האם כדאי לחסוך בתכנית ביטוח פרטית?
בטורים הקודמים דנו ביתרונות הגלומים באפשרויות החסכון באמצעות קרנות השתלמות וקופות גמל. הפעם נדון באפשרות החיסכון הקיימת בתכנית ביטוח פרטית בחברת ביטוח.
בשנים האחרונות מעודדות חברות הביטוח באמצעות סוכני הביטוח את שיווקן של תוכניות ביטוח אשר מאפשרות לחוסך להפקיד סכומים חד-פעמיים או חודשיים למטרת חסכון בלבד. אין לתת לשם להטעות אותנו. למרות שמדובר בתכנית ביטוח שנעשית בחברת ביטוח, לא מדובר בביטוח כפי שאנו מדמיינים לעצמנו. בדרך-כלל נמכרות התכניות הללו ללא כיסוי ביטוחי והכסף שמופקד אליהן לא "מבוזבז" על קניית ביטוח.
מדוע כדאי לנו לחסוך בתוכניות כאלו?
קודם כל, מכיוון שכיום, מאז שקופות הגמל הפכו לקופות קצבתיות במהות, לא קיימים כמעט אפיקים אלטרנטיביים למי שרוצה לחסוך סכומי כסף חודשיים לא גבוהים, באמצעות הוראת קבע או כרטיס אשראי, ועדיין רוצה לנסות ולהשיג תשואה על הכסף ולשמור אותו נזיל בכל עת.
שנית, קופות אלו מאפשרות לנהל סכומי כסף, בדרך-כלל דרך מסלולי השקעה עם רמות סיכון שונות, גם בסכומים חד פעמיים של כמה עשרות אלפי שקלים, סכומים שבדרך כלל לא מתאפשרים דרך ניהול תיקים בבנקים או בבתי ההשקעות.
- מתי כדאי לעבור לקרן השתלמות אחרת, איך לחסוך לפנסיה והאם השקעה ב-S&P 500 כדאית?
- ההפסד הכפול שלנו בפנסיה - איך הריבית והאינפלציה משפיעות על הכסף שלנו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלישית, אחד היתרונות שקיימים בקופה הינו היתרון של ניהול סכומים ברוטו ולא נטו. המנגנון מזכיר מעט חסכון בקרן נאמנות, ולו יתרון על-פני תיק מנוהל. מס רווח ההון ינוכה רק בעת הפדיון.
כדי להדגים את הנקודה, ניקח לדוגמה סכום של 300,000 שקלים המופקד בתיק מנוהל או בפוליסת חסכון. נניח כי האינפלציה 0%, העלויות 0 והסכום השיא תשואה של 10% במהלך השנה. בשני המסלולים נצברו בסוף השנה 330,000 שקל והחוסך מעוניין לעבור מסלול או לשנות מגמה בתיק המנוהל.
בתיק המנוהל יבוצע ניכוי של מס רווח הון בעת המכירה והחוסך יבצע את הקנייה המחודשת רק עם 322,500 (ניכוי מס של 7,500 שקל). בפוליסת החיסכון המעבר בין המסלולים אינו ארוע מס לניכוי מס רווח הון, והחוסך ימשיך לנהל 330,000 שקל.
- נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
- מהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
יתרון מובהק נוסף של התוכניות הינו היכולת לעקוב אחרי התשואה. בדרך-כלל מאפשרות חברות הביטוח לחוסך להיכנס באמצעות קוד לאזור אישי באתר ולעקוב אחרי תשואת הפוליסה באופן יומי. כמובן שניתן לעשות השוואה הן לחברות מתחרות והן למסלולים אחרים של אותה הפוליסה.
למה צריך לשים לב?
ראשית, קיימת חשיבות גדולה לדמי הניהול. חברות הביטוח משווקות את הפוליסות הללו כאפיק עם דמי ניהול על הכסף הצבור בלבד, בניגוד לקרנות נאמנות שבהן ישנם דמי ניהול מהכסף הצבור וכן, בדרך-כלל דמי נאמן ודמי שמירת נירות ערך. בניגוד לתיקים מנוהלים, בדרך-כלל קיימים שם בנוסף גם עלות של קניה ומכירה ועלויות פנימיות של קרנות נאמנות.
חשוב להקפיד שדמי הניהול נמוכים מספיק כדי לתת ערך מוסף על-פני דמי הניהול באפיקים המתחרים. בנוסף, כמו בכל כלי של ניהול כסף, חשוב לבדוק את תוצאות חברת הביטוח ולראות כי המנהל משיג תשואה לכסף ביחס למתחרים ובהתאם למסלול הנבחר. לצערנו, חברות הביטוח עדיין אינן מאפשרות מסלולי השקעה אישיים במסגרת הפוליסה, כך שהלקוח "כבול" למסלולים המוצעים במסגרת הפוליסה.
מדוע אנו לא רואים זרימה של כספים לאפיקים אלו?
מכיוון שמדובר בפוליסות ביטוח, שיווקן מותר רק על-ידי סוכני ביטוח. מטבע הדברים מדובר במוצר נישתי אשר לא כל סוכני הביטוח, אשר עיקר עיסוקם הינו מכירת ביטוח, נכנסו לשיווקו. יחד עם זאת, מדובר במוצר אשר בשנים האחרונות חברות הביטוח מזהות עליה בערכו ומשקיעות בו יותר ויותר מאמצי שיווק.
