הטריידרים קובעים, לא המשקיעים: מהו סדר היום האמיתי בוול סטריט?
היוונים, כמצופה, הצביעו שמאלה, הביקוש למוצרים ברי קיימא ירד בהרבה מתחת לקונצנזוס וכמה חברות, בראשות מיקרוסופט, מקדונלד ו-PG אכזבו בתוצאות הרבעון האחרון של 2014, בעיקר בהנחיות שספקו ל-2015. "זהו", צווחו הכותרות ביום ג' בערב, "הלך האירו, אירופה מתרסקת, 2015 תהיה שנה קשה מאוד, כולם מורידים הנחיות, הרוסים באים, הנפט בדרך ל-40 דולר וימתן את הכלכלה הגלובלית. רק חסר שאפל לא תכה בקונצנזוס בגדול והעולם נחרב בלה, בלה, בלה".
בנוסף, הדאו נפל ב-2.2% בשלב מסוים של יום ג' האחרון, והכותרת שהכי בלטה הייתה בפיננשיאל טיימס המכובד כי "הטריידרים בבהלה מהנתונים והשוק נופל". הטריידרים קובעים, לא המשקיעים - זו בדיוק הבעיה, הפיננשיאל טיימס צודק, הטריידרים הם שקובעים אבל רק בטווח הקצר, בטווח הארוך המשקיעים ההגיוניים, שמתעלמים מהכותרות ובודקים את העובדות, הם שצודקים. לאחר מכן, בא בוקר יום ד' והמניות במזרח ובאירופה עולות - "המשקיעים מראים עוצמה" זעקה הכותרת ברויטרס פיננס, "הם תולים תקווה בפד ואפל הכתה את התחזיות בגדול". ניו יורק הופכת כיוון ועולה, האם זה בגלל AAPL? בגלל הציפיות למה שנאמר בפד? ואולי, לאחר המסחר, המשקיעים האמיתיים בדקו את העובדות, שלא כל כך בלטו בכותרות יום ג', והחליטו שלנוכח העובדות והאלטרנטיבות נוצרת מציאות?
אולי שמו לב שביטחון האמריקנים במצבם הכלכלי עלה בחודש ינואר לשיא של 7 שנים? אולי ראו שהגירעון האמריקני ירד ב-2014 ל-468 מיליארד דולרים - 2.6% מהתוצר? האם יכול להיות שעלייה של 11.6% במכירות בתים חדשים בדצמבר 2014 עשתה משהו? אולי העובדה שגם גולדמן סאקס מסכימה שהמחיר הריאלי של חבית נפט לא צריך להיות יותר מ-30 דולר, והסירה את איומי הטריידרים לגבי חזרה ל-2008? מישהו בר דעת באמת מאמין שהירידה בנפט הגולמי מזיקה? למי? ולבסוף, יוון.
קראתם מה אומרים ראש הממשלה, שר החוץ ושר האוצר החדשים? הם יעזבו את האיחוד? יחזרו לדרכמה? איך אמר שר החוץ אתמול? "אנחנו יוונים גאים, חלק בלתי נפרד מאירופה, חברים באיחוד ובתהליך הגלובלי". הדאו לפיכך טיפס יפה עד שהגיע שעה לפני סוף המסחר פרוטוקול הפד, ומה נאמר בו? בגדול שהבנק המרכזי מבסוט מאוד (Upbeat) מההתאוששות הכלכלית, שמתקדמת ללא אינפלציה. אבל למרות שאין אינפלציה, הבנק יעמוד על המשמר בנושא העלאת הריבית ואינו דוחה את האפשרות שיעלה. כלומר, הבנק מכריז שההתאוששות אמיתית (בפעם הראשונה אגב, מאז המשבר, שהוא עושה זאת במפורש) אז זה רע למניות? אבל הטריידרים, לאחר עיון קצר בפרוטוקול נבהלו מהאפשרות שהפד רומז שכן יעלה ריבית ונמלטו מהפוזיציות והשוק שוב סיים בירידות, מתעלם משורה ארוכה של חברות, ביניהן פייסבוק ו-US Steel עם נתונים יוצאי דופן. אגב, לאן נמלטו הטריידרים? לאג"חים הממשלתיות של ארה"ב, שהתשואה שם ירדה אתמול ב-5.53%. לשם נמלטים מאימת העלאת ריבית? ואתם מחפשים היגיון בשוק.
