בין שינויים אסטרטגיים לבעיות בשוק: האם אינטל תממש את אחזקותיה במובילאיי?
כידוע אינטל INTEL CORPORATION רכשה את חברת מובילאיי מובילאיי בשנת 2017 בסכום של כ-15.3 מיליארד דולר, עסקה זו הייתה אחת מהרכישות הגדולות של אינטל והייתה חלק מהאסטרטגיה שלה להתרחב בתחום הטכנולוגיות לנהיגה אוטונומית. בימים אלו אינטל מחפשת הזדמנויות להפקת מזומנים ודה פקטו סביר בהחלט שהיא תלך על מימוש מניותיה של מובילאיי. מניית מובילאיי ממשיכה לצנוח ומאבדת עוד 7%, אינטל יורדת ב-3.5%.
נתחיל בכך שלפני הכל כדי שאינטל תמכור את מניותיה - צריך שיהיו קונים. אז קודם כל, האם מובילאיי עדיין אטרקטיבית?
ניתן לומר בבירור שתנאי השוק של היום הם לא תנאי השוק של מובילאיי מלפני 7 שנים (בעת הרכישה ע"י אינטל) ולא כמו לפני שנתיים (בהנפקת מובילאיי). וארצה לתת 2 נקודות מרכזיות: הראשונה מתמקדת בחברת טסלה שמהווה גורם עיקרי להאטה בפעילות של מובילאיי, כאשר הטכנולוגיה שלה בין היתר אמורה לשחק תפקיד מרכזי בפיתוח מערכות נהיגה אוטונומית ברכבים.
לפי ציוציו האחרונים של אילון מאסק הגרסה הבאה של טסלה לנהג אוטונומי צפויה להיות טובה בהרבה מהגרסאות הקודמות, מה שעלול לפגוע במתחרות וביניהן במובילאיי. בהמשך ניתן לומר גם כי אם וכאשר טראמפ יבחר לנשיאות בארה"ב הוא יתמוך באילון מאסק ובטסלה.
הנקודה השנייה אליה ארצה להתייחס היא הבעיה של מובילאיי בסין: המשבר בסין לא פוסח על מובילאיי ויש שיאמרו גם שהוא אחראי לכך שמנייתה של מובילאיי נחתכה בעקבותיו דרמטית (מעל 60% מתחילת השנה) ולכך שירדה מתחת לשווי שנרכשה עוד בשנת 2017 ע"י אינטל.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מובילאיי עדיין לא אמרה את המילה האחרונה
מהצד השני ניתן לומר שמובילאיי עדיין לא אמרה את המילה האחרונה שכן עדיין קיימות לה סיבות טובות לחייך:
קודם כל למובילאיי מערכת טכנולוגית חזקה מאוד שכוללת בתוכה מספר מרכיבים חשובים - מערכת ה-SuperVision אשר מוטמעת בכל רכבי הסטנדרט. בנוסף למובילאיי יש מספר לקוחות חזקים מאוד למשל פולקסווגן אשר חתמה על חוזה שיארך לפחות עד 2026 בסכום של מילארדי דולרים.
צריך לזכור גם שאינטל בעצמה נמצאת בתקופה מורכבת שכן ענקית השבבים האמריקאית עומדת בפני רה-ארגון וצפויה להציג בפני הדירקטוריון תכנית התייעלות באמצע ספטמבר. במקביל להצעות ההנהלה, אינטל שכרה את שירותיהן של פירמות הייעוץ הפיננסי מורגן סטנלי וגולדמן זאקס. תפקידן יהיה לייעץ לדירקטוריון אילו עסקים כדאי למכור ואילו לשמר.אינטל רשמה הפסד נקי של 1.61 מיליארד דולר ברבעון האחרון והאנליסטים צופים עוד המשכיות ועלייה בהפסדים כל שכן שם על מנכ"ל החברה פט גלסינגר עוד לחץ והתכנסות למען אסטרטגיה חדשה.
