רדיט
צילום: Brett Jordan on Unsplash

רדיט תובעת את אנתרופיק על שימוש לא מורשה בנתונים

ענקית הפורומים טוענת כי חברת הבינה המלאכותית סרקה את האתר יותר מ-100 אלף פעמים כדי לאמן את המודל שפיתחה - קלוד, גם לאחר שזו התחייבה להפסיק. סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI, מחזיק ב-8.7% ממניות רדיט, מה שהופך אותו לבעל המניות השלישי בגודלו, ובעבר אף היה חבר דירקטוריון

רן קידר |

האם אנחנו עדים ליריית הפתיחה של עולם הטק נגד שימוש בלתי מורשה בתוכן לאימון מודלים? רדיט Reddit -1.51%  , ענקית הפורומים ואחת מפלטפורמות הדיון המקוונות הגדולות בעולם, הגישה השבוע תביעה נגד חברת הבינה המלאכותית (AI) והמפתחת של המודל קלוד, אנתרופיק, בטענה שזו השתמשה בתכנים של משתמשי האתר לצורכי אימון מודלי AI, וזאת מבלי לקבל רשות ומבלי לשלם תשלום כלשהו. על פי כתב התביעה שהוגש לבית משפט בצפון קליפורניה, אנתרופיק לא רק שהתעלמה ממדיניות הגישה של האתר, אלא המשיכה לסרוק את רדיט יותר מ-100 אלף פעם, גם לאחר שטענה ב-2024 כי חסמה את הבוטים שלה. 


"אנתרופיק השתמשה במידע האישי של משתמשי רדיט לצורך אימון, מבלי לבקש את הסכמתם אפילו פעם אחת", נטען במסמך המשפטי. "התנהלות זו מנוגדת לחלוטין לאופן שבו אנתרופיק מציגה את עצמה כ'אביר הלבן' של תעשיית הבינה המלאכותית". אנתרופיק, מצדה, דוחה את ההאשמות. "אנו לא מסכימים עם הטענות של רדיט ונגן על עצמנו בנחישות", מסרה דוברת החברה דניאל ג'יליירי.


רדיט אינה הראשונה לתבוע חברות בינה מלאכותית בטענה של שימוש לא מוסכם בתוכן. קדמו לה העיתון "ניו יורק טיימס", שמוביל תביעה ייצוגית מול OpenAI בטענה שהמודל התאמן על תכנים שלו, אגודות של סופרים ומו"לים שיצאו במחאות נגד מטא Meta Platforms 0.26%  וסופר קנדי שאף תבע את מטא באחרונה, ואפילו מוזיקאים מול יוצרי מודלי קול ותמונה. ואולם רדיט היא הראשונה מבין ענקיות הטכנולוגיה עצמן שנכנסת לשדה הקרב הזה. 


לדברי היועץ המשפטי של החברה, בן לי, "אנחנו מאמינים באינטרנט פתוח, אבל לא שיהיה פתוח לניצול. אין סיבה שגופים למטרות רווח יוכלו לבנות מודלים מסחריים על גבי רדיט, להרוויח מיליארדים של דולרים מבלי להשיב דבר לקהילה". כתב התביעה של רדיט מתייחס גם למחקר של אנתרופיק מ-2021, שבו צוינה תרומתו הגדולה של תוכן רדיט לאיכות האימון של מודלי שפה.


נסיונות הסדרה כושלים


לפי רדיט, החברה ניסתה להגיע להסכמות עם אנתרופיק, אך נתקלה בסירוב. זאת בניגוד להסכמים שרדיט כבר חתמה מול גוגל ו-OpenAI, שמאפשרים להן שימוש מסודר ומבוקר בתכני רדיט לצורכי אימון, תוך שמירה על פרטיות המשתמשים ואי-שימוש בפוסטים שנמחקו. 


בחודשים האחרונים עדכנה רדיט את קוד האתר שלה והציגה מדיניות תוכן פומבית חדשה שמבהירה כיצד ניתן, ובעיקר כיצד אסור, לעשות שימוש במידע מהאתר. אנתרופיק, כך נטען, התעלמה מאותן הגבלות באופן שיטתי. אנתרופיק היא מהמובילות של הפיתוחים בעולם ה-AI, ואף השיקה באחרונה את המודל האחרון שלה, קלוד אופוס 4, שזכה לשבחים בקהילה ונחשב אחד מהמתקדמים בתעשייה.

אנתרופיק חושפת את Claude 4.0

אנתרופיק גייסה 3.5 מיליארד דולר לפי שווי של 61.5 מיליארד דולר

קיראו עוד ב"BizTech"

רדיט במבחן: האם ההצלחה בפרסום תגבר על החששות בוול-סטריט?

