אליעזר כרמל
צילום:

על חוסר ההבנה שמפגינים אנליסטים טרם דיווח

כיוון השערים אינו ניתן לצפייה מראש. לעתים כותבים הפרשנים והאנליסטים דעה שטחית מבלי לבחון כיצד התנהגו המניות בתקופת הדיווח, ורצוי שיבדקו

אליעזר כרמל | (3)

בעולם שוררת אינטראקציה מתמדת בין ביצועי הכלכלות הריאליות לבין המגמות בשווקים הפיננסיים. ברמת הפירמה, קיימת זיקה מתמשכת בין תוצאותיה העסקיות, מכירות, רווחיות וכו', לבין התנהגות המניות או האג"ח הנסחרות.

בעוד נתוני המאקרו הכלכליים-הריאליים ,צמיחה, אבטלה, צריכה פרטית ועוד, ניתנים לחיזוי ואינם משתנים לעיתים תכופות, הבורסות מתנהגות על פי אווירה, רגשות, ציפיות קדימה ועוד גורמים פסיכולוגיים. כיוון השערים אינו ניתן לצפייה מראש. המגמות בשווקים הפיננסיים עשויות להתחלף מהיום למחר ללא כל "צלצול פעמון" המתריע על כך.

האמור לעיל בא על מנת לשרש אי הבנה רווחת אצל פרשנים פיננסיים בכלי התקשורת וגם אצל אנליסטים מקצוענים. הכוונה היא לדיווח המתאר סיטואציה כלכלית-פיננסית חיובית או שלילית ומסיים בהבעת דעה שטחית מבלי שהכותב בחן כיצד התנהגו המניות בתקופת הדיווח.

בדוגמה הבאה מתוארת התרחשות פיננסית שלילית ברמת המאקרו שקיבלה ביטוי בהיפוך מגמת המניות. הכוונה היא לעליה בחששות מהתגברות קצב האינפלציה בארה"ב, בימי סוף ינואר, שהעלתה הציפיות בשווקים להעלאות ריבית תכופות  - אירוע שלילי בעיקרו. ואכן, שוויי המניות התאימו עצמם למציאות החדשה. המכפיל הממוצע במניות מדד ה-S&P500 שעמד בסוף ינואר האחרון על 20.6 ירד תוך כחודשיים ל17.6, היינו ירידת ערך של כ-15%.

 

שאלות היסוד שכל פרשן או אנליסט חייב לשאול את עצמו

וברמת הפירמה, אחת משאלות היסוד שחייב כל פרשן או אנליסט לשאול את עצמו, קודם שמפרסם המלצה חיובית או שלילית לגבי מניה כלשהי היא: האם שווי הפירמה דהיום (שער הבורסה) משקף את הסיכון/סיכוי הכרוך בהחזקת המניות.

לעיתים, אני נתקל בניתוח של פירמה שרווחיותה בשנים האחרונות ירדה מאד וכן היקף מכירותיה. הסקירה הפסימית מסתיימת בהמלצה למכור המניות מבלי שהכותב התייחס כלל לירידת ערך הפירמה בשוק שקרתה במקביל להרעה בתוצאותיה.

אולי נוצר בסיס בורסאי מעודכן המשקף את ההרעה בתוצאות ויש מקום לרכוש את המניות? דוגמה אחרת נוגעת לתמחור אגרות חוב של פירמה. מדובר בחברת נדלן מניו יורק שגייסה חוב בתל אביב בריביות של 4.5% ו-6%. הואיל והחברה עוסקת בייזום בניית מגדלי דירות, חלקן יוקרתיות, קיים סיכון ביחס לסדירותו של תזרים המזומנים המהווה מקור לשירות החוב. ואכן, דוחות החברה ונתוני המכירות של דירות חדשות חיזקו החששות מבעיה בתשלומי הריבית או בפדיונות האג"ח שמועדיהם כידוע נקבעים מראש.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

התגובה בשוק האג"ח המקומי היתה שלילית. הרעשים בכלי התקשורת גברו ותשואות האג"ח עלו מ-6% ו-4.5% עד כדי 14% ו-15%. במצב בורסאי כזה היה על כל יועץ השקעות או אנליסט העוקב אחר שוק האג"ח, לשאול את עצמו האם התשואות לפדיון הגבוהות שמניבות אגח אלה אכן מפצות על הסיכון הכרוך בהחזקתן.

