כמו רובוט: לפי השיטה של ג'ון דורפמן שהניבה 54% בשנה החולפת, 10 המניות באחד העם לשנה קדימה - צפו בטבלה
כולנו מכירים את הסיפור על הקוף שגבר על מנהל ההשקעות האקטיבי. מעין תחרות בין אסטרטגיית השקעה פסיבית לתיק מנוהל של המקצוענים, בה האסטרטגיה האוטומטית יצאה כשידה על העליונה. השאלה המעניינת יותר, היא האם הקוף יצליח לגבור על שוק המניות עצמו? מתברר שכן.
יש מגוון רחב של אסטרטגיות אוטומטיות כאלו. אחת החביבות עלי ביותר היא שיטת הרובוט של מנהל ההשקעות ואחד מכותבי הטורים הפיננסים בבלומברג, ג ון דורפמן. תיק המניות של דורפמן התבסס על בחירת 10 מניות של חברות רווחיות בלתי ממונפות, הנסחרות במכפילי הרווח הנמוכים ביותר בשוק, החזקתן במשך שנה ולאחר מכן החלפתן ב-10 מניות חדשות. במהלך 8 השנים בהן פעלה האסטרטגיה בפועל, היא הניבה תשואה שנתית ממוצעת מדהימה של כ-19% - הרבה מעל תשואת השוק האמריקני באותה התקופה.
לפני שנה בדיוק החלטתי להתחיל להפעיל את האסטרטגיה הזו גם על השוק הישראלי. התוצאות של תיק הרובוט הישראלי בשנה החולפת היו מרשימות למדי - תשואה שנתית ממוצעת של 54.8%, גבוהה בהרבה מעל מדד ת"א 25, שהניב 14.1% באותה תקופה וגם פער משמעותי מעל תשואת מדד היתר (41.2%). שיאנית התשואה הייתה קסטרו שהניבה לתיק 89.3%, והמניה ה"גרועה" ביותר הייתה בריל, שהסתפקה בעלייה של 16.1% (ראו את הפירוט המלא בתרשים המוצג למטה).
הניצחון על המדד הוא בוודאי לא ראיה מוחלטת לכך שהאסטרטגיה עובדת. בשביל זה, נצטרך להמשיך ליישם אותה לתקופה ארוכה יותר של לפחות 5 שנים. אז בואו נבנה תיק מניות רובוט ישראלי חדש לשנה הקרובה.
נתחיל כרגיל מכל המניות הנסחרות בבורסה בתל אביב בעלות שווי שוק גבוה מ-200 מיליון שקל (כדי לנקות מניות בעלות סחירות באמת אפסית). כעת, נמחק מהרשימה את כל החברות עם חובות גבוהים מההון העצמי, ואלו שלא היו רווחיות על סמך 12 החודשים האחרונים. מתוך החברות שנשארו, נבחר את עשר המניות בעלות מכפיל הרווח הנמוך ביותר. חשוב להדגיש כי פרט לעמידה בקריטריונים האלו, לא עשיתי שום בדיקות נוספות.
להלן 10 מניות הרובוט לשנה הקרובה: וילי פוד, גן שמואל, דלתא, מנרב, עשות, פריורטק, וואן טכנולוגיות, קסטרו, דנאל כא, וקרדן נדל"ן. מטבע הדברים, חלקן נראות אטרקטיביות מאוד להשקעה (למשל ויליפוד, וואן טכנולוגיות, עשות ודנאל), וחלק אחר נראות קצת פחות מעניינות. עם זאת, זכרו כי ההצלחה בהשקעה בשיטת הרובוט מחייבת קנייה של כל 10 המניות לתיק ביחד, בשיעור החזקה זהה, וללא שימוש בניתוחים נוספים לגביהן.
כמו כן, למרות שהשיטה עבדה בצורה פנומנאלית בשנה שחלפה, היא לא צפויה לעבוד כל שנה, והצלחה באסטרטגיות מסוג זה מחייבת התמדה בה לפחות למספר שנים. קחו את זה בחשבון אם החלטתם ליישם אותה בפעול ולרכוש את המניות שהוצגו כאן.
