אבגי והשקיות: טקסט מעולה, שחקן נפלא אבל שימוש נצלני ונמוך בהתמכרות
בשורה התחתונה: קונספציית ההתמכרות אמנם יותר קלה להזדהות מאשר הסברים על שכבת האוזון, אולם היא נמוכה ונצלנית ברמה הרגשית.
בניגוד לרוב הפעמים, אני אמביוולנטית כלפי הפרסומת של המשרד להגנת הסביבה ל"רב סל" - תיק רב פעמי לקניות.
נתחיל במה שטוב. אז קודם כל הקריאייטיב. איבגי הוא אחד השחקנים הטובים שאני מכירה. כשאבגי משחק הוא כמעט לא נראה כמשחק. הוא אותנטי ונראה כאילו נולד להיות הדמות שהוא עושה. זה נפלא והוא עושה את נרקומן שקיות הניילון בקלילות שנשפכת לו מהשרוול. ההקבלה המושלמת בין התמכרות לשקיות גופיה (מושג חדש שלמדתי אתמול - כמה מדוייק!) להתמכרות לסמים והיגמלות מסמים - מעוררת הערצה. הטקסט כמובן מעולה ומדויק קולנועית.
גם הכוונה להגיש את נושא השמירה על הסביבה מנקודת מבט אנושית ולא להביא שוב ושוב את כדור הארץ ומעטפת האוזון כ"לקוח", היא סיבה מספיק טובה לשבח את המהלך. הניתוח מעלה תובנה חשובה - יצרנו הרגלים שקשה מאד להשתחרר מהם וכדי לעבור לרב סל אנחנו צריכים לעשות שינוי לא נוח.
מבחינת הפלנינג יש החלטה נכונה לדבר על המשתמשים (תרתי משמע) ולא על הסביבה. הסביבה היא עדיין מושא לא מוגדר וחסר פנים אצל רוב האנשים ולכן - הסביבה היא עדיין לא סיבה.
אבל כאן אנחנו מגיעים לחלק היותר מטריד של הפרסומת. יש משהו מאד קיצוני בהקבלה בין הרגל עיקש לבין התמכרות לסמים ולגמילה מסמים. למעשה, אפשר לתקשר כל שינוי שקשה לבצעו דרך המטאפורה של התמכרות לסמים - מיחזור בקבוקי פלסטיק במיחזורית, מיחזור אריזות בפח הכתום. כל הרגל מגונה יכול להיות מומשל להתמכרות לסמים. כל הזמנה לוותר עליו ולעשות את השינוי המיוחל יכולה להיות מסומלת כגמילה מסמים. קמפיינים בעלי אופי ציבורי חברתי רובם ככולם עוסקים בשינוי התנהגות. למעשה כל שינוי שקשור לבטיחות בדרכים מסמל פרידה מדפוסים נוחים ומוכרים לטובת דפוסי התנהגות חדשים ופחות נוחים. הייתי מכור לסמסים בנהיגה אבל עכשיו אני נקי. היינו מכורים לריגוש שבנהיגה מהירה מעל המותר ועכשיו אנחנו נקיים ונוסעים על פי המהירות המותרת.
מה שאני מנסה לומר זה שמטאפורות קיצוניות התחילו כששמו בלונדינית עם חזה גדול על כל דבר שרצו שאנחנו נקנה. גברים - כדי להשיג את האשה, ונשים - כדי להיות כמותה. הבלונדינית על מכסה המנוע הפכה לקלישאה, ולדעתי בקונספט של גמילה מהתמכרות יש משהו שהוא נמוך לא פחות ומה שמציל את הסרט זה המשחק המהפנט והכאריזמטי של השחקן המבצע. "אני מכור לזה וקשה לי להיגמל" זו הצורה הכמעט ג'נרית להגיד שצריך לתת לנו מוטיבציה מספיק טובה להיגמל אחרת נישאר מכורים.
נדמה שהמשרד להגנת הסביבה עמד בפני שתי אופציות בלבד - או לשעמם באמצעות הסברים גיאולוגיים - בוטאניים-אקולוגיים, או להגיש את מטאפורת ההתמכרות.
אבל הנה רק שתי דוגמאות מני רבות למיתוג יותר ייחודי ומתוחכם של מעבר לשקיות רב פעמיות.
דוגמא אחת היא של Tesco שמזמינה את הציבור לעבור לסלים רב פעמיים. המסר הוא "אתם יכולים להשתמש בדברים שכבר יש לכם בבית". המטאפורה פה פשוטה ומצחיקה: אפשר לסחוב סחורה מהסופר בכל דבר העולה על הדמיון - עגלת גולף, מריצה, כובע או אוכף של סוס.
הדוגמא השנייה היא קמפיין שמעורר מודעות לשמירה על הסביבה במחוז Devon . רואים "ניידת" של מנתח שתופס אנשים שיוצאים מהסופר עם שקיות ניילון ומבצע 'ניתוח חירום' שהוא למעשה "ניתוח פלסטי" בשקיות כשהוא מעביר את כל תכולתן לסל רב פעמי.
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
- טאבולה חותמת על הסכם שותפות עם קבוצת הארץ TheMarker ל-5 שנים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
מעבר לפרסומת ולמשוואה "מכור - נקי", חשוב מאד לייצר follow up משמעותי למהלך. נכון שיקח לנו זמן להתרגל להסתובב עם רב סל במכונית ולוותר על הנוחות של שקיות גופיה, אבל לפחות מתגובות של גולשים ברשת אפשר לראות שיהיה קשה "להיגמל" כשאין פתרון ברור לעין למשל לנושא של שינוע פירות וירקות בתוך עגלת הסופר ("מה? נשים תפוחי עץ אחד אחד בעגלה ואחרי זה אחד אחד אצל הקופאית? זה לא נוח ויהיו תורים אינסופיים"), לנושא של הכנסת דברים זה לצד זה כמו למשל לחם יחד עם חומרי ניקוי ותפוחי אדמה מכוסים באבק ואדמה, ולנושא הידוע של זריקת אשפה שכפי הנראה תמשיך להיות ארוזה בשקיות ניילון.
אז הציפייה במהלך ההתמכרות והגמילה, מעבר לקמפיין מופק לעילא, היא לפתרונות שיצליחו לרתום את הציבור ליוזמה מרצונם החופשי ולא להותיר אותו ציני וטובע בתירוצים של "למה לא". כי לזה כולנו רגילים. סליחה - מכורים.
- 2.יפה (ל"ת)אלון 25/11/2014 08:52הגב לתגובה זו
- 1.ערן 19/11/2014 16:38הגב לתגובה זוהפכו שקית לקוקאין . איבגי נחמד אבל הנושא הוא לא איבגי. זה עשוי רע .
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?
הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל.
פריים טיים
התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים.
תכניות הבוקר והמהדורות
המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר.
- האירוויזיון בראש וחדשות ערוץ 13 במקום האחרון
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.