הקשרים המסועפים בעולם הבינה המלאכותית


רדיט אינה סתם חברת פורומים ותוכן, אלא שיש לה קשר לעולם הבינה המלאכותית. מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, מחזיק ב-8.7% ממניות רדיט - מה שהופך אותו לבעל המניות השלישי בגודלו בחברה, ובעבר הוא אף היה חבר דירקטוריון בה. הקשר הזה, לצד ההסכמים עם OpenAI וגוגל, עשוי להבליט עוד יותר את הניגוד החריף באינטרסים שקיים בין רדיט לבין אנתרופיק, ואת ההסתעפויות השונות של עולם הבינה המלאכותית שצובר עוד ועוד נפח.

רק כדי לתת טעימה מהיחסים המסועפים בצמרת חברות ה-AI, דאריו אמודיי, המנכ"ל-מייסד של אנת'רופיק, היה בעבר עובד גוגל, סגן נשיא מחקר ב-OpenAI ובזמנו, בנובמבר 2023, במהלך חמשת הימים שבהם פוטר סם אלטמן והוחזר, קיבל הצעה מהדירקרטיון של OpenAI להחליף את אלטמן או למזג בין שתי החברות, וסירב לשתי ההצעות. אמודיי הקים את אנת'רופיק יחד עם אחותו, דניאלה. 

בדרך לשטיח האדום: אמזון מפיקה סרט על הדרמה ב-OpenAI 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משקפי גוגל; קרדיט: יוטיובמשקפי גוגל; קרדיט: יוטיוב

חוזרת לשוק: משקפי ה-AI החדשים של גוגל מכוונים גבוה

ענקית הטכנולוגיה מציגה חזון מחודש למשקפיים חכמים, שנים אחרי כישלון Google Glass. החברה מפתחת שתי קטגוריות של משקפי AI, בשיתוף עם שורת יצרניות משקפיים וטכנולוגיה, ומתכננת להיכנס לשוק תחרותי במיוחד מול מטא, סנאפ ואפל. הדגמות שנערכו בניו יורק מציגות מוצר בשל בהרבה, שמחבר עיצוב יומיומי עם יכולות מציאות רבודה, עוזר חכם וממשק תוכנה רחב

עוזי גרסטמן |

במשך שנים גוגל נזהרה מלחזור לעולם המשקפיים החכמים, לאחר ש-Google Glass זכורים עד היום כאחת ההשקות המהוססות והבעייתיות בתולדות החברה. כעת היא שבה לזירה עם גישה מתונה ומדויקת הרבה יותר: שתי קטגוריות של משקפי AI, שמיועדות להגיע לשוק ב-2026: האחת עם תצוגה מלאה על העדשות, והאחרת מבוססת על אודיו בלבד. מדובר בניסיון להתמודד עם היתרון שצברה מטא, שהצליחה למכור מאות אלפי זוגות תחת המותגים ריי-באן ואוקלי, וכן להיערך למוצרים המתקרבים מצד אפל וסנאפ.

לדברי החברה, הדגמים החדשים מפותחים בשיתוף כמה שחקנים מוכרים: סמסונג, Warby Parker ו-Gentle Monster. אף שעדיין לא נחשפו עיצובים סופיים, גוגל מציינת כי מדובר בשיתוף פעולה הדוק שאמור לאפשר שילוב בין טכנולוגיה מתקדמת למראה יומיומי, כזה שאינו מסגיר את הכוח החישובי שמסתתר בתוכו. בחלק מהמקרים המשקפיים יסתמכו על הטלפון לצורך עיבוד, מה שמאפשר לשמור על משקל קל ועיצוב דק, בדומה לקו המצליח של מטא.

במהלך הדגמה שנערכה במשרדיה של גוגל בניו יורק, הוצגו זוגות שונים של משקפיים ניסיוניים, ובהם גם דגם מפותח יותר בשם Project Aura - פרויקט שמפותח ביחד עם Xreal. הוא פועל עצמאית על מערכת אנדרואיד XR, בדומה ל-גלקסי XR של סמסונג, אך נראה קרוב הרבה יותר למוצר לביש רגיל מאשר לאוזנייה מגושמת. Aura מספק שדה ראייה של 70 מעלות וכולל ממשק מוכר המבוסס על מעקב ידיים, אם כי עם מספר קטן יותר של מצלמות. כמו מערכות דומות, הוא דורש חיבור קבוע לסוללה חיצונית.

גוגל הציגה גם שני סוגי משקפיים עם תצוגה מובנית: דגם מונוקולרי, שבו מסך אחד מוטמע בעדשה הימנית, ודגם בינוקולרי שבו שתי עדשות מציגות מידע. שניהם תומכים בשכבות מציאות רבודה, כמו ניווט בגוגל מפות או השתתפות ב-Google Meet, אך הדגם הבינוקולרי מספק תצוגה רחבה בהרבה. בהדגמות אפשר היה לעבור בין תרגום סימולטני שמופיע על המסך לבין האזנה בלבד דרך הרמקולים הזעירים, ולבחור בכל רגע את רמת ה"נוכחות הדיגיטלית" הרצויה.

