רכבת הרים במניית מודרנה - צללה ב-40% בחודש האחרון
מניית מודרנה MODERNA (סימול: MRNA) משלימה ירידה של כ-40% מאז תחילת החודש – משיא של 178 דולר למניה לכ-114 דולר. מודרנה היא "המניה של הקורונה". היא זינקה פי 7 על רקע פיתוח החיסון לקורונה ואישור ה-FDA ולמרות הירידה היא עדיין פי 5 ממחירה בתחילת השנה. הירידה במניה מגיעה למרות המשך חדשות טובות.
העליות במניית התעצמו לפני כחודש-חודשיים על רקע הדיווח על הצלחת החיסון. אך בשבועות האחרונים ועל אף ההודעה על קבלת אישור חירום מה-FDA האמריקאי ובמקביל הדיווחים על הסכמי מכירה נוספים, המניה יורדת. מבחינת המשקיעים אלו כבר הודעות שמתומחרות והם מחכים לנתונים נוספים ולהתפתחויות הנוגעות למוצרים אחרים של החברה לפני שהמניה תוכל לראות עלייה נוספת.
למעשה, כלל לא בטוח שהשווי הנוכחי - כ-50 מיליארד דולר הוא שווי ראוי למודרנה. החברה אמנם נסחרת במכפיל 11 על רווחי השנה הבאה. אבל שנה הבאה אמורה להיות שנה טובה במיוחד עם מכירות של קרוב ל-8 מיליארד דולר בשל חיסון הקורונה. האם המכירות של החיסון ימשכו באותו קצב? האם הרווחיות ממכירות החיסון תישמר? כלל לא בטוח כי התחרות הולכת וגדלה - מספר השחקניות בתחום ייגדל והרווחיות תקטן.
- מזנקת 420% - מה הסיבה ומה קורה לרוב אחרי זינוקים
- סערה בארה"ב: קנדי פיטר את כל חברי ועדת החיסונים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כך או אחרת, אמש חתמה מודרנה על הכפלת הסכם חיסונים עם צבא ארה"ב להזמנת 100 מיליון מנות חיסון נוספות בתמורה ל-2 מיליארד דולר. הסכום משקף עליה בכל מנת חיסון. המנות יסופקו עד אמצע שנה הבאה. החוזה הקודם שנחתם עם צבא ארה"ב כלל גם 100 מיליון מנות חיסון תמורת 1.5 מיליארד דולר.
בנוסף המשלוחים הראשוניים של החיסונים בארה"ב עשויים לעמוד על כ-6 מיליון מנות, כאשר סך המשלוחים עד סוף החודש עשוי לעלות לכ-20 מיליון. בעוד שההשפעה הכספית של החיסון עשויה להיות מוגבלת עבור מודרנה ברבעון הנוכחי שמסתיים בסוף השבוע – הערכות של כ-250 מיליון דולר בהכנסות. ההכנסות צפויות לגדול באופן משמעותי ברבעון הראשון של שנת 2021 - יותר מ-1.3 מיליארד דולר. במקביל מודרנה עשויה לרשום רווח רבעוני.
מהם הסיכונים בשלב זה? למרות שה-FDA אישר את החיסון והוא נחשב בטוח ויעיל, קיימת אפשרות שנוכל לראות תופעות לוואי חדשות כמו אלרגיות בעקבות השקת תוכניות חיסון המוני המשתתפות במיליוני אנשים, בהשוואה למחקר בשלב מאוחר שהיה בו בערך 30,000 איש. יכולים להיות עיקובים לוגיסטיים בהפצה ובייצור, בהתחשב בכך שזו התרופה המסחרית הראשונה של מודרנה. יתר על כן, נראה כי רוב האופטימיות סביב החיסון כבר מתומחר.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
במקביל לכך מכר מנכ"ל החברה סטפן בנסל נתח נוסף ממניותיו בשווי של 2.3 מיליון דולר. כ-19 אלף מניות במחיר ממוצע של 123 דולר. בנוסף במהלך החודש מכר עוד 58 אלף מניות בטווח מחירים של 140-160 דולר. מנהלה הרפואי של החברה - הישראלי טל זקס, מכר בשבוע שעבר חלק ממניותיו בשווי של כ-2.5 מיליון דולר לפי מחיר של 142 דולר למניה.
