כפר השעשועים
צילום: לוגו

לא משחק ילדים: רשת הצעצועים נגד בעל החנות

כפר השעשועים נאבקת כבר כמה שנים בבעל חנות מגבעתיים שמשתמש בסחורה, שקיות ושילוט שממותגים עם הלוגו ושם הרשת. גם אחרי שניתן פסק דין נגד בעכל החנות, הוא לא חדל מהשימוש בהם. ואולם כעת הטיל עליו בית המשפט סנקציות נוספות, חמורות בהרבה, שיגרמו לו לשלם לא מעט אם ימשיך במעשיו. הנתבע ניסה לטעון כי מדובר ב"תהליך מורכב לוגיסטית", כי "השם נמחק ידנית בטוש שחור"

עוזי גרסטמן |

בתוך סמטה שקטה בדרום גבעתיים עדיין מתנוסס שלט גדול בצבעים מוכרים על חזית חנות צעצועים ותיקה - כפר השעשועים. ילדים ממשיכים להיכנס עם הורים נרגשים, חשבוניות ממשיכות לצאת מהקופה, אריזות צבעוניות מקושטות בשם המותג הוותיק עדיין נאספות ליד הקופה. למראית עין הכל מתנהל כרגיל. אך מאחורי הקלעים, הסיפור רחוק מלהיות שגרתי. מדובר במקרה של ביזיון בית המשפט - כך קבע באחרונה כבוד השופט אביים ברקאי מבית משפט השלום בתל אביב. הנתבע, עמירם פפיאשוילי, המשיך להפעיל חנות צעצועים תחת השם כפר השעשועים, למרות פסק דין חד וברור שהורה לו להפסיק לאלתר את השימוש בשם זה, להסיר שלטים, להשמיד מוצרים שנואשים את הסימן המסחרי של הרשת ולהפסיק כל שימוש במותג, לרבות בקבלות, פרסומים או אריזות.


כבר שנים רבות שמתנהל סכסוך משפטי בין פפיאשוילי לכפר השקעות מ., בעלת הזכויות בשם ובמותג כפר השעשועים. לאחר הליך ממושך, ניתן באחרונה פסק דין מפורט נגד פפיאשוילי. בפסק הדין שפורסם נקבע במפורש כי, "ניתן בזאת צו מניעה קבוע האוסר על הנתבע לעשות כל שימוש במותג ובסימן המסחר 'כפר השעשועים', לרבות בפרסום, שילוט, מוצרי אריזה, קופה, כרטיסי מועדון ושוברים" (סעיף 12(א)). כמו כן, קבע השופט ברקאי כי, "ניתן בזאת צו המחייב את הנתבע להסיר את שילוט החנות הנושא את סימן המסחר 'כפר השעשועים', ולהשמיד כל מוצר ואריזות הנושאים את השם" (סעיף 12(ב)). ואולם למרות האיסור המפורש, והעובדה שבקשתו לעיכוב ביצוע נדחתה, פפיאשוילי המשיך בפעילותו כרגיל. השופט אף מתח עליו ביקורת חריפה וכתב כי, "הנתבע, אשר מודע היטב לפסק הדין שניתן בעניינו - בחר בזדון להתעלם ממנו ולהמשיך ולהפר אותו הלכה למעשה, תוך שהוא מבזה את בית המשפט".


