מחירי הדלק יירדו הלילה בחזרה ל-6.84 שקלים, שר האוצר חתם על הצו
הלילה בחצות (בין חמישי לשישי) מחירי הדלק שוב יחזרו לרמה שבה הם היו עד לפני יומיים, 6.84 שקלים לליטר, זאת לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ חתם על צווים להורדת מס הבלו ב-33 אגורות. הצו יהיה בתוקף לחודשיים (עד סוף חודש מרץ). בכך יירדו המחירים מרמה של 7.17 שקלים לליטר, שעלו לפני יומיים בעקבות עדכון המחירים לחודש פברואר.
למעשה, המדינה החליטה בשנה שעברה לקחת קצת פחות מס על הדלק, בעקבות עליית המחירים לשיאים של יותר מ-8 שקלים לליטר (שיא שהיה בעבר בשנים 2011-2014), בעקבות עליית מחירי הנפט בעולם קרוב לשיאי כל הזמנים (כ-140-150 דולר לחבית נפט).
נכון להוראת השעה האחרונה של המדינה, מס הבלו הופחת ב-13 אגורות וההוזלה הזו צפויה להסתיים בסוף שנת 2023.
באוצר אומרים שכדי "למתן את העלייה במחירו המפוקח של בנזין לליטר, נקבע כעת בהוראת שעה כי הבלו אשר יחול על בנזין עד סוף חודש מרס 2023 יופחת, כך שהוא יעמוד על 2,901.27 שקל לאלף ליטר".
לפני יומיים החליט שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להקפיא את עליית מחירי הדלק והוא פרסם צו להפחתת הבלו על הדלק באופן שיבטל את עליית מחירי הדלק - כאשר הצו ייכנס לתוקף בתוך 48 שעות, כלומר הלילה בחצות, והמחיר יחזור למחיר הקודם.
- מחירי הדלק יישארו ללא שינוי גם בחודש אוקטובר - סמוטריץ' חתם על צו
- שלא תופתעו בתחנה: מחירי הדלק יעלו הלילה באגורה אחת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במשרד האנרגיה הסבירו כי "עליית המחירים החודש הינה חלק מעליית מחירים בינ"ל הן במחירי הנפט ויתרה מכך במחירי הבנזין. הסיבות לעלייה הן המשך הסנקציות על מטעני נפט רוסיים והחמרתן ובנוסף מזג האוויר. הסופה החמורה שפקדה את מרכז ארה"ב בתחילת החודש הובילה להשבתה של בתי זיקוק ולצמצום ההיצע בארה"ב ולהגברת ביקושים לבנזין ודלק למטוסים. אלו הסתכמו בעליית המחירים אותה נחווה בתחנה".
הנוסחה של משרד האנרגיה היא כזו: המחיר מתבסס על ממוצע מחירי הדלק באגן הים התיכון בחמישה ימי המסחר שקדמו לשני ימי העבודה האחרונים בכל חודש. בנוסף כולל המחיר סל הוצאות שיווק, מס הבלו ומס ערך מוסף. התרגום לשקלים מתבצע לפי שער החליפין היציג האחרון שפרסם בנק ישראל לפני שני ימי העבודה האחרונים בכל חודש.
חשוב לומר - עצירת עליית מחירי הדלק לא באמת פותרת את יוקר המחיה
נחזור ונדגיש: הממשלה הקודמת, וגם הנוכחית, מנסות להראות לציבור שהן עושות משהו כדי להקל על מחירי הדלק הגבוהים. אבל האמת היא שהסיבה העיקרית לגובה מחירי הדלק היא מס הבלו והמע"מ. אבל למה המדינה בכלל לוקחת כל כך הרבה מס? כי יש יותר מדי מכוניות על הכבישים בישראל, התוצאה היא עומסים ופקקי תנועה בלתי נסבלים.
- השותפות במאגר אפרודיטה יוצאות ל-FEED בהיקף של 106 מיליון דולר, לקראת FID ב-2027
- דוח BDO: לישראל יש עתודות גז עד שנת 2062 לפחות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מחיר הגז למצרים - 35% מעל המחיר לשוק המקומי; האם זה מספיק?...
במקום לשחק במחירי הדלק - המדינה צריכה לבוא ולומר 'ציבור יקר, צריך לעבור לתחבורה ציבורית, צריך שתסעו יחד במכוניות, אם אתם רוצים לעמוד פחות בפקקים אתם גם צריכים לעשות משהו'. כלומר המדינה צריכה לרתום את האזרחים כדי להפחית את העומסים בכבישים, ולא לתדלק את העומסים באמצעות הורדת מסים. אבל במקום זה שרת התחבורה מעדיפה לבטל נת"צים או לבטל אכיפה ובכך היא פוגעת באוטובוסים וגורמת לכך שגם הם יעמדו בפקקים.

