רדיט תובעת את אנתרופיק על שימוש לא מורשה בנתונים

ענקית הפורומים טוענת כי חברת הבינה המלאכותית סרקה את האתר יותר מ-100 אלף פעמים כדי לאמן את המודל שפיתחה - קלוד, גם לאחר שזו התחייבה להפסיק. סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, מחזיק ב-8.7% ממניות רדיט, מה שהופך אותו לבעל המניות השלישי בגודלו, ובעבר אף היה חבר דירקטוריון

רן קידר |

האם אנחנו עדים ליריית הפתיחה של עולם הטק נגד שימוש בלתי מורשה בתוכן לאימון מודלים? רדיט Reddit 4.44%  , ענקית הפורומים ואחת מפלטפורמות הדיון המקוונות הגדולות בעולם, הגישה השבוע תביעה נגד חברת הבינה המלאכותית (AI) והמפתחת של המודל קלוד, אנתרופיק, בטענה שזו השתמשה בתכנים של משתמשי האתר לצורכי אימון מודלי AI, וזאת מבלי לקבל רשות ומבלי לשלם תשלום כלשהו. על פי כתב התביעה שהוגש לבית משפט בצפון קליפורניה, אנתרופיק לא רק שהתעלמה ממדיניות הגישה של האתר, אלא המשיכה לסרוק את רדיט יותר מ-100 אלף פעם, גם לאחר שטענה ב-2024 כי חסמה את הבוטים שלה. 


"אנתרופיק השתמשה במידע האישי של משתמשי רדיט לצורך אימון, מבלי לבקש את הסכמתם אפילו פעם אחת", נטען במסמך המשפטי. "התנהלות זו מנוגדת לחלוטין לאופן שבו אנתרופיק מציגה את עצמה כ'אביר הלבן' של תעשיית הבינה המלאכותית". אנתרופיק, מצדה, דוחה את ההאשמות. "אנו לא מסכימים עם הטענות של רדיט ונגן על עצמנו בנחישות", מסרה דוברת החברה דניאל ג'יליירי.


רדיט אינה הראשונה לתבוע חברות בינה מלאכותית בטענה של שימוש לא מוסכם בתוכן. קדמו לה העיתון "ניו יורק טיימס", שמוביל תביעה ייצוגית מול OpenAI בטענה שהמודל התאמן על תכנים שלו, אגודות של סופרים ומו"לים שיצאו במחאות נגד מטא Meta Platforms 1.78%  וסופר קנדי שאף תבע את מטא באחרונה, ואפילו מוזיקאים מול יוצרי מודלי קול ותמונה. ואולם רדיט היא הראשונה מבין ענקיות הטכנולוגיה עצמן שנכנסת לשדה הקרב הזה. 


לדברי היועץ המשפטי של החברה, בן לי, "אנחנו מאמינים באינטרנט פתוח, אבל לא שיהיה פתוח לניצול. אין סיבה שגופים למטרות רווח יוכלו לבנות מודלים מסחריים על גבי רדיט, להרוויח מיליארדים של דולרים מבלי להשיב דבר לקהילה". כתב התביעה של רדיט מתייחס גם למחקר של אנתרופיק מ-2021, שבו צוינה תרומתו הגדולה של תוכן רדיט לאיכות האימון של מודלי שפה.


נסיונות הסדרה כושלים


לפי רדיט, החברה ניסתה להגיע להסכמות עם אנתרופיק, אך נתקלה בסירוב. זאת בניגוד להסכמים שרדיט כבר חתמה מול גוגל ו-OpenAI, שמאפשרים להן שימוש מסודר ומבוקר בתכני רדיט לצורכי אימון, תוך שמירה על פרטיות המשתמשים ואי-שימוש בפוסטים שנמחקו. 


