מיוחד

מנכ"ל סודהסטרים ישראל: "אנחנו לא מתביישים לעמוד מול הענקיות כגון קוקה קולה ופפסי - נהפוך לשחקן דומיננטי"

בשיחה עם Bizportal אומר אפי אשל: "המכשירים עפים מהמדפים גם במדינות שבחיים לא פעלנו בהן". מה דעתו על הפרסומת שנפסלה?
יעל גרונטמן | (3)

אי אפשר לקרוא לזה אחרת - סודהסטרים עושה מהפכה בתחום המשקאות הקלים. החברה המייצרת מכשירים ביתיים להכנת משקאות מוגזים חותרת תחת ההגמוניה של תאגידי ענק בתחום כגון קוקה קולה ופפסי ואף הצליחה להרגיז את אלה האחרונות עם פירסומות שזכתה לבאזז אדיר ברחבי העולם וברשת האינטרנט עם מעל ל-3 מיליון צפיות ביוטיוב תוך פחות מעשרה ימים.

השבוע דורגה החברה על ידי המגזין 'פאסט קומפני' במקום ה-23 מתוך 50 החברות החדשניות המובילות בעולם ובהן נציין חברות נוספות כמו נייקי, אפל ואמזון. סודהסטרים דורגה גם במקום הראשון מבין החברות החדשניות ביותר בישראל.

רוב הפיתוח והיצור - בישראל

אפי אשל מנכ"ל סודהסטרים ישראל: "אנו שמחים וגאים על הבחירה בנו כמותג מוביל. חברת סודהסטרים הובילה מהלכים רבים בשנה האחרונה ביניהם חבירה למעצבי על בתחום העיצוב, מאבקים בחברות המשקאות הגדולות כנגד הזיהום שהן מחוללות וקמפיין פרסומי שעורר הדים ועניין בכל העולם. הזכייה היא הישג שסודה סטרים יכולה באמת להתגאות בו."

עם חדירתה לכ-60,000 חנויות ב-46 מדינות ברחבי העולם, סודהסטרים נחשבת כיום לחברה בינלאומית מצליחה, ממוקדת צרכן, הפורצת דרך בעולם המשקאות הקלים. ללא ספק, מדובר בגאווה ישראלית כחול-לבן, שכן עיקר הפיתוח והייצור של מוצריה החדשניים נעשים במפעלי החברה בישראל.

סודהסטרים מקיימת פעילות ענפה ברשתות מובילות כגון: שופרסל, הום סנטר, המשביר לצרכן, הריבוע הכחול, Big Box, ACE, ג'יימס ריצ'רדסון ושקם אלקטריק.

הפרסומת שנפסלה בבריטניה - תעלה בשבוע הבא בישראל

בשיחה עם Bizportal אמר אפי אשל מנכ"ל סודהסטרים ישראל: "אנחנו מודדים את השימוש החוזר והנישנה של הלקוחות במכשיר הסודהסטרים על ידי החלפת בלוני הגז, ואנחנו רואים שזה הולך בגדל ברחבי העולם. זאת, מעבר למכשירים שעפים מהמדפים במדינות שבחיים סודהסטרים לא פעלה בהן".

"חשוב להבהיר שאנחנו לא מכוונים רק לשוק הסודה הנקייה המהווה כ-12% מסך צריכת המשקאות הקלים בעולם, אלא מכוונים את עצמנו להיות החברה המובילה בתחום המשקאות הקלים הכוללים טעמים. אנחנו לא מתביישים לעמוד מול ענקיות כמו קוקה כקולה ופפסי - זו המטרה שלנו, להפוך להיות שחקן דומיננטי בתחום".

בינתיים נראה כי הדרך של סודהסטרים לכיבוש השוק עוד ארוכה. רק היום פירסמה קוקה קולה את תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי של 2012 מהן עולה כי רווחיה עלו ב-13% ל-1.87 מיליארד דולר, בעוד שעל פי התחזיות המשופרות שפירסמה סודהסטרים עם פירסום דוחותיה ברבעון השלישי, היא צופה כי שורת הרווח תקפוץ ברבעון הרביעי ב-59% לרמה של 43.7 מיליון דולר. ההכנסות של קוקה קולה עלו ב-3.8% ברבעון הרביעי ל-11.46 מיליארד דולר לעומת הצפי של סודה סטרים שמקווה להכנסות שנתיות של 422 מיליון דולר. כלומר ההכנסות של סודה-סטרים זה 3.7% מההכנסות של קוקה-קולה, ואולי זה אומר שיש רק לאן לצמוח.

