
הצליחה איפה שאפל נכשלה: איך שיאומי כובשת את עולם הרכבים
אחרי שאפל ויתרה על פרויקט הרכב שלה לאחר עשור והשקעה של 10 מיליארד דולר, החברה הסינית רשמה 289 אלף הזמנות תוך שעה, גייסה את המוחות הטובים ביותר מיצרני הרכב המקומיים והשקיעה 1.6 מיליארד דולר בשרשרת האספקה כדי ליצור אימפריה שמתכננת להגיע לאירופה ב-2027
כשטים קוק הודיע בפברואר 2024 על הפסקת פרויקט הרכב של אפלApple 1.27% , זה לא היה רק כישלון טכנולוגי אלא גם מכה לגאווה האמריקאית.
אחרי עשור של השקעות בסך 10 מיליארד דולר, החברה
הגדולה בעולם נאלצה להודות שייצור רכבים זה משחק אחר לחלוטין. באותו הזמן, באולם אירועים בבייג'ינג, עמד לי ג'ון, מייסד שיאומי, מול מאות עיתונאים וניפץ בעדינות סינית את האגו האמריקאי. "מאז שאפל הפסיקה לפתח
רכב, אנחנו דואגים במיוחד למשתמשי אפל", הכריז בחיוך, וחשף כי הרכב החדש של החברה יתחבר בצורה מושלמת לאייפון.
העלבון הדיפלומטי הזה היה רק פתיח. תוך שעה מההכרזה על דגם ה-SUV החדש, שיאומי רשמה 289,000 הזמנות - יותר מהרכב הראשון שהשיקה במרץ 2024. הנתונים האלה לא רק שברו שיאים, הם גם העמידו את וול סטריט מול שאלה קשה: איך חברה סינית שהתחילה כיצרנית סמארטפונים זולים הצליחה איפה שאפל נכשלה?
להעתיק, לשפר ולהתאים לשוק הסיני
התשובה פשוטה: שיאומי הבינה את הכלכלה הסינית ואת האופן שבו היא יכולה לנצל את המערכת המקומית. בעוד שאפל ניסתה לפתח רכב אוטונומי מלא - מעין "אייפון על גלגלים" - לי ג'ון בחר בגישה מעשית: להעתיק, לשפר ולהתאים לשוק הסיני.
הגישה הזו לא הייתה חדשה עבור שיאומי. החברה בנתה את האימפריה שלה על חיקוי של מוצרי אפל, אבל במחירים נמוכים יותר והתאמה לטעם הסיני. באותו האופן, הרכב הראשון שלה, ה-SU7, זכה לכינוי "פורשה מי" בגלל הדמיון הבולט לפורשה.
- משבר בסמארטפונים, הזדמנות ברכבים: שיאומי במבחן
- פרארי לומדת משיאומי. רכשה SU7 Ultra לצרכי לימוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל מעבר לביקורת על חיקוי, המהלך החכם של לי ג'ון היה בהבנה שיצירת רכב זה לא רק עניין של עיצוב או טכנולוגיה, אלא בעיקר של אנשים וקשרים. במקום לגייס מהנדסים מהסיליקון ואלי, הוא פשוט "גנב" את המוחות הטובים ביותר מיצרני הרכב הסיניים. לי ג'ון ביקר במפעלי ג'ילי וגרייט וול, לכאורה לצורך שיתוף פעולה עתידי. במציאות, הוא אסף מספרי טלפון של עשרות מנהלים בכירים והציע להם משכורות שלא יכלו לסרב להן.
המקרה הבולט ביותר היה של הו ג'נגנאן, לשעבר מנהל מכון המחקר של ג'ילי. הו, שידוע באהבתו לפורשה, הפך לאחד מהאנשים שהקימו את מחלקת הרכב של שיאומי. רשמית הוא הצטרף לחברה רק אחרי שהחוזה שלו הסתיים, אבל בפועל הוא גויס בצורה מתוכננת ושיטתית.
שיאומי למדה מהטעויות
מעבר לגיוס כישרונות, שיאומי למדה מהטעויות הקשות של העבר. בתחילת הדרך, כשייצרה סמארטפונים, החברה הייתה תלויה בספקים חיצוניים. ב-2016, סמסונג איימה להפסיק את אספקת המסכים לשיאומי אחרי סכסוך עם אנשי החברה.
