האם שוק האג"ח גמר את הסוס? מסע לחיפוש ההשקעה הנכונה

רביב רזניק, מנהל השקעות בכיר בטאלנט בית השקעות, תר אחר משמעות ההצהרות בקשר שוק איגרות החוב, ובדק האם הן נכונות
רביב רזניק | (10)
נושאים בכתבה שוק האג"ח

לאחרונה אני שומע לעיתים תכופות את המשפט "האג"ח גמר את הסוס", לכן החלטתי לצאת למסע אחר משמעות המשפט. חיפוש קצר בגוגל הביא אותי למציאת פתגם באנגלית ממנו כנראה נלקח הביטוי: End of Its tether.

Tether - חבל המשמש לקשירת בהמות. הכוונה היא למי שמיצה את קצה יכולותיו וכוחותיו, כפי שסוס קשור יכול להגיע רק עד קצה החבל.

מהי איגרת חוב?

איגרת חוב היא נייר ערך המהווה תעודת התחייבות לתשלום חוב. זהו מכשיר פיננסי בעזרתו לווים גופים שונים כסף. במכירת איגרת חוב, מקבל מנפיק האיגרת סכום כסף מרוכש האיגרת מראש, ומתחייב בתמורה, ברוב במקרים, להחזיר את הסכום הנקוב בתוספת ריבית במועדים עתידיים הנקובים בנייר.

התשואות הניתנות כיום לקבל בעת השקעה באג"ח הן מהנמוכות ביותר שהיו במשק מאז ומעולם. יחד עם זאת, התשואות על השכרת דירות, פיקדונות ותכניות חיסכון, גם הן מהנמוכות ביותר שהיו במשק מאז ומעולם.

כמו כן, מחירי המניות גבוהים (שווקי המניות בארץ ובעולם נמצאים ברובם בשיא או קרוב מאוד אליו) ונראה כי בעתיד הקרוב גם כאן התשואות יהיו נמוכות מבעבר. כלומר, סביבת הריבית הנמוכה הביאה לעליית מחיריהם של כל מוצרי ההשקעה: דירות, מניות ואג"ח.

טענה נוספת הנשמעת בהקשר של איגרות החוב היא שהמרווחים (תוספת התשואה) בין אג"ח מדינה לאג"ח קונצרניות נמוכים מדי ואינם משקפים את רמת הסיכון באופן נכון. גם כאן לשיעורה הנמוך של הריבית תפקיד חשוב. לדוגמא, בנובמבר 2012 - עת הריבית במשק עמדה על 2%, המרווח בין אג"ח מדינה לתל בונד שקלי עמד על 1.5% (75% תוספת). כיום, כאשר שיעור הריבית הינו 0.75% בלבד והתשואות נמוכות מבעבר, מובן שגם תוספת התשואה האבסולוטית תהיה נמוכה יותר, אך באחוזים היא גבוהה בהרבה. כך המרווח בין אג"ח מדינה לתל בונד שקלי עומד כיום על כ-1.20% (תוספת של 160%! ביחס לגובה הריבית).

דוגמא נוספת קיימת באיגרות החוב של הבנקים הגדולים ל-6 שנים, שנסחרות כיום בתוספת תשואה של כ-0.9% לעומת אג"ח ממשלתיות. פער זה, לא רק שאיננו מצומצם, אלא נמצא ברמה גבוהה וצפוי לדעתי לרדת! יש לציין כי הריבית הנמוכה יוצרת ביקוש גבוה לאג"ח, ומאפשרת גם לחברות המצויות במצב פיננסי לא טוב לגייס כסף בזול מדי (בעיקר דרך קרנות הנאמנות). לכן חשובה בחירה סלקטיבית תוך בדיקה קפדנית של מצב החברות.

לריבית נמוכה השפעות נוספות:

- ירידה ברמת התנודתיות - רמת התנודתיות הינה נמוכה יותר כשהתשואה מהשקעה באג"ח נמוכה - כל ירידה של 1%-2% במחיר האג"ח הינה משמעותית ומהווה הזדמנות קניה.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

- ירידה ברמת הסיכון של החברות - הריבית הנמוכה מאפשרת לחברות גיוס ומחזור חוב בשיעורי ריבית נמוכים יותר, ובכך תורמת להקטנה בהוצאות המימון, לגידול ברווחיות ולשיפור במצבן הפיננסי של החברות.

