רחלי גוז לביא
צילום: אייל טואג
דעה

במקום לרתום את המשקיעים לסיוע במשבר הנדל"ן, המדינה שוב מענישה אותם

באוצר מעוניינים להעלות שוב את מס הרכישה למשקיעים, הפעם עד ל-15%, אבל הרפורמה המוצעת מונעת משליפה מהמותן ולא בפתרונות מעשיים. איך לכל הרוחות הגדלת המס על דירות יוקרה של 10 מיליון שקל תעזור למעמד הביניים?
רחלי גוז לביא | (20)

שוק הדיור בישראל סובל מבעיה בסיסית; מחסור של היצע, בפרט באזורי הביקוש. היצע הדירות המצומצם נובע בעיקרו מכשלים בירוקרטיים בתחום התכנון לצד מחסור בשיווקי קרקעות. אולם, בעוד רפורמה תכנונית היא מורכבת ותניב תוצאות בטווח הארוך, קובעי המדיניות בוחרים שוב לפרוק את התסכול על המשקיעים ולהטיל מס כבד ביותר על מי שיקנו דירות יקרות. לפי הצעת משרד האוצר, החל ממחיר דירה של חמישה מיליון שקל יוטל מס גבוה בשיעור של 10% והחל ממחיר של 12-15 מיליון שקל יוטל מס בשיעור שינוע בין 12.5% ועד לשיא של 15%.

 

אכן, מתקיים קשר בין מיסוי להשקעות בנדל"ן. אולם ספק רב אם משקיעי הנדל"ן מהווים את הבעיה, שממוקדת כאמור בצד ההיצע. יתרה מכך, בנטרול פופוליזם פוליטי, המשקיעים עשויים לסייע למדינה בפתרון המשבר, לפחות בחלקו.

 

ההנחה היא שהמדינה מעוניינת להיטיב עם מעמד הביניים המתקשה להגיע לדירה בבעלותו – וזוהי מטרה ראויה בהחלט. אולם, תתבקש השאלה כיצד הגדלת המס על דירות יוקרה בשווי של 10 מ' שקל תשפיע על מעמד הביניים? מדובר לכל היותר בהכבדה נוספת לשוק היוקר שכללי המשחק בו שונים לחלוטין. לכן פגיעה בביקוש במלאי דירות היוקרה לעולם לא תחלחל לשוק הדירות הסטנדרטיות - שאותו כאמור המדינה מעוניינת להנגיש. יתרה מכך, מי שהפרוטה בכיסו ומוכן לשלם סכומים כה גבוהים על יחידת דיור, יהיה מוכן לספוג גם את מס הרכישה הגבוה יותר, מהטעם שמדובר פעמים רבות בשיקולים אישיים – רגשיים ולא בשיקולים כלכליים. לכן, מיסוי של שוק היוקרה, אגרסיבי ככל שיהיה, לא ישפיע לכאן או לכאן על שוק הדירות הסטנדרטיות.

 

נקודה נוספת קשורה בהיעדר טיפול בספסרי דירות, להבדיל ממשקיעים בדירות. הגם שניתן לחשוב שמדובר באותו קהל, מדובר באפיקי השקעה שונים זה מזה. ספסרי הדירות יתמקדו לרוב ברכישת דירה לטווח קצר של כשנתיים בממוצע, ולאחר מכן ימכרו את הדירה ברווח כששיעור מס השבח יעמוד על 25% בלבד, בדומה לשיעור מס רווחי הון על השקעות בבורסה. לכן, ניתן לדוגמא לחוקק חזקה שלפיה במכירת דירה מגורים שאינה דירה יחידה, אשר נמכרה בפרק זמן של פחות מ-5 שנים, שיעור המס בגינה יעמוד על שיעור מס שולי (50%) לצד החלה רטרואקטיבית של מס רכישה גבוה. מהלך מסוג זה ידיר את ספסרי הדירות מהשוק ויסייע בבלימת המחירים. שכן, ספסור בנדל"ן מביא לעליית מחירים מלאכותית שמשפיעה בסוף על השוק כולו.

 

בשונה מספסרי הדירות, משקיעי הנדל"ן הפרטיים עשויים דווקא לסייע במשבר הדיור. שכן, אף אם תושג בלימה במחירי הדיור, חלק ניכר מהאוכלוסייה לא יוכל לרכוש דירה בבעלותו, כך שיש לפתח את שוק השכירות לטווח הארוך. לכן פיזור הדירות בין משקיעים פרטיים שונים יבטיח גיוון במלאי הדירות ויסייע לאוכלוסיות מוחלשות לגור בדירות חדשות יותר.

