אלקטריאון
צילום: יחצ

אלקטריאון חתמה על הסכם עם EnBW

חברת EnBW היא אחת מחברות האנרגיה הגדולות בגרמניה אשר מובילה גם בתחום תשתית לטעינת רכבים חשמליים; המנייה מזנקת בכ-6% לשווי שוק של מעל 2 מיליארד שקל
צחי אפרתי |

חברת אלקטריאון 4.23%  מעמיקה את הפעילות שלה באירופה ומדווחת על חתימת הסכם עם חברת EnBW, אחת מחברות האנרגיה הגדולות בגרמניה אשר מובילה גם בתחום תשתית לטעינת רכבים חשמליים, להקמת כביש חשמלי בגרמניה לצורך הפעלת אוטובוס חשמלי שיסיע את עובדי החברה וטעינתו תהיה מבוססת על המערכת של אלקטריאון. הפרויקט נועד להדגמת יכולות המערכת ביישום כזה מדובר בפרויקט השלישי מסוגו של החברה להקמת כבישים חשמליים להטענת שאטלים להסעת נוסעים בנוסף לפרויקטים בשבדיה ובישראל. ההתקנה הראשונית מתכוננת להסתיים עד סוף השנה, הקדמה של מספר חודשים לפני המועד שהוסכם על ידי החברות במזכר ההבנות שנחתם מוקדם יותר השנה, זאת לאור מגמה חיובית גוברת בהשקעות בתחומי אנרגיה ותשתיות ירוקות. כזכור, אלקטריאון דיווחה על חתימת מזכר הבנות בינה לבין חברת האנרגיה הגרמנית EnBW ליישום של 3 פרויקטים של טכנולוגיית טעינה אלחוטית דינמית אותה מפתחת החברה. ההסכם הנוכחי כולל את יישום שני הפרויקטים הראשונים המוזכרים במזכר ההבנות - כביש חשמלי אלחוטי בתוך מתחם ENBW אשר ישמש לבחינת הטכנולוגיה והצגתה לגורמים בכירים בתעשייה המקומית וכביש חשמלי אלחוטי בכביש ציבורי לצורך התמודדות עם רגולציה וקידום הטכנולוגיה בקרב הציבור הרחב, כאשר המטרה הכוללת היא לחשוף את הפתרון למקבלי החלטות במגזר הציבורי והפרטי ולשותפים פוטנציאליים ולקדם התחלת יישום מסחרי במדינה כל מקטעי הכביש החשמלי במסגרת הפרויקט ישמשו להטענת אוטובוס חשמלי אשר יסיע עובדים בין מרכז הדרכה של ENBW למערך התחבורה הציבורית המקומי. בשלב הראשון הזמינה ENBW מקטע סטטי בתוך המתחם של ENBW ואת האוטובוס כאשר להערכת אלקטריאון עד סוף השנה היא צפויה להזמין שני מקטעים דינאמיים בתוך המתחם שלה ובכביש הציבורי. אלקטריאון תספק לENBW פתרון כולל המורכב מהטכנולוגיה, תכנון והקמה, אוטובוס המצויד במקלטים מתאימים ושרותי תפעול ותחזוקה. למגוון הפלטפורמות הנמצאות כבר בשימוש ובחינה ע"י החברה  - אוטובוס קבלים ומשאית כבדה, יתווסף במסגרת הפרויקט אוטובוס מבוסס-סוללות ראשון. EnBW הינה בעלת מומחיות בהפעלת רשתות חשמל ותשתיות טעינה בכבישים ציבוריים ומעוניינת לבחון טכנולוגיות עתידיות בתחום כולל נושא הטעינה האלחוטית. ENBW תהיה אחראית על מימון הפרויקט ועל אספקת החשמל וחיבורי הרשת והקשר עם הרשויות המקומיות ותבצע בדיקות וניטור של הפרויקט. האוטובוס יופעל על ידי חברת האוטובוסים המקומית בעיר קרלסרוהה - VBK, עבודות הכביש והחשמל יבוצעו על ידי חברות - יורביה ואומקסום, חברות בת של קונצרן וינצ'י, המספק את שירותיו לאלקטריאון גם בפרויקט בשבדיה. כמו כן, זהו צעד משמעותי נוסף לעבר עבודה פורה עם חברת Higer, מיצרניות האוטובוסים הגדולות בסין.   