בחודשים האחרונים עדכנה רדיט את קוד האתר שלה והציגה מדיניות תוכן פומבית חדשה שמבהירה כיצד ניתן, ובעיקר כיצד אסור, לעשות שימוש במידע מהאתר. אנתרופיק, כך נטען, התעלמה מאותן הגבלות באופן שיטתי. אנתרופיק היא מהמובילות של הפיתוחים בעולם ה-AI, ואף השיקה באחרונה את המודל האחרון שלה, קלוד אופוס 4, שזכה לשבחים בקהילה ונחשב אחד מהמתקדמים בתעשייה.

אנתרופיק חושפת את Claude 4.0

אנתרופיק גייסה 3.5 מיליארד דולר לפי שווי של 61.5 מיליארד דולר

קיראו עוד ב"BizTech"

רדיט במבחן: האם ההצלחה בפרסום תגבר על החששות בוול-סטריט?

הקשרים המסועפים בעולם הבינה המלאכותית


רדיט אינה סתם חברת פורומים ותוכן, אלא שיש לה קשר לעולם הבינה המלאכותית. מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, מחזיק ב-8.7% ממניות רדיט - מה שהופך אותו לבעל המניות השלישי בגודלו בחברה, ובעבר הוא אף היה חבר דירקטוריון בה. הקשר הזה, לצד ההסכמים עם OpenAI וגוגל, עשוי להבליט עוד יותר את הניגוד החריף באינטרסים שקיים בין רדיט לבין אנתרופיק, ואת ההסתעפויות השונות של עולם הבינה המלאכותית שצובר עוד ועוד נפח.

רק כדי לתת טעימה מהיחסים המסועפים בצמרת חברות ה-AI, דאריו אמודיי, המנכ"ל-מייסד של אנת'רופיק, היה בעבר עובד גוגל, סגן נשיא מחקר ב-OpenAI ובזמנו, בנובמבר 2023, במהלך חמשת הימים שבהם פוטר סם אלטמן והוחזר, קיבל הצעה מהדירקרטיון של OpenAI להחליף את אלטמן או למזג בין שתי החברות, וסירב לשתי ההצעות. אמודיי הקים את אנת'רופיק יחד עם אחותו, דניאלה. 

בדרך לשטיח האדום: אמזון מפיקה סרט על הדרמה ב-OpenAI 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אייפון 17 (רשתות)אייפון 17 (רשתות)

אייפון 17 - מצלמה ברמה גבוהה, טעינה משופרת; ומה המחיר

לקראת ההשקה מחר של אייפון 17 - איך אמור להיראות המכשיר ועל השקות נוספות שיהיו מחר

עמית בר |
נושאים בכתבה אייפון 17 אפל

ערב ההשקה הרשמית, דליפות ממקורות מהימנים מציגות כיצד תיראה סדרת iPhone 17. השינוי הבולט: אפל מפסיקה להבדיל בין דגמים בסיסיים לדגמי Pro בכל הקשור לתצוגות. כל הסדרה, כולל הדגם הבסיסי, תגיע עם מסכי OLED בקצב רענון של 120Hz – טכנולוגיית ProMotion שהייתה עד כה מוגבלת לדגמי הפרימיום.


הדגמים הזולים לא יקבלו את טכנולוגיית LTPO המאפשרת שינוי דינמי של קצב הרענון מ־1Hz עד 120Hz לחיסכון בסוללה – יתרון שיישאר לדגמי Pro. עם זאת, המעבר מ־60Hz ל־120Hz קבועים צפוי לשפר את חוויית השימוש היומיומית.


גדלי המסכים משתנים: 6.1 אינץ' בבסיסי, 6.3 אינץ' ב־Pro (במקום 6.1), 6.6–6.7 אינץ' ב־Air החדש, ו־6.9 אינץ' ב־Pro Max. בנוסף, אפל מציגה ציפוי אנטי־רפלקטיבי שמיועד לשפר את הראות בשמש ישירה ולהפחית טביעות אצבעות, לצד עמידות מוגברת לשריטות. בנוסף,  הסדרה תושק במבחר צבעים: סגול כהה, ירוק יער, כחול מטאלי כהה, וכן ורוד, תכלת וצהוב בהיר. הצבעים פותחו בטכנולוגיה שמיועדת לצמצם דהייה בחשיפה לאור השמש.


