אפליקציית פידליטי
צילום: אתר פידליטי

פידלטי מואשמת בחוסר פיקוח שאיפשר ללקוחתיה מסחר בעל סיכון גבוה

התרחבות תופעת סוחרי ה"ריטייל" הצעירים מתחילה להדאיג את הרגולטורים שמנסים לחסום את המסחר המניפולטיבי והקפריזי כשהם מתמקדים בחברות המפעילות את מערכות המסחר שאמורות להגביל פעילות כזו; ביוני הסכימה חברת רובינהוד לשלם 70 מיליון דולר כדי ליישב תביעה דומה
גיא טל |

תופעה מסוכנת שהתרחבה לאחרונה בשוק ההון האמריקאי היא עליית מספר הסוחרים הפרטיים המכונים ריטייל (Retail investors). הנוחות של אפליקציות המובייל למסחר שהולכות ומתרבות, והעליות בשוק המניות משכו סוחרים פרטיים קטנים רבים לשוק המניות, לעיתים קרובות צעירים ולא מנוסים.

משקיעים אלו גרמו לעליות והירידות החריגות במה שמכונה "מניות המם" (Meme), כמו Gamestop או AMC כאשר הם תיאמו השקעות דרך הרשתות החברתיות והקפיצו והורידו מניות ללא קשר לערך הריאלי שלהן. רבים מהמשקיעים האלו אף פנו למסחר ממונף ומסחר באופציות שהגדיל אף יותר את רמת הסיכון של התיק שלהם. על פי התקנות, חברות הברוקראג' אמורות לפקח ולהגביל פעילות כזו, אך להן יש אינטרס להעלים עין, דבר שמעלה את הכנסותיהן מפעולות מסחר. 

הסיכון שבמסחר הממונף בפלטפורמות

הדבר מהווה סיכון בשתי רמות. ברמה הראשונה מבחינה אישית הסוחרים האלו לא תמיד מודעים לסיכונים שבפעולותיהם ועלולים להפסיד הרבה יותר כסף ממה שהם יכולים להרשות לעצמם. מסחר ממונף הוא מסחר שנעשה על ידי הלוואות מהחברה המפעילה את המסחר, כשהלקוח יכול להפסיד את כל ההשקעה, דבר שפחות שכיח בפעילות מסחר רגילה. גם מסחר באופציות נחשב מסחר בסיכון גבוה כשהתנודתיות של האופציות גבוהה בהרבה מנכס הבסיס, והן עלולות לעיתים אף להפסיד את כל ערכן. 

ברמה השניה, עם התרחבות התופעה ועלייה בנפח המסחר המבוצע על ידם ומנופח על ידי המינוף הגבוה בו הם משתמשים, הם מהווים גם סיכון מסוים לשווקים - עם מסחר לא רציונלי וספקולטיבי שמעלה תנודתיות ומשפיע על מניות מסוימות בצורה מוגזמת ולעיתים אף על השוק בכלל.

לאחרונה נראה שהרגולטורים מתחילים לנסות להגביל את התופעה. חברת פידלטי (Fidelity) היא אחת החברות שנהנות מהתופעה עם עליית נפח הפעילות באפליקציות שהיא מציעה. פידלטי היא חברת שירותים פיננסים עולמית שמנהלת מעל 5 טריליון דולר. החברה מנהלת בין השאר תעודות ETF, מערכת מסחר שירותי יעוץ וניהול נכסים, ביטוח חיים ועוד. החברה מואשמת כעת על ידי הרגולטור לנירות ערך של מדינת מסצ'וסטס בפרקטיקות "לא אתיות ולא כנות" שהובילו לאישור לא ראוי של אופציות ומסחר ממונף של סוחרים פרטיים שלא היו רשאים למסחר כזה. 

