רשות ני"ע עם תקנות חדשות לקמעונאיות המזון: ככה תוכלו להשוות בין החברות
בעקבות ביקורת שערכה בענף קמעונאות המזון, הרשות לניירות ערך החליטה על שינויים באופן שבו רשתות המזון מציגות את הכנסותיהם והרווח הגולמי שלהם; בין היתר ידרשו החברות להציג בצרה שקופה ואחידה את עלויות המכר, כך שניתן יהיה להשוות בין החברות, וכן לסווג את הוצאות פעילות האונליין בדוחותיהם הכספיים
בעקבות ביקורת שערכה בענף קמעונאות המזון, הרשות לניירות ערך החליטה על שיוניים באופן שבו רשתות המזון מציגות את הכנסותיהם והרווח הגולמי שלהם. בין היתר ידרשו החברות להציג בצרה שקופה ואחידה את עלויות המכר, כך שניתן יהיה להשוות בין החברות, וכן לסווג את הוצאות פעילות האונליין בדוחותיהם הכספיים.
הדו"ח אותו פרסמה הבוקר הרשות, חושף פערים משמעותיים בסיווג רכיבים, גילוי נתונים וביאור המדיניות החשבונאית, העלולים לפגוע בשקיפות וביכולת המשקיעים להשוות בין חברות. פערים בגילוי: בחלק מהחברות נמצאו ליקויים בגילוי בנוגע לסך פדיון קופה ופיצול בין מכירות ברוטו למכירות נטו וכן, וליקויים במידע שנכלל בביאורים למדיניות החשבונאית. בין השאר, נמצא כי חלק מהחברות לא הציגו נתונים כמותיים עבור רכיבי עלות המכר המרכזיים, כמו קניות, פחת ושכר עובדים. כמו כן, נמצאה שונות בסיווג הוצאות פעילות אונליין, כגון עלויות ליקוט והפצה, המשפיעות על חישוב שיעורי הרווחיות הגולמית.
בעקבות הממצאים, דורשים ברשות לבצע הבחנה בין סך המכירות בקופה לבין ההכנסות המוכרות בדוחות הכספיים: חברות נדרשות להציג במסגרת פרק תיאור עסקי התאגיד או דוח הדירקטוריון סך מכירות (פדיון קופה) בנוסף לנתון ההכנסות המוכר בהתאם לכללי החשבונאות. בנוסף, במסגרת ביאור ההכנסות בדוחות, חברות נדרשות לפצל בין הכנסותיהן כסוכן לשאר הכנסותיהן. בנוסף, הם קובעים שחברות ידרשו להציג ביאור מלא של רכיבי עלות המכר לפי מהותם והסברים ברורים על הסיבות לסיווגם בעלות המכר.
כמו כן, הם מציעים לייצר שקיפות ואחידות בסיווג עלויות, כך שעלויות הובלה לסניפים ועלויות סידור מוצרים על המדף ייכללו בעלות המכר, בעוד שהוצאות אתרי אינטרנט, סניפים פיזיים, סניפים היברידיים וככלל גם מרכזי שילוח יסווגו תחת הוצאות מכירה ושיווק, וכן דורשים גילוי ברור ומפורט לגבי עלויות ליקוט ומשלוחים, תוך הפרדה מהרכיבים הקיימים.
- עלייה של 4.9% בפדיון רשתות השיווק ברבעון השלישי של 2025
- הסופרים רוצים לנצל את המצב בשביל לא לסמן מוצרים - משרד הכלכלה ׳בוחן׳
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברשות מציינים, כי דיווח כספי של תאגידים מדווחים הוא כלי מרכזי עבור ציבור המשקיעים להערכת ביצועי החברות וקבלת החלטות השקעה מושכלות. דיווח איכותי ושקוף מאפשר למשקיעים להבין את מצבם הפיננסי של הגופים בהם הם משקיעים ובונה אמון בין החברות הציבוריות למשקיעים. הרווח הגולמי, המשקף את הפער בין הכנסות החברה ממכירת מוצרים לעלות המכר שלהם, הוא מדד מרכזי להערכת ביצועי חברות. עם זאת, ממצאי הביקורת מצביעים על הבדלים מהותיים בין חברות בענף באשר לאופן סיווג והצגת רכיבי הרווחיות. כך, למשל, נמצא קיבוץ יתר של רכיבים תחת סעיף "עלות המכר", פערים במדיניות החשבונאית והיעדר גילויים כמותיים ואיכותיים מספקים, מה שעלול להוביל להערכות שגויות מצד המשקיעים.

מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור
המוסדיים יקנו, אבל האם הם היו קונים אם זה היה הכסף האישי שלהם? ארית בתקופה נהדרת ואחרי שהיתה על סף פשיטת רגל והמדינה הצילה אותה, היא מרוויחה מהמדינה מאות מיליונים ברווחיות של חברת אנבידיה - גאות בשוק הביטחוני היא סיבה נהדרת לצבי לוי למכור-להנפיק לפי 5 מיליארד שקל, אבל האם הרווחים האלו יימשכו? ממש לא בטוח
אם המוכר רוצה למכור במחיר מסוים, אז ברור שהמחיר מתאים לו, המחיר טוב מבחינתו. אם הקונה רוצה לקנות במחיר הזה - אז יש עסקה. האם יכול להיות שהמחיר טוב לשני הצדדים. כן, אם שניהם "מקריבים" בדרך ומתכנסים לעסקה. בהנפקות זה לא קורה, כי לרוב יש א-סימטריה של מידע. המוכר יודע יותר מהקונה, וגם כי הקונים הם לא באמת שמים את הכסף שלהם, אלא "כסף של אחרים".
במצב המתואר, האם זו עסקה במחיר ראוי-נכון? האם כשגופים מוסדיים יקפצו עכשיו על ההנפקה של ארית-רשף זו עסקה ראויה? אי אפשר לדעת מה יהיה והמניה בהחלט יכולה להמשיך לעלות, אבל אפשר לדעת דבר אחד ברור - ארית שהיתה חברה של 100-150 מיליון שקל, קפצה לשווי של 5 מיליארד שקל בזכות המלחמה. ההצטיידות היתה גדולה, המחירים היו בשמיים - משרד הביטחון קנה כנראה בלי לחשוב יותר מדי - המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים
זה לא יכול להימשך. נכון שיש שינוי תפיסתי עולמי ונכון שההצטיידות הצבאית עלתה, אבל זה גם יביא תחרות ויוביל לשחיקה ברווחיות. כמו כמעט כל דבר שעולה מהר, יש גם ירידות, טלטלות וגלים בדרך. ארית לא מפתחת שבבי AI שהיא יכולה להרוויח עליהם 75% , היא לא אינבידיה, היא חברה של לואו טק שעושה עבודה טובה, מייצרת מערכות וכלים טובים מאוד, אבל יש גאות בעסקיה, בשל ניצול הזדמנות של ההנהלה והבעלים. אגב, כשהחברה קרסה והגיעה לפשיטת רגל, המדינה הצילה אותה מספר פעמים. עכשיו כשצריך אותה, היא - ואין לנו טענות על כך, זו המטרה של עסק - ממקסמת רווחים ומוכרת במחירים גבוהים.
הטענות שלנו הן כלפי המוסדיים שאם יעשו שיעורי בית יפנימו שהתוצאות של ארית ימשיכו להיות טובות עוד שנה, אולי שנתיים, אבל מה אחר כך? לקנות חברה במכפיל רווח של 8 זה לא תמיד נכון, השאלה אם זה יימשך לאורך זמן. וכל זה כשהטכנולוגיה משתנה - התותחים החדשים שייכנסו לצבא מתוצרת אלביט לא יעבדו כנראה רק עם סוגי המרעומים של ארית.
