הרכבת הקלה בירושלים
צילום: מורן ישעיהו

המדינה קונה חזרה את "הקו האדום" של הרכבת הקלה ב-1.6 מיליארד שקל

תרכוש את הקו מהזכיינית סיטיפס, המוחזקת במשותף על ידי קבוצת אשטרום, אשטרום נכסים, קבוצת הראל וקרן תש"י; קבוצת אשטרום תרשום רווח של 430 מיליון שקל
מורן ישעיהו | (9)
נושאים בכתבה אשטרום נכסים

מדינת ישראל רוכשת בחזרה את "הקו האדום" של הרכבת הקלה בירושלים תמורת כ-1.6 מיליארד שקל. זאת במסגרת הסכם זיכיון שחתמה עם סיטיפס המוחזקת במשותף על ידי אשטרום קבוצה -3.18% , אשטרום נכסים , קבוצת הראל השקעות -1.58% וקרן תשתיות ישראל (תש"י). הרכבת משרתת כ-170 אלף נוסעים ביום.

אשטרום ואשטרום נכסים מחזיקות ב-50% ממניות סיטיפס וממניות חברת קונקט (קבלן התפעול של הפרויקט), בחלוקה של 29% ו-21% בהתאמה. לצידן מחזיקות הראל חברה לביטוח ב-20% מהמניות וקרן תש"י ב-30% (מתוכן ב-11% מחזיקות קרנות ההשתלמות של המורים והגננות).

רווחי ענק לחברות 

בעקבות חתימת ההסכם, צפויה אשטרום נכסים לרשום רווח נקי של כ-200 מיליון שקל. חברת האם, קבוצת אשטרום, צפויה לרשום רווח נקי של כ-530 מיליון שקל (כ-430 מיליון שקל מיוחס לבעלי המניות). הרווחים האמורים צפויים במועד שבו יבוצע ה-BuyBack המתוכנן במהלך הרבעון השני של 2021.

חברת הראל שהשקיעה בפרויקט כ-25 מיליון שקל צפויה לרשום הכנסות בסדר גדול מרשים של כ-280 מילון שקל. לפי החברה, לאורך השנים היא נהנתה מהכנסות שוטפות מההשקעה בסך כ-46 מיליון שקל. 

על פי ההסכם, חברת סיטיפס תמשיך להפעיל תמורת תשלום את הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים עד למסירתו לידי המדינה. במסגרת ההסכם, יועברו לבעלות המדינה כל נכסי הרכבת הקלה, לרבות צי הרכבות וכלל התשתיות והמערכות של הפרויקט.

 

בין הצדדים סוכם עוד, כי התשלום הכולל, בסך של כ-1.6 מיליארד שקל, ישולם באופן הבא: סכום ראשוני של כ-200 מיליון שקל ישולם בינואר 2021, בכפוף לאישור תקציב המדינה והודעת המדינה לגבי ביצוע  ה-BuyBack; סכום נוסף של כ-600 מיליון שקל ישולם במועד הביצוע בפועל של ה-BuyBack, ויתרת הסכום תשולם לאחר 9 חודשים ממועד ה-BuyBack, ולא לפני ינואר 2022. כמו כן, במסגרת ההסכם, ויתרו כל הצדדים על טענות ותביעות האחד כלפי השני.

 

סיטיפס תשלם כ-380 מיליון שקל

במקביל להסכם בגין הרכישה בחזרה של נכסי הרכבת הקלה מידי סיטיפס, נחתם גם הסכם בין סיטיפס לבין קבוצת אשטרום וחברת אלסטום הבינלאומית, בהמשך להסכם ה-EPC,  שנחתם בין הצדדים בעבר בנוגע להקמת הפרויקט. על פי ההסכם הנוכחי, סוכמו תנאי גמר החשבון הכולל בין הצדדים, ונקבע כי סיטיפס תשלם לקבוצת אשטרום ולאלסטום סכום של כ-380 מיליון שקל, מתוכו חלקה של קבוצת אשטרום הינו כ-285 מיליון שקל. יצוין, כי עד כה הכירה קבוצת אשטרום בדוחותיה הכספיים בהכנסה בסך של כ-255 מיליון שקל בגין הקמת הפרויקט.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

מתוך הסכום האמור צפויה סיטיפס לשלם לאשטרום ואלסטום סך של כ-200 מיליון שקל בינואר 2021, והיתרה במועד ביצוע ה-BuyBack.

