המבוגרים האחראים - התאחדו! העולם צריך מדיניות ברורה
לאחרונה ניכר שינוי בסנטימנט הקשור לשוקי המניות של ארצות הברית ואירופה. בזו האחרונה, ליתר דיוק בגוש האירו, גורמים כמו פיחות המטבע המקומי, הפחתת הריבית ל-0.05% ובעיקר תכנית הרכישות של הבנק המרכזי מהווים תמהיל הפועל להגדלת הנזילות, שיפור מצבם של משקי הבית והחברות, עלייה בנכונות לצרוך ולהשקיע ושיפור בסנטימנט. היות והיבשת נקלעה למשבר כה עמוק ושוהה בו תקופה ארוכה, סימני ההתאוששות יופיעו בהדרגתיות ובמשורה, אך כבר ניכר שינוי חיובי בכיוון.
מנגד, בארה"ב, סיום תכנית הרכישות של הבנק הפדראלי, החשש מהעלאת ריבית קרבה והולכת (יוני? ספטמבר?) ותיסוף הדולר (כשלעצמו תוצאה של איתנות הכלכלה המקומית) פועלים לרעת שוק המניות המקומי וגורמים לו לדשדש מתחילת השנה. הדוחות הכספיים לסיכום הרבעון הראשון אמנם פחות שליליים מכפי שחששו, אך השלכות תיסוף הדולר והמפולת במחיר הנפט ניכרות בהם והירידה ברווחי החברות עתידה להימשך גם אל תוך המחצית השנייה של השנה, לפי ההערכות הנוכחיות.
אותם תהליכים אינם זמניים ומדדי המניות משקפים זאת. ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד המניות של גרמניה, הכלכלה הגדולה בגוש האירו, 19.05%, בעוד מדד S&P 500 -0.1% עלה 11.8%. יתרה מכך, רוב העלייה בגרמניה נרשמה מתחילת 2015 (תחת הרושם של תחילת תכנית ההרחבה הכמותית) ואילו בארה"ב עלה המדד כ-2% בלבד. יש לזכור, בהקשר זה, כי העליות בארצות הברית נמשכות זה שש שנים, תקופה רצופה בלתי רגילה בראייה היסטורית, בעוד באירופה מדובר בתפנית מאוחרת יותר, רובה ככולה לאחר ש-ECB נכנס לתמונה.
בחודש האחרון, התהפכו היוצרות
שוקי המניות בעולם לא הרשימו ככלל, בעוד בארה"ב עלה המדד 1.9%, בגרמניה נרשמה ירידה של 4.5%. מה קרה? ראשית, זו דוגמא מצוינת לכך שאנו עוסקים במניות - נכסים נושאי סיכון שלעיתים משנים כיוון בעיתויים ובעוצמות שקשה לעלות ולהיערך לקראתם. לא כל הגורמים המשליכים על התנהגותם ניתנים לכימות מראש, והדבר בולט במיוחד בתקופות של אי ודאות, או עצבנות לאחר עליות מתמשכות, כפי שאנו נמצאים כיום.
- בהתאם לציפיות: ה-ECB מוריד את הריבית ב-0.25% ל-3%
- לראשונה מאז 2019: ה-ECB הוריד את הריבית - 3.75%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אך מעבר לכך, עלינו לזכור כי אנו חיים במציאות כלכלית מסובכת של קיצור זמני תגובה, התערבבות נתונים מהשטח בציפיות לעתיד ובעיקר - כפר גלובלי אחד הגורם לשווקים ברחבי העולם להתנהג כמו כלים שלובים עם היזונים חוזרים.
כך, דווקא ההתאוששות המהירה והאופטימיות בארה"ב גרמה לציפיות שהעלאת הריבית תוקדם, אך בהינתן שהריביות במקומות אחרים פוחתות, הדולר הפך אטרקטיבי יותר ושערו כנגד מטבעות אחרים קפץ - הדבר גרם לחברות יצואניות רבות הפועלות בארה"ב לדווח על שחיקה בהכנסות, שעה שמחירי המוצרים של מתחרותיהן מעבר לים הופכים בן רגע זולים וכדאיים יותר.