- פייפאל מזנקת 14%, יונייטדהלת' 4% - מה קורה בחוזים?
- ריבית, ענקיות הטק ופגישת טראמפ שי - לקראת פתיחת השבוע בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רבותיי, שום דבר לא קרה מלבד "משחקי הטריידרים". הסכנה היחידה לשוק הייתה ונשארה רוסיה. כלכלת העולם תמשיך לצמוח, החברות ימשיכו להרוויח ולהגדיל דיבידנדים, האינפלציה לא תפרוץ כי המהפכה הטכנולוגית נמשכת והסייקל הכלכלי החיובי רחוק מלהסתיים. כדאי מאוד לנצל את הירידות ולהצטייד במניות החברות המובילות שמחלקות דיבידנד נדיב, במיוחד הטכנולוגיות (זוכרים שהסבירו לנו שחברה טכנולוגית לא צריכה לחלק דיבידנד?).
מריל לינץ' בוחר (שוב) בצ'קפוינט
האנליסטים של מריל לינץ' מסכמים כי "צ'קפוינט נשארה אחת ממניות הטכנולוגיה המובחרות בוול סטריט בכלל ובתחום ההגנות בפרט...". מריל מעלה את מחיר המטרה ל-85 דולר - כ-4% מעל הקונצנזוס (15 אנליסטים, 81.77 דולר). מאז 2010, אנחנו בוחרים את צ'קפוינט כמניה הישראלית מספר אחת להשקעה ונשענים בבחירה הזו על נתוני כלכלה וסביבת עבודה נטו. CHKP הייתה ונשארה המניה האטרקטיבית ביותר להשקעה על בסיס כלכלי בסקטור הטכנולוגי, לבטח בסקטור ההגנה על הרשת. הפעם האחרונה שכתבנו זאת הייתה בתחילת דצמבר 2014, בכתבה שעשינו על .
"צ'קפוינט, בפוטנציאל, הייתה יכולה לקבל הערכה גבוהה בהרבה אם הייתה מבצעת שני צעדים: מחלקת דיבידנד ורוכשת חברות ביותר אגרסיביות...החברה נסחרת בניו יורק, ושם ככל שהזמן עובר והחברה ממשיכה להוכיח עוצמה שיווקית והקופה תופחת, יגדל הלחץ לחלוקת דיבידנד ופעילות גדולה של רכישות. לא נתפלא אם מישהו גדול ינסה להשתלט". רבים מתלוננים שמניית האיכות הזו אינה מניבה לפי הציפיות, אלא פחות או יותר כמו ה-S&P. אבל למי שמחפש השקעה איכותית על באמת, עם פוטנציאל (חלוקת דיבידנד ו/או רכישה) אין כמו CHKP. החברה תפרסם דוחותיה היום ואם הטריידרים לא יאהבו התוצאות, ניתנת למשקיעים הזדמנות כניסה נאה.
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
- על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
נישת רשתות הקמעונאות הזולה (Discount, Variety Stores Retail,) עולה שלב נוסף
ההוצאה על הצריכה האישית (Personal Consumption Expenditures) הייתה מאז ומתמיד המרכיב החשוב ביותר בכלכלה האמריקנית, 68% מהתוצר - 10.832 טריליון דולרים מתוך תוצר של 15.942 טריליון ב-2013. תחום הצריכה האישית האמריקנית מתחלק לעשרות תתי תחום, מהנדל"ן ועד למכוניות, מזון, צעצועים, שעשועים, טיולים ועוד. במדד ה-500 S&P מככבות 90 חברות שנכנסות בקטגוריית הקמעונאות / צריכה (וולמארט, החברה הגדולה בעולם בתחום הקמעונאות, אינה אחת מהן כי היא מוגדרת בקטגוריה שונה של ה-S&P) כולן נמצאות בסל ה-Consumer Discretionary Select Sector SPDR (סימול: XLY). את 160 חברות הקמעונאות המובילות גלובלית תמצאו בסל ה-IPS.