- סעודיה מאטה את פרויקטי הענק - והמשקיעים מרוצים
- תומא בראבו קרובה להשלים את רכישת ורינט לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- לקראת דוחות אנבידיה - האנליסטים מעלים מחירי יעד
לי ג'ון נאלץ אז לטוס לשנג'ן ולשתות חמישה בקבוקי יין עם מנכ"ל סמסונג סין כדי לפתור את הבעיה ומאז הוא למד את הלקח: מי ששולט בשרשרת האספקה, שולט בעתיד. מאז כניסתה לתחום הרכב, שיאומי השקיעה 1.6 מיליארד דולר ביותר ממאה חברות בשרשרת האספקה של רכבים חשמליים.
האסטרטגיה הזו יצרה מעגל סגור: שיאומי השקיעה בחברות שייצרו רכיבים לרכבים שלה, וכך הבטיחה שהיא לא תישאר תלויה בספקים חיצוניים. הגישה הזו עובדת טוב במיוחד בסין, שם הממשלה מספקת סובסידיות נדיבות לרכבים חשמליים ובנתה תשתית טעינה רחבה.
מחיר ההצלחה
ההצלחה הזו של שיאומי מגיעה עם מחיר. ה-SU7 של שיאומי מואשם בחיקוי בוטה של פורשה, וגורמים בתעשייה הסינית כינו את הגישה "חסרת בושה". כשמשנה לנשיא SAIC, אחת מיצרניות הרכב הגדולות בסין, השתמש במילה הזו בדיוק.
המבחן האמיתי הגיע במרץ 2024, כשרכב SU7 היה מעורב בתאונת דרכים קטלנית בעת שמערכת הנהיגה האוטונומית הייתה מופעלת. לי ג'ון, שרגיל להיות פעיל ברשתות החברתיות, נעלם לחודש שלם. כשחזר, הוא הודה שזו התקופה הקשה ביותר בקריירה שלו.
למרות המכשולים, הלקוחות הנאמנים של שיאומי - המכונים "מי פאנס" - המשיכו לקנות. כמעט 50% מהקונים בוחרים ב-SU7 מבלי להשוות אותו לדגמים אחרים. זה מראה על כוח המותג הייחודי שבנתה החברה במהלך השנים.
החברה מתכננת לספק 350,000 יחידות ב-2025, מספר שנראה מרשים אבל עדיין זעיר לעומת BYD שמכרה 4.3 מיליון רכבים חשמליים והיברידיים בשנה שעברה. טויוטה מוכרת יותר מ-10 מיליון רכבים בשנה ומציעה כ-70 דגמים שונים.
העתיד של שיאומי תלוי ביכולתה להפוך מחברה "בוטיק" המספקת רכבים יוקרה למעמד הביניים הסיני, לשחקנית גלובלית אמיתית. לי ג'ון כבר מכריז על תוכניות להתרחבות לאירופה מ-2027, אבל הוא יצטרך להתמודד עם מכסי הגנה שהטילו האיחוד האירופי וארצות הברית על רכבים חשמליים סיניים.
- 5.שי חובל 08/07/2025 04:03הגב לתגובה זוכתבתי גם בתגובה באינבנסטינג בשנת 2022 שהיא הייתה שווה 11 דולר הונג קונגי היום נושקת ל60 דולר הונגרית קונגי
- 4.אנונימי 07/07/2025 22:51הגב לתגובה זונקודה
- 3.אפל חברת קומודיטי מיובשת ואי אפשר להשוות אותה לסיני שאפתן (ל"ת)אנונימי 07/07/2025 22:22הגב לתגובה זו
- 2.דר דום 07/07/2025 22:07הגב לתגובה זושילבו ממשק טסלה עם עיצוב של פרארי וזה מתכון מושלם אבל הרימו את האבזור לשיא הטיסו 690 כוח סוס וחיברו למטען מהיר פי 2 מטסלה. הכליאו אבל יצרו בעצמם מוצר שלם ומושלם
- 1.חכם באשי 07/07/2025 21:45הגב לתגובה זוהסינים הורגים כלכלית את מי שהם מעתיקים ממנו. ואז כשהוא ימות הם יצטרכו להמציא לבד. אבל אין להם מושג איך ממציאים. בדיוק כשם שלנגיף אין חיים משלו

1.27 מיליארד דולר באמזון - אקמן משנה כיוון: יותר טכנולוגיה פחות תשתיות
אקמן מהמר על אמזון עם השקעה חדשה בהיקף של כ-1.27 מיליארד דולר כ-9.3% מהתיק; גוגל מקבלת תוספת של כ-945 מיליון דולר ועולה לכ-20%; מנגד - חברת הרכבות הקנדית נמחקת מהפורטפוליו של פרשינג סקוור כשאקמן מעדיף יותר טכנולוגיה מתשתיות מסורתיות
ביל אקמן שוב משנה את התיק. הדו"ח הרבעוני של קרן פרשינג סקוור חושף שינויים ששמים את אקמן בצד של הטכנולוגיה והצריכה, תוך שהוא מתרחב מענפי התשתיות המסורתיים. מי שמוכר כאחד המשקיעים הבולטים בוול סטריט, ממשיך לפעול כמו שהוא אוהב: בבת אחת, ובגדול.