לבקשת ביזיון שהוגשה על ידי התובעת צורפו ראיות מצולמות, ובהן נראים שלטי כפר השעשועים מתנוססים כרגיל על חזית החנות, מוצרים עטופים באריזות ממותגות וחשבוניות הנושאות את שם הרשת. השופט קבע בהכרעת הדין שלו כי, "מהתמונות שצורפו, ובמיוחד אלו שצולמו ימים ספורים לפני הדיון, ניתן לראות בבירור: שילוט החנות נותר כשהיה, מוצרים נמסרים בעטיפות הנושאות את שם 'כפר השעשועים', ודלפק המכירה ממשיך לשאת את שם המותג. אף סרט הקופה ממשיך לשאת את השם, וחשבוניות מונפקות תחת כותרת זו בדיוק". גם במהלך הדיונים – הנתבע ניסה לטעון כי מדובר ב"תהליך מורכב לוגיסטית", כי "השם נמחק ידנית בטוש שחור", ואף העלה השערות שלפיהן דרושים עוד "שבועיים להשלמת שינוי שם הקופה". ואולם השופט לא התרשם מכך, וטען כי, "אין מדובר בהליך מורכב, ואין כל מניעה טכנית מהסרת השלטים או השימוש בשם. הנתבע לא הציג הוכחה אחת לקיומה של כוונה כנה לציית לצו. להפך – כל טענה על כך הופרכה באמצעות תמונות שתיעדו את ההפרות לאחר התגובה".


המשפט לא התמקד בכוונות אלא בעובדות - והן היו ברורות. "אין צורך להוכיח כוונה שלא לציית לצו", כתב השופט בפסק הדין, והוסיף כי, "די בכך שהוכח שההפרה בוצעה במודע, כדי לקבוע ביזיון בית משפט". בהתאם לכך, ובמסגרת הסמכות לפי פקודת בזיון בית המשפט, הוטלו על פפיאשוילי צווים ברורים הכוללים קנסות יומיים:

  • 500 שקל על כל יום שבו לא יוסר שילוט החנות החל מיום מה-5 ליוני, ו-1,000 שקל לכל יום נוסף החל מה-19 ליוני.
  • 500 שקל לכל שימוש בשקיות או עטיפות הנושאות את השם כפר השעשועים החל מה-22 למאי.
  • 500 שקל לכל שימוש בשם המותג על דלפק המכירה או בחנות החל מה-22 למאי.
  • 1,000 שקל לכל חשבונית הנושאת את שם המותג החל מה-19 ליוני.
  • 500 שקל עבור כל מוצר שמוצע למכירה ונושא את השם, ללא קשר למספר המוצרים שנותרו.


משרדי עורכי הדין שזוכים להרבה חשיפה ומי המאכזבים
אתר ביזפורטל וחברת הדאטה והמחקר Makam, משיקים מדד שמדרג את החשיפה של משרדי עורכי הדין בתקשורת המקומית - הנה עורכי הדין המדוברים ביותר; וגם מי המשרדים הגדולים ביותר?

לדברי השופט, הסנקציות נועדו לא לשם ענישה, אלא לצורך כפייה ואכיפת פסק הדין. הוא הסביר כי, "הסנקציה איננה עונשית... תכליתה היא לאכוף את צווי בית המשפט, ולא להעניש את המפר".


בית המשפט גם חייב את הנתבע בתשלום הוצאות משפט בסכום כולל של של 12 אלף שקל. לדברי השופט ברקאי, "המשיב ביזה את פסק הדין, ביזה את בית המשפט, וניסה להציג עצמו כמי שמציית - אך לא עשה דבר כדי להפסיק את ההפרות". הוא הוסיף כי, "נקל לקבוע, על יסוד ההוכחות, כי מדובר בהפרות ממוקדות וברורות, שאינן טעונות פרשנות - אלא מראות ביזיון בעיניים".

קיראו עוד ב"משפט"


מה בעצם המשמעות של הליך ביזיון בית משפט?

הליך ביזיון בית המשפט נועד לאכוף צווים שיפוטיים כשאחד הצדדים מפר אותם. לא מדובר בהליך עונשי במובנו הפלילי, אלא בכלי אזרחי שמטרתו להבטיח את קיומם של צווים קיימים. הפקודה הרלוונטית מאפשרת לבית המשפט להטיל קנסות או מאסר בכפייה כדי להוביל את הצד המפר לציית להוראות הדין - ולא כדי לנקום בו. במקרה הנוכחי, הנתבע בחר להתעלם מצו ברור - מה שהוביל להפעלת הסנקציה.


האם ניתנה לנתבע הזדמנות להסביר את מעשיו?