אם כן, התשואה בתיקי אג"ח נמוכה כיום מבעבר, אך האם האג"ח באמת גמר את הסוס?

לדעתי לא. אפשר לומר ברמת ביטחון גבוהה כי תיק אג"ח יניב בשנה הקרובה תשואה גבוהה מכל אלטרנטיבה ברמת סיכון דומה (פק"מ, תוכנית חיסכון וכדומה). כיום, ניתן להרכיב תיק מאג"ח בדירוג גבוה (A+ ומעלה) ל-5 שנים שהתשואה הגלומה בו היא 3.5%-4% לשנה.

מלבד העובדה שבתיק זה מובטחת תשואה מצטברת (בהנחה כי לא תהיינה "תספורות") של כ-20% בחמש שנים, התשואה הצפויה בו בשנה הקרובה הינה גבוהה מזו שתניב ההשקעה בפק"מ או בתוכנית החיסכון. בנוסף לאמור לעיל, ניתן לשפר את התשואה בהשקעה באג"ח על ידי ניצול התנודתיות ושימוש בשיטות מסחר שונות.

נקודה אחרונה לסיום, האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עומדת על 0.5% בלבד - עמוק מתחת לגבול היעד התחתון של בנק ישראל. המדד ללא דיור ירד בשנה האחרונה ב-0.2% ומצביע על האטה חמורה בפעילות הכלכלית. שערי המטבעות הזרים, הדולר והאירו בראשם, יורדים עוד ועוד ופוגעים פגיעה קשה בייצוא ובייצואנים.

בנק ישראל צופה בתחזיותיו עלייה בריבית בתחילת השנה הבאה, אך תחזיותיו תתנפצנה אל מול עיניו. לאור ההתפתחויות המוזכרות לעיל הוא ייאלץ להוריד את הריבית לרמה נמוכה עוד יותר מרמתה כיום - אז כמובן יתברר שלא רק שהאג"ח לא גמר את הסוס, אלא יש לו עוד דרך ארוכה לפניו.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    הפוסל במומו פוסל 22/07/2014 15:34
    הגב לתגובה זו
    עדיף לשבת על נזילות עד סוף השנה ולחכות למימושים של 5-8% בשווקים
  • 7.
    קונה אגח 22/07/2014 14:00
    הגב לתגובה זו
    גם דוראה,מלרג,לנדמארק וגמול. עסקה מחוץ לבורסה תמורת מזומן. מוכר כמגן מס. פרטים נוספים: [email protected]
  • שלום, כאן מס הכנסה 22/07/2014 14:19
    הגב לתגובה זו
    עסקאות במזומן אהה? אין ספק שאתה לא חכם גדול לפרסם את המייל שלך. צפה לטלפון ממס הכנסה בימים הקרובים.
  • כל עסקה בבורסה או מחוץ לבורסה היא תמורת מזומן מהחשבון. (ל"ת)
    עונה לטפשים 22/07/2014 15:52
  • 6.
    קונה אגח 22/07/2014 13:53
    הגב לתגובה זו
    גם דוראה,מלרג,לנדמארק וגמול. עסקה מחוץ לבורסה תמורת מזומן. מוכר כמגן מס. פרטים נוספים: [email protected]
  • 5.
    כריש אדום 22/07/2014 13:19
    הגב לתגובה זו
    והסוס במקרה הזה, היא בנק ישראל!
  • 4.
    יריב 22/07/2014 13:19
    הגב לתגובה זו
    ייתכן שבחודשים הקרובים התשואה תהיה חיובית, אבל בשביל תשואה של 3-4% לפידיון, שווה לחכות בחוץ כמה חודשים או להשקיע במח"מ קצר יותר - אם לא בארץ אז בחו"ל.
  • 3.
    גולשת 22/07/2014 12:54
    הגב לתגובה זו
    האם תוכל להמליץ על הרכב תיק השקעות נכון לעכשיו על פ י הדברים שכתבת? תודה מראש!
  • 2.
    אמיר 22/07/2014 12:10
    הגב לתגובה זו
    קרנית הפופוליסטית לידיעתך אלי ציפורי לידיעתך סטפק שפשוט לא מסוגל לחשוב מחוץ לקופסא-לידיעתך
  • 1.
    מורפי 22/07/2014 11:47
    הגב לתגובה זו
    האגח לא גמר את הסוס אבל הסוס כבר לא צוהל הוא בקושי מקרטע.
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק.