יוס שירן אבן קיסר
צילום: אתר החברה

אבן קיסר מזנקת - מה קורה בחברה

המשבר מול טורקיה והאיסורים החדשים של המדינה על ייצוא של שיש, ברזל ועוד לישראל דוחפים את מניית אבן קיסר מעלה
אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה אבן קיסר

חברת אבן קיסר אבן קיסר, הנסחרת בנאסד"ק ועוסקת בפיתוח וייצור של משטחי עבודה איכותיים זינקה כבר ב-50% מתחילת השנה וב-46% בשנה האחרונה כולה. מדובר במגמה חיובית מפתיעה עבור מניה שנפלה יותר מ-90% משיא כל הזמנים שלה שעמד על 65 דולר. 

לפי דיווחים ברשתות, המניה עולה בימים האחרונים בעקבות האיסור החדש של טורקיה על ייצוא מוצרי שיש, ברזל ועוד לישראל, דבר שצפוי לגרום לעליות מחירים. 

במהלך שנת 2023, החלה החברה ביישום פעולות במסגרת תוכנית הרה-ארגון האסטרטגית שלה שנגעה בתחומים רבים של פעילות החברה ונראה כי המהלכים מושכים את המשקיעים. במסגרת התכנית, החברה הפסיקה את הייצור במפעל שדות-ים, באמצע 2023 לאחר שהגיעה לקונפליקטים עם המשרד לאיכות הסביבה בשל מיקומו של המפעל סמוך לקיסריה ובלב איזור מיושב, כשמדובר בתעשיה בעלת סיכונים בריאותיים.

בנוסף, אבן קיסר סגרה אתר הייצור שלה בריצ'מונד היל, ארה"ב, בינואר 2024, יחד עם צמצום מצבת כ"א במפעלים ובמטה החברה. פעולות אלו נועדו להתאים את המבנה הארגוני של החברה, לייעל את המקורות ייצור העולמי שלה ולהניע התייעלות נוספת בעלויות באמצעות אופטימיזציה של הייצור.

בקשר עם הפסקת הייצור במפעל שדות ים וריצ'מונד היל ופעולות הרה- ארגון, רשמה החברה ירידת ערך שאינה במזומן בסך של 27.7 מיליון דולר במהלך הרבעון הרביעי של 2023, וכ-47.9 מיליון דולר בשנת 2023, לרבות מחיקה חד פעמית שאינה במזומן הקשורה להסכם שכירות לטווח ארוך שאינו ניתן לביטול בשדות-ים. העלות במזומן הקשורה בהפסקת הייצור במפעלים האמורים הסתכמה לכ-1.4 מיליון דולר לשנת 2023. להערכת החברה ההוצאות במזומן הנותרות בהקשר זה לשנת 2024 יסתכמו לכ-3-5 מיליון דולר בשנת 2024.

הפסקת הייצור במפעל שדות ים וריצ'מונד היל נועדה לסייע בשיפור הרווחיות של החברה, והיא צפויה לתרום חיסכון של כ-20 מיליון דולר בשנת 2024, וכ-30 מיליון דולר בשנים לאחר מכן ביחס לחסכונות שכבר נצברו בשנת 2023, על ידי אופטימיזצית מקורות הייצור של החברה, יחד עם פוטנציאל לחיסכון נוסף במזומן, עם ביצוע שכירות משנה באתר בשדות ים. 

 

התחזית להמשך

"עם תחילת 2024 אנו רואים סימני התייצבות בשווקים בהם אנו פועלים. סביבת המאקרו בארה"ב נראית מעודדת יותר בשל הצפי להפחתות ריבית מצד הבנק המרכזי שייתמכו בפעילות בתחום הבנייה", אמר לאחר הדוחות נחום טרוסט, סמנכ"ל הכספים. "באוסטרליה אנו נחושים לשמר את היותנו שחקן מוביל בשוק, עם הצגת מוצרים חליפיים איכותיים כבר במחצית הראשונה של 2024. בהתאם לכך, אנו צופים כי ההכנסות ברבעון הראשון של 2024 יהיו דומות לרבעון הרביעי של 2023, ובהמשך השנה ישתפרו בהתאם לעונתיות במכירות החברה כפי שהשתקפה בתוצאות החברה בשנים קודמות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רק ישראלי 09/04/2024 21:56
    הגב לתגובה זו
    יוק
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.