שוק היעד הראשוני של אלקטריאון הוא אירופה, אשר מרכזת מאמצים רבים למאבק בזיהום האוויר. לצד שבדיה, גרמניה היא מובילה עולמית במאבק בשינויי האקלים ואף הקצתה 60 מיליארד דולר במסגרת יישום החוק להגנת האקלים. גרמניה מקדמת פתרונות אופטימליים כמו הכביש החשמלי, לצמצום פליטת גזי החממה במדינה. במסגרת מהלך כולל של חברת אלקטריאון לכניסה לשוק הגרמני והמשך פעילות מעמיקה באירופה, נוצר שיתוף פעולה בין  EnBW לבין החברה. חברת אלקטריאון הינה חלוצה בפיתוח טכנולוגיית הכביש החשמלי. החברה מפתחת תשתית סלילים ייחודית המעבירה אנרגיה אלחוטית לטובת הנעה וטעינה של רכב חשמלי תוך כדי נסיעה ובכך מצמצמת את גודל מקור האנרגיה הנדרש ברכב, מפחיתה באופן ניכר את משקלו ועלותו, ומאפשרת טווח נסיעה כמעט בלתי מוגבל בנסיעה על התשתית של החברה.  הטכנולוגיה מייתרת את הצורך בתשתית עמדות טעינה ותחנות דלק. החברה דיווחה במרץ האחרון על  השלמת אינטגרציה מלאה של המערכת בכביש ציבורי באי גוטלנד בשבדיה וביצעה בהצלחה ניסוי טעינה אלחוטית דינמית וסטטית של משאית חשמלית כבדה המצוידת במקלטים פרי פיתוחה. להערכתה, בחודשים הקרובים תתקין החברה את התשתית במסגרת הפיילוט ראשון בארץ, להתקנת מקטע כביש חכם לצורך הפעלת שאטל להסעות סטודנטים בתל אביב, באמצעות חברת דן בשיתוף עם עיריית תל אביב. כמו כן להערכת החברה היא תשלים בחודשים הקרובים את התקנת התשתית במסגרת הפיילוט בשבדיה. EnBW הינה אחת מספקיות האנרגיה הגדולות בגרמניה בפרט ובאירופה בכלל. החברה מעסיקה כ-21,000 עובדים ומספקת בין היתר חשמל, גז, מים ומוצרים מבוססי-אנרגיה לכ-5.5 מיליון לקוחות. בשנים הקרובות, החברה מתכננת להשקיע סכום הנאמד במיליארדי אירו בהפיכה למנוע מרכזי של תכנית ה- Energiewend  - מדיניות הפיכתה של גרמניה לסביבה עם פליטת פחמן שלילי ובהאצת אימוץ טכנולוגיות אנרגיה מתחדשת כמו רוח ואנרגיה הידרואלקטרית. החברה נכנסה בשנים האחרונות לתחום התחבורה החשמלית וכיום היא מפעילה מובילה בגרמניה של פתרונות טעינה לרכבים חשמליים.  במסגרת זאת היא בוחנת טכנולוגיות חדשניות שיסייעו לה להרחיב את היצע הפתרונות לשמר את המובילות שלה התחום. אורן עזר, מייסד שותף ומנכ"ל חברת אלקטריאון: "החתימה על הסכם עם ענקית האנרגיה הגרמנית EnBW, הינה צעד חשוב עבור החברה ואנחנו מאמינים כי הפרויקט יהווה נקודת כניסה לפיתרון של אלקטריאון לשוק הגרמני. גרמניה היא אחת המדינות המובילות בעולם בהטמעת פתרונות תשתית ידידותיים לאקלים ואנו שמחים מאוד לראות את המחויבות הגדולה של ENBW לקידום טכנולוגיות חדשניות שיכולות לקדם את בשורת התחבורה החשמלית ופתרון הכביש החשמלי החכם לגרמניה ובעולם." Wolfram Münch, ראש אגף מחקר ופיתוח ב-EnBW: "בניית הכביש החשמלי לאוטובוסים חשמליים נועדה להדגים ל-EnBW את תפקידה של הטעינה האלחוטית בהיצע העתידי עבור לקוחותינו. בתור ספקים של תשתית סביבתית חשוב לנו לבחון טכנולוגיות חדשות שיאפשרו לנו לעשות שימוש טוב יותר בחשמל בעבור תעבורה ולצמצם פליטות".  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AIמניות בולטות בבורסת תל אביב, נוצר באמצעות AI