- 11.האחד 09/06/2013 18:31הגב לתגובה זועם הספר הקטן שמכה את השוק, עם פרמטרים טיפה שונים, האם זה נכון? אגב, איפה יש סקרינר חינמי שאפשר לראות בו את כל הפרמטרים הללו?
- 10.לא יותר הגיוני להשוות מול מדדי היתר ???? (ל"ת)1 09/06/2013 18:20הגב לתגובה זו
- 9.איפה התיק של השנה ?אני רוצה לקנות (ל"ת)א 08/06/2013 22:31הגב לתגובה זו
- 8.ANY 07/06/2013 23:26הגב לתגובה זואיפה ניתן להשיג את התוכנה הזו? היתי מנסה על כסף קטן לבדוק השנה האם זה באמת עובד.
- 7.תודה למי שמכר לי אג״חים של אידיבי יום חמישי (ל"ת)משקיע 07/06/2013 20:11הגב לתגובה זו
- 6.22 07/06/2013 16:27הגב לתגובה זועד היום לפחות מניות היתר הראו תשואה על פני מדדים אחרים כמעט כל מנייה שהיתי בחור שם ובונה מהם תיק של 10 מניות היה מביא לי בהסתברות גבוה תשואה עודפת על המדדים . בו נהיה כחמים יותר בתקופה שמדד היתר יפול ונראה באמת לטווח ארוך עם השיטה הזו באמת עובדת . שנה אחת זה בטח לא אינדיקציה
- 5.אני דווקא עובד בשילובשל שיטת DDT עם שיטת AKG . זה עובד (ל"ת)מנתח 07/06/2013 14:18הגב לתגובה זו
- 4.אינטר תעשיות עם נתונים טובים יותר... (ל"ת)אנונימי 07/06/2013 13:46הגב לתגובה זו
- 3.זאוס שוקי הון 07/06/2013 13:20הגב לתגובה זואני בבזק מ 510
- בזק תעלה גם תעלה. הניתוח הטכני מצביע לפחות על עוד 6-8% (ל"ת)סוחר27 07/06/2013 16:06הגב לתגובה זו
- תמשיך לחלום השוק מתרסק ביום א (ל"ת)אנונימי 07/06/2013 13:36הגב לתגובה זו
- ליאון 07/06/2013 14:18ז"א שמנית מעוף דואלית ממוצעת הינה מעל 2% ירוק...נכון לרגע זה.....
- 2.אייל 07/06/2013 13:17הגב לתגובה זואחלה השקעות, רק חבל שהוא לא קנה באמת. בהנחה שמישהו קנה את אותם מניות ועל כל מניה הוא שם 7000 ש"ח אז הרווח לפני מס הוא 37800 ואז מורידים 9000 ש"ח מס אבל זה מאוד יפה השיטה מאוד טובה
- 1.באותו היום קנית C BACולפי שיטת EFY עשיתי קרוב ל100% (ל"ת)30% יותר מהגאון 07/06/2013 12:58הגב לתגובה זו
- אנונימי 09/06/2013 12:00הגב לתגובה זורק שלא היה להם כסף קטן לשלם לי.
- מנו 07/06/2013 14:39הגב לתגובה זואני בבורסה שנים רבות ולמדתי להתמודד עם בלופיונרים שכמוך.אדם שמרוויח כל כך הרבה ביום אחת ומצהיר בציבור כנראה בלופיונר ובסוף הדרן מפסידן ואין בזה ולא כלום. קנה מניות הבנקים ושב בשקט.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIקרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית
התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר
להשקיע בהן
בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.
התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.
פילוסופיה מול פילוסופיה
בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית: שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.
איירבוס מייצגת גישה מהפכנית: הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.
- שתי זריחות בטיסה אחת: הפרויקט השאפתני של קוואנטס האוסטרלית
- FAA מחייב בדיקות נוספות במטוסי A320 בעקבות סדקים ברכיבי דלתות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.