לסיכומו של דבר, מדובר במוצר מעניין אשר יכול להתאים לסוגים מסוימים של משקיעים, לחסכון של סכומים חודשיים שוטפים, לסכומי כסף אשר אינם מספיקים לצורך ניהול תיקים וכמוצר תחליפי לקרנות נאמנות ותיקים מנוהלים.
אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ במוצר פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני ו/או המלצה לביצוע פעולותו/ או יעוץ במוצר פיננסי ו/ או שיווק פיננסי ו /או ייעוץ מס/ ו/ או יעוץ פיננסי ו/ או יעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות ו /או הקופות המוזכרים לעילו/או קיים להם אינטרס כלכלי במוצרים האמורים ו/או נמצאים בקשרים עסקים עם החברות המוזכרות.**
- 6.סוכן 2 11/09/2014 10:01הגב לתגובה זו1.בנוגע לד"נ מצבירה אין האמור נכון במאה אחוז , לדו"ג בהפקדות שוטפות חברות הביטוח לוקחות גם ד"נ שוטפים וגם ד"נ מצבירה 2.בנוגע למסלולי ההשקעה הייתי ממליץ לכותב המאמר לעשות שיעורי בית טובים יותר לפעם הבאה ולגלות שיש יותר מחברת ביטוח אחת שנותנת אופציה לבחור במגוון אפיקי השקעה ולא ברשימת מסלולים חד גונים
- 5.22 09/09/2014 14:45הגב לתגובה זומאשר תשלם מס שתרצה לפדות את הכסף בהשקעה פרטית לפנסיה
- 4.ניתן לפנות ישירות לחברת הביטוח ולחסוך עמלת סוכן (ל"ת)pap 09/09/2014 10:15הגב לתגובה זו
- אזרח חופשי 10/09/2014 08:56הגב לתגובה זולעבוד ללא סוכן בכל מוצר פיננסי. רק בביטוחי בריאות משום מה מכריחים עדיין לעבוד עם סוכן. כל השאר - תתקשרו לחברות ותפתחו קרנות לבד, זה פשוט!
- 3.חסרים מספרים. הגעת לשוקת לא תשתה...... (ל"ת)בהנ 09/09/2014 01:38הגב לתגובה זו
- 2.לא מתאים למי שיכול לקזז הפסדים בדיווח שנתי למס הכנסה (ל"ת)בנצי 08/09/2014 19:30הגב לתגובה זו
- 1.תמיר 08/09/2014 17:02הגב לתגובה זואין שום יתרון על קרנות נאמנות
- סוכן 08/09/2014 23:11הגב לתגובה זוהעמלות לא יותר גבוהות ובנוסף את המס אתה משלם רק במשיכה ולא תוך מעבר בין אפיקים
- 22 09/09/2014 16:11לאפיק רוב הגדול של ההשקעה שלו מנוהלת בהשקעה פסיבית במדדים . מחקרים מראים שאין טעם לשנות את התיק באופן סידרתי זה רק גורם להפסדים בטווח הארוך לכן העמלות שאתה תשלם לחברות הביטוח היו גבוהות יותר מאשר הכסף שתשלם מס בפנסיה ואני עוד לא מדבר על העמלות הסמויות כגון קניות ומכירות אינטנסיביות וכו' שגובים ממך
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiמהו הסיכון הגדול למשקיעים ב-2026 ואיך הוא יכול להיות דווקא הזדמנות בשבילכם?
הכנסות ותחזיות ל-2026. האם מניות פנסוניק וסימנס מעניינות? ומה הכיוון של אירופה?
אנחנו מתחילים את ההכנות שלנו להמראת 2026. אפשר להדק חגורות. כמיטב המסורת נקרא ונצליב בין תחזיות הגופים הגדולים שמעסיקים את מיטב המומחים והאסטרטגים ונבדוק אותן על הגרף. הגרף יכריע!
ג׳י פי מורגן מסכמים את התחזית שלהם באמירה ש״הסיכון הגבוה ביותר למשקיעים ב-2026 הוא אי חשיפה לכוחות שמעצבים את הכלכלה בעשור הקרוב.״ מה הם הכוחות?
1. מהפכת ה-AI ושלושת מרכיבי הענף: חברות הטכנולוגיה הגדולות, חברות שרשרת האספקה וחברות שמטמיעות AI.
2. מגלובליזציה לפיצול עולמי ויצירת גושים עולמיים. שיקולי ביטחון, אנרגיה ושרשראות אספקה גוברים על שיקולי יעילות. מודגשות המגמות הבאות: אירופה – השקעה בתחומי הגנה, ארצות הברית – השקעה במפעלים מקומיים (INTC זוכה לציון מיוחד), סין - השקעה ב-AI ודרום אמריקה כמקור למשאבי טבע קריטיים.
- פנסוניק מורידה תחזיות: שוק הסוללות נחלש, ומה הקשר לטסלה?
- טאואר מאריכה את ההסכם עם פנסוניק, ההכנסות ייחתכו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3.אינפלציה גבוהה ובלתי יציבה. התשובה היא השקעה בנכסים ריאליים וסחורות. ציון מיוחד מקבלות קרנות ה-REIT בתחום מרכזי הנתונים. כמו כן משתמע ביקוש לנדל״ן בארה״ב וממנו נגזר ביקוש לתשתיות נדל״ן.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIנחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר
קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק
ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.
ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.
האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.
בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.
- תקלה קריטית במטוסי איירבוס: אלפי מטוסים דורשים עדכון תוכנה מיידי בשל סכנה בטיחותית
- המטוס מספר 1 של מדינת ישראל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.