פרשינג סקוור הולדינגס, הקרן המרכזית של אקמן, היא קרן סגורה הנסחרת באירופה ובארה"ב. לקרן נכסים נטו בשווי כ־12.8 מיליארד דולר, בעוד ששווי השוק שלה נע סביב כ־9 מיליארד דולר, דיסקאונט משמעותי שמגלם גם את המבנה הסגור של הקרן וגם את האופי הייחודי של אקמן כמנהל השקעות. בניגוד לאחרים, אקמן לא מחזיק את המניות ויושב בשקט. כשהוא נכנס לפוזיציה הוא עושה את זה בצורה אקטיבית ומתערב בניהול. כך היה, למשל, בהשקעה בהרץ, כשחזרה לשוק אחרי פשיטת הרגל ב־2020 והוא היה מעורב בתהליך ההתייעלות וההנפקה מחדש, או ברסטורנט ברנדס, שבה סייע במיקוד העסקי והניהול אחרי רכישת בורגר קינג. עכשיו מגיע הדו"ח הרבעוני - טופס 13F - וחושף, שוב, שינוי מהותי במפת ההשקעות של אקמן.
התיק החדש של פרשינג סקוור
אמזון היא הסיפור המרכזי כאן. אקמן נכנס בפעם הראשונה
לענקית הריטייל Amazon.Com INC 0.58% ורכש מניות בשווי של כ-1.27 מיליארד דולר, כמעט עשירית מכל התיק שלו. זה לא מהלך של "ננסה ונראה", אלא הצבעה ברורה על איך אקמן רואה את הצמיחה בשנים הקרובות: ענן, מסחר אלקטרוני, ובכלל כל מה
שמניע את הכלכלה הדיגיטלית של היום.
אלפבית Alphabet 3.17% - גוגל, שכבר הייתה חלק מהתיק, מקבלת חיזוק משמעותי. פרשינג סקוור הוסיפה כ־945 מיליון דולר להחזקה, שמגיעה כעת לכמעט חמישית מהפורטפוליו. כשמשקיע כמו אקמן שם כמעט 20% מהתיק בחברה אחת, זו לא רק אמונה בפוטנציאל שלה אלא בחירה אסטרטגית: אקמן רואה בגוגל עוגן טכנולוגי ומאמין שהיא יכולה להמשיך ולייצר תשואה עודפת על השוק.
- כמה ביל אקמן מורווח על הבורסה?
- באפט נכנס ליונייטד הלת' עם 1.5 מיליארד ד'; מה עוד עשה באפט ברבעון?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשקעה מגיעה דווקא בתקופה שבה גוגל עומדת במוקד מול
החששות מנגיסה ברווחים על ידי ה-AI. עליית כלי הבינה המלאכותית מעלה חששות שמנוע החיפוש שלה יכול לאבד מהדומיננטיות שלו ואפילו לא להיות רלוונטי ושמודל הפרסום שעומד מאחוריו - אחד מערוצי הרווח הגדולים של גוגל - ייפגע. אקמן כנראה רואה כאן הזדמנות ולא איום: גוגל משקיעה
עשרות מיליארדי דולרים בפיתוח AI, מטמיעה את Gemini במנוע החיפוש ובמוצרי ענן, ואקמן מאמין שגוגל תוכל להסתגל לשינויים ולהישאר בחזית גם בעידן שאחרי מנוע החיפוש כמו שאנחנו מכירים אותו.