רמי נוסבאום, יו"ר דירקטוריון קבוצת אשטרום ואשטרום נכסים: "אנו שמחים על חתימת ההסכם עם מדינת ישראל ועל שיתוף הפעולה לאורך 8 שנות ההפעלה של פרויקט הרכבת הקלה בירושלים. אנו גאים, כי פרויקט זה משרת כיום בהצלחה רבה למעלה מ-170 אלף נוסעים ביום, והפך לפרויקט תחבורה מוביל במדינת ישראל. קבוצת אשטרום רואה בפעילותה בתחום הזכיינות את אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים שלה לשנים הבאות, ובכוונתנו להמשיך ולהשתתף במכרזים של המדינה להקמת פרויקטי תשתיות לאומיים שונים, התואמים את מגוון ההתמחויות המקצועיות הקיים בקבוצה".

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דירה=קורת גג 20/02/2020 17:40
    הגב לתגובה זו
    דירה=קורת גג=צורך בסיסי של האדם
  • 8.
    [email protected] 13/02/2020 00:31
    הגב לתגובה זו
    מענין מי עשה את החשבון ועל סמך איזה נתונים. מן הראוי לפחות לפרסם את כל נתוני התחשיב בכדי שבעל המניות שמשקיע את הכסף ( כל עם ישראל) יוכל להבין האם ההשקעה כדאית
  • 7.
    א.ש 12/02/2020 20:34
    הגב לתגובה זו
    למה הקניה הזאת. אין איפה לשחם את הכסף? צפו רק להרעת השרות ולועדי עובדים סחטניים
  • 6.
    זה מה שנקרא חילוץ ופרנסה (ל"ת)
    קש 12/02/2020 18:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אפק 12/02/2020 18:26
    הגב לתגובה זו
    פשוט הזוי עם ישראל מפסיד עשרות מליארדים כל שנה בגלל אפסים
  • 4.
    למה עשוים צעד כזה? רק לתת לחברות להרויחמכספי המדינה? (ל"ת)
    אתמהה 12/02/2020 18:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    דוד הגנן 12/02/2020 17:38
    הגב לתגובה זו
    והתשובה - קודם דאגו כמו תמיד למקורבים שירוויחו מיליונים ועכשיו נותנים להם עוד פרס!!! מושחתים כבר אמרו כאן ?
  • 2.
    אורן המלך (ל"ת)
    לירון 12/02/2020 17:15
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דן 12/02/2020 16:42
    הגב לתגובה זו
    יש אנשים חכמים ויש פראירים נצחיים . לא קשה לראות מי נגד מי .......
דירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיותדירות במרכז הארץ. קרדיט: רשתות חברתיות

משכנתא ל-40 שנה - בקרוב בישראל?

על ההלוואה הכי חשובה שתקחו בחיים ולמה דווקא הארכת התקופה שלה היא לא רעיון רע; וגם - מה התמהיל המומלץ לקראת הורדת הריבית?

צלי אהרון |

חלק גדול מהציבור מתקשה "לגמור" את החודש. החזר המשכנתא הוא התשלום הגדול ביותר בתשלומים של משק בית, וההחזר עלה משמעותית בשנתיים האחרונות כי הריבית והאינפלציה עלו. אלו שממש לא יכלו לגמור את החודש פנו לבנקים והאריכו את המשכנתא. מדובר בעיקר על כאלו שלקחו משכנתא לפני שנים ויש להם יכולת להאריך - מי שלקח משכנתא ל-20 שנה לפני 5 שנים, ונותרו לו 15 שנה של תשלומים יכול להאריך ל-25-30 שנה וההחזר יפחת דרמטית. אבל מי שלקח לפני שנה ל-30 שנה לא יוכל לשפר משמעותית את ההחזרים.

הממחזרים-מאריכים נהנים מהפחתה של ההחזר, אבל אליה וקוץ בה - התקופה ארוכה יותר והריבית לרוב גבוה יותר. התוצאה היא שבסה"כ הלווים משלמים יותר, ועדיין - יש פה נוחות ולכן הרבה אנשים בוחרים במשכנתאות ארוכות ובוחרים למחזר. השאלה היותר חשובה ודרמטית בשוק המשכנתאות היא למה אין משכנתא ל-40 שנה? ואם מתעמקים בזה, אז למה בעצם אין משכנתא ל-50 שנה? יש מול ההלוואה בטוחה מאוד חזקה. הבנקים היו שמחים לתת הלוואות כאלו גם ל-50 שנים, הרגולטור עוצר את זה. האם הוא צודק?

