לפי שווי נמוך ב-75% מההנפקה שכשלה ב-2020: אנט גרופ מתכננת רכישה עצמית
חברת אנט גרופ (Ant Group) המוחזקת על ידי הענקית הסינית עליבאבא ALIBABA GROUP (33%), הודיעה כי תבצע רכישה עצמית בהיקף של עד 7.6% מהון המניות. על פי הודעת החברה, הרכישה העצמית תבוצע לפי שווי חברה של כ-78.5 מיליארד דולר (567 מיליארד יואן) - ירידה של 75% לעומת השווי בו תכננה החברה להנפיק בשנת 2020. אנט גרופ מסרה כי מטרת התוכנית היא להגדיל את תוכניות התמרוץ לעובדי החברה (בעזרת מניות/אופציות), בנוסף לכך שהיא תאפשר "נקודת הנזלה למשקיעים של החברה".
מדוע שהמשקיעים ירצו להפרד מחלק מההחזקה שלהם בחברה? בסוף השבוע האחרון אנט גרופ נקנסה בסך של כמיליארד דולר על ידי הבנק המרכזי של סין. בתגובה להפרות של תקנות וחוקים שונים, לרבות סביב דרישות ממשל תאגידי, הגנת צרכנים ומניעת הלבנת הון. הקנס הוא אחד הגדולים ביותר נגד חברת אינטרנט סינית ונראה כי הוא עשוי לסיים את הארגון מחדש של קבוצת אנט, לאחר שנדחתה ההנפקה של החברה בסוף שנת 2020 לפי שווי של יותר מ-300 מיליארד דולר.
הרגולטור הסיני ביטל את אותה ההנפקה לאור חששות רגולטורים שהוביל את החברה לשינוי מבני שהחל באפריל 2021. החברה הפכה לחברת החזקות הנתונה לדרישות רגולטוריות דומות לאלו של בנקים. לאחר המאבק מול אנט גרופ ומול חברות טכנולוגיות סיניות נוספות (כמו טנסנט ודידי), החליט הבנק המרכזי של סין להפסיק ולהתמקד כעת בחברות ספציפיות ודווקא ברגולציה של כלל התעשייה.
למרות הקנס ולמרות הצניחה המשמעותית בשווי החברה, אנט גרופ דיווחה כי שני בעלי המניות המרכזיים שלה החליטו שלא להשתתף בתוכנית הרכישה העצמית של החברה - מה שמביע את האמון שלהם בעתיד שלה.
- מנצלת את הירידות: צ׳יפוטלה ממשיכה עם הבייבאקים
- טראמפ מדיה מכריזה על בייבאק של 400 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביום שישי האחרון קפצה מניית החברה האם - עליבאבא, ב-8% בעקבות האופטימיות של המשקיעים מסיום הסאגה הארוכה והמתישה של הרגולטור כנגד החברה וחברות הבנות. למרות הזינוק, מניית החברה עלתה בכ-3% בלבד מתחילת השנה ובראייה שנתית מדובר על ירידה של 26%. שווי החברה עומד על 232 מיליארד דולר, לקראת סוף 2020 וביחד עם הציפיות להנפקה של אנט גרופ שוויה של עליבאבא עמד על למעלה מ-800 מיליארד דולר והיא הייתה החברה החמישית בגודלה בוול סטריט.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
