סופרמרקט
צילום: טוויטר

רשות ני"ע עם תקנות חדשות לקמעונאיות המזון: ככה תוכלו להשוות בין החברות

בעקבות ביקורת שערכה בענף קמעונאות המזון, הרשות לניירות ערך החליטה על שינויים באופן שבו רשתות המזון מציגות את הכנסותיהם והרווח הגולמי שלהם; בין היתר ידרשו החברות להציג בצרה שקופה ואחידה את עלויות המכר, כך שניתן יהיה להשוות בין החברות, וכן לסווג את הוצאות פעילות האונליין בדוחותיהם הכספיים

איתן גרסטנפלד |

בעקבות ביקורת שערכה בענף קמעונאות המזון, הרשות לניירות ערך החליטה על שיוניים באופן שבו רשתות המזון מציגות את הכנסותיהם והרווח הגולמי שלהם. בין היתר ידרשו החברות להציג בצרה שקופה ואחידה את עלויות המכר, כך שניתן יהיה להשוות בין החברות, וכן לסווג את הוצאות פעילות האונליין בדוחותיהם הכספיים.


הדו"ח אותו פרסמה הבוקר הרשות, חושף פערים משמעותיים בסיווג רכיבים, גילוי נתונים וביאור המדיניות החשבונאית, העלולים לפגוע בשקיפות וביכולת המשקיעים להשוות בין חברות. פערים בגילוי: בחלק מהחברות נמצאו ליקויים בגילוי בנוגע לסך פדיון קופה ופיצול בין מכירות ברוטו למכירות נטו וכן, וליקויים במידע שנכלל בביאורים למדיניות החשבונאית. בין השאר, נמצא כי חלק מהחברות לא הציגו נתונים כמותיים עבור רכיבי עלות המכר המרכזיים, כמו קניות, פחת ושכר עובדים. כמו כן, נמצאה שונות בסיווג הוצאות פעילות אונליין, כגון עלויות ליקוט והפצה, המשפיעות על חישוב שיעורי הרווחיות הגולמית.


בעקבות הממצאים, דורשים ברשות לבצע הבחנה בין סך המכירות בקופה לבין ההכנסות המוכרות בדוחות הכספיים: חברות נדרשות להציג במסגרת פרק תיאור עסקי התאגיד או דוח הדירקטוריון סך מכירות (פדיון קופה) בנוסף לנתון ההכנסות המוכר בהתאם לכללי החשבונאות. בנוסף, במסגרת ביאור ההכנסות בדוחות, חברות נדרשות לפצל בין הכנסותיהן כסוכן לשאר הכנסותיהן. בנוסף, הם קובעים שחברות ידרשו להציג ביאור מלא של רכיבי עלות המכר לפי מהותם והסברים ברורים על הסיבות לסיווגם בעלות המכר.


כמו כן, הם מציעים לייצר שקיפות ואחידות בסיווג עלויות, כך שעלויות הובלה לסניפים ועלויות סידור מוצרים על המדף ייכללו בעלות המכר, בעוד שהוצאות אתרי אינטרנט, סניפים פיזיים, סניפים היברידיים וככלל גם מרכזי שילוח יסווגו תחת הוצאות מכירה ושיווק, וכן דורשים גילוי ברור ומפורט לגבי עלויות ליקוט ומשלוחים, תוך הפרדה מהרכיבים הקיימים.