כן. הנתבע טען למגבלות לוגיסטיות שהקשו עליו להסיר שלטים, ואף ניסה לטעון שהשם נמחק מהקופה באמצעות טוש. כמו כן, הוא טען כי הוא נמצא במצב בריאותי שמנע ממנו להתייצב לדיון הראשון. עם זאת, השופט דחה את כל ההסברים, בין היתר בשל ראיות מצולמות שהוכיחו אחרת, והעובדה שבפועל לא נעשה דבר מהותי כדי לציית לצו.


למה בחר בית המשפט דווקא בקנסות יומיים?

הקנסות היומיים נועדו ליצור תמריץ כלכלי מיידי לציות, וככל שממשיך הנתבע בהפרה - גובה הקנס עולה. זו דרך משפטית מקובלת לאכיפת צווים, במקום להטיל עונשים חד-פעמיים חסרי שיניים. במקרה הזה, מדובר בקנסות של מאות ואף אלפי שקלים לכל יום שבו תימשך ההפרה.


האם הציבור יכול לסייע באכיפה?

למעשה כן. במקרים של הפרת צוים פומביים, כמו שימוש אסור בסימן מסחרי, תיעוד של הציבור עשוי לשמש ראיה נוספת להגשת בקשות אכיפה נוספות. בתי משפט בוחנים גם תמונות וסרטונים מהרשתות החברתיות כחלק מראיות להפרה מתמשכת.


האם ייתכן שהשם "כפר השעשועים" נותר בטעות או משיקולים טכניים?

השופט לא קיבל את האפשרות הזו. הוא כתב במפורש בפסק הדין שלו כי, "אין המדובר בהפרה מקרית, אלא במחדל עקבי ומתמשך שמעיד על זלזול מודע בצווי בית המשפט". גם כשנטען שמדובר בתהליך "מורכב לוגיסטית", לא הובאו כל ראיות לכך. להפך, נאמר בדיון שהשם נמחק בטוש מהקופה, אך "נמסרה חשבונית כתובה עם השם - כאילו לא ניתן כלל פסק דין".


האם יש חשש שהמותג ניזוק כתוצאה מהשימוש הבלתי חוקי בו?

בהחלט. אחד הנימוקים למתן הצווים היה מניעת בלבול צרכנים ופגיעה במוניטין. שימוש עקבי וגלוי בשם המותג עלול לגרום לציבור לחשוב שמדובר בסניף מורשה, ובכך לחבל במוניטין ובזכויות הקניין הרוחני של הבעלים החוקיים של המותג.


מה הצעד הבא האפשרי של בית המשפט?

אם הנתבע לא יעמוד בצווים, בית המשפט יכול לשקול החמרה נוספת, כולל זימון לשימוע על הטלת קנס כבד יותר או אף צו מאסר. סעיף 6 לפקודת בזיון בית המשפט מאפשר להורות על מאסר כל עוד ההפרה נמשכת, כלומר כל עוד הפסקת ההפרה תלויה בנתבע בלבד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
דיור מוגן קשישה מבוגר זקנה הליכון
צילום: Istock

צוואת הסבתא בת ה-97 נפסלה - וזו הסיבה לכך

שופטת בית המשפט לענייני משפחה קבעה כי צוואתה של האשה, עיוורת וחירשת, שנערכה לטובת נכדה ששימש כנהגה - פסולה. הפגמים הצורניים, הספקות בכשרותה, המעורבות המשמעותית של הנהנה, והיעדר יכולת ההוכחה שידעה על מה חתמה, הובילו למסקנה אחת. בפסק הדין נכתב: "נותר ספק ממשי שהצוואה משקפת את רצונה החופשי והאמיתי של המנוחה"

עוזי גרסטמן |

בוקר אחד בראשית פברואר 2017 הובאה אשה ירושלמית כבת 97 אל משרדו של עורך דין מוכר בעיר. השנים הארוכות והקשות שעברה - עלייה מעיראק בשנות החמישים, התאלמנות מוקדמת, גידול שתי בנות בעוני ובמאמץ מתמיד - כבר הותירו בה את חותמן. היא לא ידעה קרוא וכתוב, ראייתה לקתה עד שהוגדרה עיוורת, שמיעתה היתה ירודה והיא תלויה בעזרת הליכון כדי להתנייד. באותם ימים כבר כמעט שלא יצאה מביתה. הפגישה שנערכה באותו משרד תוליך אותה אל מסמך אחד - צוואה, שלימים תיהפך למוקד מאבק משפחתי ומשפטי עיקש, שבסופו הכרעה תקדימית.

