אפליקציית פידליטי
צילום: אתר פידליטי

פידלטי מואשמת בחוסר פיקוח שאיפשר ללקוחתיה מסחר בעל סיכון גבוה

התרחבות תופעת סוחרי ה"ריטייל" הצעירים מתחילה להדאיג את הרגולטורים שמנסים לחסום את המסחר המניפולטיבי והקפריזי כשהם מתמקדים בחברות המפעילות את מערכות המסחר שאמורות להגביל פעילות כזו; ביוני הסכימה חברת רובינהוד לשלם 70 מיליון דולר כדי ליישב תביעה דומה
גיא טל |

תופעה מסוכנת שהתרחבה לאחרונה בשוק ההון האמריקאי היא עליית מספר הסוחרים הפרטיים המכונים ריטייל (Retail investors). הנוחות של אפליקציות המובייל למסחר שהולכות ומתרבות, והעליות בשוק המניות משכו סוחרים פרטיים קטנים רבים לשוק המניות, לעיתים קרובות צעירים ולא מנוסים.

משקיעים אלו גרמו לעליות והירידות החריגות במה שמכונה "מניות המם" (Meme), כמו Gamestop או AMC כאשר הם תיאמו השקעות דרך הרשתות החברתיות והקפיצו והורידו מניות ללא קשר לערך הריאלי שלהן. רבים מהמשקיעים האלו אף פנו למסחר ממונף ומסחר באופציות שהגדיל אף יותר את רמת הסיכון של התיק שלהם. על פי התקנות, חברות הברוקראג' אמורות לפקח ולהגביל פעילות כזו, אך להן יש אינטרס להעלים עין, דבר שמעלה את הכנסותיהן מפעולות מסחר. 

הסיכון שבמסחר הממונף בפלטפורמות

הדבר מהווה סיכון בשתי רמות. ברמה הראשונה מבחינה אישית הסוחרים האלו לא תמיד מודעים לסיכונים שבפעולותיהם ועלולים להפסיד הרבה יותר כסף ממה שהם יכולים להרשות לעצמם. מסחר ממונף הוא מסחר שנעשה על ידי הלוואות מהחברה המפעילה את המסחר, כשהלקוח יכול להפסיד את כל ההשקעה, דבר שפחות שכיח בפעילות מסחר רגילה. גם מסחר באופציות נחשב מסחר בסיכון גבוה כשהתנודתיות של האופציות גבוהה בהרבה מנכס הבסיס, והן עלולות לעיתים אף להפסיד את כל ערכן. 

ברמה השניה, עם התרחבות התופעה ועלייה בנפח המסחר המבוצע על ידם ומנופח על ידי המינוף הגבוה בו הם משתמשים, הם מהווים גם סיכון מסוים לשווקים - עם מסחר לא רציונלי וספקולטיבי שמעלה תנודתיות ומשפיע על מניות מסוימות בצורה מוגזמת ולעיתים אף על השוק בכלל.

לאחרונה נראה שהרגולטורים מתחילים לנסות להגביל את התופעה. חברת פידלטי (Fidelity) היא אחת החברות שנהנות מהתופעה עם עליית נפח הפעילות באפליקציות שהיא מציעה. פידלטי היא חברת שירותים פיננסים עולמית שמנהלת מעל 5 טריליון דולר. החברה מנהלת בין השאר תעודות ETF, מערכת מסחר שירותי יעוץ וניהול נכסים, ביטוח חיים ועוד. החברה מואשמת כעת על ידי הרגולטור לנירות ערך של מדינת מסצ'וסטס בפרקטיקות "לא אתיות ולא כנות" שהובילו לאישור לא ראוי של אופציות ומסחר ממונף של סוחרים פרטיים שלא היו רשאים למסחר כזה. 

התלונה מתמקדת במערכת FBS של החברה שהיא מערכת המסחר בנירות ערך של חברת פידליטי, כשלפי דיווחים מספטמבר האחרון משרתת למעלה מ-30 מיליון חשבונות של לקוחות שבהם מתנהלים למעלה מ-11 טריליון דולר. מזכיר מחלקת נירות הערך במדינת מסצו'סטר וויליאם גלווין מאשים את החברה שנהגה ברשלנות ובחוסר תום לב ביחס לשמירת הבטיחות של לקוחותיה. על פי התלונה ל-FBS יש רק 50 סוכנים שבודקים את המסחר באופציות והמסחר הממונף לכל מיליוני לקוחותיה. המערכת מאפשרת ללקוחות להגיש כמה וכמה בקשות לאישור למסחר ממונף באופן שכל פעם הם משנים את הנתונים עד שאלו מתאימים לקריטריונים שמאפשרים מסחר כזה. בנוסף מואשמת פידליטי שלא עשתה את המאמצים הנדרשים לוודא את נכונות הנתונים עליהם מצהירים הלקוחות.

"FBS באופן בוטה ולא אתי התעלמה משמירת הבטיחות יחד עם מדיניות הפיקוח הלא מספק שלה היא ממשיכה לסכן את לקוחות הברוקראג' שלה במסחר מסוכן באופציות ומסחר ממונף", כך לפי דו"ח התלונה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שבבי AI (AI)שבבי AI (AI)
IPO

המתחרה הסינית של אנבידיה מזנקת 500% ביום המסחר הראשון

גייסה בבורסה בסין 1.1 לפי 7.2 מיליארד והשווי קפץ ל-43 מיליארד דולר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אנבידיה

מור ת'רדס של יוצאי אנבידיה היא חברת שבבי AI סינית שנהנית מתנופה עצומה על רקע הגבלות הסחר בין ארה"ב לסין. כשכור ארה"ב אוסרת על משלוח שבבי AI מתקמדים לסין. אנבידיה פיתחה שב מיוחד שלא עוקף את ההגבלות האלו. הממשל הסיני רתח - הוא רואה בכך השפלה אמריקאית, והוא דרש מהחברות הסיניות שלא לקנות שבבי אנבידיה שמהווים תחליף לשבב הבלקוול. 

