המסחר בוול סטריט
צילום: CC

ירידות בוול סטריט: הנאסדק ירד ב-1.5%; קוואנטומסקייפ צנחה 40%

ה-S&P500 ירד גם הוא ב-1.5%, הדאו ירד ב-1.3%; טסלה עלתה 3.3%; מודרנה זינקה ב-7%; למונייד איבדה 7.5%

יום המסחר הראשון לשנת 2021 בוול סטריט נסגר בירידות שערים. טסלה המשיכה לעלות לאחר שהחברה דיווחה על שיא במסירות רכבים ברבעון האחרון ובחצי השנה האחרונה. המדדים פתח את השנה בירידות שערים של עד 1.5%, לאחר שבשנה שעברה ה-S&P 500 עלה ב-16.3% והדאו ג'ונס הוסיף כ-7.3%. מעל כולם בלט הנאסד"ק שטס ב-43.6%. מניות התרופות רושמות עליות חדות על רקע הערכה כי חיסונים נוספים יידרשו בהמשך עם התפשטות הנגיף. מניות הרכב האוטונומי נסחרות בירידות. קוואנטומסקייפ QUANTUMSCAPE צנחה ב-40% לאחר שהיתה הכוכבת הגדולה של חודש דצמבר.

 

הצטרפו לעדכונים שוטפים על האירועים המשמעותיים היום בבורסה - בערוץ הטלגרם של ביזפורטל 

צמיחה של 3.3% ב-2021 - חדשות טובות להיי טק הישראלי

לקראת שנת 2021 מעריך ד"ר גיל בפמן הכלכלן הראשי של בנק לאומי, כי כלכלת ארה"ב צפויה לרשום צמיחה שלילית של 3.7% ב-2020 ולצמוח בשנת 2021 ב-3.3%. לדבריו, "ההתאוששות מאז אמצע 2020 באה לידי ביטוי בחזרה מהירה של המכירות הקמעונאיות – בצורת V – תוך שהמכירות שבו ואף עלו לרמה הגבוהה בחודש אוקטובר בכ-4.7% מהרמה שלפני המשבר וב-5.7% מהרמה בתקופה המקבילה אשתקד. התאוששות הייצור התעשייתי איטית יותר, זאת לנוכח המאפיינים 'הכבדים' יותר של התעשייה, אך בחודשים האחרונים כבר ניכרת התאוששות ועלייה מתמשכת של הייצור, הצפויה להימשך גם ב-2021".

כמה נתונים שאולי פספסתם

גם השבוע, אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב דש, מסביר כמה מגמות בשוק המניות שקצת חמקו מאור הזרקורים ומספק כמה המלצות לשנה הקרובה. ראשית, "חלק מהעליות שהיו בשוק המניות בחודשיים האחרונים התרחשו בזכות סגירה מאסיבית של שורטים. מתחילת נובמבר מדד המניות שפוזיציית שורט בהן הייתה הגבוהה ביותר עלה ב-47% לעומת עלייה של כ-13% ב-S&P500".

שנית, "למרות שענקיות האינטרנט גנבו את ההצגה השנה, היתרון הבולט היה דווקא למניות החברות הקטנות (Small cap) שהכו את MSCI World  מתחילת השנה בשיעור גדול. במיוחד הצטיינו המניות הקטנות באסיה ובארה"ב. מדד Russell בארה"ב תמיד הכה את מדד S&P 500 ביציאה מהמיתון בעבר. באירופה היתרון של המניות הקטנות היה כמעט קבוע לאורך שנים. להערכתנו, היתרון של המניות הקטנות צפוי להימשך גם בשנה הבאה".

מניות בכותרת

המשקיעים יעקבו אחרי חברת הפארמה Magellan Health (סימול: MGLN). החברה הסכימה להצעת הרכישה של Centene (סימול: CNC) תמורת 95 דולר למניה, סך של 2.2 מיליארד דולר. הצעת הרכש הייתה גבוהה ב-15% למול מחיר הנסחר של מניות מגלן בשוק. החברה מזנקת 12%. 

טסלה  TESLA INCהחברה שברה שיא של אספקת 490,550 מכוניות, לאחר שהיעד היה חצי מיליון מכוניות. נזכיר כי מפעלי החברה סבלו בתחילת השנה מהשבתה בעקבות נגיף הקורונה.

קיראו עוד ב"גלובל"

אסטרהזנקה (סימול: AZN) - אוניברסיטת אוקספורד החלה להשתמש בחיסון של החברה. נזכיר כי מדובר בחיסון נגיש וזול באופן משמעותי למול הנגיף של פייזר וביונטק. מניית החברה עלתה 3%.  

NIO (סימול: NIO) - החברה לרכבים חשמליים מסין סיפקה כמעט 44 אלף מכוניות ב-2020. מספר כפול מזה שסיפקה ב-2019. המניה  עולב שיעור ניכר.  

מניית MODERNA עלתה ב-7% אחרי שאיבדה 40% בחודש האחרון. (לכתבה המלאה)

ישראליות בוול סטריט

חברת אופקו 0.67%  מדווחת כי ה-FDA בארצות הברית קיבל לבדיקה את בקשתה למתן רישיון ביולוגי (BLA) להורמון הגדילה סומטרוגון שתשווק בבלעדיות פייזר (לכתבה המלאה).

מגל מערכות בטחון (נאסד"ק: MAGS), דיווחה כי השלימה את רכישת מלוא הון המניות של E.S.C. BAZ, חברה ישראלית אשר מתמקדת בפיתוח וייצור של מערכות צבאיות לגילוי ועקיבה באמצעות וידיאו. מגל מימשה את האופציה לרכישת יתרת המניות של BAZ ושל המייסד והמנכ"ל הנוכחי, בני צבירן (לכתבה המלאה).

מניית למונייד שנהנתה כמעט מהכפלת שוויה בחודש וחצי האחרונים התממשה היום בכ-9%. 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    המצב גרוע כרגע לדעתי 05/01/2021 11:56
    הגב לתגובה זו
    המצב גרוע כרגע לדעתי
  • 3.
    בהצלחה 05/01/2021 07:37
    הגב לתגובה זו
    תזכרו , בבורסת תל אביב הכל עובד הפוך. מאחר שהמוסדיים הצטיידו במנות גדולות של מניות היום יטוסו עוד 3-4 אחוזים. לא למכור עזריאלי , לא למכור אלרוב , לא למכור בנקים , לא למכור , ביטוח . המוסדיים יחטפו כל מניה שתמכרו ומיד יטיסו הכל למעלה. אני צופה עליות של 10% במדד 35 בינואר. קצת אומץ וגם אתם שותפים להצלחה
  • 2.
    ע 04/01/2021 23:48
    הגב לתגובה זו
    מריץ המניות הגאון .גורם לכם להאמין שהכל טוב והכלכלה בעולם טובה ואני בהלם שאנשים מאוד חכמים בעולם מאמינים שהכל בסדר .....חברים שלא יעבדו עליכם הכל לא בסדר .הדפסת הכספים הצילה את העולם מפשיטת רגל באופן זמני . זה יגיע בקרוב
  • 1.
    האלו 04/01/2021 18:05
    הגב לתגובה זו
    האחרונות דמה שמפליא אף אחד לא הרוויח מזה ואפילו הפסידו רבות.
  • שלומי 05/01/2021 08:23
    הגב לתגובה זו
    אתמול היו נפילות בנאסדק, מהיום מגמה הפוכה. אני מאמין בזינוק חזק השנה.
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.