- הפד נכנס ל-2026 מפולג: אינפלציה עקשנית, שוק עבודה מתקרר ויו"ר חדש באופק
- למרות ההבנות: סין ממשיכה להגביל חומרי גלם קריטיים לתעשייה האמריקאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
- 2.דוד 07/09/2024 12:25הגב לתגובה זובקרוב הודעה שF28 יסגר
- 1.מי שאוחז במנית מובילאיי עשה השנה הרבה(-73%) כסף.. (ל"ת)פילי 07/09/2024 09:13הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק
מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה.
הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי להשתפר דרמטית בשנה הקרובה.
מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?
הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.
עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה.
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, קידם עסקאות שתרמו להונו האישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.
אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
זינוק חד בשווי SpaceX, התאוששות מניית טסלה והערכות שווי אגרסיביות לחברות הפרטיות מציבים את אילון מאסק בעמדת זינוק להפוך לטריליונר הראשון, ומרחיבים את השפעתו הכלכלית והטכנולוגית בקנה מידה חסר תקדים
אילון מאסק מסיים את 2025 כאחד מפרקי צבירת ההון החריגים ביותר שנרשמו בעת המודרנית. לא מדובר בהערכה ערכית של פעולותיו, דעותיו או עסקיו, אלא בתוצאה חשבונאית של עליות שווי חדות במספר חברות שבהן הוא מחזיק, ציבוריות ופרטיות כאחד.לפי הערכות שונות בוול סטריט, הונו של מאסק חצה בשלהי השנה את רף ה־600 מיליארד דולר, ובתרחישים אופטימיים אף מתקרב ל־750 מיליארד דולר. הפער בין ההערכות נובע בעיקר משאלת השווי של החברות הפרטיות שבשליטתו, ובראשן SpaceX ו־xAI.
גורם מרכזי בתמונה הוא חבילת האופציות שטסלה העניקה למאסק ב־2018. החבילה נפסלה פעמיים ב־2024 על ידי שופטת בדלאוור, אך בהמשך בוטלה הפסילה על ידי בית המשפט העליון של המדינה. עצם הכללת האופציות משנה משמעותית את תמונת ההון השנתית שלו. עם זאת, גם ללא האופציות, מאסק הוסיף בשנה החולפת הון בהיקף שמוערך בכ־250 מיליארד דולר. מדובר בסכום שמקביל כמעט לשוויו הכולל של האדם השני בעושרו בעולם, מייסד גוגל לארי פייג’.
המיקוד עובר לחלל
מניית טסלה עלתה בכ־20% מתחילת השנה, והוסיפה למאסק עשרות מיליארדי דולרים. עם זאת, תרומת טסלה לעלייה הכוללת בהונו הייתה משנית יחסית. הסיבה העיקרית לעלייה בשווי הייתה דווקא SpaceX. חברת החלל הפרטית, שבה מחזיק מאסק כ־40%, רשמה קפיצה חדה בשוויה המוערך, מכ־350 מיליארד דולר לכ־800 מיליארד דולר בתוך זמן קצר. העלייה מיוחסת בין היתר לצמיחה של שירות האינטרנט הלווייני Starlink ולציפיות עתידיות לפעילות בתחום מרכזי הנתונים מבוססי חלל.
בתחילת 2025 התמונה נראתה שונה. יחסיו של מאסק עם הנשיא דונלד טראמפ התערערו, מכירות טסלה נחלשו, והשוק האמריקאי נכנס לתקופה של תנודתיות חריפה בעקבות מדיניות המכסים החדשה. באפריל הוערך הונו של מאסק בכ־300 מיליארד דולר בלבד, ללא האופציות שבמחלוקת. המצב התהפך בהמשך השנה. השווקים התאוששו, טסלה התייצבה, ושווי SpaceX המשיך לטפס. במקביל, אישרו בעלי המניות של טסלה בנובמבר חבילת תגמול חדשה למאסק, הכוללת כ־425 מיליון מניות נוספות.
- ניצחון למאסק: בית המשפט העליון החזיר את חבילת השכר ההיסטורית של טסלה
- אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עם זאת, מניות אלה טרם הוענקו בפועל. מימושן מותנה בהגעה לשווי שוק של כ־8.5 טריליון דולר לטסלה, יעד שאפתני במיוחד, אשר אם יושג יוסיף למאסק הון בהיקף של כטריליון דולר.
