פאואל פד
צילום: gettyimages

הפד' במלכוד? הלחצים האינפלציוניים בארה"ב מתחילים להצטבר

הזינוק בתשואות האג"חים של ארה"ב מתחדש ברקע לנתוני האינפלציה לחודש יולי. מדד המחירים (ליבה) עלהה ב-1.6% בחישוב שנתי. הפד' יצטרך להתייחס לכך בתקופה הקרובה שכן עם המדיניות הנוכחית האינפלציה בארה"ב תתחיל לזנק
עמית נעם טל | (20)

חדשות רעות עבור מיליוני המובטלים בארה"ב - האינפלציה בארה"ב מתחילה להרים ראש בחודשיים האחרונים, כך עולה מנתוני המאקרו שפורסמו היום (ד'). נציין כי רמזים ללחצי האינפלציה המצטברים בארה"ב כבר הגיעו בשבועות האחרונים, כאשר דווח שהפד' יצטרך לשנות את מדיניותו בנוגע לאינפלציה. 

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה בחודש יולי ב-0.6%, גבוה מהתחזיות המוקדמות שעמדו על צפי לעליית מחירים של 0.3%. הנתון מגיע בהמשך לעלייה של 0.6% בחודש יוני. בסה"כ, בחישוב שנתי עלה מדד המחירים בארה"ב ב-1%. במקביל, נתון הליבה, שיותר מעניין את הפד' מכוון שהוא מוריד מהחישוב את מחירי האנרגיה, עלה בחודש יולי ב-0.6%, גבוה משמעותית מהתחזיות שעמדו על עלייה של 0.2%. בחישוב שנתי, מדובר על קצב עליית מחירים של 1.6%, לעומת קצב של 1.2% בחודש שעבר.

נזכיר כי היעד של הפד' הוא עליית מחירים של 2% בשנה, כך שאם המגמה הנוכחית תמשך בחודשים הקרובים, האניפלציה בארה"ב תעלה מעל ליעדי הפד'. חשוב להדגיש כי כל הזרקות ההון שמבצע הבנק בחודשים האחרונים מהוות גורם תומך להמשך עליית המחירים. 

איך יודעים שהאינפלציה בארה"ב אכן תמשיך לטפס בחודשים הקרובים? בתקופה האחרונה רמזו בכירי הפד' שהם צפויים להציג גישה שונה בנוגע ליעדי האינפלציה של הבנק. לפי הערכות, הפד' צפוי לקבוע כי גם אם הריבית תעלה מעל 2%, הוא ימשיך עם המדיניות המוניטרית המרחיבה שלו (ריבית אפסית/הזרקות הון). עבור השווקים מדובר בהודעה טובה, אך עבור האזרח הקטן מדובר בהרעה נוספת בכוח הקניה בחודשים הבאים. 

תשואות האג"חים של  ארה"ב ל-10 שנים: הזינוק מתחדש ברקע לנתונים

חשוב לציין כי לנתוני האינפלציה יש השפעה גדולה על שוקי האג"ח, שכן עלייה באינפלציה ובציפיות האינפלציה העתידיות גוררת בהכרח זינוק גם בתשואות. ביומיים האחרונים ראינוו זינוק  חד בתשואות והמגמה עשויה להמשיך עם התהליך האינפלציוני יצבור תאוצה. מדובר ב"כאב ראש" חדש למקבלי ההחלטות, שכן לכלכלה האמריקנית יהיה קשה להתמודד עם ריביות עולות. 

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    עמיחי 12/08/2020 19:15
    הגב לתגובה זו
    אם מישהו מדפיס ממנו בלי למצמץ ובכמויות , מה הוא שווה?
  • 8.
    שי 12/08/2020 19:01
    הגב לתגובה זו
    בכול העולם "מדפיסים" והאינפלציה תקיף את העולם כמו קורונה.
  • 7.
    אבי 12/08/2020 18:10
    הגב לתגובה זו
    אם יש לי חשבון דולרים, וקיים חשש להתפרצות אנפציונית כיצד אני יכול להגן על עצמי ?
  • זהב 13/08/2020 08:40
    הגב לתגובה זו
    תשקיע בזהב
  • להמיר לשקלים אירו זהב או ביטקוין (ל"ת)
    יהודה 13/08/2020 07:00
    הגב לתגובה זו
  • גידור 12/08/2020 22:58
    הגב לתגובה זו
    TTT ממונפת על אגח ארה"ב ל 20 שנה. אני בפנים
  • תקנה שקלים (ל"ת)
    מאוד פשוט 12/08/2020 19:29
    הגב לתגובה זו
  • צבי נוי 12/08/2020 19:29
    הגב לתגובה זו
    תקנה זהב. כל המטבעות האחרים בעולם יחוו אינפלציה
  • העוגן האולטימטיבי 12/08/2020 19:25
    הגב לתגובה זו
    העוגן האולטימטיבי
  • אני 12/08/2020 18:31
    הגב לתגובה זו
    כל כלכלן יגיד גם שניירות שמגדרות מאינפלציה אבל בגלל שמדד המחירים האמריקאי (CPI) מוטה כלפי מטה זו לא אופציה מוצלחת בעייני (זה לא אומר שאני צודק... אז תבדוק בעצמך:)
  • זיוכוסברה 12/08/2020 18:26
    הגב לתגובה זו
    קניתי עוד
  • 6.
    זה בית משוגעים (ל"ת)
    זה לא כלכלה 12/08/2020 17:58
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הכל פייק, מחכים לפיצוץ הגדול (ל"ת)
    אני 12/08/2020 17:08
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    זיוכוסברה 12/08/2020 17:00
    הגב לתגובה זו
    ולכן, למרות דטראמפ בוודאות ייזכה בקדנציה שנייה בגלל המינוי האומלל של האדה הזאת לסגנית נשיא ( עאלק בייגן חחח )
  • 3.
    ביבי אשם!! (ל"ת)
    המשקיף 12/08/2020 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לא נורמאלים (ל"ת)
    פופי 12/08/2020 16:43
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שמוליק 12/08/2020 16:37
    הגב לתגובה זו
    אינפלציה גבוהה כדי להימלט מהחוב העצום שלהם וזאת הדרך היחידה גם.
  • יכול להיות שהחוב או חלקו הוא צמוד מדד... (ל"ת)
    יחי 12/08/2020 20:16
    הגב לתגובה זו
  • רבקה 12/08/2020 18:08
    הגב לתגובה זו
    מעולם לא נקטו בדרך זו בעבר, וספק רב אם יתחילו דווקא עכשיו.
  • זיוכוסברה 12/08/2020 18:28
    שיביאו את תשובה ודנקנר לראשות הפדראל ריזרב
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.