אליעזר כרמל
צילום:

אחרי שנה טראומטית למשקיעים באג"ח - הנה מה שכדאי לדעת

מי שצפה מראש את הירידות ב-2018 יכול היה "להתגונן" אם מכר את איגרות החוב  הארוכות ורכש במקומן אג"ח קצרות // דעה

אליעזר כרמל | (7)

שנת 2018 היתה שנה טראומטית למשקיעים בבורסות ובמיוחד למשקיעים באיגרות החוב הסחירות. בשנה תנודתית זו היתה עליה בתשואה לפדיון שמשמעותה ירידת הערך הבורסאי של האג"ח.

חשוב להבחין בין התשואה השנתית לפדיון שנושאת האג"ח בשוק (שבדרך כלל אינה זהה לריבית המשולמת באורח שוטף), המתייחסת לשנות חיי האג"ח עד לפדיון, לבין רווחיות האג"ח המתארת בדיעבד מה הרוויחו או הפסידו מחזיקי האג"ח ממועד הרכישה עד היום.

לעיתים שוגים אנשי מקצוע ופרשנים כשמשתמשים במונח תשואה לתיאור התנהגות האג"ח בעבר. בעוד שרווחיותו של נכס חוב לא סחיר, למשל תוכנית חיסכון, הינה קבועה לאורך חיי הנכס עד לפדיון ואין כל הבדל בין תשואת הנכס לפדיון לבין רווחיותו בעבר, כשמדובר באג"ח סחירות, התנהגות שעריהן בשוק, בדרך כלל איננה חופפת את  הריבית שמציעות האג"ח והיא מושפעת מהביקוש וההיצע היומיים ובאופן עקרוני יותר מ"סביבת" הריבית השוררת בשוק.

עוד חשוב להבין כי לכל אג"ח יש מסלול התקדמות סכמתי המתאר את מצרף הקרן בתוספת ריבית הנצברת על פני הזמן. צורת מסלול זה היא בדרך כלל לינארית (להוציא הצמדה למדד, אם קיימת) ומדי חצי שנה או שנה, כשמשולמת ריבית, רואים מדרגה כלפי מטה וממנה ממשיך הקו הלינארי עד לאירוע הריבית הבא ולבסוף - הפדיון.

מול המסלול הסכמתי הלינארי, קיים גרף המתאר את התנהגות האג"ח בבורסה. גרף זה איננו לינארי ומצוי לסירוגין מעל המסלול הסכמתי או מתחתיו. כשגרף הבורסה גבוה מהסכמתי, התשואה השנתית העתידית לפדיון נמוכה מהריבית שנושאת האג"ח. באם גרף

הבורסה גבוה מהגרף הסכמטי הלינארי, תשואת האג"ח לפדיון גבוהה - מריבית האג"ח.

כך לדוגמה, אם אג"ח שקלית נושאת ריבית שנתית של 4% , לאחר שלושה חודשים יראה הגרף הסכמטי 101%. אם שער האג"ח בשוק באותו זמן הוא 100.5% - התשואה השנתית לפדיון תהא גבוהה מריבית האג"ח. אם האג"ח נסחרת באותו יום ב-101.5%, מניבה האג"ח תשואה לפדיון  הגבוהה מהריבית. חשוב לשים לב שהתנודתיות הבורסאית איננה גורעת כהוא זה מהריבית שננקבה במועד ההנפקה.

לעניינו, מחזיק באג"ח שספג בשוק, בתקופת ביניים כלשהיא, ירידת ערך ולא מימש החזקתו - ייהנה בתקופה שנותרה לפדיון מתשואה גבוהה יותר. ניתן לנסח זאת במונח "שימור הריבית". במילים אחרות, ירידת הערך תוחזר בהמשך חיי האג"ח.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הדוגמה הבאה ממחישה את הסוגיה האמורה: בשנים 2015-2017 נהנו מחזיקי האג"ח בבורסות השונות מעליות שערים שנתיות גבוהות בהרבה מהריבית שנשאו האג"ח. התשואות ירדו לשפל משמעותי. היה ברור כי "החשבון" יגיע בשלב כלשהו. ואכן, שנת החשבון היתה 2018 שכאמור לעיל הניבה ירידות ערך שהחזירו את תשואות האג"ח לרמה שפויה.

לסיום, יודגש כי תנודתיות האג"ח בשוק גבוהה יותר ככל שאורך חיי האג"ח ממושך יותר. מי שצפה מראש את הירידות ב 2018 יכול היה "להתגונן" בתיק האג"ח שלו, אם מכר את האג"ח ארוכות הטווח ורכש במקומן אג"ח קצרות טווח.