השותפות במאגר אפרודיטה יוצאות ל-FEED בהיקף של 106 מיליון דולר, לקראת FID ב-2027
ניו-מד אנרג'י, שברון ושל אישרו ביצוע תכנון הנדסי מפורט בהיקף של כ-106 מיליון דולר, חלק השותפות כ-32 מיליון דולר; על פי התוכנית יוקם מתקן הפקה צף מעל המאגר והגז ייוצא למצרים באמצעות צנרת תת-ימית, לקראת FID הצפויה ב-2027
התקדמות נוספת נרשמת בפיתוח מאגר הגז אפרודיטה שבמים הכלכליים של קפריסין. ניו מד ניו-מד אנרג יהש 2.06% והשותפות במאגר, שברון Chevron Corp. 0.19% ושל Shell PLC , מדווחות כי אישרו יציאה לביצוע תכנון הנדסי מפורט (FEED), שלב מרכזי בדרך לקבלת החלטת השקעה סופית בפרויקט. היקף ההשקעה הכולל בתכנון ההנדסי מוערך בכ-106 מיליון דולר, כאשר חלקה של השותפות עומד על כ-32 מיליון דולר.
מאגר אפרודיטה ממוקם בבלוק 12, כ-170 קילומטרים מלימסול שבקפריסין, והיקף המשאבים בו מוערך בכ-124 BCM של גז טבעי. בפברואר השנה אישרה ממשלת קפריסין את תוכנית הפיתוח המעודכנת של המאגר, שלפיה השותפות יקימו מתקן הפקה עצמאי צף שימוקם מעל המאגר עצמו. ייצוא הגז הטבעי יתבצע באמצעות צנרת תת-ימית שתחובר למערכת ההולכה המצרית, כאשר יכולת ההפקה המקסימלית של המאגר צפויה לעמוד על כ-800 MMCF ליום.
במקביל להתקדמות בתכנון ההנדסי, ממשיכים הצדדים המעורבים לנהל משא ומתן לקראת חתימה על הסכמים מחייבים לייצוא הגז הטבעי מהמאגר למצרים. המגעים מתקיימים בהמשך למזכר ההבנות שנחתם בפברואר השנה, ובהם משתתפות השותפות במאגר אפרודיטה, ממשלת קפריסין, חברת ההידרוקרבונים של קפריסין (CHC), ממשלת מצרים וחברת הגז הלאומית המצרית (EGAS).
יוסי אבו, מנכ״ל ניו-מד אנרג'י, התייחס להתקדמות בפרויקט ואמר: ״צעד משמעותי נוסף לקראת פיתוח מאגר אפרודיטה. הגז הטבעי שיופק מאפרודיטה יתרום תרומה משמעותית לקפריסין, למצרים ולמדינות האזור. זוהי עוד הוכחה שהגז הטבעי באגן הים התיכון הוא חלק מרכזי בשיתופי פעולה אזוריים ובהעמקת הקשרים בין המדינות״.

השותפות במאגר אפרודיטה יוצאות ל-FEED בהיקף של 106 מיליון דולר, לקראת FID ב-2027
ניו-מד אנרג'י, שברון ושל אישרו ביצוע תכנון הנדסי מפורט בהיקף של כ-106 מיליון דולר, חלק השותפות כ-32 מיליון דולר; על פי התוכנית יוקם מתקן הפקה צף מעל המאגר והגז ייוצא למצרים באמצעות צנרת תת-ימית, לקראת FID הצפויה ב-2027
התקדמות נוספת נרשמת בפיתוח מאגר הגז אפרודיטה שבמים הכלכליים של קפריסין. ניו מד ניו-מד אנרג יהש 2.06% והשותפות במאגר, שברון Chevron Corp. 0.19% ושל Shell PLC , מדווחות כי אישרו יציאה לביצוע תכנון הנדסי מפורט (FEED), שלב מרכזי בדרך לקבלת החלטת השקעה סופית בפרויקט. היקף ההשקעה הכולל בתכנון ההנדסי מוערך בכ-106 מיליון דולר, כאשר חלקה של השותפות עומד על כ-32 מיליון דולר.
מאגר אפרודיטה ממוקם בבלוק 12, כ-170 קילומטרים מלימסול שבקפריסין, והיקף המשאבים בו מוערך בכ-124 BCM של גז טבעי. בפברואר השנה אישרה ממשלת קפריסין את תוכנית הפיתוח המעודכנת של המאגר, שלפיה השותפות יקימו מתקן הפקה עצמאי צף שימוקם מעל המאגר עצמו. ייצוא הגז הטבעי יתבצע באמצעות צנרת תת-ימית שתחובר למערכת ההולכה המצרית, כאשר יכולת ההפקה המקסימלית של המאגר צפויה לעמוד על כ-800 MMCF ליום.
במקביל להתקדמות בתכנון ההנדסי, ממשיכים הצדדים המעורבים לנהל משא ומתן לקראת חתימה על הסכמים מחייבים לייצוא הגז הטבעי מהמאגר למצרים. המגעים מתקיימים בהמשך למזכר ההבנות שנחתם בפברואר השנה, ובהם משתתפות השותפות במאגר אפרודיטה, ממשלת קפריסין, חברת ההידרוקרבונים של קפריסין (CHC), ממשלת מצרים וחברת הגז הלאומית המצרית (EGAS).
יוסי אבו, מנכ״ל ניו-מד אנרג'י, התייחס להתקדמות בפרויקט ואמר: ״צעד משמעותי נוסף לקראת פיתוח מאגר אפרודיטה. הגז הטבעי שיופק מאפרודיטה יתרום תרומה משמעותית לקפריסין, למצרים ולמדינות האזור. זוהי עוד הוכחה שהגז הטבעי באגן הים התיכון הוא חלק מרכזי בשיתופי פעולה אזוריים ובהעמקת הקשרים בין המדינות״.
.jpg)