 

כך לדוגמא, ניתן לקבוע כי שיעור מס מוטב של 10% בגין דמי השכירות יהיה כפוף לכך שמשכיר הדירה יעניק לשוכר אופציה ל- 5 שנים במחיר קבוע מראש. במקרה זה, משקיעים רבים יעדיפו לקבע את המחיר על פני האלטרנטיבה של תשלום מס שולי. מנגד, חלק ניכר מהשוכרים בישראל יעברו בבת אחת לחוזים שיקנו להם יציבות וודאות ארוכת טווח – בשונה מהמצב כיום בו הם נתונים לגחמות המשכיר.

 

נוסף על האמור, באוצר מעוניינים להכביד את מס הרכישה גם על רוכשי דירה יחידה בשווי של למעלה מ-3 מ' שקל, מתוך מטרה שאלה יקנו דירות קטנות יותר או ירכשו דירות בפריפריה. קשה לחשוב על התערבות גדולה מזו בשיקולי האזרחים באמצעות ענישה מיסויית. שכן, לאור התפתחות המחירים בשנה האחרונה דירה בשווי של 3 מ' שקל, הפכה לדירה סטנדרטית לחלוטין ולא לדירת 'יוקרה'. לפיכך, רוכשים שהצליחו להגיע לשלב בו הם רוכשים דירה ומתגברים על עליות המחירים, יאלצו לספוג 'קנס' נוסף רק  על עצם העובדה שהמחירים לסוג הנכס הרלוונטי אליהם התייקרו. 

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

אלו הם רק חלק מהעיוותים ברפורמה המוצעת, שתכליתה היא שליפה מהמותן ללא חשיבה מעמיקה על אלטרנטיבות נוספות, ותוך התערבות בוטה בשוק החופשי. שהרי אם ייפגע מעמדם של המשקיעים ייפגע מעמדם של מעורבים נוספים בתהליך, ובכלל זאת: שוכרי הדירות והקבלנים שיפעלו לצמצם מלאים זמינים בכדי לקבע את המחירים.

 

*הכותבת היא עו"ד (רו"ח) ושותפה מנהלת ושותפת מסים במשרד עמית, פולק, מטלון ושות'