המהלך מגיע לאחר ירידה במכירות הדגמים הבסיסיים. לפי IDC, בזמן שהשוק צמח ב־6%, מכירות האייפונים הזולים ירדו. סמסונג וגוגל כבר מציעות קצבי רענון גבוהים במכשיריהן, ואפל מתאימה את עצמה לשוק.


iPhone 17 Air – במקום Plus

בעקבות חוסר הצלחה של דגמי Plus (פחות מ־5% מהמכירות), אפל מחליפה את הקו ומציגה את iPhone 17 Air – מכשיר דק במיוחד בעובי של 5.5–6 מ"מ ובמשקל 145 גרם. לשם השוואה, iPhone 14 Pro Max שוקל 240 גרם. מדובר במהלך המזכיר את ה־MacBook Air, כאשר ההעדפה היא לניידות על פני תכונות נוספות.


אייפון 17 אייראייפון 17 אייר

אירוע ההשקה של אפל: חשפה את האייפון 17 אייר

אפל עורכת את אירוע ההשקה השנתי בקופרטינו והציגה את סדרת iPhone 17, הכוללת דגם Air דק וקל לצד גרסת Pro משופרת; בנוסף הכריזה על אוזניות AirPods Pro עם חיישן דופק מובנה וסדרת Apple Watch חדשה
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אפל

ענקית הטכנולוגיה אפל Apple -1.48%  תחשוף היום את דור המכשירים החדש שלה באירוע השנתי של ספטמבר, בו היא נוהגת להציג את מוצרי הדגל המעודכנים – ממחשבי מקבוק ואייפד ועד לשעוני אפל ווטש. עם זאת, עיני הלקוחות והמשקיעים נשואות בעיקר אל האייפון, שממשיך להיות מקור ההכנסה המרכזי של החברה. בשנה שעברה דיווחה אפל על הכנסות של 391 מיליארד דולר, מתוכן יותר מ-200 מיליארד הגיעו ממכירות האייפון בלבד.

הציפיות הפעם גבוהות במיוחד, עם הערכות כי החברה תציג ארבעה דגמים חדשים בסדרת iPhone 17 – בהם גרסת אייר (Air) דקה וקלה יותר, שתתווסף ל-iPhone 17, iPhone 17 Pro ו-iPhone 17 Pro Max. אם אכן תושק, זו עשויה להיות התוספת המרעננת שמבקרים ומשקיעים טוענים שנחוצה אחרי כמה מחזורי עדכון שבהם השינויים היו מתונים יחסית.



הצטרפו להשקה:




האייפונים החדשים

אפל הציגה את סדרת ה-iPhone 17 באירוע ההשקה השנתי שהתקיים בקופרטינו, תחת הכותרת "awe dropping". לצד השעונים החכמים החדשים וגרסה מעודכנת של אוזניות AirPods Pro, בלטה במיוחד חשיפת דגם חדש – iPhone 17 Air – שמוסיף קו עיצוב דק וקל במיוחד, בהשראת מותגי ה-Air של החברה.


הדגם החדש מתהדר בעובי של 5.6 מילימטרים בלבד, קל משקל, ומצופה מגן קרמי משני הצדדים לשיפור העמידות. בכך הוא מקדים במעט את מתחרהו הישיר של סמסונג, ה-Galaxy S25 Edge, שעוביו 5.8 מילימטרים. ה-Air מצויד גם בשבב קישוריות שפותח על ידי אפל עבור Wi-Fi ו-Bluetooth, לצד גרסה מהירה יותר של מודם החברה שהופיע לראשונה בדגם iPhone 16e.