אנבידיה ציפתה למכור במיל 50 מיליארד דולר בשנה בסין וזה בעצם נעלם. את הוואקום הזה ממלאות כמה חברות שבבים סיניות מור ת'רדס וקמבריקון הן הבולטות - 

מור ת'רדס המכונה "אנבידיה של סין", פתחה את יום המסחר הראשון שלה בבורסת שנגחאי בזינוק של 502% - קפיצה שהפכה אותה לאחת ההנפקות החזקות ביותר מאז רפורמות 2019. החברה, שהוקמה ב-2020 על ידי ג'יאנג'ונג ז'אנג, בכיר לשעבר באנבידיה, גייסה 8 מיליארד יואן (כ-1.13 מיליארד דולר) - ההנפקה השנייה בגודלה השנה בסין, אחרי Huadian New Energy. מניית החברה נפתחה ב-650 יואן, לעומת מחיר IPO של 114.28 יואן, והגיעה לשווי שוק זמני של 305 מיליארד יואן - 43 מיליארד דולר (לעומת גיוס לפי שווי של 7.2 מיליארד דולר). 

הביקושים למניה חרגו מציפיות: החלק הקמעונאי נרשם פי 2,750 מההיצע, וההנפקה כולה משקפת אופטימיות גוברת ביכולת סין להשיג עצמאות טכנולוגית.מור ת'רדס מתמחה בשבבים לגרפיקה ולבינה מלאכותית (AI), ומשמשת חלופה מרכזית למעבדי אנבידיה, שמוגבלים כאמור על ידי סנקציות אמריקאיות. 

החברה פיתחה את ארכיטקטורת MUSA, התואמת CUDA של אנבידיה ומקלה על מעבר, ויצרה ארבעה דורות של שבבים מאז הקמתה. ההנפקה, לוותה בתמיכה ממשלתית, כולל אישור מהיר של 122 ימים מרגע הגשת הבקשה. זהו סמל נוסף למירוץ סין נגד ההגבלות, כאשר בייג'ין מקדמת חדשנות מקומית כחלק ממדיניות "עצמאות טכנולוגית".

אילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיותאילוסטרציה של Rage bait. קרדיט: רשתות חברתיות

האם 2025 היא שנת הזעם? מילון אוקספורד טוען שכן

אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait הוא מילת השנה של 2025; המונח משקף את המעבר הרוחבי מהקליק בייט ומתוכן שמטרתו לעורר סקרנות, לתוכן שמטרתו להצית כעס ולהניע מעורבות ברשת

רן קידר |
נושאים בכתבה אוקספורד

הוצאת אוניברסיטת אוקספורד הכריזה כי המונח Rage bait, “פתיון שמעורר זעם”, נבחר למילת השנה 2025, לאחר הצבעה ציבורית שבה השתתפו עשרות אלפי גולשים. הבחירה משקפת את האופן שבו השיח האינטרנטי עבר בשנים האחרונות לשימוש גובר בתוכן שנועד לא ליידע או לבדר, אלא להכעיס. לפי מילון אוקספורד, המונח מתאר תוכן מקוון שנוצר במכוון כדי לעורר כעס, תסכול או סערה ציבורית, והכל למטרת הטראפיק, התגובות והשיתופים.

                                    אילוסטרציה

בשנה שעברה נבחר המונח Brain rot, שתיאר את אפקט ה"ריקבון המנטלי" הנוצר מחשיפה ממושכת לתוכן רשת אינסופי. גראתווהול קושר בין שני המונחים וטוען שהם מתארים מעגל מתעצם: “הזעם מייצר מעורבות, האלגוריתמים מעצימים אותה, וההצפה המתמדת משאירה אותנו מותשים.”

אם בעבר נדמה היה שהרשת עסוקה בהגזמות כדי שנגיב לקליק בייט, כעת הרשת הולכת לכיוונים אפילו פחות סימפטיים, והמגמה היא להכעיס אותנו כדי שלא ניכנס, אלא גם נגיב והניה מעורבים. כנראה שאין הגדרה קולעת מזו למילת השנה של 2025.

באוקספורד מסבירים כי Rage bait התבסס כשילוב של שתי מילים באנגלית, Rage (זעם) ו-Bait (פתיון), שהפכו יחד למונח מדויק של דור הרשתות החברתיות: לא עוד “קליק־בייט” שמבקש למשוך תשומת לב, אלא פתיון רגשי שמכוון לאזורים הפחות רציונליים של המשתמשים. לפי אוקספורד, השימוש במילה זינק פי שלושה בשנה האחרונה, מה שמאשש עד כמה תופעת “הכעס למטרות רווח” הפכה לחלק משגרה דיגיטלית.

לא על הזעם לבדו 

מאחורי הבחירה עמדה רשימה מצומצמת ובה מונחים נוספים, בהם Aura farming (חקלאות אאורה), יצירת תדמית "מגניבה" או מסתורית לצבירת מעמד חברתי, בעיקר ברשתות כמו טיקטוק. מונח נוסף הוא Biohack, המתייחס לשימוש בטכנולוגיה ובהרגלי חיים קיצוניים כדי “לשדרג” את הגוף. למרות הפופולריות של המונחים הללו, Rage bait זכה ברוב ההצבעות, אולי משום שהוא נוגע בעצב חשוף במיוחד בשיח המקוון של השנים האחרונות.