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 20.
    סתם מילים 20/05/2022 13:16
    הגב לתגובה זו
    המשבר היחיד בנדלן הוא שדירת 4 חדרים בדימונה עולה 300 אלף דולר
  • 19.
    שמוליק 18/05/2022 16:08
    הגב לתגובה זו
    במקום להפסיק את החזירות המיסויית של המדינה ממשיכים בגניבת המיסים. תנו פטור גורף לשנתיים על מס שבח והשוק יוצף בדירות או לחילופין תורידו מס על הבורסה והכסף ילך לשם. אבל קשה להיגמל מחזירות המיסים
  • 18.
    רח 18/05/2022 14:11
    הגב לתגובה זו
    כפי שנוכחנו הטלת מיסים אינה עוצרת את עלית מחירי הדירות. אם לא יפתרו את הבעיה מן השורש , כל נושא המיסוי הוא פלסטר על פצע מדמם. יש לפתור את הבעיה מהשורש ולפתור את הפער בן ההיצע לביקוש. יש לשווק קרקעות, ותוכניות להסיר חסמים וביוקרטיה.ליבא חברות סיניות שיבנו בקצב מזורז. ובעת משבר שכזה יש אפשרות שהמדינה תקים חברות ממשלתיות לבנית דירות בהקפים גדולים עד לסגירת הפער בין ההיצע לביקוש.
  • 17.
    המשקיעים יקנו יותר דירות זולות קטנות עקב המס (ל"ת)
    ישראל 17/05/2022 17:07
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    עוז 17/05/2022 16:51
    הגב לתגובה זו
    הכל שטויות המדינה תיקח ולוקחת מיסים מכל הזדמנוצ הכי קטנה ..כל הפופוליזם של מס על עשירים זה הבל הבלים ...המדינה שודדת את כולם ללא רחמין ולא מעניין אותה צכירים או עשירים..גנבים . נוכלים
  • 15.
    יוני 17/05/2022 16:22
    הגב לתגובה זו
    עלית השווי של דירת משקיע, מדירה לדירה בדיוק כמו בארה''ב כל עוד הדירה החדשה יקרה יותר - זה יאפשר למשקיעים בדירות שזו הפנסיה שלהם להשתדרג בלי להיות חשופים מידית למס רווחי הון וכך יסכימו למכור ולהשתדרג...בהשוואה למה שקורה היום שמשקיעים לא מוכרים כי לא רוצים לשלם מס במכירה וכך נוצר מחסור בדירות.
  • 14.
    אבי 17/05/2022 16:01
    הגב לתגובה זו
    המדינה היא המרוויחה הגדולה ביותר ממחירי נדלן גבוהים הרבה יותר מהבנקים והרבה יותר מהקבלנים המדינה נמצאת בניגוד עיניינים. הגיע הזמן שהמדינה תעזוב את שיטת המקל ותאמץ את שיטת הגזר אולי הטבות למשקיעים יתמרצו אותם למכור דירה שנייה ושלישית 1. אפשר פטור ממס שבח 2. אפשר תוכנית חיסכון בריבית אטקרטיבית מובטחת ופטור ממס למי שישקיע את כספי מכירת הדירה באותה תוכנית חיסכון אבל למהלכים אלו המדינה עדיין לא בשלה מספיק
  • 13.
    משה 17/05/2022 15:32
    הגב לתגובה זו
    כל מי שכותב על נושא הנדלן צריך לכתוב בסוף הכתבה גילוי נאות כמה דירות יש ברשותו. פיתרון לבעיית המחירים הוא אכן שחרור קרקעות, מיסוי אגרסיבי של דירה שניה ומעלה, איסור קניה של דירות ע"י זרים, ומתן חלון הזדמנויות למכירת דירה שניה ומעלה ללא המס האגרסיבי. הבעיה היא שלרוב קובעי המדיניות יש יותר מדירה אחת.
  • 12.
    דנקנר 17/05/2022 15:26
    הגב לתגובה זו
    "איך לכל הרוחות הגדלת המס על דירות יוקרה של 10 מיליון שקל תעזור למעמד הביניים?" בדיוק כמו כל מס אחר מס צודק ומצויין
  • 11.
    הם רק רוצים כסף 17/05/2022 15:17
    הגב לתגובה זו
    כולם מכרו והלכו לקנות דירות וזה מה שביבי רצה להרויח מנדלן ולא מהבורסה . אפילו ביבי עשה עסקת מניות עם הבן דוד הנדיב שלו מחוץ לבורסה. חחח ביבי נתן כח לחברות הביטוח והגמל שיעשו מה שהם רוצים והם מצידם הבינו שאין פה עתיד וברחו עם הכסף לחו"ל. אף אחד לא מתקרב לישראל בצדק.
  • 10.
    גאון פשוט גאון איך לא חשבו על זה קודם? (ל"ת)
    שר אוצר 17/05/2022 15:14
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שלא מבין כלום בשוק ההון מה מצפים בכלל? (ל"ת)
    שר אוצר 17/05/2022 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    חבורת אפסים - עופו הביתה (ל"ת)
    הזוייים 17/05/2022 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הזוי לגמרי 17/05/2022 15:07
    הגב לתגובה זו
    מעלה מס רכישה על דירות יוקרה. מי קונה דירות להשקעה ב 10 מיליון?
  • 6.
    משה 17/05/2022 15:02
    הגב לתגובה זו
    במקום לעלות את מס הרכישה יש לעשות צדק ולבטל את הפטור על שכר הדירה ולאפשר לשוכר לקזז שכר דירה שהוא מקבל בדירה שהוא משכיר. לא יתכן לתת פטור כאשר השקעה בשוק ההון חייבת במס 15-25 אחוז.
  • 5.
    דוד 17/05/2022 14:59
    הגב לתגובה זו
    כך אוכל למכור דירה להשקעה ולהעביר לשוק ההון
  • 4.
    אלי אליהו 17/05/2022 14:53
    הגב לתגובה זו
    פשוט בלי התערבות ממשלתית בלי שום דבר, להחזיר את מדד מחירי הדיור למדד המחירים לצרכן, במקום מדד השכירות וזהו, לתת פתאום את האינפלציה האמיתית בישראל, הרי לרוב האנשים יש דירה בבעלות והכל מדווח, אז מה הבעיה? פשוט להכניס את מדד המחירים וזהו ולתת לנגיד לחשב את האינפלציה
  • 3.
    פשוט 17/05/2022 14:52
    הגב לתגובה זו
    תורידו מיסים על הכל !!! מע"מ , מס הכנסה , מס שבח ,היטל השבחה , בלו , ביטוח לאומי ואגרות למינהן המחירים יצנחו ב 40% לפחות תוך חצי שנה על הכל
  • 2.
    גק 17/05/2022 14:16
    הגב לתגובה זו
    הכתבת הזוייה ,שואלת איך יעזור המס על דירה שישית ודירת יוקרה ,לוקחים מכאן ונותנים כאן ,לא ירבו דירות על חשבון החלשים ,צריך להגדי את המס בכפול
  • 1.
    צודקת! (ל"ת)
    יוסי 17/05/2022 14:12
    הגב לתגובה זו
בנייה. קרדיט: Xבנייה. קרדיט: X
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים

המחירים הרשמיים "לא יורדים" אבל הקבלנים כבר מחלקים ריהוט, שכר דירה, מימון למשכנתא ואפילו רכב חדש; חמישה חודשים ברציפות המדד יורד, ירידה של 16% בקצב העסקאות אבל מסך עשן של מבצעים מנסה לשמור על האמת בפנים - שוק הנדל"ן מתאמץ לשדר יציבות כשהקרקע רועדת
צלי אהרון |


מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר. 

ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות. 

במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.

ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים. 

במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

פועל בניין
צילום: Getty images Israel

76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט

נתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה שנתית של 22% בהתחלות הבנייה, אבל ברבעון השני נרשמה ירידה של 5.5% לעומת תחילת השנה כשבין הערים נרשמים פערים גדולים ותלות גוברת בהתחדשות עירונית - איזה עיר מובילה ומי נשרכת מאחור?

מנדי הניג |

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת שברבעון השני של 2025 החלה בנייתן של 18,553 דירות חדשות, מספר גבוה משמעותית מזה שנרשם בתקופה המקבילה בשנה שעברה עלייה של 42.3%. עם זאת, ביחס לרבעון הראשון של השנה אפשר לראות ירידה של כ-5.5% במספר התחלות הבנייה. במקביל, גמר הבנייה עלה והסתכם ב-14,385 דירות, עלייה של 17.7% לעומת הרבעון הראשון ושל 13.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התמונה הכוללת לשנה החולפת מצביעה על שוק בנייה פעיל יותר, אך לא אחיד בין המחוזות השונים.


פיזור גיאוגרפי ומגמות במחוזות

יש פערים גדולים בין האזורים. מחוזות המרכז ותל אביב הובילו את הפעילות ברבעון השני, עם כמעט מחצית מכלל הדירות החדשות - 4,519 במרכז ו-4,384 בתל אביב. במחוז הדרום החלה בנייתן של 3,984 דירות, שהיוו כ-21% מכלל הפעילות הארצית, והמספרים שם זינקו ב-62% לעומת הרבעון הקודם. לעומת זאת, בצפון ובירושלים חלה האטה משמעותית: ירידה של 55.7% בצפון, 27.1% בירושלים ו-22% בחיפה.

בכל הנוגע להיתרי בנייה, ניתנו ברבעון השני 17,189 היתרים - עלייה קלה של 1.7% לעומת הרבעון הראשון, אך יציבות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הפילוח לפי מחוזות מגלה כי במחוז המרכז חל זינוק של כמעט 40% בהיתרי הבנייה, בעוד שבמחוזות אחרים המגמה הייתה שלילית ירידה של כ-8% בתל אביב ועד 13.9% בירושלים.


התחדשות עירונית מובילה

כ-5,030 התחלות בנייה ברבעון השני היו במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית – כ-27% מכלל ההתחלות. מרבית הדירות נבנו במתכונת של הריסה ובנייה מחדש, בעיקר בפרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38/2, שהיוו כ-81% מהתחלות ההתחדשות. לעומת הרבעון הקודם מדובר בירידה של 7.7%, אך בהשוואה לשנה שעברה עלייה של 31.3%. בנוסף, החלה בנייתן של כ-1,141 דירות כתוספות בנייה לבניינים קיימים, נתון המשקף עלייה של 14.4% לעומת הרבעון הראשון.


בהסתכלות רחבה על 12 החודשים האחרונים, בין יולי 2024 ליוני 2025, החלו להיבנות 76.5 אלף דירות – עלייה של 22.3% לעומת השנה שקדמה לה. לאחר ניכוי הדירות שנהרסו במסגרת התחדשות עירונית, מדובר ב-70.6 אלף דירות חדשות – עלייה של 23.5%. גם מספר היתרי הבנייה בשנה זו עלה, והסתכם ב-80.4 אלף עלייה של 8.9%.