"המשטר באירן חרד משגרירות אמריקנית בטהרן - קיים חשש להתקוממויות במדינה"

ד"ר רז צימט מסביר מי יהיו הנהנים העיקריים מההסכם עם אירן - ועד כמה הוא מסוכן עבור ישראל 
גיא בן סימון | (5)

ההסכם שנחתם השבוע בין אירן למעצמות קירב את הרפובליקה האיסלמית למערב לראשונה מאז 1979, וסלל את הדרך להסרת הסנקציות החל מ-2016 ולנהירת חברות לשוק של 80 מיליון בני אדם. מלבד הטענות על בידוד ישראלי, תוך רמיזה כי לא הועלו חלופות אחרות להסכם, ובנוסף להשפעה על מחיר הנפט אותה כבר סיקרנו השבוע - נראה כי בשורה התחתונה האידיאולוגיה פינתה את דרכה לטובת התיאבון של אירופה לכסף הגדול. 

ד"ר רז צימט ממרכז אליאנס ללימודים אירניים והפורום לחשיבה איזורית מסביר בראיון ל-Bizportal, איך המשטר האירני יתמודד עם השינוי החברתי-כלכלי, מי יהיו הנהנים העיקריים ועד כמה זה מסוכן לישראל.

"אני סבור שההסכם עדיף מיתר החלופות כאשר הוא מוודא שבעשור הקרוב לפחות אירן רחוקה כשנה מיכולת פריצה קדימה, שזה משמעותית טוב מהמצב הנוכחי או מחלופות אחרות שאינן טובות יותר או מעשיות יותר", אמר צימט בראשית הדברים. "התזה המרכזית שלי גורסת כי צריך להתייחס להסכם הזה לא רק בהיבט האיום האירני אלא מה זה יעשה לחברה והפוליטיקה באירן בטווח הבינוני-ארוך, כאשר ההסכם מציב לא מעט אתגרים בפני המשטר. אירן הולכת להשתלב במשפחת העמים וזה יגרור הרבה השפעות מערביות - מה שיאתגר את הממשל".

אתה חושב שניתן היה להשיג הסכם יותר טוב? הרי אירן תקבל התראה מראש על כניסת פקחים למתקני הגרעין?

"בסה"כ ההסכם מגלגל משמעותית את היכולות האיראניות לאחור. זה לא אומר שאין בו בעיות, בעיקר בכל הקשור להותרת תשתית הגרעין על כנה בתוך אירן. הסנקציות הכלכליות היו מכשיר אפקטיבי מאד לאלץ את אירן לחזור למשא ומתן אך הביאו לנזקים חברתיים. כך למשל מעמד הביניים באירן היה הנפגע המרכזי במסגרת הסנקציות, מה שגרם לו להיות עסוק בשרידות כלכלית ולא איפשר להיאבק על זכויות האזרח ועל שינויים פוליטיים. לכן הסרת הסנקציות תעמיד את השלטונות במבחן כאשר סביר שנראה הרבה יותר התקוממויות אזרחיות".

אז יש בכלל לאירנים סיבות להיות אופטימיים?

"יש להם סיבה להיות אופטימיים כי הרבה מאוד כסף יזרום לאיראן כתוצאה מהפשרת הנכסים בחו"ל והגברת ייצוא הנפט. עם זאת, אנחנו עשויים לראות יותר ציפייה מצד האזרחים לרפורמות פוליטיות ואזרחיות, ובהנחה שאלה לא ייענו ע"י המשטר, זה עשוי להוביל לחידוש תנועת המחאה.

"דווקא בימים האחרונים ראינו רצף מאמרי פרשנות של גורמים המזוהים עם הממשל שפורסמו בעיתונות, ולדעתם צריך להבהיר לציבור כי השיפור בכלכלה לא יגיע כל כך מהר אם זה בשל שחיתות או היעדר שקיפות. אם הבעיות הללו לא יפתרו אז יהיה להם מאד קשה להתקדם".

