על ההבדלים שבין נסיגת המניות בארצות הברית לנסיגת המניות ביפן

יוחאי שויגר, אנליסט ב-FXCM ישראל, מתייחס להשפעתה של תוכנית ברננקי על הכלכלה בארה"ב בטווחי הזמן השונים, והאם המצב דומה גם בכלכלת יפן?
יוחאי שויגר |

בשנתיים האחרונות רווחה בשוק האמירה הפרדוקסאלית, "כשרע - טוב". כיצד זה בא לידי ביטוי? ובכן, מאחר שהשוק יודע, שכל עוד המצב הכלכלי גרוע - המשך ההרחבה הכמותית של הבנק הפדרלי מובטח. פעמים רבות כאשר פורסם נתון שלילי, בעיקר משוק התעסוקה, השוק דווקא הגיב בעליות שערים. מאחר שניתן היה לסמוך על בן ברננקי שיפתח עוד יותר את ברז המזומנים, ויתחזק את עליות השערים בשוק המניות. בצורה זו, ככל שההתאוששות בוששה להגיע הפד השיק עוד ועוד סבבים של הרחבה כמותית, והשוק נסק. בשלב מסוים, הבנק הפדרלי אף קבע יעדים כלכליים שאפתניים לסיום ההרחבה הכמותית - אבטלה של 6.5% ואינפלציה של 2% - יעדים שנראו בזמנו רחוקים מאוד להשגה.

אולם, בשנה האחרונה החל תהליך עקבי של שיפור בכלכלת ארצות הברית, בעיקר בשוק התעסוקה, וכך החל שעון החול של ה-QE להתקצר. ההאצה שראינו ב-2013 בעליות השערים לא נבעה מעודף אופטימיות כלכלית, אלא מרצון של המשקיעים לנצל את ה"כסף הקל", כל עוד הוא זמין. כעת אנחנו חווים את המצב הפרדוקסאלי ההפוך - "כשטוב - רע". כשמתפרסם נתון חיובי בשוק התעסוקה, למרות שמעיד על שיפור פונדמנטלי ואמור להגביר את האופטימיות בטווח הארוך יותר, הוא מייצר מצב חריף של אי ודאות בטווח הקצר.

על אף שהיה ברור לכל שההרחבה הכמותית אינה לנצח, השוק היה במצב עמוק של הדחקה. בעקבות נאומו של בן ברננקי בקונגרס ופרסום הפרוטוקולים מישיבתו האחרונה של הפד אסימון סוף סוף נפל, וכולם מבינים שחגיגת הכסף הקל צפויה להסתיים בעתיד הלא רחוק. האם נראה כדור שלג בשוק המניות? ובכן, לא בטוח. אם אכן הבנק הפדרלי ימשיך לשדר איתותים על צמצום הדרגתי של ההרחבה הכמותית, הרי שסביר להניח שסוף סוף נראה את התיקון המיוחל, שיוציא מעט אוויר מהבועה הפיננסית הזו.

אולם, לפחות בארצות הברית, ישנה תשתית של שיפור כלכלי בשוק התעסוקה, בדיור ובצריכה - והחברות מציגות ביצועים גבוהים, ועל כן בטווח הארוך יותר השוק צפוי להמשיך ולעלות.

ביפן המצב חמור הרבה יותר. היפנים סובלים מחוסר מזל כלכלי. אך לפני חודשיים הם השיקו תוכנית גרנדיוזית של הרחבה כמותית וכבר היא יורדת מהפסים. לאחר שטיפס ביותר מ-40% מאז נובמבר 2012, בן לילה התחלפה האופוריה בשוק המניות היפני בפאניקה, והניקיי קרס בשבוע שעבר תוך יומיים בכ-10%, וגם השבוע החל בירידות של 4%.

מי שחושב שקריסה כזו חדה היא "תיקון בריא" - טועה. למרות שראינו ירידות שערים חדות למדי בכל העולם, הרי שביפן המצב שונה ומסוכן יותר. בעוד שבארצות הברית ישנה תשתית של התאוששות כלכלית שעשויה לתחזק את המשך הראלי גם לאחר תום עידן ההרחבה הכמותית, הרי שביפן התוכנית רק החלה ופירותיה הכלכליים, אם בכלל, יבואו לידי ביטוי בעוד זמן מה.

כמו כן, נראה שמשהו השתבש ביפן ועשוי להיות בעל השלכות כלכליות הרות אסון. ההרחבה הכמותית ביפן דומה לכאורה במתכונתה ל-QE האמריקני. אולם לא ראינו במדינת השמש העולה את שקרה בארצות הברית - ירידה של תשואות האג"ח הממשלתיות לרמות רצפה. הירידה המכוונת, הדרמטית ביפן לוותה בעלייה מטאורית בניקיי, אבל גם בעלייה מסוכנת בתשואות על האג"ח הממשלתיות. שחיקת כוח הקנייה של המטבע מאיימת לפגוע ברמת החיים של היפני הממוצע. ראינו נהירה אדירה של הון לנכסים מניבים אחרים (ביפן ובחו"ל), ונטישה של הנכס הסולידי בו היפנים הפקידו עד כה את חסכונותיהם.

יש לזכור שמדובר באוכלוסיה מזדקנת, החוששת לעתידה הפנסיוני, בדומה לגרמניה באירופה. והנה, כוח הרכישה של הבנק המרכזי לא עמד כנגד היציאה ההמונית הזו, והאג"ח צנחו. זו סכנה שהיתה ידועה מראש, אבל תפסה את הבנק המרכזי לא מוכן וללא פתרונות מספקים.

התנודתיות בשוק האג"ח היא למעשה שהניעה מאחורי ירידות השערים, מאחר שהיא חושפת את חולשתה של התוכנית היפנית ומעלה ספקות כבדים לגבי יישומה. נאומו של ברננקי היה רק טריגר. על כן, כדי למנוע את המשך המפולת הנגיד הטרי קורודה, שמצא עצמו מהר מאוד בעין הסערה, יצטרך להציג תוכנית פעולה שתרגיע את השוק. מעתה שוק האג"ח היפני יהיה ברומטר מכריע לגבי המשך הכיוון של שוק המניות היפני.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.

איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.