדשים באירופה, אך בשלב זה אין התחייבות כספית ברורה או ודאות להכנסות

תמיר חכמוף |

אלקטריאון אלקטריאון 3.34%   פרסמה הבוקר כי חתמה על מזכר הבנות לא מחייב עם יצרנית האוטובוסים הגרמנית Eurabus, במטרה לשלב את טכנולוגיית הטעינה האלחוטית שלה בדגמי אוטובוסים חשמליים ולפעול יחד לשיווק הפתרון באירופה ובעולם. במסגרת ההבנות, הצדדים מתכננים אינטגרציה של הטכנולוגיה בשני דגמים של Eurabus, הקמת אתרי הדגמה ייעודיים להצגת המערכת בפני לקוחות וגופי ממשל, וכן שיווק משותף בכנסים ותערוכות בינלאומיות, בהם Busworld הקרוב. בהודעתה ציינה החברה כי הצדדים שמו לעצמם יעד מכירות של מערכות ללפחות 50 אוטובוסים בשנה.

בקריאה ראשונה, ההודעה נשמעת כאבן דרך מסחרית, פוטנציאל לחדירה לשווקים חדשים, שיתופי פעולה בשיווק, ושותף אירופי עם נוכחות גלובלית. עם זאת, עדיין חסרים פרטים על היקף כספי ברור, התחייבויות מחייבות או מנגנוני הגנה במקרה שהיעדים לא יושגו. המשקיעים מנסים להבין מהו הפוטנציאל הכלכלי בפועל והאם מדובר במהלך בעל השפעה פיננסית מהותית או בהצהרה תדמיתית.

ההכרזה הזו גם מגיעה ברקע תקופה מאתגרת במיוחד עבור אלקטריאון. לאחר דוחות חלשים ברבעון השני, קיצוץ תחזית הצבר השנתית בחצי והתייעלות שכללה פיטורי עובדים וצמצום שאיפות בתחום הרכב הפרטי, החברה מנסה לשכנע את השוק שיש לה עדיין מסלול ברור ליצירת הכנסות משמעותיות. המניה נפלה, וכדי לגייס הון, יש צורך להראות שותפויות עם פוטנציאל מסחרי אמיתי, ולא רק ניסיונות חדירה.

שוחחנו עם מנכ״ל אלקטריאון, אורן עזר כדי להבין טוב יותר את המשמעות העסקית ואת הסיכון מול ההזדמנות.

הכרזתם על שיתוף פעולה עם חברת אוטובוסים חשמליים, כאשר היא מציעה למכור את המוצר שלכם, וכך אתם נחשפים לשוק גדול יותר באירופה. האם כבר יש לכם אינטגרציה בפועל עם האוטובוסים של Eurabus, או שהכול נמצא בשלב פיתוח והתאמה ראשוני?

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

רכבת הרים בבורסה; סגירה בירידות קלות

בנק ישראל פרסם את החלטתו - וכצפוי - הנגיד החליט לדבוק בקו הזהיר ולהשאיר את הריבית ברמתה על 4.5%; הירידות של השעתיים האחרונות מתמנות; הבית הלבן: "כולם מאוד קרובים להסכים לעסקה, היו לנו שיחות ישירות גם עם חמאס"

מערכת ביזפורטל |

יום מטלטל בבורסה. מעליות לירידות ובסיום סגירה סביב האפס. מניות הביטוח עלו מעל 3% בפתיחה, ירדו בהמשך מעל 3%, וסגרו בירידות. הבולטות היו בפניקס וכלל עם ירידות של 2%. אתמול הן זינקו 7%, אז זה כנראה סוג של תיקון. מניית לאומי הצליחה להמשיך לעלות במעט, פועלים ירדה ב-0.9%. 


מה שהיה היום הוא הופעת החימום, הרקע. היום בערב נדע אם מתקדמים לעסקה - זה ישפיע מאוד על המסחר מחר. אבל התפקיד שלנו בזווית הכלכלית להגיד לכם שוב שהמחירים גבוהים ושיכול להיות שבמקודם או במאוחר השוק יתהפך, משהו בסגנון - "קנה בשמועות - מכור בידיעה".  אם וכאשר החטופים ישתחררו והמלחמה תסתיים זאת תהיה אופוריה. לא נראה שהשוק יאבד גובה, אבל חשוב לדעת שבבסיס, בפונדמטלס, השוק שלנו גבוה.     



כצפוי - הריבית נשארה ללא שינוי. החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית ברמה של 4.5% משקפת את האיזון השברירי שבו נמצא המשק: מצד אחד אינפלציה שמתעקשת להישאר בחלקו העליון של היעד ואפילו צפויה לעלות שוב בטווח הקרוב, ומנגד האטה בצמיחה, גירעון מתרחב ואי־ודאות ביטחונית וכלכלית גבוהה - בפעם ה-14 ברציפות: בנק ישראל הותיר את הריבית ללא שינוי

למרות ההחמרה בתחזיות המאקרו, הוועדה המוניטרית בחרה לשדר זהירות ולא למהר בכיוון של הפחתות, גם אם שוק ההון כבר תמחר הורדות ריבית מתונות בשנה הקרובה. ההחלטה של הנגיד מראה שהבנק מעדיף להמתין להתבהרות של התמונה הן במישור הגיאופוליטי והן לגבי קצב התכנסות האינפלציה לפני שיאפשר הקלה מוניטרית. 

אבל נראה שהאות שאותו מחפש הנגיד ירון מגיע ברגעים אלה. ממש דקות אחרי שהחלטת הריבית פורסמה מגיע הדיווח מהבית הלבן: "כולם מאוד קרובים להסכים לעסקה, היו לנו שיחות ישירות גם עם חמאס" - זה שוב מפיח אווירה של תקווה והירידות החדות שראינו בשעות הצהריים המאוחרות של עד 2% מוחלפות בעליה קלילה.