אנחנו מתרכזים היום בנישה ספציפית של הצריכה האמריקנית, "הקמעונאות הזולה", מה שמכונה בכינוי ההיסטורי 'הכל בדולר'. הנישה הזו היא תת-נישה בתוך אחד משני המרכיבים של הקמעונאות, מגזר המוצרים המתכלים (non-durables) כמו מזון, ביגוד, אנרגיה, שעשועים ועוד, שגלגל 2.366 טריליון דולרים ב-2013. המרכיב השני הוא תחום המוצרים ברי קיימא כמו מכוניות, רהיטים וכו', שגלגל 1.358 טריליון דולרים באותה השנה.
הנישה עליה אנחנו מדברים, ה-Discount, Variety Stores, החלה עוד בשנת 1878 אז פתח פרנק וולוורס את חנות הדיסקאונט הראשונה בארה"ב, "Woolworth's Great Five Cent Store". החנויות התרכזו תמיד בתחום המוצרים המתכלים, אבל אם מתבוננים בהתפתחותה של הנישה, מגלים שהרשתות הזולות מצליחות, באמצעות ניהול חכם וחדשנות, לא רק לשמור על קצב צמיחה גבוה משאר התעשייה הקמעונאית, אלא לחדור לתחומים שאיש לא העריך שיוכלו לחדור ולהרוויח בהם. הרשתות, בראשותן של שלוש חברות ענק, דולר ג'נרל (סימול: DG), דולר טרי (סימול: DLTR) ורשת פמילי דולר (סימול: FDO) מוכיחות שהטענה שהקפיטליזם דוחף לייצור מונופולים ואוליגפולים פשוט אינה נכונה.
השוק החופשי מאפשר כניסה וצמיחה אפילו לנישות שנראות רוויות ובלתי ניתנות לחדירה, ובתנאי שמדובר ביכולות ניהול וחדשנות. לאחרונה החלו חברת הדיסקאונט לחדור לתחום הסופרמרקטים והמזון. הנהלת רשת הסופרמרקטים המובילה בפלורידה, וה-14 בגודלה בארה"ב, פאבליקס (סימול: PUSH, היום פרטית), דיווחה לאחרונה שהתחרות העיקרית במוצרי המזון מגיעה בעיקר מצד חברות כמו השלישייה שציינו קודם. בהשוואה לסקטור הקמעונאות כולו, הנישה, למרות התעצמותה המהירה, עדיין קטנה יחסית. נכון, שלוש החברות שהזכרנו הן חברות גדולות, אבל לא בהשוואה לענקיות הקמעונאות כמו וולמארט (סימול: WMT), טארגט (סימול: TGT), הום-דיפו (סימול: HD) ואחרות, שכולן מתחרות ראש בראש. מי שמחפש דרך להשקיע בנישה חייב לבחור אחת מהשלוש שהזכרנו (יש גם אחרות כמו 99 Cent Stuff (סימול:NNCT ), Fred (סימול: FRED) פייב בילוא (סימול: FIVE) ועוד, שכולן קטנות יחסית, או להצטרף לקרנות וסלים שמייצגים את התחום כולו (שגם הוא צומח לא רע). הבעיה שהחשיפה לקבוצה בסלי הקמעונאות נמוכה - פחות מ-1% בסלים. סל ה-XRT למשל שהוא קמעונאות נטו, כולל את שלוש החברות 0.96%-0.98% בלבד לכל אחת.
בסוף השבוע שעבר, לאחר ניסיון ארוך של Dollar General (סימול: DG) להשתלט בעויינות על Family Dollar Stores (סימול: FDO), הודיעו בעלי המניות של FDO שהם מקבלים את ההצעה הידידותית לרכישה של Dollar Tree (סימול: DLTR). העסקה תהפוך את DLTR לחברה הדומה בגודלה ל-DG, שווי שוק של כ-23 מיליארד ומכירות של כ-20 מיליארד דולרים. האנליסטים טוענים שחברות הדיסקאונט שואפות להרבה יותר ומסוגלות לעשות זאת, במיוחד Dollar Tree. יש כאלה שכבר מנסים לאתר איזו רשת תהיה הרכישה הבאה של Dollar Tree, שגם התשואה על מניותיה היא תופעה בפני עצמה. לא רק שהתשואה גבוהה בהרבה משל מתחרותיה, אלא גם גבוהה בהרבה ממדדי מניות הנאסד"ק 100 (סימול: QQQ).
