עלויות גיוס האשראי של ענקיות הפיננסים מזנקות

משבר האשראי יצר מצב דמיוני שבו אגרות החוב שמנפיקה Bear Stearns, מקבלות דיסקאונט עמוק כמו של ממשלת קולומביה. עלויות האשראי של החברות התעשייתיות בארה"ב הפכו נמוכות יותר משל ענקיות הפיננסים
שהם לוי |

עוד ועוד חצים ממשיכים להתקע במנוע שמזיז את הרכישות הממונפות וגיוסי הכספים. ליהמן ברדרס מתמודדת היום עם עלויות אשראי גבוהות יותר מאלו שהיו לה בחודש יוני. הירידה החדה בתשואות אגרות החוב הממשלתיות מאז 2002, שגרמה לתשואות ליפול למרבית החברות החל מפרוקטור אנד גמבל ועד ל- AT&T, לא היתה נחלתן של חברות הפיננסים. המשקיעים כל כך מאוכזבים מענקית הפיננסים Bear Stearns, עד לרמה כזאת שאגרות החוב של החברה ל-10 שנים נסחרות בניכיון כמו אלו של ממשלת קולומביה (נחשבת מדינה מסוכנת ולא יציבה).

Bear Stearns, רחוקה מלהיות לבד בספינה הטובעת. גולדמן זאקס נענשה בעלויות גיוס שהן גבוהות יותר מ- Caterpillar, יצרנית הציוד הכבד. גורמים רבים תהו מדוע הבנקים המרכזיים מספקים עירויי כספים גדולים כל כך, ומדוע אין הלווים הגדולים חושפים את שמם? המערכת הבנקאית העולמית משלמת את מחיר בועת הנזילות, וזילות האשראי.

המכירות של בטחונות הנכסים קרי, אגרות חוב מגובות במשכנתאות או הלוואות מגובות בהתחיבויות אשראי, נפלו ב-73% לעומת השנה שעברה ל-30 מיליארד בחודש שעבר, זאת לפי ההערכות שבידי דויטשה בנק.

התוצאות בשטח לא איחרו להגיע, חמשת חברות האשראי הגדולות בארה"ב בניהן: מורגן סטנלי, מריל לינץ', להמן ברדרס ו- Bear Stearns, יאלצו לממן בדרכים אחרות כ-75 מיליארד דולר של התחיבויות להלוואות שהעניקו, כנראה בהפסד. הסיבה לכך היא פשוטה ביותר, ההלוואות בחלקן הוענקו בטרם המשבר או בהתהוות המשבר, וההערכה המוקדמת במתם האשראי היתה, הבטחון בעלות גיוסו במחירי הון נמוכים. משזינקו עלויות האשראי של ענקיות הפיננסים, "נחנקו" המרווחים האדירים, שמהם נהנו החברות עד כדי הפיכתם לשליליים. הדבר נגרם בשל העובדה שהמשקיעים ברחבי העולם הפכו שונאי סיכון, והפסיקו לקנות את שטרי ההתחייבות שהונפקו כנגד אותם משכנתאות.

בעוד פעילויות המשכנתאות דועכת, ליהמן ברדרס, החתם הגדול ביותר של אג"ח המגובות בבתים מצמצם פעילות. החברה הניו יורקית קיצצה, יותר מ-2,000 משרות ברקע למצב שנוצר בשוק האשראי, וצימצמה גם את פעילותה בבריטניה ובקוריאה. Countrywide, חברת המשכנאות הגדולה ביותר בארה"ב, הודיעה ב-7 בספטמבר כי היא עשויה לפטר כ-12,000 עובדים במהלך החודשים הקרובים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.