עלויות גיוס האשראי של ענקיות הפיננסים מזנקות

משבר האשראי יצר מצב דמיוני שבו אגרות החוב שמנפיקה Bear Stearns, מקבלות דיסקאונט עמוק כמו של ממשלת קולומביה. עלויות האשראי של החברות התעשייתיות בארה"ב הפכו נמוכות יותר משל ענקיות הפיננסים
שהם לוי |

עוד ועוד חצים ממשיכים להתקע במנוע שמזיז את הרכישות הממונפות וגיוסי הכספים. ליהמן ברדרס מתמודדת היום עם עלויות אשראי גבוהות יותר מאלו שהיו לה בחודש יוני. הירידה החדה בתשואות אגרות החוב הממשלתיות מאז 2002, שגרמה לתשואות ליפול למרבית החברות החל מפרוקטור אנד גמבל ועד ל- AT&T, לא היתה נחלתן של חברות הפיננסים. המשקיעים כל כך מאוכזבים מענקית הפיננסים Bear Stearns, עד לרמה כזאת שאגרות החוב של החברה ל-10 שנים נסחרות בניכיון כמו אלו של ממשלת קולומביה (נחשבת מדינה מסוכנת ולא יציבה).

Bear Stearns, רחוקה מלהיות לבד בספינה הטובעת. גולדמן זאקס נענשה בעלויות גיוס שהן גבוהות יותר מ- Caterpillar, יצרנית הציוד הכבד. גורמים רבים תהו מדוע הבנקים המרכזיים מספקים עירויי כספים גדולים כל כך, ומדוע אין הלווים הגדולים חושפים את שמם? המערכת הבנקאית העולמית משלמת את מחיר בועת הנזילות, וזילות האשראי.

המכירות של בטחונות הנכסים קרי, אגרות חוב מגובות במשכנתאות או הלוואות מגובות בהתחיבויות אשראי, נפלו ב-73% לעומת השנה שעברה ל-30 מיליארד בחודש שעבר, זאת לפי ההערכות שבידי דויטשה בנק.

התוצאות בשטח לא איחרו להגיע, חמשת חברות האשראי הגדולות בארה"ב בניהן: מורגן סטנלי, מריל לינץ', להמן ברדרס ו- Bear Stearns, יאלצו לממן בדרכים אחרות כ-75 מיליארד דולר של התחיבויות להלוואות שהעניקו, כנראה בהפסד. הסיבה לכך היא פשוטה ביותר, ההלוואות בחלקן הוענקו בטרם המשבר או בהתהוות המשבר, וההערכה המוקדמת במתם האשראי היתה, הבטחון בעלות גיוסו במחירי הון נמוכים. משזינקו עלויות האשראי של ענקיות הפיננסים, "נחנקו" המרווחים האדירים, שמהם נהנו החברות עד כדי הפיכתם לשליליים. הדבר נגרם בשל העובדה שהמשקיעים ברחבי העולם הפכו שונאי סיכון, והפסיקו לקנות את שטרי ההתחייבות שהונפקו כנגד אותם משכנתאות.

בעוד פעילויות המשכנתאות דועכת, ליהמן ברדרס, החתם הגדול ביותר של אג"ח המגובות בבתים מצמצם פעילות. החברה הניו יורקית קיצצה, יותר מ-2,000 משרות ברקע למצב שנוצר בשוק האשראי, וצימצמה גם את פעילותה בבריטניה ובקוריאה. Countrywide, חברת המשכנאות הגדולה ביותר בארה"ב, הודיעה ב-7 בספטמבר כי היא עשויה לפטר כ-12,000 עובדים במהלך החודשים הקרובים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.