החברה סיימה את 2013 עם מכירות של 7.84 מיליארד ורווח למניה של 2.72 דולר. היא צפויה לחתום את 2014 עם 8.6 מיליארד במכירות ורווח נקי למניה של 3.11 דולרים. קצב העליות, אליבא הקונצנזוס, ימשיך גם ב-2015. בעבר הייתה ההנחה שחברות הנישה "מתאימות" בעיקר לתקופות של האטה כלכלית, כי ציבור הקונים מחפש מוצרים זולים, אלא שמה שמציגות אותן שלוש חברות הוא קצב מכירות עולה (בצורה משמעותית מאז 2008-10).
כלומר, הקשר שבין מחירי מציאה לצמיחה אצלן הולך ומתנתק - הקונים מגיעים לא רק בשל המחיר הזול. לדעתנו, מי שמחפש נישה מעניינת בתחום הקמעונאי, שללא ספק ימשיך לצמוח עם הכלכלה, זו נישת ה-Discount, Variety Store. היא בהחלט מעניינת ואנחנו היינו מתמקדים ב-DLTR דווקא. ראשית, כי אין סל או קרן שמתמחים בנישה. שנית, בגלל כל הסיבות הרגילות, הנהלה ויכולת חדשנות. כרגיל, דווקא המניה הזו "נורא יקרה", מכפיל קונצנזוס של 20-21 ל-2015. הבעיה היא שאם תבדקו אפילו 10 שנים אחורה המניה תמיד הייתה "יקרה מדי", אז או שתמתינו לתיקון או שתחליטו לבד.
- 27.יוסי 11/02/2015 12:29הגב לתגובה זוכל 6.5-7.5 שנים יש טופ בשוק, ויותר בדיוק 90 חודשים. חודש מרץ הוא בדיוק 90 חודשים מהטופ של 2007. מלבד זאת יש לפחות עוד עשרה סיבות טכניות (בגרף בלבד) למה השוק יעשה טופ בפברואר או מרץ ומשם יתחיל תיקון אלים מטה מטה מטה....
- 26.יאיר 05/02/2015 16:02הגב לתגובה זותודה לך . הסקירות שלך מעניינות,מקצועיות ומאירות עיניים. המשך ותבוא עליך הברכה. יאיר
- 25.שלמה גרינברג 01/02/2015 19:31הגב לתגובה זוליאיר (14): "נושא הרפואה" אכן ממשיך וימשיך לרוץ אבל מה הקשר לתפקוד המניות בטווח הקצר? רק כהערת אגב, TMO אינה חברה רפואית פרופר אלא חברת מיכשור מעבדות, היא אינה צריכה "ללכת" עם המדד הרפואי אלא מול חברות כמו אגילנט (ש). דעתי לא השתנתה אבל מחיר המניה זה ספור אחר. לדני (15) ורן (17): דעתי כפי שכתבתי. למה ירדה? למה פייסבוק ירדה? למה צ'קפוינט ירדה?
- 24.רן 01/02/2015 14:02הגב לתגובה זושלמה שלום רב, מה דעתך על MLNX לאחר הדוחות הטובים והתנהגות המניה בשוק? תודה רבה.
- 23.נחום 01/02/2015 11:36הגב לתגובה זומר גרינברג, תודה רבה! כן, גם אני חשבתי שמה גרם לירידות זה ההפסד הקל שהציגו. לא ממש הבנתי למה הוא נגרם, אבל אם אתה אומר שמי שמבין, קנה - כנראה שזה "טוב ליהודים"....