ברשות מציינים, כי דיווח כספי של תאגידים מדווחים הוא כלי מרכזי עבור ציבור המשקיעים להערכת ביצועי החברות וקבלת החלטות השקעה מושכלות. דיווח איכותי ושקוף מאפשר למשקיעים להבין את מצבם הפיננסי של הגופים בהם הם משקיעים ובונה אמון בין החברות הציבוריות למשקיעים. הרווח הגולמי, המשקף את הפער בין הכנסות החברה ממכירת מוצרים לעלות המכר שלהם, הוא מדד מרכזי להערכת ביצועי חברות. עם זאת, ממצאי הביקורת מצביעים על הבדלים מהותיים בין חברות בענף באשר לאופן סיווג והצגת רכיבי הרווחיות. כך, למשל, נמצא קיבוץ יתר של רכיבים תחת סעיף "עלות המכר", פערים במדיניות החשבונאית והיעדר גילויים כמותיים ואיכותיים מספקים, מה שעלול להוביל להערכות שגויות מצד המשקיעים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אפליקציות מסחר (גרוק)אפליקציות מסחר (גרוק)
מחקר

המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם

חוקרים מהאוניברסיטאות המובילות בעולם ניתחו את התנהגותם של משקיעים וגילו: המעבר למסחר באפליקציות מוביל להפסדים; הסיבה: שילוב הרסני של טכנולוגיה, פסיכולוגיה והטיות קוגניטיביות

עוזי גרסטמן |

השנה היא 2010. משקיע ממוצע פותח את תוכנת המסחר במחשב הביתי, קורא דוחות כספיים, מנתח נתונים, בודק גרפים ורק אז מקבל החלטת השקעה. במהירות קדימה להיום - משקיע שוכב במיטה בשעה 22:17, גולל בפיד של אינסטגרם, רואה התראה שמניית אפל ירדה 2%, ותוך 10 שניות מוכר את כל האחזקות שלו. ברוכים הבאים לעידן החדש של שוק ההון, עידן שבו אפליקציות המסחר הפכו את המסחר לנגיש, מהיר, מרגש,. עידן שבו הרשתות מוצפות ב"מומחים" למניות, עידן שבו משקיעים חדשים הם לא באמת משקיעים - אלא מהמרים. 

המשקיעים החדשים נולדו לאפליקציות המסחר, אבל גם משקיעים וותיקים הופכים להיות מכורים יותר לנוחות, לריגושים, "למשחק", ומקבלים החלטות מהירות שהם יותר הימורים מאשר השקעות. בורסה היא לא קזינו. נסחרות בה חברות עם ערך ומי שבודק, מנתח ומשקיע לאורך זמן, מקבל תמורה. השקעה בבורסה נשענת על הבנה, מומחיות וניתוח. הימור מנגד נשען על מזל. בהימור לרוב מפסידים. מחקרים מוכיחים שמסחר באפליקציות גורם לכם להפסיד יותר מאשר במסחר במערכות אחרות. כלומר, הנגישות, המהירות, הפיתוי הופך את ההשקעה להימור - ככה אתם מפסידים אלפי דולרים בשנה.     

למעשה, העידן הדיגיטלי הבטיח ל"דמוקרטיזציה של שוק ההון". אפליקציות מסחר נוחות ונגישות אמורות היו להפוך כל אחד למשקיע חכם ומיומן. אבל סדרת מחקרים אקדמיים מהשנים האחרונות חושפת תמונה הפוכה: הטכנולוגיה שאמורה הייתה לעזור לנו דווקא פוגעת בביצועי ההשקעות שלנו באופן דרמטי.

המחקר המרכזי: השקעות חכמות?

המחקר המקיף ביותר בתחום פורסם תחת הכותרת "Smart(Phone) Investing? A within Investor-Time Analysis of New Technologies and Trading Behavior" על ידי צוות חוקרים בינלאומי: אנקיט קלדה (Assistant Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה), בנג'מין לוס (Associate Professor מאוניברסיטת הטכנולוגיה של סידני), אלסנדרו פרביטרו (Associate Professor of Finance מאוניברסיטת אינדיאנה) ופרופ' אנדראס האקת'ל (Professor of Finance מאוניברסיטת גתה בפרנקפורט).

המחקר, שניתח התנהגות של אלפי משקיעים גרמנים לאורך מספר שנים, מצא שהמעבר מפלטפורמות מסחר מסורתיות לאפליקציות סמארטפון מוביל לעלייה דרמטית בנפח המסחר ולירידה בביצועים. החוקרים תיעדו שמשקיעים שעברו לאפליקציות הגבירו את פעילות המסחר שלהם באופן משמעותי, תוך כדי נטילת סיכונים גבוהים יותר והחזקת תיקים פחות מגוונים.