העולות - היורדות - הסחירות; המניות הבולטות בת"א

רבל התעשייתית הכבדה - מצליחה להתרומם; סי-לאב מנסה להימחק ללא-הצלחה; ג'י סיטי נלחצת מרכישת מניות המיעוט - ומה קורה בחברות החלום?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בורסת ת"א

אנחנו פותחים את השבוע הראשון של המסחר, כשהיום נרשמת מגמה חיובית מתונה עד יציבה במדדי הדגל של הבורסה  לסקירת בורסת תל אביב. מחזורי המסחר ברמות נמוכות יחסית לשעות הצהריים, מחזור הרצף נע סביב 800 מיליון שקל, די אופייני לימי ראשון, ואם כבר הזכרנו את ראשון אז כדאי לציין שנותרו עוד 9 ימי מסחר בלבד עד למועד שבו תעבור הבורסה למתכונת החדשה - ימי מסחר שני עד שישי (14:00) ללא מסחר בראשון בדומה לסדר בשאר בורסות העולם.

למרות "השקט" היחסי, יש מניות שמושכות את תשומת הלב וזזות בחדות. בהמשך נסקור את המניות שבולטות היום וגם מה הסיבות שמאחורי התנועות.

העולות

נתחיל בטבלת העולות. לפני שקופצים למסקנות מזינוקים "דו ספרתיים" צריך לזכור שהרבה מהמניות שמככבות בטבלה הזאת עולות על בסיס מחזורי מסחר נמוכים במיוחד מאות עד עשרות אלפי שקלים בודדים. במצבים כאלה, גם עסקה בודדת שנעשית על ה-BID, היא קנייה במחיר שמנותק ממחיר השוק, והיא מייצרת תנועת פייק. ולכן אין לזה משמעות ממשית, והעלייה הזאת יכולה להתהפך באותה מהירות שבה היא נוצרה. באמירת אגב זה גם, בעצם, אחת הרעות החולות של הבורסה המקומית - הסחירות הנמוכה. יש לא מעט מניות שבמהלך יום שלם לא עובר בהן כמעט שקל, מה שמקשה על תמחור אמיתי של שווי החברות ומייצר תנודתיות מלאכותית.



סי-לאב - סי-לאב 0%   תופסת את העין עם עלייה של כ-10%. זו חברת מערכות מחשוב שהצטרפה לבורסה בפברואר 2021, בעיצומה של עונת ההנפקות, אז נכנסה לבורסה לפי שווי של כ-180 מיליון שקל ומחיר מניה של כ-18 שקל. כיום היא מבקשת להימחק מהמסחר לפי מחיר של 9 שקלים למניה סביב ה-78 מיליון שקל בשווי. אבל היום המניה מזנקת מעל לרמת מחיר הרכישה המוצעת, מה שמרמז שהמשקיעים מבקשים שהמחיקה תתבצע בפרמיה גבוהה יותר. סי-לאב עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של מערכות מחשב מתקדמות, הן במתכונת של מחשבים "ארוזים" במארזים תעשייתיים והן ככרטיסים אלקטרוניים ייעודיים שמוטמעים במערכות אחרות. החברה פועלת מול לקוחות מוסדיים ותעשייתיים בארץ ובעולם, ונחשבת לשחקנית נישתית בתחום המחשוב המותאם לצרכים ביטחוניים וייעודיים.


ג'ין טכנולוגיות - ג'ין טכנולוגיות 1.64%  מזנקת היום סביב ה-7% למרות שאין הודעה שיכולה להסביר את התנועה. GEEN AI “רוכבת” על גל ההתעניינות הגובר סביב תחום ה-AI, והיא לוקחת את זה ליישומים ארגוניים. ג׳ין, נולדה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה במאי האחרון, מפתחת פתרונות בינה מלאכותית לארגונים גדולים, בהם חברת החשמל, מכבי שירותי בריאות וגם התעשייה האווירית. לאחרונה הודיעה החברה על הרחבת הפעילות הבינלאומית, עם הקמת שני מרכזי הפצה בסינגפור - שיתפקד כמרכז הפעילות לאזור אסיה-פסיפיק, ובסן פרנסיסקו לשוק האמריקאי. ג'ין רחוקה מרווחיות, ברבעון השני היא שרפה 20 מיליון שקל, קפיצה משמעותית מהפסדים רבעוניים שנעים סביב ה-5 מיליון בחודש כשבקופה שלה יש רק 17 מיליון שקל, כך שסביר להניח שהיא תיאלץ לגייס הון בקרוב אם ע"י דילול או בדרכים אחרות. 


ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמן
דוחות

טאואר עם תוצאות מעל הצפי - מעלה תחזית

יצרנית השבבים עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 55 סנט למניה לעומת צפי של 54 סנט והכנסות של 395.7 מיליון דולר מול צפי ל- 394.9 מליון דולר;  מעלה תחזית לרבעון הרביעי ב-5% להכנסות של כ-440 מיליון דולר - המניה מגיבה בעליות
מנדי הניג |
נושאים בכתבה טאואר

טאואר סמיקונדקטור טאואר 3.07%   יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהתחזיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. החברה, שפועלת בתחומי ניהול ההספק, חיישני התמונה ופתרונות RF למובייל, נהנית מביקושים גוברים לשבבים המשמשים מרכזי נתונים ויישומי בינה מלאכותית, ומרחיבה השקעות בתחומי ה-SiGe וה-SiPho.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.

החברה צופה ברבעון הרביעי של 2025 הכנסות של כ-440 מיליון דולר (±5%), המשקפות צמיחה של 14% בהשוואה לשנה שעברה ו-11% לעומת הרבעון השלישי. התחזית גבוהה בכ-5.6 מיליון דולר מהציפיות של האנליסטים ומשקפת המשך צמיחה בטכנולוגיות הליבה של החברה.

בהמשך להתרחבות בפעילות ה-SiPho וה-SiGe, טאואר הודיעה על השקעה נוספת של 300 מיליון דולר בהגדלת כושר הייצור ובפיתוח טכנולוגיות הדור הבא. ההשקעה כוללת הרחבת הקיבולת במפעל Fab 3 שבניופורט ביץ’, תוך שמירה על תפוקה מלאה, וכן הארכת חוזה השכירות של האתר בכ-3.5 שנים נוספות, עד לשנת 2030, בעלות שנתית ממוצעת של 24 מיליון דולר.