- 22.דני 01/02/2015 07:25הגב לתגובה זושלמה שלום, הזכרת לא מעט את חברת מלאנוקס בכתבות האחרונות שלך וטענת כי היא מעניינת למרות שמחירה גבוה, החברה פירסמה דוחות ברביעי האחרון וניפצה את תחזיות האנליסטים אך המניה מגיבה בירידות, אשמח להתייחסותך לדוחות ולהמשך,תודה.
- 21.יאיר 31/01/2015 23:03הגב לתגובה זוהאם חל שינוי לאחרונה בהתייחסות למניה ? היא עומדת בסביבות ה 125$ כבר זמן לא קטן בשעה שנושא הרפואה ממשיך לרוץ קדימה. מה דעתך? תודה
- 20.חיים מחדרה 31/01/2015 15:42הגב לתגובה זולפחות עד שירד ל-1500. אחר כך העליות יתחדשו.
- 19.האם כדאי לקנות קרנות שעקבות אחרי ראסל 2000 (ל"ת)מירו 01/02/2015 11:24הגב לתגובה זו
- 18.רן 31/01/2015 23:18הגב לתגובה זושלמה שלום רב, מה, דעתך על mlnxאחרי הדוחות הטובים והעלייה המאכזבת אחריהם? תודה.
- 17.שלמה שלום אשמח לשמוע דעתך לגביי מובליי וסאנדיסק (ל"ת)MBLY ,SNDK 30/01/2015 10:00הגב לתגובה זו
- 16.שלמה גרינברג 30/01/2015 09:35הגב לתגובה זולנדי (7):ועל ISRG אמרו שהיא מחוסלת, זוכר?. אכן TASR מתאימה למציאות חיינו. לנחום (8): אני מסביר זאת כול שבוע, תתעלם מהטווח הקצר. כנראה שמה שהטריד את הסחרנים זו השורה התחתונה, איש מהם לא בדק מה בדיוק הוביל להפסד. מי שכן בדק כנראה שאסף אתמול לאיחטיאנדר (10): יש לפחות 100. אל תפזול, תבדוק!!! על סיסקו אגב עשינו כתבה שלמה לא ממזמן.
- 15.יוסי נבון 30/01/2015 12:38הגב לתגובה זושוקל להכנס לטווח הארוך ומעןניין לשמוע כמה שיותר דעות. למשל על הדוח הפושר האחרון. תודה רבה
- 14.Rafy 30/01/2015 09:23הגב לתגובה זובאיפון אי אפשר לסמן קטע במסכים שלכם כדי שהוא יוקרא על ידי האייפון או כדי להעתיק אותו וזה לא קורא באף אתר אחר! רק אצלכם יש בעיה. !!! אנא תקנו הבעיה.
- 13.איחטיאנדר 30/01/2015 00:34הגב לתגובה זויש מניות מסויימות שמוצאות חן בעינך? אני פוזל לכיוון סיסקו ואינטל, בעקרון של "to big to fail", מה דעתך עליהן? תודה רבה.
- 12.כרגיל מאיר עיניים. תודה. (ל"ת)איתן 30/01/2015 00:18הגב לתגובה זו
- 11.נחום 29/01/2015 20:14הגב לתגובה זומר גרינברג, איך אתה מסביר את מה שקורה באוטיוניטי היום?...תודה רבה!
- 10.נדי 29/01/2015 18:24הגב לתגובה זואין כמו הכתבות שלך שלמה, אני אוהב את ראיית המציאות שלך. לונג AAPL מזה שנים. מה מכינה ISRG השנה? אגב בעולם משוגע ואלים, TASR עושה את העבודה בשבילי
- 9.שלמה גרינברג 29/01/2015 17:49הגב לתגובה זולאורי (4) בטווח הקצר זה ילך ויהיה גרוע יותר כי תגובות הסחרנים מהירות יותר ומספרם רק הולך וגדל. אין קשר, בטווח הקצר, בין המניה לאיכותה הכלכלית. ל 5: השוק מתעלם מ TARO ? כמה מניות עלו פי 16 פלוס בארבע וחצי שנים (מאמצע 2010) הסיבה "להתעלמות" שהבחנת בה היא העובדה שהחברה ההודית סאן כבר מחזיקה ב % 68.9 ממניות TARO ומנסה, מזה שנים, להפוך אותה לחטיבה בסאן. אני דווקא לא מתעלם וכותב על TARO בכול שנה מאז שנות התשעים. לדעתי סאן (אותה מוביל ישראל מקוב)תצטרך להחליט אם לקנות את בעלי המיעוט או לא.
