האם הסרט החדש על בובת ברבי המיתולוגית יכול להכניס לכם כסף?
המעריצים האובססיביים של בובת הברבי הציפו ביום שישי האחרון את בתי הקולנוע בארה"ב לרגל הבכורה של סרט הברבי החדש שצפוי להפוך לשובר קופות. במקביל, גם בתי קפה ממותגים של ברבי, שיתופי פעולה עם חברות שונות ומדבקות ברשתות החברתיות הפכו למצרך פופולארי בקרב הצרכנים.
אנליסטים צופים שהפרויקט של האחים וורנר WARNER BROS. DISCOVERY יכניס למעלה מ-90 מיליון דולר במהלך סוף השבוע הראשון שלו. אם הצלחתו של הסרט בקופות תהיה כמו ההייפ השיווקי שלו, אנליסטים טוענים שזה יכול להיות עידן חדש עבור מניית מאטל MATTEL , החברה המייצרת והמשווקת את בובות הברבי. הסיבה לכך היא שיצרנית הצעצועים, שמאחוריה עומדים גם המותגים הנוסטלגיים "פולי פוקט" ו"הוט ווילס", מפתחת כעת 14 סרטים אחרים שמטרתם לשחזר את ההשפעה התרבותית של ברבי והאפסייד הכספי הצפוי. בכירי מאטל לא הסתירו עד כמה חשוב סרט הברבי של הבמאית גרטה גרוויג להשקת היקום הקולנועי שלהם - וכינו את הסרט "אבן דרך" עבור החברה.
המנכ"ל ינון קרייז הצטרף למאטל ב-2018 והביא עמו חזון חדש לאופן שבו מאטל יכולה להפיק רווחים ממונטיזציה של המותגים שלה בתעשיית המדיה. "סרט הברבי הולך להיות מבחן הלקמוס הראשון באסטרטגיה שלו", אמר אנליסט ב-UBS. "הוא הבין, מההתחלה, שההימור הולך להיות גבוה, במיוחד עם מותג כזה, שבו, אם משהו ישתבש, זה יכול להשפיע בצורה מאוד משמעותית". הוא מדגיש כי ברבי הוא סמל אמריקאי בן עשרות שנים שזכה לביקורת בעבר על קידום דימוי גוף לא מציאותי וצריכת יתר.
מניית מאטל נמצאת במגמת עלייה לאחרונה, כאשר מכירות הצעצועים זינקו בתחילת מגיפת הקורונה בזמן שהורים חיפשו דרכים להעסיק את ילדיהם. אבל בתחילת השנה הנוכחית, אנליסטים לא היו בטוחים באשר לצמיחה עבור מותג הדגל של החברה בגלל ההיסטוריה השנויה במחלוקת של ברבי ותנופת המכירות האדירה של המגיפה. ואז, בליץ' שיווקי של חודשים הפך את ברבי למפלצת תרבותית, והפוטנציאל של מאטל מהסרט זינק. מניית החברה עלתה בחודש האחרון בהתמדה ב-20%.
אנליסטים מצפים שהחברה תכניס לפחות 130 מיליון דולר בתמלוגים מעסקאות מוצרי צריכה ממותגי ברבי, מה שיכול להעלות את הרווח למניה. בנוסף יש אפילו סימנים להייפ של ברבי בקרב מבוגרים שמפגינים תמיכה עם תלבושות בוורוד ואינספור פוסטים ברשתות החברתיות. היכולת של הסרט ללכוד קהל מבוגר יותר יכולה להגביר את הצריכה של מוצרי מאטל לאורך עונת החגים, אומר אנליסט מורנינגסטאר ג'יימי כץ. "ברבי קיימת מאז שנות ה-60, אז כולם גדלו על זה. זה לא משנה באיזה דור אתה, כולם נתקלו בברבי", אמר כץ. "ובסופו של יום, המבוגרים הם אלה שנכנסים לחנות ורוכשים את פריטי הצעצועים".