הירידה במניית מודרנה מגיעה גם על רקע הסנטימנט השלילי במניות של פייזר ואסטרהזנקה שגם להן חיסון לקורונה. פייזר שהייתה הראשונה במירוץ לחיסון משלימה ירידה של כ-15% במהלך החודש האחרון. על אף תחילת החיסונים ברחבי העולם. גם אסטרהזנקה סובלת מסנטימנט שלילי מאז פרסום התוצאות של פייזר. ועל אף שדיווחה גם היא על יעילות של 90% בחיסון שלה לקורונה.
על אף הירידה החדה במניית מודרנה, והסנטמינט השלילי במניית החברה – החברה ממשיכה לרכז עניין. בין היתר לאור קירבתה לאזורי התמיכה ברמות המחירים של 95-105 דולר. את רמת ה-100 דולר פגשה לראשונה מודרנה ביום הדיווח על הצלחת החיסון. אך כעת כחודש וחצי אחרי המניה מתקרבת והפעם בצלילה חדה מטה. קניה של מניה שנופלת זה סיכון גדול. אך ככל שהמניה תתייצב ותבסס ברמות המחירים הנוכחיות מודרנה יכולה להוות הזדמנות קניה.
- 7.אלי 02/01/2021 15:34הגב לתגובה זווכנראה תנצל אותו בעתיד
- 6.אני 30/12/2020 18:28הגב לתגובה זוזה כלל ידוע. המניות ממריאות בציפיות ומתרסקות במציאות. בעולם חיפושי הנפט זה ידוע. המניות ממריאות במציאת סימני נפט ומתרסקות שמגיעות התוצאות שהם כמעט תמיד פחות טובות מהציפיות
- 5.רן 30/12/2020 11:48הגב לתגובה זוהם מפיצים גם את של פייזר וגם של מודרנה, זכו במכרז של ממשלת ארהב
- 4.זאב 30/12/2020 11:46הגב לתגובה זולפייזר ואסטרה זנקה יש מגוון מוצרים ענק נוסף בפיתוח לכן הם יותר מענינות ממודרנה.
- ביוק כשקיבלו אישור זה היה חג לכ המנלים בחברה כי כשכל הציבור ניכנס . ואז הם מכרו בכמה מיליון דולר . לכן המניה קרסה ב 40 אחוז למטה ..לכן כדי ליבדוק בזמן הקניה . וליראות מה המצב ולא לחכות . רואה שיש ירידה ישר ליברוח ולא ליטקע איתה כל יום נוסף זה עוד ירידה וע (ל"ת)myyr 01/01/2021 00:29הגב לתגובה זו
- 3.שמוליק 30/12/2020 11:36הגב לתגובה זופייזר עוקפת אותה עם ההספקה וגם עוד חברות מצטרפות לחגיגה בקרוב. נראה שמודרנה פשוט לא מסוגלת לייצר. מי שלא יספק בזמן - כבר לא יהיה בזה צורך אחרי.
- 2.נחום 30/12/2020 10:38הגב לתגובה זולמודרנה יש חיסונים רבים בצנרת למגוון רחב של מחלות. אישור החיסון ל קורונה בעצם מאשר את פלטפורמת פיתוח החיסונים החדשנית שלה
- 1.דוד הגנן 30/12/2020 10:11הגב לתגובה זוקנית מעט בשער של 75 ומכרתי בסביבות 125 ולא חוזר אלייה כי אין סיבה. רווח נחמד לתקופה קצרה (מדובר על עצמה עשרות אלפים ) מה רע?
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