- 8.אלירן 29/01/2015 22:58הגב לתגובה זותודה מראש
- 7.תודה שלמה ... (ל"ת)יובל אזולאי 29/01/2015 17:53הגב לתגובה זו
- 6.תודה רבה אני משאיר את nov בתיק (ל"ת)הזמר 29/01/2015 17:53הגב לתגובה זו
- 5.29/01/2015 15:37הגב לתגובה זולאחרונה ניתקלתי בחברה ונראה דבר תמוהה,חברה צומחת חזק, מאזן מרשים ,buyback וסביבה עסקית יציבה.נסחרת בdiscount עמוק למתחרות שלה.שאלתי היא על שום מה השוק מתעלם ממנה (ווליום נמוך,מעט מאוד אנאלסטים מחסים אותה,אן מאמרים באתרי בלוגים כמו seekalpha וכה).אשמח שתאיר את עיני ותכוון לאתגרים שעומדים בפני החברה.תודה מראש. נ.ב מעריך מאוד את כתבותך ודעתך.
- 4.אורי 29/01/2015 15:37הגב לתגובה זואני לא מכרתי נ ע וגם מסכים איתך בגדול השאלה מדוע חב שמרווחות כסף יורדות בחדות מה זה הדבר הזה אשמח לקרוא את דעתך
- 3.שלמה גרינברג 29/01/2015 15:13הגב לתגובה זולזמר (1): וארקו מספקת ציוד ושירותים לתעשיית הנפט, מקידוח דרך צנרת, משאבות, טורבינות, הובלה, אבטחה וכו, די בדומה לשתי הענקיות האליברטון, HAL, ושלומברגר.SLB, "הצלילה החופשית" שלה אינה שונה מהאחרות. כול מניות הציוד והשירותים הגדולות כבר נמצאות, מהבחינה הכלכלית, בטריטוריה של קניה אבל, בגלל ירידת מחיר הנפט, שלדעתי תימשך, הן עלולות להמשיך ולהיגרר מטה. ליובל (2): הן אכן אכזבו את הטריידרים והן גם לא ספקו הנחיות נלהבות. אני עוקב אחרי השתיים שנים ולא מודאג, Overshooting is in the eye of the beholder
- 2.יובל אזולאי 29/01/2015 12:46הגב לתגובה זושתי המניות הגדולות חטפו בומבה לאחרונה האם לדעתך שלמה הירידה היא OVERSHOOTING או שהדוחות ממש לא טובים שאכן מצדיקים תחזית עתידית הרבה פחות טובה ? תודה רבה אבי.
- 1.הזמר 29/01/2015 12:45הגב לתגובה זומניה של קידוח נפט .. היועץ שלי הכניס לי אותה לתיק לפני כשנתיים והוא ממליץ להשאיר אותה למרות הצלילה החופשית שלה ... אשמח גם במסגרת המותר לשמוע את דעתך (אם מכיר) תודה
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.
 שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)
שמואל וענת חרלפ (עיבוד גרוק)מדוע התרומה הפילנטרופית הגדולה ביותר הגיעה מיבואן מכוניות?
יבואני הרכב גרפו רווחים עודפים על חשבון הציבור - קבע מבקר המדינה, אז עכשיו הם "קצת" חוזרים לציבור בדרך של תרומה
בשבועות האחרונים התפתח מעל "דפי ביזפורטל", וויכוח על רמת הרווחיות של יבוא כלי רכב, אז הנה אזרוק מעט משלי לדיון.
