ימי לחימה: במה כדאי להשקיע בזמן של מתיחות ביטחונית
בתקופה זו, בה חוסר הוודאות וחוסר הביטחון סובבים אותנו בהרבה מובנים של החיים, למרבה ההפתעה דווקא שוק ההון מהווה אי של יציבות. פרשנויות רבות פורסמו בתקשורת בעת האחרונה בנוגע לסיבה לכך, וניתן לראות, כי ניסיון העבר של המשקיעים בזמן מבצעים צבאיים קודמים, הוכיח שבטווח המיידי לא רצוי לבצע שינויים חדים בתיק.
אנו מאמינים כי לא רצוי להיכנס לפאניקה בכל הנוגע לתיק ההשקעות, ואף חשוב מכך, עדיף להימנע מביצוע צעדים קיצוניים. יחד עם זאת, רצוי לנצל את הזמן בכדי לבחון את תיק ההשקעות ולראות אם הוא מגלם בצורה הנכונה ביותר את צרכינו. לצורך כך, נרצה לבחון בתחילה את המגמות בתיק ההשקעות של הציבור הישראלי, ובהמשך נציג מבנה תיק המתאים לתקופה.
לפי נתוני בנק ישראל, תיק הנכסים של הציבור עמד על מעט מעל 3 טריליון שקלים בחודש מאי 2014 - צמיחה של 9.4% מול אשתקד. באופן לא מפתיע, עקב העליות שהפגינו השווקים בשנה האחרונה, ניתן לראות העברת כספים מרכיב המזומן, הפיקדונות והאג"ח הקונצרניות, בעיקר לרכיב המניות בארץ ובחו"ל. יש להניח כי מגמה זו נובעת מרצון הציבור להגדיל את הסיכון. מנגד, יש גידול באג"ח הממשלתיות שמנטרל באופן מסוים את הגדלת הסיכון.
התיק הפיננסי של הציבור מספק מידע בנוגע לסטטוס החודשי, אך עדיין איננו מסביר בנוגע למגמות העדכניות הנובעות מהלחימה. התנודות בקרנות נאמנות יכולות להציג תמונה ברורה יותר של השפעת המבצע הצבאי על פעילות הציבור. בימים הראשונים ללחימה (עד ה-10 ביולי), קרנות הנאמנות המסורתיות (ללא קרנות כספיות) חוו פדיונות חדים של 2.2 מיליארד שקלים (כ-1.5% מסך היקף הקרנות המסורתיות) ושיקפו את החששות הראשוניים מהשפעת הפגיעה הביטחונית במשק הישראלי.
- כמה תעלה המלחמה לישראל? הרבה יותר ממה שאתם חושבים
- תקיפה אווירית נרחבת של צה"ל ברצועת עזה, חייל צה"ל נהרג
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשבוע לאחר מכן (13-17 ליולי), טרם החרפת המצב, ראו קרנות אלו עלייה מחודשת בגיוסים של כחצי מיליארד שקלים, אך רגע לאחר מכן, עם ההסלמה (20-21 ליולי), שבו הפדיונות בקרנות בהיקף של 300 מיליון שקלים. מנגד, הקרנות הכספיות חוו גיוסים גדולים בהיקף של כ-3 מיליארד שקלים, עם רצון המשקיעים להפחית סיכון. שינויים אלו מבטאים תגובות מהירות, שלעיתים אינן מצדיקות את עצמן. לצורך ההמחשה, מאז תחילת המבצע (8 ליולי), ועד ה-24 ליולי, הן מדד ת"א 100 והן התל בונד 60 עלו בכ-1%.
להערכתנו, החלטה על שינוי באופן השקעת הכספים צריכה להיות תלויה באינדיקטורים ארוכי טווח, המצביעים על שינוי אמיתי במצב המשק. אמנם בהחלט ייתכן כי הלחימה תשפיע לשלילה על קצב הצמיחה של ישראל, אך לעת עתה אין סימנים כי הפגיעה תהיה מהותית. מבחינה תקציבית, במידה והמבצע לא ימשיך להתגלגל מעבר למספר חודשים, נראה לנו כי המדינה תוכל לספוג את העלויות העודפות מהלחימה. הגירעון השנתי בישראל עומד על קצב נמוך של 2.5% - נמוך מהיעד של 2.8%.
בבניית תיק השקעות, יש מקום הן לרכיב אג"ח קונצרנית וממשלתית והן לרכיב המניות בארץ ובחו"ל. רכיב האג"ח מתאפיין לרוב ברמת סיכון נמוכה יחסית, ובתשואה נמוכה בהתאם. כיום, עם הריבית הנמוכה בישראל (0.75%) ובעולם (0.25% בארה"ב, 0.15% באירופה), ההשקעה באיגרות חוב פחות אטרקטיבית מבעבר ובהתאם מניבה תשואה נמוכה ביותר.
