מרצדס בנז רכב נהג דרכים הגה נסיעה
צילום: Istock

מריל לינץ': "הטלת מכסים תוביל למיתון עולמי"

בחטיבת ניהול ההון של בנק אוף אמריקה כי "מלחמות סחר פוגעות בצמיחה ואפילו איומים מספיקים כדי לחולל נזק". במוקד: ההשפעה על שוק הרכב
נועם בראל | (1)

חטיבת ניהול ההון של בנק אוף אמריקה, מריל לינץ', פרסמה סקירה בנושא התרחישים האפשריים והשפעתה של מלחמת הסחר על שוק הרכבים העולמי.

על פי הסקירה, במריל לינץ' צופים כי התרחיש הסביר ביותר שיקרה הוא שהאיומים על הטלת המכסים על הרכבים ימשיכו - אך לא יגיעו לכדי מימוש. לדברי האנליסטים במריל לינץ': "אי ודאות היא האויב הכי גדול לצמיחה כלכלית - מלחמות סחר פוגעות בצמיחה ואפילו איומים מספיקים כדי לחולל נזק". והוסיפו, "בתרחיש הגרוע ביותר, המכסים יוטלו והדבר יוביל למלחמת סחר עמוקה שתוביל למיתון עולמי".

נזכיר כי אירופה עומדת במרכז מלחמת הסחר בסקטור הרכבים, כאשר הנשיא טראמפ חזר לא מעט פעמים על טענותיו כלפי יבוא רכבים אירופאים לארה"ב. הנשיא  איים בהטלת מכסים של 25% על רכבים המיובאים מאירופה, ובין היתר חלקי רכב, דבר שעשוי על פי הערכות של חברות רכב אמריקאיות כמו פורד וג'נרל מוטורס לייקר את עלות הייצור בכ-7,000 דולר לרכב. מלחמת סחר בתחום הרכב צפויה לפגוע קשות בחברות, החל מג'נרל מוטורס ועד טויוטה, וזאת כאשר הן ברובן נשענות על שרשרת ייבוא עם עלויות נמוכות. 

"יותר מדי מרצדסים"

בשנה שעברה אמר טראמפ לנשיא צרפת עמנואל מקרון כי יש יותר מדי מכוניות גרמניות בארה"ב, והדגיש כי "זה לא פייר" שהגרמנים שולחים מכוניות מרצדס ו-BMW לארה"ב, אך לא מוכנים לקבל תוצרת אמריקאית. ביוני האחרון צייץ הנשיא בחשבון הטוויטר שלו ואמר: "סיימנו ללמוד את נושא המכסים על המכוניות האירופאיות", כשהוא מרמז על כך שבהינף יד אלה יצאו לפועל.

בעוד שלארה"ב יש עודף מסחר גבוה יותר עם מקסיקו ויפן, שכבר הודיעה כי היא עובדת על פתרון מול טראמפ, הנשיא מפנה את מאמציו למאבק מול אירופה, כאשר ברור לו שייבוא המכוניות האירופאיות לארה"ב מכוון בעיקר למעמד העליון של החברה, ולכן מכסים על ייבוא מכוניות אירופאיות לא צפויים לפגוע בשכבות חלשות.

כשהסכם סחר מול ארה"ב כבר מאחוריה, במריל לינץ' מציינים כי דרום קוריאה צפויה להנות מהקלה משמעותית במכסים בזמן הקרוב, בזמן שטראמפ מנהל מגעים מול צפון קוריאה בנושא הגרעין. יש לציין כי עודף הסחר של דרום קוריאה מול ארה"ב הוא יחסית קטן, ומרבית חברות הרכב הקוריאניות מייצרות במפעלים בארה"ב. עם זאת, במריל לינץ' צופים כי המכסים על ייבוא מקוריאה יעלו, כיוון שאחרת תהפוך המדינה ל"חממת ייצוא" עבור מדינות אחרות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דני 25/02/2019 14:16
    הגב לתגובה זו
    נתוני מאקרו לא טובים+ מלחמת סחר+ אינדיקטורים שמראים שהמומנטום צפוי להתהפך באיזור ה11,550

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.