לפני מספר שבועות, כך דווח באמצעי תקשורת שונים, נרשמה התרומה הגדולה ביותר בתולדות הפילנטרופיה המקומית: ד״ר שמואל חרל״פ ואשתו, ענת חרל״פ, תרמו 180 מיליון דולר (כ-600 מיליון שקל) להשלמת הקמת מרכז רפואי במרכז הארץ. בעקבות התרומה רואיין הזוג במספר אמצעי תקשורת. אולם ככל שעקבתי, אף אחד מהם לא שאל מהיכן הגיע ממונם הרב. אחדים אמנם ציינו שד״ר חרל״פ עשה הון רב במימוש מניות מובילאיי, וכלכליסט דיווח שהתרומה ניתנה במניות אנבידיה, אותם קיבל חרל״פ בעסקת מלאנקוס, בעת שוויין היה נמוך בעשרות אחוזים, מערכן הנוכחי. אולם שאלת הבסיס לא נשאלה: מהיכן ההון הגדול של משפחת חרל״פ.
לא נשאלה, אולי, כי כולם יודעים את התשובה: הזוג חרל״פ הינם מבעלי המניות הגדולים בכלמוביל, יבואנית הרכב והמשאיות הגדולה במדינה. ואלה עסקים שבישראל אי אפשר להפסיד בהם כספים. אלו עסקים שמרוויחים באופן עודף על חשבון הציבור.
היסטוריה
היסטורית קשה להתווכח עם עובדות: יבואניות הרכב הוותיקות, מעל ל-10 חברות, הפועלות בשוק הישראלי במשך עשרות שנים, הפכו להיות חברות עם פעילויות נוספות. מרביתן חברות פרטיות שאינן חושפות דו״חות כספיים, ומרביתן גם אינן נזקקות לשוק ההון הציבורי, הפכו במהלך השנים לקבוצות עסקים, לעיתים מורכבות, שיכולתן להתרחב בעסקים במיליארדי שקלים, בישראל ומחוצה לה. זה נבע קודם כל מפעילותן ביבוא כלי רכב קלים ומשאיות, פעילות שהיתה בה רווחיות גבוהה ביותר, יצרה תזרים מזומנים חופשי ניכר, ופתחה בפני העוסקים בה צינורות אשראי מסוגים שונים. עובדה זו, של התרחבות ניכרת ללא הזדקקות להון ציבורי, מעידה על עוצמתן של יבואניות הרכב ועל הכסף הגדול בתחום. אולם בחינה של רווחיות יבוא רכב אפשר לבחון גם דרך קבוצות הנסחרות בבורסה.
דלק מערכות רכב
דוגמא בולטת היא דלק מערכות רכב, שבשליטת איש העסקים גיל אגמון, הבעלים של דלק מוטורס, יבואנית מאזדה, ב.מ.וו, פורד, ניאו ודונגפנג. ב-2015 הכנסות מגזר הרכב של הקבוצה עמדו על 2.9 מיליארד ש׳ (כל הנתונים הפיננסיים הינם מתוך הדו״חות, כלומר ללא מע״מ) והרווח המגזרי הסתכם ב-439 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 15%. ממרווח זה יש להוריד את הריבית ששילמה החברה, שהיתה בסכום מזערי בסך 22 מ׳ ש׳, כלומר עלות הריבית בתוצאות קבוצת הרכב היא שולית ואין הרבה מה להפחית.
ב-2022 דלק מערכות רכב כבר היתה קבוצה עסקים מגוונת, שרכשה את פעילות וורידיס, מהלך שמינף את הקבוצה וגרם להוצאות ריבית גבוהות. 2022 היתה שנה חריגה ברווחיות ענף הרכב, כתוצאה ממשבר הקורונה ובעקבותיו משבר הצ׳יפים בתעשיית הרכב ומחסור בכלי רכב ועליות מחירים: הכנסות מגזר הרכב של דלק מערכות רכב הסתכמו ב-3.9 מיליארד ש׳ והרווח המגזרי עמד על 992 מ׳ ש׳ מרווח בשיעור 25.6% ורווח ממוצע לכלי רכב כ-40,000 ש׳. באותה שנה דלק מערכות רכב שילמה ריבית בסך 253 מ׳ ש׳, רובה כתוצאה מפעילות שאינה אוטומוטיבית.

