שוק ההנפקות בקיץ הישראלי: האם שווה להשקיע?

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, מסכם את הנעשה בשוק ההנפקות של אג"ח הקונצרניות בשבעת החודשים הראשונים של 2012 ומשווה את הנתונים לתקופה המקבילה אשתקד
סיון ליימן | (3)

משבר החובות באירופה לצד האטה בפעילות המשק הישראלי גורמים לבנקים לצמצם את מתן האשראי לחברות במשק, כמו גם לחשש מפני יכולת החזר החוב של החברות בשוק אג"ח הקונצרני - דבר שמוביל לתשואות גבוהות באג"ח הקונצרניות ומקשה על החברות לגייס חוב בשוק ההנפקות.

לאחר פתיחת שנה חזקה בארבעת החודשים הראשונים של שנת 2012 בשוק ההנפקות, במהלכם גויסו מעל ל-11.5 מיליארד שקל, חלה נסיגה גדולה בשוק ההנפקות. בחודשים מאי - יולי 2012 גויסו כ-6.5 מיליארד שקל בלבד. בסה"כ הסתכם הגיוס בשוק ההנפקות בשבעת החודשים הראשונים של 2012 בכ-18 מיליארד שקל לעומת כ-21 מיליארד שקל בתקופה המקבילה בשנת 2011- ירידה של 13.5%.

פרמטר נוסף המעיד על החולשה בשוק ההנפקות הינו מספר החברות המנפיקות. בשבעת החודשים הראשונים של 2011 ראינו הנפקות של 64 חברות לעומת 33 הנפקות בלבד בשבעת החודשים הראשונים שלשנת 2012 - צניחה של כמעט 50%.

נתון נוסף המעיד על מצבו העגום של השוק הוא היעדרן של חברות לא מדורגות מהשוק. אם בשנת 2010 היוו אג"ח הלא מדורגות 10% מכלל ההנפקות, בשבעת החודשים הראשונים של 2011 כ-5% מכלל ההנפקות, בתום שבעת החודשים הראשונים של 2012 הן מהוות כ-3% בלבד מכלל ההנפקות.

בחודש יולי 2012 התבצעו הנפקות של 3 חברות בלבד (חברת חשמל, אמות ואלרוב נדלן) בהיקף כולל של כ-3.5 מיליארד שקל. אולם כאשר מנטרלים את ההנפקה של חברת חשמל שבוצעה בערבות ממשלתית ונשארים עם שתי חברות הנדל"ן (אמות ואלרוב נדל"ן ), מגלים גיוס נמוך במיוחד של פחות מ-600 מיליון שקל בחודש יולי 2012. מבדיקה שערכתי עולה שמדובר בחודש הגרוע ביותר בשוק ההנפקות בשלוש השנים האחרונות.

לסיכום, משבר החובות באירופה והאטה במשק הישראלי מובילים ל"התייבשות" שוק ההנפקות, מה שהביא את חודש יולי כחודש הגרוע ביותר בשוק ההנפקות בשלוש השנים האחרונות. למעשה שוק ההנפקות סגור כעת בפני מרבית החברות המעוניינות לגייס חוב. מדובר במצב מסוכן שעלול להוביל לגל חדש של הסדרי חוב.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אגחיסט 14/08/2012 15:00
    הגב לתגובה זו
    קנייה של כמעט 7 מיליון ע.נ במחיר 100, זה בטוח רכישה עצמית של החברה. הפארי 120. תחשבו...
  • 2.
    אגחיסט 14/08/2012 11:58
    הגב לתגובה זו
    טאגור קפיטל אג"ח א' פירעון מוקדם לפי תנאי ההסכם עם בעלי האג"ח. הודעת החברה לבורסה: http://maya.tase.co.il/bursa/report.asp?report_cd=756590 ג.נ. מחזיק
  • 1.
    אגחיסט 14/08/2012 11:46
    הגב לתגובה זו
    איזי אנרגיה א- פירעון מוקדם בעוד חודש וחצי בפארי (122). הודעת החברה לבורסה: http://maya.tase.co.il/bursa/report.asp?report_cd=751208-00&CompCd=1012&Type=Pdf ג.נ. מחזיק בנייר.
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.