"המשטר באירן חרד משגרירות אמריקנית בטהרן - קיים חשש להתקוממויות במדינה"
ההסכם שנחתם השבוע בין אירן למעצמות קירב את הרפובליקה האיסלמית למערב לראשונה מאז 1979, וסלל את הדרך להסרת הסנקציות החל מ-2016 ולנהירת חברות לשוק של 80 מיליון בני אדם. מלבד הטענות על בידוד ישראלי, תוך רמיזה כי לא הועלו חלופות אחרות להסכם, ובנוסף להשפעה על מחיר הנפט אותה כבר סיקרנו השבוע - נראה כי בשורה התחתונה האידיאולוגיה פינתה את דרכה לטובת התיאבון של אירופה לכסף הגדול.
ד"ר רז צימט ממרכז אליאנס ללימודים אירניים והפורום לחשיבה איזורית מסביר בראיון ל-Bizportal, איך המשטר האירני יתמודד עם השינוי החברתי-כלכלי, מי יהיו הנהנים העיקריים ועד כמה זה מסוכן לישראל.
"אני סבור שההסכם עדיף מיתר החלופות כאשר הוא מוודא שבעשור הקרוב לפחות אירן רחוקה כשנה מיכולת פריצה קדימה, שזה משמעותית טוב מהמצב הנוכחי או מחלופות אחרות שאינן טובות יותר או מעשיות יותר", אמר צימט בראשית הדברים. "התזה המרכזית שלי גורסת כי צריך להתייחס להסכם הזה לא רק בהיבט האיום האירני אלא מה זה יעשה לחברה והפוליטיקה באירן בטווח הבינוני-ארוך, כאשר ההסכם מציב לא מעט אתגרים בפני המשטר. אירן הולכת להשתלב במשפחת העמים וזה יגרור הרבה השפעות מערביות - מה שיאתגר את הממשל".
אתה חושב שניתן היה להשיג הסכם יותר טוב? הרי אירן תקבל התראה מראש על כניסת פקחים למתקני הגרעין?
"בסה"כ ההסכם מגלגל משמעותית את היכולות האיראניות לאחור. זה לא אומר שאין בו בעיות, בעיקר בכל הקשור להותרת תשתית הגרעין על כנה בתוך אירן. הסנקציות הכלכליות היו מכשיר אפקטיבי מאד לאלץ את אירן לחזור למשא ומתן אך הביאו לנזקים חברתיים. כך למשל מעמד הביניים באירן היה הנפגע המרכזי במסגרת הסנקציות, מה שגרם לו להיות עסוק בשרידות כלכלית ולא איפשר להיאבק על זכויות האזרח ועל שינויים פוליטיים. לכן הסרת הסנקציות תעמיד את השלטונות במבחן כאשר סביר שנראה הרבה יותר התקוממויות אזרחיות".
אז יש בכלל לאירנים סיבות להיות אופטימיים?
"יש להם סיבה להיות אופטימיים כי הרבה מאוד כסף יזרום לאיראן כתוצאה מהפשרת הנכסים בחו"ל והגברת ייצוא הנפט. עם זאת, אנחנו עשויים לראות יותר ציפייה מצד האזרחים לרפורמות פוליטיות ואזרחיות, ובהנחה שאלה לא ייענו ע"י המשטר, זה עשוי להוביל לחידוש תנועת המחאה.
"דווקא בימים האחרונים ראינו רצף מאמרי פרשנות של גורמים המזוהים עם הממשל שפורסמו בעיתונות, ולדעתם צריך להבהיר לציבור כי השיפור בכלכלה לא יגיע כל כך מהר אם זה בשל שחיתות או היעדר שקיפות. אם הבעיות הללו לא יפתרו אז יהיה להם מאד קשה להתקדם".