- העסקה שתייצר את וול מארט של תחום הטיפוח האישי
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג...
הרכיב המנייתי הוא המועדף על ידינו כיום, כמובן בהתאם לרמת הסיכון שהמשקיע מוכן לקחת על עצמו, ממספר סיבות: סביבת הריבית הנמוכה, רווחיות החברות במגמת עלייה ושיפור בקצב הצמיחה הגלובלי. בדומה לאג"ח הקונצרניות, גם כאן יש חשיבות גבוהה לפיזור בין ענפים שונים. בתיק סולידי נעדיף לשבץ חברות גדולות, שרובן נחשבות לחברות ערך, קרי חברות שפעילותן דפנסיבית בעיקרה ונוהגות לחלק דיבידנד באופן שיטתי. כמו כן, בתיק ברמת סיכון בינוני-גבוה נשבץ גם חברות קטנות שנחשבות לחברות צמיחה.
הענפים המומלצים לעניות דעתנו בישראל הם אנרגיה, תקשורת, פרמצבטיקה וכימיה. לאור המצב כיום, אנו רואים תשואת יתר של מניות בתעשייה הביטחונית, כמו אלביט מערכות שעלתה בכ-6% מאז תחילת הלחימה ועד ה-24 ליולי.
בנוסף, מוצע פיזור הרכיב המנייתי לחו"ל (כ-35-40% מהרכיב המנייתי בתיק), על מנת להקטין את רמת הסיכון הכוללת של התיק. החשיפה המוצעת היא בעיקר לארה"ב ולאירופה. מאחר ומרכיב זה בתיקים נמוך, נמליץ על השקעה במדדי מניות או סקטורים (דרך תעודות סל או קרנות נאמנות).
לסיכום, אנו ממליצים להימנע מביצוע צעדים קיצוניים בכל הנוגע לתיק ההשקעות, לקחת את הזמן לבחון את התיק הקיים, לבנות תיק מאוזן ומבוזר, תוך הסתכלות על התיק הכולל (כולל הרכיב הפנסיוני), עם הקטנת רמת הסיכון הכוללת, בדרך של פיזור בין הרכיבים העיקריים.
- 5.אורית פוקס 06/08/2014 09:48הגב לתגובה זוריבית בנק ישראל היא 0.5% ולא 0.75%. בושה לבנק!!! אני מוציאה משם את התיק השקעות שלי!!!
- 4.אנליסט למ"ס 05/08/2014 17:17הגב לתגובה זוהאם נכון לצאת מאג"ח בישראל לטובת חו"ל?
- 3.האוצר econet 05/08/2014 10:14הגב לתגובה זוהאם אתה מחפש הלוואה מקורית (בשיעור ריבית סביר) מעובד בתוך 6 ימי עבודה? יש לך כבר דחה ללא הרף על ידי הבנקים שלך ומוסדות פיננסיים אחרים?חדשות טובות היא כאן! אנו מציעים הלוואה ב 3% ריבית לשנה. אנחנו מאושרים, אמינים ומהימנים. אנו מציעים הלוואה לזמן ארוכה משנת אחת (1) לעשרים מקסימום חמש (25) שנים. אם אתם מעוניינים ליצור איתנו קשר בדוא"ל: [email protected] בברכה, Econet האוצר
- 2.׳•׳•׳–׳•׳•׳– 04/08/2014 17:30הגב לתגובה זומפולת בקיץ הזה או בסתיו היא תרחיש ממש לא בלתי סביר. אחרי חמש וחצי שנים של שוק שורי. להחזיק מניות רק בגלל שהתשואות האלטרנטיביות נמוכות מאד, לא מומלץ בעת הזו. גם באוגוסט לפני 6 שנים אף אחד לא ידע שחודש לאחר מכן תתחיל מפולת גדולה שתפיל את השוק ב 40% תוך חודשיים. והבנקים זימרו את אותן זמירות שאנחנו שומעים מהם כעת...
- 1.אלוף 04/08/2014 12:00הגב לתגובה זואלביט , עשות , ארית , ועוד - החוזים יתנו לסקטור הזה מינוף רציני. בהצלחה.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות
כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות.
תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.
הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.
בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- בואינג מפספסת את התחזיות ומציגה הפסדים לאור העיכוב בפרויקט 777X
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
דלקים חדשים - הלב של השינוי
המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.