מאטל מצפה שסרט הברבי יגדיל את המכירות בשאר השנה, אומרת האנליסטית לינדה בולטון וייזר. עם זאת, היא מפקפקת בכך שהחברה תנצח את התחזית שלה למחצית השנייה, אפילו עם הפופולריות של ברבי, ואינה מצפה שהסרט יגדיל את הרווחים של מאטל. מוצרי ברבי לא תמיד ממוקמים נכון בשוק, וכעת, עם ריבית גבוהה במיוחד, כל העיניים יעקבו כיצד מאטל מנצלת את התחייה התרבותית של ברבי, אמרה וייזר.

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון
אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה; מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים; 1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג
ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.
המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.
וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים.
המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות
הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.
- תבעו את סוכנות הנסיעות וזכו - "הסוכנות טעתה בתכנון הטיול"
- בריטניה מזהירה מפני הגעה לישראל ומשגרת מטוסי קרב למזרח התיכון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

הנאסד״ק מחק את העליות; Arm מזנקת ב-8%, רדיט עם 7%
אורקל הפתיעה את וול סטריט עם תחזית צמיחה חסרת תקדים, בנוסף לזינוק דרמטי בצבר ההזמנות וצמיחה דו־ספרתית בענן. המניה מזנקת כעת ב-42% – העלייה היומית החדה ביותר שלה זה יותר מ־25 שנה – והוסיפה לשווי החברה יותר מ-200 מיליארד דולר. צפרא כץ הציגה חוזים חדשים עם השחקנים הגדולים בעולם ה־AI, בהם OpenAI, xAI, מטא, אנבידיה ו־AMD, והבהירה כי אורקל הפכה לכתובת מועדפת לעומסי עבודה בתחום.
לארי אליסון, מייסד החברה שמחזיק עדיין ב-40% ממניותיוה, הדגיש כי הבינה המלאכותית משנה כבר היום את החברה ואת כל תעשיית המחשוב , כשהיתרון של אורקל הוא בהקמת מרכזי נתונים בהיקפי ענק ובחיבור ישיר של בסיסי נתונים עסקיים למודלי שפה מתקדמים. לדבריו, השוק של הסקת מסקנות יהיה גדול אף יותר משוק אימון המודלים, ואורקל ערוכה להוביל גם בו. על רקע זה, ההון האישי של אליסון זינק תוך לילה אחד בכ־100 מיליארד דולר, והפך אותו נכון לכרגע לאיש העשיר בעולם .
הונו של אליסון מוערך כעת ב-393 מיליארד דולר, כשלא רחוק ממנו נמצא אילון מאסק עם 385 מיליארד. במקום ה-3 נמצא מארק צוקרברג, עם 269 מיליארד.
יום המסחר בוול סטריט נפתח באווירה חיובית, לאחר שפרסום מדד המחירים ליצרן (PPI) הצביע על ירידה לא צפויה של 0.1% באוגוסט – הפעם הראשונה זה ארבעה חודשים. הנתונים הפחיתו את החששות מהתפרצות אינפלציונית מחודשת והגבירו את ההערכות כי הפדרל ריזרב יפחית את הריבית כבר בהחלטה הקרובה בספטמבר. תשואות האג"ח ירדו, הדולר נחלש ומדדי המניות טיפסו לשיאים חדשים.
- הנאסד״ק עלה ב-0.4%; וויקס ויונייטד הלת׳ זינקו ב-9%
- נעילה חיובית בוול-סטריט; נובה קפצה ב-7%, רובינהוד זינקה ב-16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדד S&P 500 רשם שיא כל הזמנים, כאשר סקטור הטכנולוגיה היה המנוע המרכזי. עם זאת, לאחר הפתיחה החיובית, המדדים החזירו את העליות והנאסד״ק סביב ה-0, הדאו יורד ב-0.4% וה-S&P עולה ב-0.3%. מניית אורקל כאמור היא הסיפור של היום ומתקרבת להיכנס לעשירייה הראשונה של החברות בעלות השווי הגבוה ביותר במדד. לצד אורקל בלטו גם מניות כמו Synopsys ו-Chewy. ההקלה סביב נתוני האינפלציה והציפייה למדיניות מוניטרית מרחיבה עודדו את המשקיעים להזרים כספים למניות הצמיחה.