התלונה מתמקדת במערכת FBS של החברה שהיא מערכת המסחר בנירות ערך של חברת פידליטי, כשלפי דיווחים מספטמבר האחרון משרתת למעלה מ-30 מיליון חשבונות של לקוחות שבהם מתנהלים למעלה מ-11 טריליון דולר. מזכיר מחלקת נירות הערך במדינת מסצו'סטר וויליאם גלווין מאשים את החברה שנהגה ברשלנות ובחוסר תום לב ביחס לשמירת הבטיחות של לקוחותיה. על פי התלונה ל-FBS יש רק 50 סוכנים שבודקים את המסחר באופציות והמסחר הממונף לכל מיליוני לקוחותיה. המערכת מאפשרת ללקוחות להגיש כמה וכמה בקשות לאישור למסחר ממונף באופן שכל פעם הם משנים את הנתונים עד שאלו מתאימים לקריטריונים שמאפשרים מסחר כזה. בנוסף מואשמת פידליטי שלא עשתה את המאמצים הנדרשים לוודא את נכונות הנתונים עליהם מצהירים הלקוחות.

"FBS באופן בוטה ולא אתי התעלמה משמירת הבטיחות יחד עם מדיניות הפיקוח הלא מספק שלה היא ממשיכה לסכן את לקוחות הברוקראג' שלה במסחר מסוכן באופציות ומסחר ממונף", כך לפי דו"ח התלונה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וול סטריט השוק האמריקאיוול סטריט השוק האמריקאי
סקירה

וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וול סטריט

שווקי המניות בארה"ב ממשיכים לאבד גובה, כשההתאוששות שנרשמה לאחר דוחות אנבידיה התפוגהה במהירות. מדד S&P 500, שטיפס בתחילת היום כמעט 2%, מחק את העליות ועבר לירידה של כ־1.5%. הנאסד״ק 100 נפל בכ־2.2%, ואנבידיה עצמה ירדה 3% לאחר שהמשקיעים חזרו לחשוש מהסיכונים בבינה מלאכותית ומהשאלה האם ההשקעות העצומות בתחום באמת יצדיקו את עצמן.

התמחור הגבוה של שוק המניות הוא אחד הגורמים המרכזיים ללחץ. ה־S&P 500 נסחר בשווי של 22 פעמים הרווח החזוי, גבוה משמעותית מהממוצע בעשור האחרון ורבים בוול סטריט חוששים שמדובר בחזרה לתקופות של אופטימיות מוגזמת. גם מדד הפחד, VIX, עלה מעל רמת 20 שנחשבת סימן אזהרה למסחר תנודתי. מניות השבבים הובילו את הירידות, עם ירידה של 1.7% במדד הסמיקונדקטור.

במקביל למסחר התנודתי, המשקיעים קיבלו גם נתוני תעסוקה בעייתיים. הדוח הרשמי לחודש אוקטובר בוטל בשל השבתת הממשלה, כך שהנתונים היחידים שמתפרסמים הם חלקיים ומבוססים על חודש ספטמבר. הם הצביעו על עלייה במשרות לצד עלייה באבטלה, שילוב שמשאיר את התמונה מעורפלת. ירידה במספר מבקשי דמי אבטלה מלמדת שהמעסיקים עדיין שומרים על עובדים, אך אי־הוודאות סביב החלטת הריבית הבאה של הפדרל ריזרב מתגברת.


אורקל הופכת למדד החדש לסיכוני ה-AI: שוק האשראי שולח אותות אזהרה - היקף גיוסי החוב, קפיצה חריגה במחירי ה-CDS ונפילה של כשליש במניה מציבים את אורקל במרכז הוויכוח על היציבות הפיננסית של מהפכת הבינה המלאכותית ומהווים אינדיקציה לסיכונים שמסתתרים מאחורי מרוץ ההשקעות בתשתיות AI


מאקרו

הטור של זיו סגל: בתוך הסייקל הכללי של וול סטריט ישנם סייקלים משניים ולכן אנחנו צריכים לעבוד במספר מימדים: המימד הכללי של מידת החשיפה שלנו למניות, מדינות ומטבעות ובתוכו מימד הסקטורים, הענפים והמניות שמרכיבות אותן. עין אחת רואה סיכונים. עין שניה רואה הזדמנויות אלו הם החיים של מנהל ההשקעות - מורכבים אבל מעניינים - לחזור למניות הקוואנטום?