- ארית מציגה מרווחים של אנבידיה; איפה מסתתרת החולשה בדוחות?
- ארית במזכר הבנות עם חברה אירופית לשיווק וייצור מרעומים למדינות נאט"ו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וכמובן שדגל האזהרה הגדול הוא המכירה - ארית מנפיקה את רשף שהיא כאמור כל הפעילות של ארית, היא בעצם מוכרת את עצמה. אם המצב כל כך טוב, והצמיחה ברורה והרווחים הגדולים ימשיכו, אז למה להנפיק? מה יודע המוכר, צבי לוי, הבעלים ויו"ר החברה שהקונים לא יודעים? ולמה הוא כנראה יצליח לסדר אותם?
יאיר נחמד מנכל נאייקס. קרדיט: דוד זיסרנאייקס רוכשת את Lynkwell האמריקאית בכ-26 מיליון דולר
לינקוול היא אחת מספקיות תשתיות הטעינה הגדולות בארה"ב, מנהלת אלפי עמדות טעינה לרכבים חשמליים באמצעות פלטפורמת AI ברחבי ארה"ב וקנדה; הרכישה מחזקת את יכולותיה של נאייקס בעולם טעינת הרכבים החשמליים, בזכות פלטפורמה אחת שמחברת בין תוכנה מתקדמת לבין פתרונות תשלום חכמים
נאייקס, חברת הפינטק הדואלית Nayax 0.27% , המפתחת פלטפורמת מסחר, תשלומים ונאמנות לקוחות גלובלית שנועדה לסייע לבתי עסק להרחיב את עסקיהם - מודיעה היום על רכישת Lynkwell, אחת מספקיות תשתיות הטעינה הגדולות בארה"ב פלטפורמת
טעינת רכבים חשמליים מבוססת בינה מלאכותית - זאת בהמשך להודעת החברה מחודש יוני על שת"פ עם לינקוול.
המהלך הוא בהתאם לאסטרטגיה של נאייקס לספק פתרון מקיף המאחד יכולות תשלום עם תוכנות ניהול תפעוליות מתקדמות בכל תחומי פעילותה. בתחום טעינת הרכבים החשמליים,
נאייקס צמחה בשנים האחרונות דרך שיתופי פעולה שהטמיעו את טכנולוגיית התשלומים שלה במגוון רחב של עמדות טעינה.
רכישת לינקוול מרחיבה את האסטרטגיה הזו באמצעות פלטפורמת תוכנה ניהולית חזקה וייעודית, מבוססת בינה מלאכותית, שכבר נבחנה ואושרה ע"י מאות גופים,
תוכניות מימון וגופי רכש מדינתיים וממשלתיים.
בנוסף, הרכישה תאפשר לשותפיה של נאייקס גישה מלאה למערך הפתרונות של לינקוול המסייע בהקמה, הפעלה וניהול של תשתיות טעינה במגוון סביבות: מסחריות, מתחמי מגורים, מקומות עבודה, ציי רכב וארגונים ממשלתיים. לצד
פעילותה הענפה בתחום הטעינה הציבורית, לינקוול משמשת גם כפלטפורמה מועדפת עבור מאות ציי רכב, בהם שניים מהגדולים ביותר בצפון אמריקה - ובכך מחזקת את יכולת הלקוחות להפיק תועלת תפעולית ופיננסית מקסימלית מההשקעה בתשתיות.
- נאייקס: ההכנסות והרווח מתחת לציפיות - אבל התחזית מעודדת
- נאייקס מציגה צמיחה בשורה העליונה והתחתונה - מה המכפיל שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העסקה אושרה פה אחד ע"י הדירקטוריונים של שתי החברות. שווי הרכישה משקף סכום אפקטיבי של כ-26 מיליון דולר במזומן במועד הסגירה עבור מלוא הבעלות בחברה, ובנוסף כולל מנגנון Earnout המבוסס על רווחיות לינקוול בשנה שלאחר הסגירה.