מצחיק שזה מגיע מצד הממשל
"עד עכשיו היה להם קל להאשים את המערב בכל הבעיות וככל שהולך ומתקרב מועד הסרת הסנקציות כך גדלות הציפיות לשינוי ולכן הממשל מנסה לרסן את הציפיות של העם. השליטה של משמרות המהפכה בכלכלה, למשל, תעמוד למבחן. הם לא יוותרו כל כך מהר על השליטה בפרויקטים לפיתוח שדות נפט וגז, שכן הסרת הסנקציות פותחת את הדלת לחברות זרות. צריך לראות האם המנהיג העליון יחליט לטובתם. רוחאני עד היום הבהיר את דעתו - אינו אוהב את מעורבות משמרות המהפכה בפוליטיקה, אך הסקטור הפרטי מאד חלש ומבחינתו הסרת הסנקציות מהווה הזדמנות".
"אם מסתכלים מי הרוויח עד היום מכל הסנקציות אלו משמרות המהפכה, הם נמצאים בגבולות ונהנים מהברחות. כשהמצב הכלכלי ישתפר הם גם יהנו כמובן אך מצד שני הם יהנו פחות. מפקד משמרות המהפכה כפוף למנהיג העליון, במקור גוף זה אמור לטפל ביציבות המשטר ולהשתתף בהגנה על הגבולות. מאז שנות התשעים משמרות המהפכה נכנסו יותר ויותר לתחום הפוליטי והכלכלי. מדובר בגורם שלא כפוף לממשלה ואם משמרות המהפכה ידרשו איקס כסף כדי לתמוך במשטר בסוריה, סביר שרוחני לא יתלהב מהרעיון אך יאלץ להסכים".
מה מפחיד את הממשל?
"חושש יותר מפתיחת שגרירות אמריקאית בטהראן מאשר ממלחמה עם ארה"ב, כי הדבר יוביל לתורים של אלפי איראנים לויזה וגם להרחבת ההשפעה התרבותית. קרוב ל-80 מיליון בני אדם חיים באירן ורובם מבין כי בעולם בו אנו חיים, יחסים טובים עם ארה"ב טובים להם יותר מאשר חרם. בטווח הקצר לחמינאי חשוב להראות שהמדיניות לא תשתנה למרות ההתקרבות למערב. ברמה העקרונית אני לא רואה שינוי במדיניות כל עוד חמינאי נמצא. הוא זקן מדי ושמרן מדי ולכן אני לא רואה שום שינוי ביחס שלו לאמריקה".
"כרגע לאירן אין עניין בנשק גרעיני אלא שתהיה להם אופציה, לכן כל הדיבורים על שימוש בנשק גרעיני לא רלוונטיים. הטענה שלהם בהיבט האזרחי היא שנפט וגז לא יהיו והם חייבים לעבור למקורות אנרגיה חלופיים, אפילו באירן יש גורמים בשוליים שהטילו ספק בכדאיות הכלכלית של המקורות לאנרגיה חלופית".
מדוע האירופים מעדיפים להתקרב לאירן?
- 4.מכווה לטוב 18/07/2015 09:16הגב לתגובה זויתכן מצב שביבי עוד יגיד תודה לאובמה. עם שחי טוב לא מחפש מלחמות . הסטורית - מלחמות תמיד היו תולדה של מצב כלכלי גרוע . עם פרסי לא שונה מעמים אחרים , בפרט דור צעיר.
- 3.שביט 18/07/2015 08:07הגב לתגובה זואמברגו או לא הנבלות מהאיחוד סחרו עם האירנים כל הזמן.
- 2.אורלי 17/07/2015 19:56הגב לתגובה זואט אט תראו סניפים של סטארבאקס בטהרן, למה לא?
- 1.מוכר נעלים 17/07/2015 15:34הגב לתגובה זוהאשכנזי מבין בפרסים כמו שאני מבין בגפילטעפיש רק מי שמבין לעומק את האיראנים ( והם יוצאי אירן למשל) יכול לומר בפה מלא שאמריקה שילמה מחיר יקר על נעלים מסין שנראות נעלי עור במילים אחרות פצצת אטום על אירן היא שאלה של זמן: לפני הפצצה עלינו או על ניו יורק או לאחר מכן
- גיל 18/07/2015 23:49הגב לתגובה זובפצצה שאולי תהיה להם וגם אם תהיה זה רק לצרכי מיקוח ואין מה לדאוג ביבי זה האובי שלו והכל שטויות מה שהיה הוא שיהיה וצריכים לזכור שאסור לפחד מכלום רק מאלוקים לפחד אין עוד מלבדו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
