אורן הוד, אפריקה מגורים
צילום: יחצ

אפריקה מגורים הציגה עלייה של 3.8% בהכנסות שנת 2018

הרווח הנקי ירד ב-39% וההכנסות ממכירת דירות עלו ב-5.7%. החברה הציגה ירידה קלה ברווחיות הגולמית ושיפור ברמה התפעולית כנגד עלייה בהוצאות המימון
ערן סוקול |

חברת אפריקה מגורים 0.18% דיווחה היום (א') על תוצאותיה לשנת 2018 עם עלייה של 3.8% בהכנסות וירידה של 39% ברווח הנקי המיוחסת בעיקר לרווח חשבונאי חד פעמי שנרשם אשתקד. החברה הציגה שיפור ברמה התפעולית, כנגד עלייה בהוצאות המימון. מניית החברה איבדה כ-4.4% בשנה האחרונה והחברה נסחרת במכפיל הון של 0.9.

הכנסות החברה בשנת 2018 הסתכמו בכמיליארד שקל, עלייה של כ-3.8% לעומת הכנסות של כ-981.7 מיליון שקל אשתקד. מתוך סכומים אלו, ההכנסות ממכירת דירות הסתכמו בכ-977 מיליון שקל, עלייה של כ-5.7% לעומת כ-924 מיליון שקל אשתקד.

סה"כ מכרה החברה 699 יחידות דיור בשנת 2018 תמורת כ-1.2 מיליארד שקל (כולל חלקם של שותפים), ירידה של כ-15% לעומת 823 יחידות הדיור שמכרה בשנת 2017 תמורת כ-1.5 מיליארד שקל. 

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של כ-86.3 מיליון שקל, ירידה של כ-38.8% ביחס לרווח נקי של כ-141 מיליון שקל אשתקד, המיוחסת בעיקר לרווח חשבונאי חד פעמי של כ-51.9 מיליון שקל שנרשם בשנת 2017  בגין עסקת גבעת שמואל.

שיפור ברמה התפעולית, כנגד זינוק בהוצאות המימון

בבחינת שולי הרווחיות, החברה הציגה ירידה קלה בשולי הרווח הגולמי שעמד על כ-17.2% בשנת 2018, לעומת שולי רווחיות גולמית של כ-17.5% אשתקד. שולי הרווח התפעולי אמנם ירד בשנת 2018 לרמה של 13.8% לעומת 18.7% בשנת 2017, אולם הירידה מיוחסת בעיקר לרווח החד פעמי כאמור, בגין רכישת זכויות השותף של החברה בחברת גבעת שמואל החדשה. ברמה התפעולית, נרשמה ירידה קלה בשולי הוצאות התפעול (מכירה והנהו"כ) לרמה של כ-4.9%, לעומת כ-5.2% אשתקד.

מנגד, הציגה החברה גידול של כ-9.5 מיליון שקל בהוצאות המימון בשנת 2018, אשר הסתכמו בכ-34.4 מיליון שקל והיוו כ-3.4% מההכנסות, לעומת כ-24.9 מיליון שקל אשתקד, אשר היוו כ-2.5% מההכנסות.

"תוצאות טובות למרות אי הוודאות בענף"

אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים: "שנת 2018 התאפיינה ביציבות מרשימה ותוצאות טובות, על אף אי הוודאות הקיימת בענף הנדל"ן למגורים. ההון העצמי חצה לראשונה בתולדות החברה את רף המיליארד שקל, ואנו רואים בכך עדות מוחשית נוספת לעוצמה של החברה וביטוי ליציבות הפיננסית הבולטת. עוצמה זו אפשרה לנו כחלק מהפיתוח העסקי של החברה להשקיע השנה כ-220 מיליון שקל לרכישת קרקעות שיאפשרו את המשך הצמיחה בשנים הבאות.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)דיור ציבורי (פורום הדיור הציבורי)

דיור ציבורי - בישראל זה חלום, באירופה מציאות נגישה

מדיניות של הפקרה? בעוד שהדיור הציבורי בישראל כמעט ולא קיים, בעולם הוא רשת ביטחון חברתית



ענת גלעד |
נושאים בכתבה דיור ציבורי

אלפי משפחות בישראל רק חולמות על קורת גג - במציאות שבה מחירי הדיור מאמירים לשחקים, וכמעט שליש מההכנסה הפנויה של משפחה ממוצעת מושקע בהוצאות מגורים, הדיור הציבורי אמור להיות רשת הביטחון האחרונה עבור האוכלוסיות החלשות ביותר. אולם, עבור אלפי משפחות ישראליות, קורת גג ציבורית נותרה בגדר חלום רחוק. 

בעוד שבמדינות רבות בעולם המערבי הדיור הציבורי מהווה מרכיב דומיננטי בשוק הדיור הכולל, בישראל התמונה עגומה למדי. לאורך העשורים האחרונים, מדינת ישראל נקטה במדיניות עקבית של הזנחה והפרטה, שהובילה לצמצום דרמטי של המלאי הקיים ולהחמרת תנאי הזכאות. הפער בין ישראל לעולם בנושא זה מעולם לא היה גדול יותר, והוא מדיר אלפי משפחות נזקקות מהגשמת הזכות הבסיסית לבית.

נכון לסוף שנת 2024, מלאי הדיור הציבורי בישראל עמד על כ-47,143 יחידות דיור בלבד. מספר זה מהווה כ-1.7% מכלל הדירות במדינה. הנתון משקף צניחה של כ-22% בעשור האחרון, מגמה שנמשכת בשל מכירה מואצת של דירות לדיירים הזכאים אל מול רכישה זעומה של דירות חדשות. אל מול המלאי המצומצם, ממתינות בתור הארוך כ-30 אלף משפחות, קשישים ועולים חדשים.

קריטריוני הזכאות מחמירים 

בשל המחסור החמור בדירות, הקריטריונים לקבלת דיור ציבורי בישראל הפכו לנוקשים ביותר, והם אינם מעודכנים מזה שנים רבות. זוגות ללא ילדים, למשל, עשויים להיות זכאים לסיוע בשכר דירה, אך לא לדירה ציבורית בפועל. 

תנאי הזכאות המרכזיים כוללים:

היעדר בעלות על נכס: המבקשים לא היו מעולם בעלי דירה או חלק מדירה.

מבחני הכנסה ורכוש: יש לעמוד בתקרות הכנסה נמוכות מאוד ובמבחני רכוש מחמירים.

מצב משפחתי ובריאותי: הזכאות ניתנת לרוב רק לאוכלוסיות ספציפיות:

משפחות מרובות ילדים: משפחות עם שלושה ילדים ומעלה.

הורים עצמאיים (חד הוריים): עם שלושה ילדים ומעלה.

קשישים: מקבלי קצבת זקנה עם השלמת הכנסה שאין בבעלותם דירה.

נכים רתוקים לכיסא גלגלים או מקבלי קצבת נכות כללית.

עולים חדשים: זכאות מטופלת דרך משרד העלייה והקליטה ב-15 השנים הראשונות לעלייה.

קריטריונים אלו יוצרים "מלכודת עוני", שכן עלייה קטנה בהכנסה עלולה לשלול זכאות לדירה.