על ההבדלים שבין נסיגת המניות בארצות הברית לנסיגת המניות ביפן
בשנתיים האחרונות רווחה בשוק האמירה הפרדוקסאלית, "כשרע - טוב". כיצד זה בא לידי ביטוי? ובכן, מאחר שהשוק יודע, שכל עוד המצב הכלכלי גרוע - המשך ההרחבה הכמותית של הבנק הפדרלי מובטח. פעמים רבות כאשר פורסם נתון שלילי, בעיקר משוק התעסוקה, השוק דווקא הגיב בעליות שערים. מאחר שניתן היה לסמוך על בן ברננקי שיפתח עוד יותר את ברז המזומנים, ויתחזק את עליות השערים בשוק המניות. בצורה זו, ככל שההתאוששות בוששה להגיע הפד השיק עוד ועוד סבבים של הרחבה כמותית, והשוק נסק. בשלב מסוים, הבנק הפדרלי אף קבע יעדים כלכליים שאפתניים לסיום ההרחבה הכמותית - אבטלה של 6.5% ואינפלציה של 2% - יעדים שנראו בזמנו רחוקים מאוד להשגה.
אולם, בשנה האחרונה החל תהליך עקבי של שיפור בכלכלת ארצות הברית, בעיקר בשוק התעסוקה, וכך החל שעון החול של ה-QE להתקצר. ההאצה שראינו ב-2013 בעליות השערים לא נבעה מעודף אופטימיות כלכלית, אלא מרצון של המשקיעים לנצל את ה"כסף הקל", כל עוד הוא זמין. כעת אנחנו חווים את המצב הפרדוקסאלי ההפוך - "כשטוב - רע". כשמתפרסם נתון חיובי בשוק התעסוקה, למרות שמעיד על שיפור פונדמנטלי ואמור להגביר את האופטימיות בטווח הארוך יותר, הוא מייצר מצב חריף של אי ודאות בטווח הקצר.
על אף שהיה ברור לכל שההרחבה הכמותית אינה לנצח, השוק היה במצב עמוק של הדחקה. בעקבות נאומו של בן ברננקי בקונגרס ופרסום הפרוטוקולים מישיבתו האחרונה של הפד אסימון סוף סוף נפל, וכולם מבינים שחגיגת הכסף הקל צפויה להסתיים בעתיד הלא רחוק. האם נראה כדור שלג בשוק המניות? ובכן, לא בטוח. אם אכן הבנק הפדרלי ימשיך לשדר איתותים על צמצום הדרגתי של ההרחבה הכמותית, הרי שסביר להניח שסוף סוף נראה את התיקון המיוחל, שיוציא מעט אוויר מהבועה הפיננסית הזו.
אולם, לפחות בארצות הברית, ישנה תשתית של שיפור כלכלי בשוק התעסוקה, בדיור ובצריכה - והחברות מציגות ביצועים גבוהים, ועל כן בטווח הארוך יותר השוק צפוי להמשיך ולעלות.
ביפן המצב חמור הרבה יותר. היפנים סובלים מחוסר מזל כלכלי. אך לפני חודשיים הם השיקו תוכנית גרנדיוזית של הרחבה כמותית וכבר היא יורדת מהפסים. לאחר שטיפס ביותר מ-40% מאז נובמבר 2012, בן לילה התחלפה האופוריה בשוק המניות היפני בפאניקה, והניקיי קרס בשבוע שעבר תוך יומיים בכ-10%, וגם השבוע החל בירידות של 4%.
מי שחושב שקריסה כזו חדה היא "תיקון בריא" - טועה. למרות שראינו ירידות שערים חדות למדי בכל העולם, הרי שביפן המצב שונה ומסוכן יותר. בעוד שבארצות הברית ישנה תשתית של התאוששות כלכלית שעשויה לתחזק את המשך הראלי גם לאחר תום עידן ההרחבה הכמותית, הרי שביפן התוכנית רק החלה ופירותיה הכלכליים, אם בכלל, יבואו לידי ביטוי בעוד זמן מה.
כמו כן, נראה שמשהו השתבש ביפן ועשוי להיות בעל השלכות כלכליות הרות אסון. ההרחבה הכמותית ביפן דומה לכאורה במתכונתה ל-QE האמריקני. אולם לא ראינו במדינת השמש העולה את שקרה בארצות הברית - ירידה של תשואות האג"ח הממשלתיות לרמות רצפה. הירידה המכוונת, הדרמטית ביפן לוותה בעלייה מטאורית בניקיי, אבל גם בעלייה מסוכנת בתשואות על האג"ח הממשלתיות. שחיקת כוח הקנייה של המטבע מאיימת לפגוע ברמת החיים של היפני הממוצע. ראינו נהירה אדירה של הון לנכסים מניבים אחרים (ביפן ובחו"ל), ונטישה של הנכס הסולידי בו היפנים הפקידו עד כה את חסכונותיהם.