מצחיק שזה מגיע מצד הממשל

"עד עכשיו היה להם קל להאשים את המערב בכל הבעיות וככל שהולך ומתקרב מועד הסרת הסנקציות כך גדלות הציפיות לשינוי ולכן הממשל מנסה לרסן את הציפיות של העם. השליטה של משמרות המהפכה בכלכלה, למשל, תעמוד למבחן. הם לא יוותרו כל כך מהר על השליטה בפרויקטים לפיתוח שדות נפט וגז, שכן הסרת הסנקציות פותחת את הדלת לחברות זרות. צריך לראות האם המנהיג העליון יחליט לטובתם. רוחאני עד היום הבהיר את דעתו - אינו אוהב את מעורבות משמרות המהפכה בפוליטיקה, אך הסקטור הפרטי מאד חלש ומבחינתו הסרת הסנקציות מהווה הזדמנות".

"אם מסתכלים מי הרוויח עד היום מכל הסנקציות אלו משמרות המהפכה, הם נמצאים בגבולות ונהנים מהברחות. כשהמצב הכלכלי ישתפר הם גם יהנו כמובן אך מצד שני הם יהנו פחות. מפקד משמרות המהפכה כפוף למנהיג העליון, במקור גוף זה אמור לטפל ביציבות המשטר ולהשתתף בהגנה על הגבולות. מאז שנות התשעים משמרות המהפכה נכנסו יותר ויותר לתחום הפוליטי והכלכלי. מדובר בגורם שלא כפוף לממשלה ואם משמרות המהפכה ידרשו איקס כסף כדי לתמוך במשטר בסוריה, סביר שרוחני לא יתלהב מהרעיון אך יאלץ להסכים".

מה מפחיד את הממשל?

"חושש יותר מפתיחת שגרירות אמריקאית בטהראן מאשר ממלחמה עם ארה"ב, כי הדבר יוביל לתורים של אלפי איראנים לויזה וגם להרחבת ההשפעה התרבותית. קרוב ל-80 מיליון בני אדם חיים באירן ורובם מבין כי בעולם בו אנו חיים, יחסים טובים עם ארה"ב טובים להם יותר מאשר חרם. בטווח הקצר לחמינאי חשוב להראות שהמדיניות לא תשתנה למרות ההתקרבות למערב. ברמה העקרונית אני לא רואה שינוי במדיניות כל עוד חמינאי נמצא. הוא זקן מדי ושמרן מדי ולכן אני לא רואה שום שינוי ביחס שלו לאמריקה".

"כרגע לאירן אין עניין בנשק גרעיני אלא שתהיה להם אופציה, לכן כל הדיבורים על שימוש בנשק גרעיני לא רלוונטיים. הטענה שלהם בהיבט האזרחי היא שנפט וגז לא יהיו והם חייבים לעבור למקורות אנרגיה חלופיים, אפילו באירן יש גורמים בשוליים שהטילו ספק בכדאיות הכלכלית של המקורות לאנרגיה חלופית". 

מדוע האירופים מעדיפים להתקרב לאירן?

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מכווה לטוב 18/07/2015 09:16
    הגב לתגובה זו
    יתכן מצב שביבי עוד יגיד תודה לאובמה. עם שחי טוב לא מחפש מלחמות . הסטורית - מלחמות תמיד היו תולדה של מצב כלכלי גרוע . עם פרסי לא שונה מעמים אחרים , בפרט דור צעיר.
  • 3.
    שביט 18/07/2015 08:07
    הגב לתגובה זו
    אמברגו או לא הנבלות מהאיחוד סחרו עם האירנים כל הזמן.
  • 2.
    אורלי 17/07/2015 19:56
    הגב לתגובה זו
    אט אט תראו סניפים של סטארבאקס בטהרן, למה לא?
  • 1.
    מוכר נעלים 17/07/2015 15:34
    הגב לתגובה זו
    האשכנזי מבין בפרסים כמו שאני מבין בגפילטעפיש רק מי שמבין לעומק את האיראנים ( והם יוצאי אירן למשל) יכול לומר בפה מלא שאמריקה שילמה מחיר יקר על נעלים מסין שנראות נעלי עור במילים אחרות פצצת אטום על אירן היא שאלה של זמן: לפני הפצצה עלינו או על ניו יורק או לאחר מכן
  • גיל 18/07/2015 23:49
    הגב לתגובה זו
    בפצצה שאולי תהיה להם וגם אם תהיה זה רק לצרכי מיקוח ואין מה לדאוג ביבי זה האובי שלו והכל שטויות מה שהיה הוא שיהיה וצריכים לזכור שאסור לפחד מכלום רק מאלוקים לפחד אין עוד מלבדו.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.