הנכד, שהיה גם הנהג הקבוע שלה ומי שליווה אותה לכל מקום, ביקש לקיים את הצוואה. בתה של המנוחה, שהיא דודתו, התנגדה לקיומה. מאחורי ההתנגדות לא עמד רק כאב משפחתי, אלא שורה של טענות כבדות משקל: פגמים צורניים בצוואה, שאלות בדבר כושרה של האם לחתום עליה, מעורבות עמוקה של הנהנה בהכנתה, ותמונה רפואית ותפקודית שהציבה סימני שאלה קשים סביב יכולת גמירת הדעת של המנוחה.

בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, מפי השופטת אורית בן דור ליבל, בחן במשך חודשים ארוכים את העדויות, המסמכים, חוות הדעת והקשרים המשפחתיים, ובסופו קבע בפסק דין מקיף כי הצוואה פסולה. בסיכומו של דבר הסבתא, שהיתה בת 97 בעת עריכתה לפי הרישום, לא הוכח שידעה מהו המסמך שעליו חתמה, לא נאמרה בפניה הצהרה כנדרש, העדים לא אישרו את שנדרש מהם, והנהנה - הנכד - היה בעל מעורבות עמוקה מדי בכל שלבי הכנת המסמך. הצוואה, כך נקבע, אינה יכולה לשקף את רצונה החופשי.

הפגמים בצוואה לא היו שוליים

הסיפור מתחיל בקביעה בסיסית שמנחה את דיני הירושה: כיבוד רצון המת. אלא שכפי שמזכירה השופטת בתחילת פסק הדין, הכלל הזה אינו מוחלט. לעתים אותות המציאות מצביעים על כך שהמסמך המוצג כמבטא את רצון המצווה אינו אלא צל של רצון, או תוצר של פגמים חמורים. "צוואה שיש בה פגם מבחינת הצורה אינה נהנית עוד מהחזקה שהיא משקפת את רצונו החופשי", ציינה השופטת. במקרה הזה הפגמים לא היו שוליים כלל - הם עמדו בלב ההכרעה.

בפסק הדין נכתב כי הצוואה לא כללה את אישור העדים לכך שהמצווה הצהירה בפניהם שזו צוואתה - פגם שהפסיקה רואה בו פגם צורני מובהק, שמעביר את נטל ההוכחה לכתפי מבקש הקיום. "על התובע מוטל הנטל להוכיח את היסוד העובדתי", קבעה השופטת בהחלטתה, "שהמנוחה הצהירה בפני העדים שזו צוואתה קודם לחתימה עליה". אלא שהתובע לא הצליח לשכנע בכך. לא העדים, לא המסמכים, ולא התצהירים תמכו בטענה שהמנוחה כלל אמרה את המלים האלה.

יו"ר הרשות לני"ע, עו"ד ספי זינגר, צילום: גיא סידייו"ר הרשות לני"ע, עו"ד ספי זינגר, צילום: גיא סידי

רשות ני"ע מזהירה: כך תזהו הונאות השקעה בעידן הרשתות וה-AI

הרשות יוצאת בקמפיין הסברה חדש שמבקש ללמד את הציבור לזהות סימני אזהרה לפני השקעה. על רקע העלייה החדה בהיקפי ההונאות בתחום הזה, כולל שימוש בכלים טכנולוגיים מתקדמים, ברשות מדברים על נזקים בהיקפים של מיליארדי שקלים. הקמפיין משלב טלוויזיה ודיגיטל ומבקש לעצור את ההונאות עוד לפני הכסף מועבר מהחשבון