יש לזכור שמדובר באוכלוסיה מזדקנת, החוששת לעתידה הפנסיוני, בדומה לגרמניה באירופה. והנה, כוח הרכישה של הבנק המרכזי לא עמד כנגד היציאה ההמונית הזו, והאג"ח צנחו. זו סכנה שהיתה ידועה מראש, אבל תפסה את הבנק המרכזי לא מוכן וללא פתרונות מספקים.
התנודתיות בשוק האג"ח היא למעשה שהניעה מאחורי ירידות השערים, מאחר שהיא חושפת את חולשתה של התוכנית היפנית ומעלה ספקות כבדים לגבי יישומה. נאומו של ברננקי היה רק טריגר. על כן, כדי למנוע את המשך המפולת הנגיד הטרי קורודה, שמצא עצמו מהר מאוד בעין הסערה, יצטרך להציג תוכנית פעולה שתרגיע את השוק. מעתה שוק האג"ח היפני יהיה ברומטר מכריע לגבי המשך הכיוון של שוק המניות היפני.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
איור: דפדפן אטלס של OpenAIברוכים הבאים לטיסה, הקברניט שלכם היום הוא… בינה מלאכותית
כשהטכנולוגיה המהפכנית מוצאת את דרכה לכל תחום בחיינו ומשנה אותו, היא מגיעה גם אל תחום התעופה. איפה הבינה המלאכותית משתלבת בו כבר כעת, ועד כמה רחוק היום שבו נמצא את עצמנו ממריאים במטוס שהקוקפיט שלו ריק מאדם
מטוסי נוסעים ללא טייס בקוקפיט צפויים לשנות את פני התעופה ולהפוך אותה לבטוחה, יעילה וחסכונית יותר. למרות שעדיין קיימים אתגרים, במיוחד סביב אמון הציבור והרגולציה, העתיד האוטונומי בשמיים קרוב יותר משחושבים, והוא עומד לתרום למהפכה טכנולוגית ותחבורתית אדירה ואולי גם בטוחה יותר. אבל איך נשמור על אנושיות במערכת שבקרוב לא תזדקק לנו?
כשאנחנו עולים כיום במדרגות המטוס בדרכנו לחופשה מרעננת בחו״ל, צוות המטוס והדיילות מקבלים את פנינו בחיוך ונוסכים בנו ביטחון שאנחנו בידיים טובות במסענו האווירי. בעתיד הלא רחוק, בעלייה למטוס, חוויית המפגש עם צוות המטוס תתחלף במקרה הטוב בדיילת רובוטית שתחייך חיוך מושלם, אך אנחנו נדע כי מאחורי החיוך וקבלת הפנים עומדת הבינה המלאכותית והיא זו שתקבל את פנינו, תקבל החלטות באוויר ואולי גם תציל חיים ללא כל מגע אנושי.
האם תהיו מוכנים לטוס במטוס נוסעים ללא טייס אנושי מעל האוקיינוס? האם תהיו בטוחים כי בשעת תקלה לא צפויה, ה-AI ישקיע את ״נשמתו״ להצלת הנוסעים? האם במצבים לא צפויים יידע הטייס הלא אנושי להגיב נכון ולהנחיתנו בשלום?
התקופה שלפני כמאה שנים, בה הטסת מטוס דרשה מיומנות, אומץ ויכולת שליטה על גבול העל אנושי כמעט, חלפה מהעולם. כבר כיום, רוב העבודה אינה נעשית בידי הטייסים. המחשבים החכמים והתוכנה שבתוכם תפסו את מקומם. הדור הראשון של טייסים אוטומטיים הופיע עוד בשנות ה־40. הם שמרו על גובה וכיוון, ותו לא. בעשורים האחרונים נוספו מערכות ניווט, בקרת מזג אוויר, טייס אוטומטי רב־שלבי ואפילו נחיתה עצמאית. ובכל זאת, עצם ישיבת הקברניט בתא הטייס נוסכת בנוסעים ביטחון. האם גם זה יעבור מהעולם והמשפט ״הטובים לטיס״ ייעלם גם הוא?
- מה אומרים הגרפים על השורט של מייקל ברי?
- מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שילוב ה-AI - מטעמי בטיחות, לא רק חיסכון
המעבר לכיוון אוטונומיה אינו נובע רק מתוך רצון לחיסכון בכוח אדם. חברות התעופה והיצרנים טוענים כי הוצאת הגורם האנושי מהקוקפיט עשויה דווקא לשפר את הבטיחות באוויר. על פי הירחון פורבס, מחקרים מראים שחלק גדול מתאונות המטוסים התרחשו בשל טעויות אנוש, בעוד המערכות החדשות, בניגוד לבני אדם, אינן מתעייפות, אינן מתבלבלות ויכולות לעבד מידע רב בזמן קצר.
