בארה"ב העלאת הריבית מתקרבת, מה יהיו ההשלכות?

גיא בית-אור, כלכלן בכיר לשווקים גלובליים בפסגות, מסביר מהן השפעות האירועים האחרונים על שוקי ההון והכלכלות בעולם
גיא בית אור | (2)
נושאים בכתבה יילן ריבית

עושה רושם שהמשבר ביוון לקראת סיום (לפחות לעת עתה) וגם בשוק המניות הסיני הרוחות נרגעו לאחרונה, כך שאור הזרקורים של המשקיעים עובר בחזרה לכלכלה הריאלית. עוד על סדר היום, האם הסביבה הכלכלית בארה"ב תוביל להעלאת ריבית בקרוב? לפחות על פי ההערכות ייתכן והריבית תעלה כבר בחודש ספטמבר.   מאחר וג'נט יילן וחברי הפד מדגישים כי העלאת הריבית, אם תקרה, תהיה תלויה אך ורק בטיב הנתונים, רגישות השווקים ביחס לנתונים הכלכליים בארה"ב תהיה גבוהה מהרגיל בתקופה הקרובה. בפרט נשים לב לשני דו"חות התעסוקה הקרובים כמו גם למגמות האינפלציה בזמן הקרוב.   יו"ר הפד חזרה והדגישה בעדותה אמש כי העלאת הריבית כאמור תלויה לחלוטין בנתונים, וכי הם צופים כי זו תתרחש השנה. להערכתנו, אין חשיבות גדולה אם הריבית תתחיל לעלות בספטמבר או דצמבר, אך ישנה חשיבות רבה לעצם היכולת של בנק מרכזי גדול להעלות את הריבית - פעולה שלא קרתה בארה"ב מאז 2006. בנוסף, חשובה מאוד ההערכה לגבי מתווה העלאות הריבית בעתיד. כאשר אנו לוקחים בחשבון את המגמות הדמוגרפיות בארה"ב, הפריון כמו גם את ההאטה בצמיחה הכלכלית העולמית, בפרט בסין ואירופה, נראה כי קצב העלאות הריבית יהיה איטי ומדוד הרבה יותר בהשוואה לעבר.   חשוב לציין כי השווקים כבר כיום מתמחרים העלאת ריבית בחודשים הקרובים אך עדיין קיים פער בין הערכות הפד להערכות השוק. לפחות על בסיס העבר, נראה כי התנודתיות הגבוהה שאפיינה את שוקי האג"ח בחודשים האחרונים תמשיך ללוות אותנו עד למועד העלאת הריבית בפועל. ככל שמועד העלאת הריבית בארה"ב יתקרב ורמת הוודאות בנוגע להעלאת הריבית תגבר - כך יגברו הלחצים על רמת התשואות בשוק האג"ח.   על כן, אנו ממליצים לשמור מרחק מאג"ח ארוכות בישראל, שכן התנודתיות הגבוהה בחלקים הארוכים בארה"ב היא בעלת השפעה ישירה על האג"ח הישראליות. מעבר לכן, תשואות האג"ח בישראל בחלקים הקצרים והבינוניים עדיין נמוכות משמעותית בהשוואה לארה"ב ואינן משקפות להערכתנו את מתווה הריבית הצפוי בישראל, כמו גם את פוטנציאל הצמיחה והאינפלציה בישראל. להערכתנו הריבית בישראל תתחיל לעלות לאחר ארה"ב.   על כן, בנוסף לשמירה על מח"מ קצר-בינוני באפיק האג"ח, אנו ממליצים להגדיל חשיפה לאג"ח קונצרניות בדירוג גבוה, ולפזר אותה על ידי שילוב של אג"ח בחו"ל תוך נטרול החשיפה המטבעית. אסטרטגיה זו מאפשרת תוספת תשואה ללא הגדלה של הסיכון באפיק הסולידי.   אנו מעריכים כי התגובה בשוקי המניות להעלאת הריבית עצמה תהיה קצרת טווח, שכן עצם העלאת הריבית מהווה להערכתנו איתות חיובי מאוד בנוגע לעצמתה של הכלכלה האמריקנית, מה שתומך בגידול בפעילות המקומית בארה"ב ומכאן גם לגידול ברווחיות החברות. שוק המניות האמריקני אטרקטיבי הן מבחינת התמחור היחסי והן מבחינת נתוני המאקרו. 

***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    חפשו סרטון אינטרנטי בשם: לקנות דירה או לחכות מה עדיף (ל"ת)
    בקשר לריבית... 16/07/2015 19:55
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מאיר פ 16/07/2015 17:17
    הגב לתגובה זו
    תשואות אגח בישראל נמוכות כי כלבי הדם יושבים על כמה מיליארדים ומחכים להורדת ריבית ע״י בנק ישראל לפני תחילת העלאות הריבית בישראל , בנתיים מחזקים את השקל מול הדולר ( בניגוד למגמה בעולם ) וכתוצאה מכך השקל מתחזק חזק מול היורו ( הדולר מתחזק מול היורו ) ומדינת ישראל נדפקת בתחום היצוא, מאזן התשלומים ועוד , בזמן שארצות הברית, ארופה , יםן , סין מתאוששות ישראל חטפת בראש בגלל חולשת בנק ישראל וכלבי הדם ( ספקולנטים )
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.