"במהלך השנתיים האחרונות חל גידול משמעותי במגוון הטעמים שלנו והגענו ל-150 טעמי משקה שונים ובהם גם משקאות דיאט. היתרון הגדול שלנו הוא שאנחנו יכולים להתאים את הטעמים המבוקשים לכל מדינה ומדינה באופן ספציפי, לדוגמא בארה"ב משקה ה-RootBeer הוא מאוד פופולרי וזה הפך לאחד הטעמים היותר מבוקשים שלנו שם".

מטרה מרכזית נוספת שסודהסטרים שמה לנגד עיניה הוא עניין השמירה על איכות הסביבה, חוזר ומדגיש אשל, "כל המודל שלנו מדבר על הפחתה של השימוש במוצרים מזהמים ולא על מיחזור. צריך להבין שכל בקבוק שלנו חוסך מדי שנה רק בארה"ב שימוש בכ-2,000 בקבוקים ופחיות של משקאות קלים אחרים".

בהתייחסו לפסילת הפירסומת הראשונה של החברה בבריטניה אומר אשל, "כל מטרת הפירסומות שלנו היא לספר את האמת. הפרסומת הראשונה שנפסלה באנגליה תעלה כבר בשבוע הבא לשידור בישראל לאחר שברשות השניה הבינו שאין בה כל פסול, וזאת לאחר שקשת החליטה לא להציג אותה."

"הפרסומת השניה שערכנו עלתה לשידור במסגרת הסופרבול ומדברים על כך שמעל ל-108 מיליון צופים ראו את הפירסומת הזו שלנו, מדובר על כשליש מאוכלוסיית ארה"ב - זו חשיפה אדירה. זו למעשה הפעם הראשונה שחברה ישראלית מפרסמת בסופרבול וגם על כך גאוותינו".

בחברה יש לנו מדדים להצלחה ובהם גם מדד האומץ העסקי ואני חושב שבמדד זה אנחנו בולטים במיוחד. גם בתחום הפירסום וגם בתחום החדירה לרשתות ולפעילות השיווקית האגרסיבית - חשוב לנו שיהיה ברור לכולם שאנחנו באנו על מנת להישאר - אנחנו לא טרנד חולף".

החברה שווה כבר יותר ממיליארד דולר

הדוחות החזקים, העלאת התחזית השנתית והבאזז שנוצר סביב החברה שלח גם את מנייתה לכבוש שיא מאז שנת 2011 בסוף חודש ינואר, אז נגעה המניה ברמה של 54 דולר. אתמול סגרה מניית סודהסטרים (סימול: SODA) ברמה של 49.95 דולר, מחיר המשקף לה שווי שוק של מעל למיליארד דולר. מעניין לציין כי השפל השנתי במניית החברה דווקא נרשם בחודש מאי, עוד לפני עונת הקיץ, עונה בה בולט העניין של הצרכנים בחצי הצפוני של כדור הארץ במשקאות קלים. במאי עוד נסחרה המניה ברמה של 28.28 דולר, כך שמחירה הנוכחי משקף עלייה של כ-76%.

במהלך הקיץ דישדשה המניה בין 30-40 דולר, אך מאז חודש נובמבר האחרון בו פירסמה החברה דוחות שיא והעלתה את התחזיות לשנת 2012, נרשם בה ראלי עצבני, כך שמרבית העלייה במניה נרשמה למעשה בארבעת החודשים האחרונים, חודשים בהם סיכמה החברה את עונת הקיץ החזקה, שבאה לידי ביטוי בדוחות הרבעון השלישי של השנה עם הכנסות שיא של 112.5 מיליון דולר, גידול שנתי של 48.7%.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אבנר דרטה 13/02/2013 09:34
    הגב לתגובה זו
    חברים יקרים ! איך לא קפצו מיתחרים למילוי הגז בדיסקאונט ?
  • 2.
    כול הכבוד שמייצרים בארץ ומספקים עבודה . (ל"ת)
    בא 13/02/2013 09:33
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אנונימי 13/02/2013 09:15
    הגב לתגובה זו
    ברגע שהם גייסו את האיש והאגדה!!! היה ברור שהם מכוונים גבוה. כל הכבוד לסודהסטרים, עלו והצליחו!!!
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: