פידלטי מואשמת בחוסר פיקוח שאיפשר ללקוחתיה מסחר בעל סיכון גבוה
תופעה מסוכנת שהתרחבה לאחרונה בשוק ההון האמריקאי היא עליית מספר הסוחרים הפרטיים המכונים ריטייל (Retail investors). הנוחות של אפליקציות המובייל למסחר שהולכות ומתרבות, והעליות בשוק המניות משכו סוחרים פרטיים קטנים רבים לשוק המניות, לעיתים קרובות צעירים ולא מנוסים.
משקיעים אלו גרמו לעליות והירידות החריגות במה שמכונה "מניות המם" (Meme), כמו Gamestop או AMC כאשר הם תיאמו השקעות דרך הרשתות החברתיות והקפיצו והורידו מניות ללא קשר לערך הריאלי שלהן. רבים מהמשקיעים האלו אף פנו למסחר ממונף ומסחר באופציות שהגדיל אף יותר את רמת הסיכון של התיק שלהם. על פי התקנות, חברות הברוקראג' אמורות לפקח ולהגביל פעילות כזו, אך להן יש אינטרס להעלים עין, דבר שמעלה את הכנסותיהן מפעולות מסחר.
הסיכון שבמסחר הממונף בפלטפורמות
הדבר מהווה סיכון בשתי רמות. ברמה הראשונה מבחינה אישית הסוחרים האלו לא תמיד מודעים לסיכונים שבפעולותיהם ועלולים להפסיד הרבה יותר כסף ממה שהם יכולים להרשות לעצמם. מסחר ממונף הוא מסחר שנעשה על ידי הלוואות מהחברה המפעילה את המסחר, כשהלקוח יכול להפסיד את כל ההשקעה, דבר שפחות שכיח בפעילות מסחר רגילה. גם מסחר באופציות נחשב מסחר בסיכון גבוה כשהתנודתיות של האופציות גבוהה בהרבה מנכס הבסיס, והן עלולות לעיתים אף להפסיד את כל ערכן.
ברמה השניה, עם התרחבות התופעה ועלייה בנפח המסחר המבוצע על ידם ומנופח על ידי המינוף הגבוה בו הם משתמשים, הם מהווים גם סיכון מסוים לשווקים - עם מסחר לא רציונלי וספקולטיבי שמעלה תנודתיות ומשפיע על מניות מסוימות בצורה מוגזמת ולעיתים אף על השוק בכלל.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחרונה נראה שהרגולטורים מתחילים לנסות להגביל את התופעה. חברת פידלטי (Fidelity) היא אחת החברות שנהנות מהתופעה עם עליית נפח הפעילות באפליקציות שהיא מציעה. פידלטי היא חברת שירותים פיננסים עולמית שמנהלת מעל 5 טריליון דולר. החברה מנהלת בין השאר תעודות ETF, מערכת מסחר שירותי יעוץ וניהול נכסים, ביטוח חיים ועוד. החברה מואשמת כעת על ידי הרגולטור לנירות ערך של מדינת מסצ'וסטס בפרקטיקות "לא אתיות ולא כנות" שהובילו לאישור לא ראוי של אופציות ומסחר ממונף של סוחרים פרטיים שלא היו רשאים למסחר כזה.
התלונה מתמקדת במערכת FBS של החברה שהיא מערכת המסחר בנירות ערך של חברת פידליטי, כשלפי דיווחים מספטמבר האחרון משרתת למעלה מ-30 מיליון חשבונות של לקוחות שבהם מתנהלים למעלה מ-11 טריליון דולר. מזכיר מחלקת נירות הערך במדינת מסצו'סטר וויליאם גלווין מאשים את החברה שנהגה ברשלנות ובחוסר תום לב ביחס לשמירת הבטיחות של לקוחותיה. על פי התלונה ל-FBS יש רק 50 סוכנים שבודקים את המסחר באופציות והמסחר הממונף לכל מיליוני לקוחותיה. המערכת מאפשרת ללקוחות להגיש כמה וכמה בקשות לאישור למסחר ממונף באופן שכל פעם הם משנים את הנתונים עד שאלו מתאימים לקריטריונים שמאפשרים מסחר כזה. בנוסף מואשמת פידליטי שלא עשתה את המאמצים הנדרשים לוודא את נכונות הנתונים עליהם מצהירים הלקוחות.
"FBS באופן בוטה ולא אתי התעלמה משמירת הבטיחות יחד עם מדיניות הפיקוח הלא מספק שלה היא ממשיכה לסכן את לקוחות הברוקראג' שלה במסחר מסוכן באופציות ומסחר ממונף", כך לפי דו"ח התלונה.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