השימוש בגוגל מפות היה אחד המקרים שבהם המסך שינה את חוויית השימוש לחלוטין. מעבר לחצים המתנופפים מעל הכביש, ניתן היה להנמיך את המבט ולקבל מפה מלאה של האזור, עם ציון מדויק של כיוון התנועה. גם צילום התמונות נהפך למעניין: לאחר צילום, ניתן היה לבקש מהמערכת לעבד את התמונה בעזרת מודל ה-Gemini Nano Banana Pro, ולהתבונן בגרסה המשופרת ישירות דרך העדשה, בלי לשלוף את הטלפון.

עומרי כספי
צילום: Ilya Melnikov

עומרי כספי משלים גיוס של 100 מיליון דולר לקרן אופורטוניטי

כספי מרחיב את פעילות Swish Ventures באמצעות הקרן החדשה, עם יכולת להשקיע בחברות פורטפוליו משלב הסיד לשלב הצמיחה בין חברות הפורטפוליו של סוויש: Cognition, EON, Upwind, Irregular, Applied Compute, Tenzai

רן קידר |
נושאים בכתבה עמרי כספי

משקיע ההון סיכון וכוכב ה-NBA לשעבר, עומרי כספי, מרחיב את פעילות קרן Swish Ventures עם גיוס של 100 מיליון דולר לקרן השקעות המשך (Opportunity Fund). הגיוס מעלה את היקף הנכסים המנוהלים ל-300 מיליון דולר ומרחיב את פעילות הקרן להשקיע בחברות פורטפוליו גם בהמשך להשקעות שביצעה דרך קרן הסיד בהיקף של 63 מיליון דולר, ובכך להמשיך לתמוך בחברות גם בשלבי הצמיחה ועד להפיכתן לחברות גלובליות בוגרות. 

קרן האופורטוניטי מתכננת להצטרף לכשמונה השקעות בתחומי הסייבר, תשתיות טכנולוגיות ו-AI. עם צ’קים בטווח ממוצע של 10 מיליון דולר. במקביל, היא תמשיך להיות שותפה אקטיבית בעבודה עם היזמים ובבניית החברה. בין חברות הפורטפוליו של סוויש נמנות: Cognition, EON, Upwind, Irregular, Applied Compute, Tenzai. המשקיעים בקרן כוללים גופים מוסדיים מישראל ומארה”ב, לצד פמלי אופיס. המצטרפים למשקיעים קודמים בהם קרן סקוייה. 

לדברי עומרי כספי: “יש לנו הזכות לעבוד עם יזמים יוצאי דופן שבונים חברות שמשנות תעשיות שלמות בסייבר, AI ותשתיות טכנולוגיות. מהיום הראשון בנינו את סוויש סביב עיקרון אחד: לעמוד מאחורי היזמים שלנו לאורך כל הדרך. אנחנו לא רק כותבים צ’ק - אנחנו זמינים בשביל החברות שלנו בכל רגע, כדי לעזור להם בגיוסי כספים, עובדים, בפתיחת דלתות ובכל מה שצריך כדי לבנות חברה גדולה. הקרן החדשה מאפשרת לנו להמשיך את הליווי גם כשהחברות גדלות, לתמוך בסבבי גיוס מתקדמים וליצור הזדמנויות השקעה נוספות למשקיעים שלנו.” קרן Swish Ventures, שהושקה בתחילת 2025, מתמקדת בהשקעה בסטארטאפים המובלים על ידי יזמים מובילים, הפונים לשווקים גדולים. הקרן מנוהלת על ידי עומרי כספי, המשמש מייסד ושותף מנהל, ואורי שטרייכמן, מוביל טכנולוגי והשקעות.

כספי, שיחק במשך עשור בליגת ה-NBA והיה קפטן נבחרת ישראל בכדורסל. הוא לא הראשון מענף הכדורסל שעושה זאת. קדמו למשל קווין דוראנט וסטף קרי ששיחקו עם כספי בגולדן סטייט, ביצעו השקעות רבות במיזמים במקביל לקריירת הכדורסל. כך כספי החל להיחשף לפעילות ולאורך הקריירה השקיע במספר חברות סטארט-אפ, שהבולטות שבהן הן DocuSign שהונפקה בנאסד"ק ו-DayTwo המאפשרת לאזן את רמות הסוכר בדם. לאחר השהות הארוכה בארה"ב והחזרה לישראל, הגביר כספי את פעילותו כמשקיע אנג'ל במיזמים בשלב מוקדם, בהם Boards המפתח פלטפורמה לאנשי שיווק ועוד.