חום יולי - אוגוסט: קיץ יבש בשוק ההנפקות

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, מסכם את הנעשה בשוק ההנפקות של אג"ח הקונצרניות במהלך 2012 ובמיוחד בחודשים יולי-אוגוסט, ומשווה את כלל הנתונים לתקופה המקבילה אשתקד
סיון ליימן |

לאחר מחצית ראשונה מצויינת בשוק ההנפקות, במהלכה גייס המגזר העסקי סכום קרוב ל-16.5 מיליארד שקלים (ממוצע של 2.75 מיליארד שקלים לחודש) - חלה נפילה חדה בהיקף הגיוס במהלך החודשים יולי - אוגוסט. בחודשים אלו גייס המגזר העסקי סכום כולל של 2.5 מיליארד שקלים בלבד, ואם מנטרלים מסכום זה את הגיוס של חברת חשמל (בערבות ממשלתית), מקבלים גיוס של 1.4 מיליארד שקלים.

סך הגיוסים בשוק ההנפקות בשמונת החודשים הראשונים של שנת 2012 הסתכם ב-19 מיליארד שקל לעומת כ-24 מיליארד שקל בתקופה המקבילה בשנת 2011. מדובר בירידה חדה של מעל ל-20%. שוק זה מושפע לרעה באופן ישיר משוק אג"ח הקונצרניות - מבין 228 חברות שהנפיקו אג"ח בבורסה בת"א קיימות 119 חברות להן סידרה אחת לפחות הנסחרת בתשואה של מעל ל-10%. חברות אשר האג"ח שלהן נסחרות בתשואה של מעל 10% (52% מכלל החברות) לא מסוגלות, באופן מעשי, לגייס אשראי בשוק ההנפקות. לא תורם לכך החשש מפני הסדר חוב בקבוצת אידיבי אחזקות, אשר משפיע גם הוא לרעה על שוק הקונצרניות וכמובן גם על שוק ההנפקות.

נתון נוסף המעיד על המשבר בשוק ההנפקות, הינו מספר החברות המנפיקות. בשמונת החודשים הראשונים של השנה התקיימו הנפקות של 34 חברות לעומת 67 בתקופה המקבילה אשתקד. כמו כן, חלה ירידה דרמטית במספר החברות הלא מדורגות שהנפיקו בשמונת החודשים הראשונים של השנה - 4 בלבד לעומת 16 בתקופה המקבילה. למעשה, ההנפקה המשמעותית האחרונה של אג"ח של חברה לא מדורגת, התרחשה בתחילת אפריל ע"י חברת נפטא (גיוס של 250 מיליון שקל).

בחודש אוגוסט 2012 התבצעו הנפקות של שני בנקים (דקסיה ואגוד) בהיקף של 843 מיליון שקל בלבד. אמנם לא מדובר בחודש השלילי ביותר השנה, שכן בחודש יולי 2012 גויסו פחות מ-600 מיליון שקל ע"י אמות ואלרוב נדלן, אולם מה שמעורר נורת אזהרה הוא היעדרן של חברות שאינן בנקים משוק ההנפקות.

הבנקים שגייסו בשמונת החודשים הראשונים של 2012 קרוב ל-8.5 מיליארד שקל (גידול של 24% לעומת התקופה המקבילה אשתקד) אחראים לכ-45% מכלל הגיוסים בשוק ההנפקות, בתקופה זו. למעשה, לאור נתון זה קשה לראות את שוק ההנפקות מתקיים ללא גיוס חוב מצד הבנקים.

לסיכום, בתקופה בה המשבר הכלכלי העולמי משפיע לרעה על המשק הישראלי, נמנעים הבנקים ממתן אשראי לחברות - דבר היוצר "מחנק אשראי". במצב זה, החברות אשר אינן מקבלות אשראי בנקאי מעוניינות לגייס אשראי בשוק ההנפקות, אך אינן מסוגלות לעשות זאת ברמת התשואות הנוכחית בשוק אג"ח הקונצרניות.

להערכתי, מגמה זו צפויה להימשך בחודשים הקרובים, כאשר החברות ייאלצו לפעול בדרכים אחרות על מנת לגייס מזומנים (מכירת נכסים, קבלת הלוואות פרטיות מגופים מוסדיים וכד').

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.