 

  

** אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. 

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רון 16/04/2019 17:36
    הגב לתגובה זו
    כשגרף הבורסה גבוה מהסכמתי, התשואה השנתית העתידית לפדיון נמוכה מהריבית שנושאת האג"ח. באם גרף הבורסה גבוה מהגרף הסכמטי הלינארי, תשואת האג"ח לפדיון גבוהה - מריבית האג"ח.
  • 4.
    עכשיו אני יודע מה הייתי צריך לעשות (ל"ת)
    בדיעבד 04/04/2019 10:17
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יבגני 03/04/2019 15:29
    הגב לתגובה זו
    אבל הפרשנים כבר 4 שנים אומרים שהאג״ח הוא בועה וצפוי לרדת חזק.אז איך בדיוק אפשר לצפןת את זה אם הייתה מוכר אותו ב 2015 הייתה מפסיד 2-3 שנים של ריבית גבוהה מצד אחד.ומצד שני השנה האגח כבר תיקנו חזרה אז עכשיו מה תמליץ לקנות אותם חזרה?אף אחד לא יודע מתי הריבית תעלה ומתי תרד אפילו לא הבנק המרכזי לכן כדאי להחזיק את האג"ח עד הפירעון ולקבל את הריבית ולא לחשוב שאתה יותר חכם מהשוק
  • Sassi6 04/04/2019 02:04
    הגב לתגובה זו
    האם אתה מתכוון שהאג״ח הוא בועה במחיר נוכחי? או בתשואה עתידית? אם במחיר אז תמכור ותקבל יותר מערך נקוב, אם בתשואה אז המתן על הגלשן עד לבואו של גל גבוה בים סוער, תודה
  • 2.
    מתי הכתבה על 2017 ? (ל"ת)
    חידשתם 03/04/2019 15:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    YL 03/04/2019 15:00
    הגב לתגובה זו
    מי הטיפש שעדיין משקיע ב אגרות חוב
  • תשמע, זה מי שחושש להפסיד במניות ....תקרא את אייל גורביץ (ל"ת)
    Sassi6 04/04/2019 01:50
    הגב לתגובה זו
הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.

הנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force oneהנשיא טראמפ עולה על מדרגות מטוס Air force one

הבית הלבן באוויר: סיפורו של המטוס שהוביל את הנשיא טראמפ לישראל

מטוס ה-Air Force One הוא אחד הסמלים המובהקים של ההנהגה, הביטחון ומדיניות החוץ של ארה"ב. מתי עלה לראשונה הרעיון של מטוס אישי לנשיא, איך התפתח ומה קורה היום בתוככי כלי התעופה הכי מפורסם בעולם 

עופר הבר |
נושאים בכתבה טראמפ בואינג


מטוס ה-Air Force One הוא לא רק כלי תחבורה אווירי. הוא סמל יוקרתי ועוצמתי של נשיא ארצות הברית, מעין ארמון מעופף שמסמל את מעמדו המיוחד של הנשיא. מטוס זה מסמל את עוצמת ארה״ב ועבורנו, בנחיתתו בישראל, את הרגעים הבלתי נשכחים של שחרור החטופים כשהלב של כולנו החסיר פעימה. המטוס טס בגובה נמוך מול חופי ישראל וביצע מחווה מעל כיכר החטופים בתל אביב לפני נחיתתו בנתב״ג. 

אז מה הסיפור של כלי התעופה שהוא הרבה יותר ממטוס?

מטוס אייר פורס 1 הוא אחד הסמלים המובהקים ביותר של נשיאות ארצות הברית ושל העוצמה האמריקאית בעולם. מעבר לנצנוצי הצבעים והסמל הלאומי, ההיסטוריה של המטוסים הנשיאותיים עד ליצירת המטוס המיוחד במינו שאנו מכירים היום, הייתה מורכבת ומרתקת וכללה טכנולוגיות ואמצעים ביטחוניים מתקדמים, שינויים וחידושים שהוטמעו בו והפכו את אייר פורס 1 לבית הלבן המעופף. 

הנשיא טראמפ נוהג לנהל שיחות עם כתבים ועם צוותי הסיקור היושבים באייר פורס 1, לעיתים תוך כדי טיסה, מה שיוצר אווירה ייחודית של נגישות וקרבה אל הצוות התקשורתי למרות הגבלות האבטחה.

זוג מטוסי בואינג שמפיקים את כל צורכי הנשיא

בכל פעם שנשיא ארצות הברית עולה לטיסה על מטוס של חיל האוויר האמריקאי, המטוס מקבל את הכינוי Air Force One, שהוא אות הקריאה הרשמי במהלך טיסתו. השם "אייר פורס 1" הוא למעשה אות הקריאה הרשמי לכל מטוס שמטיס את נשיא ארצות הברית. משמעות הדבר היא שכל מטוס של חיל האוויר האמריקאי שבו טס הנשיא באותו רגע, מקבל את הכינוי הזה. 

רוב הזמן, הכינוי מתייחס לזוג מטוסי בואינג מדגם VC-25A (גירסה מיוחדת ומתוחזקת של בואינג 747-200B), שמשרתים את הנשיא ומפיקים את כל צרכיו, מהבטיחות והתקשורת ועד הנוחות והייעוץ המדיני.