החשש של המדינה מכך שאנשים יהיו עמוסים בחובות, שהם ישתעבדו להלוואות, שהשוק ייצא מאיזון - גם שוק המשכנתאות וגם שוק הדירות, הוא מוצדק, אבל אלו תהליכים הדרגתיים. בעבר היה ניתן לקחת משכנתא ל-20 שנה וזה עלה ל-25 שנים ולפני כעשור ל-30 שנה. אם אנשים יכולים לקנות דירה עם המשכנתא היא ל-40 שנה ולא יכולים אם היא ל-30 שנה, תנו להם להחליט - דווקא המגבלה על הבנקם לתת משכנתא מזיקה לציבור. הוא הולך לגופים חוץ בנקאיים להשלים את המימון ומשלם הרבה יותר ריבית. אם זה יהיה מוסדר ומסודר הריבית תהיה נמוכה.

בכל מקום שהרגולטור מתערב ומטיל מגבלה הוא "דופק" את הציבור. כשבנק ישראל מונע את 80/20 - מבצעי הקבלנים לכאורה כדי למנוע משבר מימוני, הוא בפועל, גורם להתייקרות המשכנתא. האנשים פונים לגופים חוץ בנקאיים או להלוואות שהן לא משכנתא ושם הריבית יקרה.  80/20 עזר לקבלנים להוריד את המימון שלהם, כי ברגע שיש להם לקוח ובטוחה שלו (דירה עתידית משועבדת) אזי הריבית נמוכה בכ-2%. הקבלן מרוצה כי הוזיל את הריבית, הלקוח מרוצה כי הוא משלם 80% בסוף הדרך. ההגבלה, בעצם ביטלה את הדרך לתת הנחה במסלול הזה. יש מסלולים נוספים, אבל זו דוגמה לאיך הרגולטור בא לברך ויצא מקלל. 

ובחזרה לאורך חיי המשכנתא. השאלה הבוערת כעת שדנו בה גם בבנק ישראל ובאוצר היא צריך להאריך את משך המשכנתא לתקופה של 40 שנים, זאת במקום לתקופה שהיא נמשכת כעת: 15-30 שנה?

דירות בבת ים. צילום: צלי אהרוןדירות בבת ים. צילום: צלי אהרון
סיור שכונות

תשואה של 12% בשנה; האם בת ים היא הזדמנות?

סיור שכונות בבת ים - על ההשבחה בעשור האחרון, על דמי השכירות והתשואה שהם מניבים, והאם יהיה אפסייד בהמשך? וגם - השמאי שמעריך שהמחירים יעלו דרמטית בשנתיים הקרובות בזכות התחדשות ותוכניות של העירייה

צלי אהרון |

סיירנו בשכונות בבת ים, דיברנו עם שמאים ומתווכים. התמונה אופטימית. אבל לפני העתיד, הנה מה שקרה בשנים האחרונות. בחודש יוני 2022 משקיע רכש דירה ברחוב רמב״ם 19 בבת ים בסכום של 1.85 מיליון שקל. אותה הדירה נמכרה לאחרונה בסכום של 2.5 מיליון שקל. מדובר על תשואה של מעל ל-9% בשנה כל שנה במשך 3 שנים - וצריך להזכיר, מדובר על תקופה ״יבשה״ בשוק הנדל״ן, שלא נאמר ״קפואה״. נראה שהעסקה הנוכחית מספרת את הסיפור של בת ים, שכבר למעלה מעשור נחשבת ל״עיר של המשקיעים״.

לתשואה של אותו משקיע צריך להוסיף דמי שכירות. מדובר על עוד 3% בשנה. המשקיע הרוויח 12% בשנה. רווח משמעותי. האם בת ים תמשיך לספק תשואות חיוביות? בת ים מספקת תשואות יפות למשקיעים שנהרו ונוהרים אליה בעשור האחרון. זה בולט במיוחד אם מסתכלים על האזורים שעברו פינוי בינוי ודה פקטו השביחו את ערך הנכס באופן דרמטי - דירות של 1.5-2 מיליון שקל הפכו לשוות 3-3.5 מיליון שקל. 

זה אומנם נכון לכל הארץ אגב - בעל דירה שמקבל דירה משודרגת בבניין חדש עם מעלית מחסן וחניה מרוויח סכום מינימלי של מיליון שקל. זה גם יכול להגיע לכפול. אנשים "פשוטים" הפכו למיליונרים.  

מחירי הדירות בבת ים עלו בכ-40% ב-5 השנים האחרונות בממוצע. המחיר למ״ר עומד על כ-30.5 אלף שקל והשכירות החודשית המוצעת היא כ-4.6 אלף שקל. דירת 5 חדרים תעלה לכם כ-3.5 מיליון שקל, 4 חדרים כ- 2.9 מיליון שקל ו-3 חדרים כ-2 מיליון שקל.