ברבי
צילום: אתר מאטל Mattel

האם הסרט החדש על בובת ברבי המיתולוגית יכול להכניס לכם כסף?

ההייפ סביב הסרט החדש של ברבי יוצא מגדרו ומושך רבבות לבתי הקולנוע; במקביל חוזרים שיתופי הפעולה של חברות ענק שונות עם המותג של ברבי; האם מניית מאטל, החברה האם של ברבי, צפויה להינות מכל זה?
דור עצמון |

המעריצים האובססיביים של בובת הברבי הציפו ביום שישי האחרון את בתי הקולנוע בארה"ב לרגל הבכורה של סרט הברבי החדש שצפוי להפוך לשובר קופות. במקביל, גם בתי קפה ממותגים של ברבי, שיתופי פעולה עם חברות שונות ומדבקות ברשתות החברתיות הפכו למצרך פופולארי בקרב הצרכנים.

אנליסטים צופים שהפרויקט של האחים וורנר WARNER BROS. DISCOVERY יכניס למעלה מ-90 מיליון דולר במהלך סוף השבוע הראשון שלו. אם הצלחתו של הסרט בקופות תהיה כמו ההייפ השיווקי שלו, אנליסטים טוענים שזה יכול להיות עידן חדש עבור מניית מאטל MATTEL , החברה המייצרת והמשווקת את בובות הברבי. הסיבה לכך היא שיצרנית הצעצועים, שמאחוריה עומדים גם המותגים הנוסטלגיים "פולי פוקט" ו"הוט ווילס", מפתחת כעת 14 סרטים אחרים שמטרתם לשחזר את ההשפעה התרבותית של ברבי והאפסייד הכספי הצפוי. בכירי מאטל לא הסתירו עד כמה חשוב סרט הברבי של הבמאית גרטה גרוויג להשקת היקום הקולנועי שלהם - וכינו את הסרט "אבן דרך" עבור החברה.

המנכ"ל ינון קרייז הצטרף למאטל ב-2018 והביא עמו חזון חדש לאופן שבו מאטל יכולה להפיק רווחים ממונטיזציה של המותגים שלה בתעשיית המדיה. "סרט הברבי הולך להיות מבחן הלקמוס הראשון באסטרטגיה שלו", אמר אנליסט ב-UBS. "הוא הבין, מההתחלה, שההימור הולך להיות גבוה, במיוחד עם מותג כזה, שבו, אם משהו ישתבש, זה יכול להשפיע בצורה מאוד משמעותית". הוא מדגיש כי ברבי הוא סמל אמריקאי בן עשרות שנים שזכה לביקורת בעבר על קידום דימוי גוף לא מציאותי וצריכת יתר.

מניית מאטל נמצאת במגמת עלייה לאחרונה, כאשר מכירות הצעצועים זינקו בתחילת מגיפת הקורונה בזמן שהורים חיפשו דרכים להעסיק את ילדיהם. אבל בתחילת השנה הנוכחית, אנליסטים לא היו בטוחים באשר לצמיחה עבור מותג הדגל של החברה בגלל ההיסטוריה השנויה במחלוקת של ברבי ותנופת המכירות האדירה של המגיפה. ואז, בליץ' שיווקי של חודשים הפך את ברבי למפלצת תרבותית, והפוטנציאל של מאטל מהסרט זינק. מניית החברה עלתה בחודש האחרון בהתמדה ב-20%.

אנליסטים מצפים שהחברה תכניס לפחות 130 מיליון דולר בתמלוגים מעסקאות מוצרי צריכה ממותגי ברבי, מה שיכול להעלות את הרווח למניה. בנוסף יש אפילו סימנים להייפ של ברבי בקרב מבוגרים שמפגינים תמיכה עם תלבושות בוורוד ואינספור פוסטים ברשתות החברתיות. היכולת של הסרט ללכוד קהל מבוגר יותר יכולה להגביר את הצריכה של מוצרי מאטל לאורך עונת החגים, אומר אנליסט מורנינגסטאר ג'יימי כץ. "ברבי קיימת מאז שנות ה-60, אז כולם גדלו על זה. זה לא משנה באיזה דור אתה, כולם נתקלו בברבי", אמר כץ. "ובסופו של יום, המבוגרים הם אלה שנכנסים לחנות ורוכשים את פריטי הצעצועים".

מאטל מצפה שסרט הברבי יגדיל את המכירות בשאר השנה, אומרת האנליסטית לינדה בולטון וייזר. עם זאת, היא מפקפקת בכך שהחברה תנצח את התחזית שלה למחצית השנייה, אפילו עם הפופולריות של ברבי, ואינה מצפה שהסרט יגדיל את הרווחים של מאטל. מוצרי ברבי לא תמיד ממוקמים נכון בשוק, וכעת, עם ריבית גבוהה במיוחד, כל העיניים יעקבו כיצד מאטל מנצלת את התחייה התרבותית של ברבי, אמרה וייזר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.