בנקים
צילום: אילוסטרציה
ניתוח Bizportal

כמה יפסידו הבנקים מהורדת הריבית?

אחרי הפסקת האש, עסקת החטופים ומדד המחירים המפתיע, הריבית בדרך למטה וזה רק שאלה של עד כמה עמוק היא תרד; ברקע הבנקים מאבדים גובה, ועולה השאלה: עד כמה הבנקים יושפעו מהורדת הריבית?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים ריבית

למרות שבבנק ישראל אמרו אתמול שלא יורידו את הריבית “לפני הזמן”, כולם מבינים שהזמן הזה מתקרב. העסקה לשחרור החטופים, הפסקת האש וההתייצבות הביטחונית, יחד עם מדד המחירים לצרכן שפורסם אתמול והפתיע כלפי מטה (מדד המחירים בספטמבר ירד ב-0.6%; גם מחירי הדירות ירדו ב-0.6%; מה זה אומר להמשך?), מחזקים את ההערכות שהריבית תרד כבר בהחלטה הקרובה, ושתהליך ההפחתה יימשך גם אל תוך השנה הבאה. אחרי כמעט שנתיים של סביבת ריבית גבוהה, עולה השאלה איך הורדת הריבית תשפיע על הבנקים, שנהנו עד כה מתקופה שהייתה כמעט חלומית מבחינתם עם רווחים חסרי תקדים.

בסוף היום, מודל הרווח של הבנקים מהריבית דיי פשוט: הם מרוויחים על ההפרש שבין מה שהם גובים על ההלוואות למה שהם משלמים על הפיקדונות. כשהריבית במשק גבוהה, ההכנסות על הלוואות ומשכנתאות מזנקות, אבל כשהריבית תרד, הם ירוויחו פחות על אותן הלוואות. במקביל גם ההוצאות שלהם על פיקדונות יקטנו, כי הם ישלמו לציבור פחות ריבית על החסכונות. אלא שזה לא מתאזן אחד לאחד, ההכנסות יורדות מהר יותר והן גדולות יותר, וההוצאות יורדות לאט יותר והן קטנות יותר, כך שבמאזן הכולל הבנקים צפויים להרוויח פחות.

צריך לזכור שהבנקים מרוויחים כסף ממספר מקורות: עמלות מניהול חשבון, פעולות בשוק ההון, המרות מט"ח, כרטיסי אשראי, וכן גם השקעות כמו גם מקורות נוספים, אבל הרווח העיקרי של הפעילות נמצא בהכנסות נטו מריבית, המרווח שבין הריבית שהם גובים על הלוואות לריבית שהם משלמים על פיקדונות שמהווה מעל 70% מהיקף ההכנסות של הבנקים. 

בשנים האחרונות המרווח הזה זינק לשיאים שלא נראו כאן שנים. הריבית הגבוהה הגדילה את ההכנסות מריבית בקצב מהיר יותר מהוצאות הריבית על הפיקדונות, בעיקר משום שחלק גדול מהציבור מחזיק כספים בעו"ש והריביות על הפיקדונות לא צמחו כמו הריביות על ההלוואות. זו הייתה תקופה שבה כל העלאת ריבית ירדה לשורה התחתונה של הבנקים, והובילה לרווחים היסטוריים.

אבל גם הפרק הזה מתקרב לסיום. כשהריבית יורדת, ההכנסות מריבית, קרי מהלוואות, משכנתאות ואשראי עסקי, מצטמצמות. במקביל, גם הוצאות הריבית של הבנקים על הפיקדונות יורדות, אבל לא באותו קצב. התוצאה היא שחיקה מסוימת במרווח הריבית, ובמילים פשוטות, ירידה ברווחיות.