לרוע המזל, התווספה לכך המפולת בשוק הנפט. מזג האוויר לא האיר פנים ואתמול דווחנו על כך שהתוצר האמריקני, שאך לפני רבעון אחד או שניים גדל בקצב שנתי של 4%-3%, קפא ברבעון הראשון של השנה (גדל 0.2% בלבד) ואכזב מרות את הכלכלנים שציפו לעלייה (נמוכה כשלעצמה) של 1%. אם הנחת העבודה של הכלכלה הגלובלית, לפיה ארה"ב מתאוששת ותוליך עמה את שאר חלקי העולם, תתבדה, לא רק ארה"ב תסבול מכך, אלא כל העולם. כשארה"ב מתעטשת... - המשפט הזה פחות חזק מבעבר, אך עדיין נכון.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
אם המשקיעים יתאכזבו וישנו את דעתם על ארצות הברית, הדולר יפחת שוב והיתרון התחרותי שהשיגו בעמל רב היצואניות האירופיות והאחרות על פני החברות האמריקניות פשוט יתפוגג. חשש כזה לבטח לא מיטיב עם כלכלה כמו גרמניה, שהייצוא חלק מרכזי ממנה, מה שעשוי להסביר את הירידות האחרונות.
במילים אחרות, נחוץ מעגל קסמים בו ארה"ב מתאוששת, אך הביטוי להתאוששות הזו - תיסוף הדולר וצפי לעליית ריבית - לא חוזר אליה כבומרנג. זה בעצם מה שקורה כעת, לכן שוקי המניות מבולבלים והמשקיעים מתקשים להחליט אם הפנים להמשך עליות או חלילה לגל ירידות.
לדעתי, מצב מסובך זה עלול לשרור תקופה ממושכת ולגרור תנודות משמעותיות, בהתאם לשינויים בסנטימנט. על מנת להקל על השווקים, אני חושב שהנגידים של הבנקים המרכזיים העיקריים - ארה"ב, אירו, בריטניה, יפן וסין - צריכים להיפגש ולגבש מדיניות אחידה, שתשלב את המדיניות המוניטארית של רובם ותיתן למשקיעים שקיפות ונראות גבוהות יותר. המבוגרים האחראים - התאחדו!
בסך הכל, כשמתבוננים על הכלכלה העולמית, רואים בדרך כלל שיפור עסקי ותעסוקתי, מי יותר ומי פחות. הרגעת השווקים ושיגור מסרים ברורים של תיאום עמדות והתחשבות הדדית תסייע לכולם, דווקא בגלל שמדובר כאמור בכפר גלובלי אחד. אחת התופעות השליליות ביותר שמתרחשת בשנים האחרונות בגלל אי הוודאות - מלחמת המטבעות והפחתות הריבית הסוחפות - תוכל להצטמצם וסחר החוץ העולמי יצא מורווח מכך. לא מדובר במשימה פשוטה, אך נזכור כי בעשור האחרון היו כמה וכמה מצבים משבריים שהולידו פגישות מפתיעות בין נגידים והשווקים פרצו קדימה בעקבותיהן. האם אנו לפני פגישה משותפת נוספת כזו? לדעתי - הסיכוי לכך גבוה.
***אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 3.מקו 02/05/2015 19:19הגב לתגובה זוסה"כ מנסים לחזור לנורמה והם יעשו את זה.
- 2.פפה 30/04/2015 23:31הגב לתגובה זונפט יקר לא טוב( היה 110$ לחבית ) נפט זול לא טוב ריבית תעלה תרד דו״ח תעסוקה כזה או אחר הכל דיבורים אף אחד לא יכול לחזות כלום חוץ מלקשקש
- 1.משה 30/04/2015 16:51הגב לתגובה זואומרים שדולר חזק טוב למדינות האלה כי הם ירוויחו יותר כסף על הייצוא שלהם לארה"ב... אז תחליטו

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.