שוק דובי וול סטריט דובים
צילום: Istock

מדד המניות הקטנות מציג ביצועי חסר - וזה סימן רע לכלכלה ולמניות

מדד המניות הקטנות ראסל 2000 מציג ביצועי חסר ביחס ל-SP500 מאז הנפילות של ינואר וכן בטווח זמן של 12 חודשים, כאשר הוא עדיין נסחר בטריטוריה של תיקון - יותר מ-10% פחות מהשיא; בעבר הדבר העיד על כלכלה חלשה, ולעיתים היווה גם אינדיקטור מוקדם לירידות כלליות בשוק המניות
גיא טל | (10)

חברת המדדים ראסל הציגה בשנת 1984 מדד הכולל את 3000 המניות הזמינות להשקעה. מתוך המדד הזה התחלקו המדדים לראסל 1000 עם המניות הגדולות יותר לעומת ראסל 2000 המייצג את המניות הקטנות במדד.

16% ממניות המדד מושקעות בתחום הפיננסי, 18% בתחום שירותי הבריאות, 155 בתחום התעשיה ו-14% בתחום ההי טק. AMC היא המניה הגדולה המדד ואחריה Synaptics ו Lattice Semiconductor. 

מדד הראסל 2000 אם כן, מהווה תמונת מראה של העסקים היותר קטנים הנסחרים בבורסה, ובכך בעצם משקף את מצב העסקים בארצות הברית. השיקוף הזו לא נראה טוב לאחרונה. 

בעוד המדדים הגדולים התאוששו מעט מהנפילות הגדולות של חודש ינואר מדד הראסל 2000 מציג ביצועי חסר עם ירידות של 10.5% מתחילת שנה לעומת 6% בלבד במדד ה-SP500 ו-3.6% במדד הדאו ג'ונס. אנליסט גולדמן זאקס, דויד קוסטין מצביע על כך כי בהסתכלות ארוכה יותר, ב-12 החודשים האחרונים מפגר מדד המניות הקטנות אחרי ה-SP500 ב-25 אחוזים. זהו הפער הגדול ביותר מאז 1999. למעשה המדד עדיין נחשב בטריטוריה של תיקון, דהיינו ירידה של יותר מ-10% מהשיא בנובמבר. מוקדם יותר נסחר הראסל 2000 אף בטריטוריה שנחשבת "דובית", דהיינוי ירידה של 20% מהשיא. זה היה השוק הדובי החמישי שעבר על המדד מאז 2008. 

לנתון הזה יכולה להיות משמעות בעייתית נוספת, מלבד הירידה במדד עצמו. בעוד החברות הגדולות מייצגות לעיתים קרובות כוח מונופליסטי חזק או הצלחה יוצאת דופן, והן גם מושפעות יותר משווקים גלובליים, החברות הקטנות יותר נחשבות כמראה של הכלכלה האמריקאית הריאלית. המדד היווה בעבר אינדיקטור חשוב לתקופות של צמיחה כלכלית או מיתון. לפי זה, ביצועי החסר של מדד עלולים להעיד על ירידה מתקרבת בצמיחה. "במשך 20 השנים האחרונות המניות הקטנות פיגרו כאשר עקום התשואות השתטח והצמיחה הכלכלית הואטה או שהתנאים הפיננסים התהדקו" אומר קוסטין. לכן, המשך החולשה במדד יכול לשקף מצב כלכלי בעייתי, במיוחד לנוכח כוונת הפד להעלות את הריבית, ולספוג את הנזילות בשוק, מה שיקשה אף יותר על מצבם הכלכלי של העסקים הקטנים, ויכול לגרור בעקבותיו מיתון.

ג'וליאן עמנואל, אנליסט חברת אוורקור מוסיף כי מדד המניות הקטנות מושפע בסופו של דבר מאותם גורמים כלכלים שישפיעו גם על הגדולות, ולכן יכול להוות אינדקיציה למגמה שתתפתח ותגיע גם למניות הגדולות עצמן. "מדד הראסל 20 היה "הקנרית במכרה הפחם" (שהייתה מבשרת על חוסר בחמצן) עבור שוק המניות בחלק גדול מהשנה האחרונה - אזהרה ראשונה עדינה כאשר המומנטום שלהם השתנה, למרות שזה של הגדולות עוד המשיך ברבעון הראשון של 2021, ואז כשהוא ירד בחדות יותר כל השוק ירד אחריו. למרות התאושש מעט מאז הירידות של ינואר, מדד המניות הקטנות עדיין מראה על ירידה מתחת לרמות התמיכה מה שמעיד על חולשה כללית בשוק. אנו נעקוב אחר התגובות האלו מקרוב. כישלון (לעלות מעל קו התמיכה) יסמן תיקון מתמשך בשוק המניות, בעוד שביירה כלפי מעלה יכולה להעיד על התייצבות. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    לא רואים תופעה כזו בעבר, מחשבה יפה אבל לא נכונה (ל"ת)
    אלי 08/02/2022 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אילן 08/02/2022 07:41
    הגב לתגובה זו
    ראסל 2000 נתמך ב 2100 5 פכמים והגיע ל 2400 בקירוב באותה שנה בזמן שהמדדים האחרים המשיכו לעלות והכותב מתיחס רק מתחילת השנה ( ככה נוח לו ) לא רציני , צריך להשוות את כל המדד'ים לאותו פרק זמן !
  • 6.
    מה האלטרנטיבה? 08/02/2022 07:31
    הגב לתגובה זו
    אז היכן להשקיע? הדפיסו כספים ללא הכרה. מה יעשו איתם?. כדאי שיציעו אלטרנטיבה. להשאיר הכל במזומן , ולקבל חצי אחוז ריבית?
  • 5.
    אני בעד האמת,גם כשהיא כואבת.תודה (ל"ת)
    טובה 08/02/2022 06:38
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מעניין. (ל"ת)
    הקורא 08/02/2022 01:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    ברק 07/02/2022 22:47
    הגב לתגובה זו
    ותמיד כשיש בה היופך ארה״ב נכנסת למיתון
  • ממש לא (ל"ת)
    זגורי 08/02/2022 10:05
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אמרת בעדינות ״רבותי שימו לב. זה דגל אדום!!! (ל"ת)
    אלי בי 07/02/2022 21:54
    הגב לתגובה זו
  • . 07/02/2022 22:46
    הגב לתגובה זו
    היום...אפשר להתחבר לכותב החביב שהעלה כתבה זאת בחן ובראש טוב...אבל יש...להעצים עשרות מונים את רוע הגזרה.
  • 1.
    מאמר מעניין תודה (ל"ת)
    07/02/2022 21:14
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.