עוזי גרסטמן |

רשות ניירות ערך (נינ"ע) משיקה בימים אלה קמפיין הסברה חדש שמטרתו לגרום לציבור לעצור רגע לפני שהוא לוחץ על כפתור ההשקעה. ברשות מסבירים כי בשנים האחרונות, וביתר שאת בשנה האחרונה, חל שינוי משמעותי באופן שבו פועלות הונאות משקיעים. אם בעבר מדובר היה בעיקר בהבטחות כלליות ובהצעות מפוקפקות שהגיעו במיילים או בשיחות טלפון, כיום ההונאות מתבצעות גם דרך רשתות חברתיות, פרסומות ממומנות וכלים טכנולוגיים מתקדמים, כולל שימוש בבינה מלאכותית (AI).

לדברי יו"ר הרשות, ספי זינגר, העלייה בהונאות מגיעה דווקא על רקע מגמה חיובית של מעורבות ציבורית בשוק ההון. "לצד העלייה המבורכת במודעות של ישראלים להשקעות וההשתתפות שלהם בשוק ההון, אנו עדים לקפיצת מדרגה טכנולוגית המקילה על הונאות משקיעים, כגון התפתחות הבינה המלאכותית", הוא אמר. זינגר הוסיף כי, "בשנה האחרונה אנו מטפלים בהונאות בהיקף מצטבר של מיליארדי שקלים" - נתון שממחיש עד כמה רחב ההיקף של התופעה ועד כמה הנזק אינו תיאורטי בלבד.

הקמפיין, שנושא את השם "שימו לב לדגלים האדומים", מבקש להנגיש לציבור סימני אזהרה פשוטים וברורים שיכולים להעיד על כך שמדובר בהונאה. את הקמפיין מובילה השחקנית נלי תגר, שמגלמת דמות שמציגה כיצד הונאות פיננסיות שינו צורה לאורך השנים - משיטות מוכרות כמו פירמידות פיננסיות והבטחות בסגנון הנסיך הניגרי, ועד לשיטות העכשוויות שמתחזות להשקעות לגיטימיות ומופיעות במעטפת מקצועית ומשכנעת.

ברשות מדגישים כי אחד המאפיינים החוזרים בהונאות הוא הבטחה לרווח גבוה ללא סיכון ממשי, לעתים תוך הפעלת לחץ לקבל החלטה מהירה, או הצגת התחייבויות שנשמעות מרגיעות מדי, כמו החזר כספי מובטח במקרה של הפסד. מסר נוסף שמודגש בקמפיין הוא העיקרון הפשוט שלפיו כשהצעה נשמעת טובה מדי, ייתכן מאוד שהיא אכן כזו. הקמפיין צפוי לעלות בטלוויזיה, במסגרת רצועת דקה ל-8, וכן בפלטפורמות דיגיטליות, למשך כשבועיים. ברשות מציינים כי מדובר רק בחלק ממכלול צעדים שננקטים כדי להתמודד עם הונאות משקיעים. לצד ההסברה לציבור, הרשות מפעילה גם כלים של פיקוח, אכיפה אזרחית ופלילית, וכן צעדים רגולטוריים שנועדו לצמצם את מרחב הפעולה של גורמים עברייניים.

כך למשל, הרשות השלימה באחרונה חקירה בפרשה שעניינה חשדות להונאת משקיעים בוולת'סטון, והיא פועלת להעברת התיק לפרקליטות. במקביל, מקודמת יוזמה להטמעת מנגנון אימות וזיהוי בפרסומות ממומנות ברשתות החברתיות. המהלך נועד לחייב את הפלטפורמות לוודא את זהות המפרסמים, ובכך להקשות על גורמים לא מזוהים, לרבות כאלה שפועלים מחו"ל ומתחזים לישראלים, לפרסם הצעות השקעה כוזבות.