ואמנם כשהחברה פרסמה לאחרונה על שיפור ברמת המכירות והשגת חבילות מימון שייקלו על התזרים, נתקבלו לראשונה  דיווחים על רכישות בשוק מצד מנהלי כספים פנסיוניים שבעבר נמנעו מלהחזיק את האג"ח. הביקושים גרמו לתשואות לרדת ל-11%-12%. זוהי דוגמה אופיינית לזיקה הקיימת בין נתוני הפירמה לבין התנהגות ניירות הערך שלה בבורסה וראוי שהנוגעים בדבר יפנימו עקרון יסודי זה.

 

הכותב מכהן כיועץ פיננסי, כיו"ר ועדות השקעה וכדירקטור בתאגידים בורסאיים ופיננסיים

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ארנון 22/06/2018 14:12
    הגב לתגובה זו
    שער יעד משוערך בארץ בעיקר ממכפיל רווח של הסקטור. בארה"ב רואים התייחסות לרווח למניה ותשואה מול סיכון, לפעמים גם לרווח עתידי למניה ולפעמים מצוץ מהאצבע - אמזון, פייסבוק....
  • 1.
    על איזה אגח מדבר הכותב אפשר שם ? (ל"ת)
    תודה 20/06/2018 23:20
    הגב לתגובה זו
  • אקסטל (ל"ת)
    דודים 21/06/2018 11:49
    הגב לתגובה זו
בריטיש אירוויס מחלקה ראשונה עסקית טיסה מחלקת עסקים
צילום: British Airways

שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית

חברת התעופה של היבשת המבודדת מתכוננת להשקה ב-2026 של פרויקט Sunrise, שיאפשר טיסות נוסעים ארוכות במיוחד ללא עצירות וללא קונקשן, כך שתירדמו בהמראה מסידני ותתעוררו בלונדון

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס


כשחברת התעופה האוסטרלית Qantas הכריזה שתשבור את שיאי הזמן בטיסה ישירה בין סידני ללונדון, כמעט 20 שעות באוויר ללא חניית ביניים, התגובה נעה בין "וואו!" לבין "רגע, מי רוצה לשבת 20 שעות על אותה כרית?". 

דמיינו טיסה ללא הפסקות מלב סידני ללונדון או ניו יורק, 22 שעות בשמיים, מעל אוקיינוסים ומדבריות, מבלי לנחות וללא קונקשן וריצות בין דלפקי חברות התעופה. זהו חלום התעופה שהופך למציאות עם האיירבוס A350-1000ULR בפרויקט Sunrise של קוואנטס. 

Sunrise היא יוזמה פורצת דרך, שנשמעת כמעט כמו פרויקט חלל, שתאפשר טיסות נוסעים ללא עצירות בטיסות הארוכות ביותר בעולם, תוך כיבוש "נתיב הקנגורו" ההיסטורי. הפרויקט מחיה מסורת ממלחמת העולם השנייה של טיסות "Double Sunrise" של קוואנטס, שבהן המטוסים היו באוויר זמן רב מספיק כדי לראות שתי זריחות.

ולא מדובר בסתם מטוס גדול יותר, אלא זה ניסוי אנושי-טכנולוגי שמאתגר את גבולות הגוף, הזמן והשעון הביולוגי, וגם משנה את כללי המשחק בשוק התעופה העולמי.

מי מזמין ומדוע?

קוואנטס, חברת התעופה האוסטרלית הוותיקה שנוסדה ב-1920, הזמינה 12 מטוסי איירבוס A350-1000ULR מיוחדים, עם מיכל דלק אחורי נוסף של 20,000 ליטר שמאפשר טווח מטורף של 18,000 ק"מ. הסיבה? אוסטרליה מבודדת גיאוגרפית, וטיסות עם עצירות בסינגפור או בדובאי גוזלות זמן, כסף וסיכונים. Sunrise יחסוך ארבע שעות טיסה כוללת ויחבר את המדינה-היבשת ישירות למרכזים כלכליים.