שיאומי רכב
שיאומי רכב

הצליחה איפה שאפל נכשלה: איך שיאומי כובשת את עולם הרכבים

אחרי שאפל ויתרה על פרויקט הרכב שלה לאחר עשור והשקעה של 10 מיליארד דולר, החברה הסינית רשמה 289 אלף הזמנות תוך שעה, גייסה את המוחות הטובים ביותר מיצרני הרכב המקומיים והשקיעה 1.6 מיליארד דולר בשרשרת האספקה כדי ליצור אימפריה שמתכננת להגיע לאירופה ב-2027

אדיר בן עמי | (5)
נושאים בכתבה שיאומי אפל

כשטים קוק הודיע בפברואר 2024 על הפסקת פרויקט הרכב של אפלApple -0.68%  , זה לא היה רק כישלון טכנולוגי אלא גם מכה לגאווה האמריקאית. אחרי עשור של השקעות בסך 10 מיליארד דולר, החברה
הגדולה בעולם נאלצה להודות שייצור רכבים זה משחק אחר לחלוטין. באותו הזמן, באולם אירועים בבייג'ינג, עמד לי ג'ון, מייסד שיאומי, מול מאות עיתונאים וניפץ בעדינות סינית את האגו האמריקאי. "מאז שאפל הפסיקה לפתח רכב, אנחנו דואגים במיוחד למשתמשי אפל", הכריז בחיוך, וחשף כי הרכב החדש של החברה יתחבר בצורה מושלמת לאייפון.


העלבון הדיפלומטי הזה היה רק פתיח. תוך שעה מההכרזה על דגם ה-SUV החדש, שיאומי רשמה 289,000 הזמנות - יותר מהרכב הראשון שהשיקה במרץ 2024. הנתונים האלה לא רק שברו שיאים, הם גם העמידו את וול סטריט מול שאלה קשה: איך חברה סינית שהתחילה כיצרנית סמארטפונים זולים הצליחה איפה שאפל נכשלה?


להעתיק, לשפר ולהתאים לשוק הסיני

התשובה פשוטה: שיאומי הבינה את הכלכלה הסינית ואת האופן שבו היא יכולה לנצל את המערכת המקומית. בעוד שאפל ניסתה לפתח רכב אוטונומי מלא - מעין "אייפון על גלגלים" - לי ג'ון בחר בגישה מעשית: להעתיק, לשפר ולהתאים לשוק הסיני.


הגישה הזו לא הייתה חדשה עבור שיאומי. החברה בנתה את האימפריה שלה על חיקוי של מוצרי אפל, אבל במחירים נמוכים יותר והתאמה לטעם הסיני. באותו האופן, הרכב הראשון שלה, ה-SU7, זכה לכינוי "פורשה מי" בגלל הדמיון הבולט לפורשה.


אבל מעבר לביקורת על חיקוי, המהלך החכם של לי ג'ון היה בהבנה שיצירת רכב זה לא רק עניין של עיצוב או טכנולוגיה, אלא בעיקר של אנשים וקשרים. במקום לגייס מהנדסים מהסיליקון ואלי, הוא פשוט "גנב" את המוחות הטובים ביותר מיצרני הרכב הסיניים. לי ג'ון ביקר במפעלי ג'ילי וגרייט וול, לכאורה לצורך שיתוף פעולה עתידי. במציאות, הוא אסף מספרי טלפון של עשרות מנהלים בכירים והציע להם משכורות שלא יכלו לסרב להן.


המקרה הבולט ביותר היה של הו ג'נגנאן, לשעבר מנהל מכון המחקר של ג'ילי. הו, שידוע באהבתו לפורשה, הפך לאחד מהאנשים שהקימו את מחלקת הרכב של שיאומי. רשמית הוא הצטרף לחברה רק אחרי שהחוזה שלו הסתיים, אבל בפועל הוא גויס בצורה מתוכננת ושיטתית.


שיאומי למדה מהטעויות

מעבר לגיוס כישרונות, שיאומי למדה מהטעויות הקשות של העבר. בתחילת הדרך, כשייצרה סמארטפונים, החברה הייתה תלויה בספקים חיצוניים. ב-2016, סמסונג איימה להפסיק את אספקת המסכים לשיאומי אחרי סכסוך עם אנשי החברה.

קיראו עוד ב"גלובל"


לי ג'ון נאלץ אז לטוס לשנג'ן ולשתות חמישה בקבוקי יין עם מנכ"ל סמסונג סין כדי לפתור את הבעיה ומאז הוא למד את הלקח: מי ששולט בשרשרת האספקה, שולט בעתיד. מאז כניסתה לתחום הרכב, שיאומי השקיעה 1.6 מיליארד דולר ביותר ממאה חברות בשרשרת האספקה של רכבים חשמליים.


האסטרטגיה הזו יצרה מעגל סגור: שיאומי השקיעה בחברות שייצרו רכיבים לרכבים שלה, וכך הבטיחה שהיא לא תישאר תלויה בספקים חיצוניים. הגישה הזו עובדת טוב במיוחד בסין, שם הממשלה מספקת סובסידיות נדיבות לרכבים חשמליים ובנתה תשתית טעינה רחבה.


מחיר ההצלחה

ההצלחה הזו של שיאומי מגיעה עם מחיר. ה-SU7 של שיאומי מואשם בחיקוי בוטה של פורשה, וגורמים בתעשייה הסינית כינו את הגישה "חסרת בושה". כשמשנה לנשיא SAIC, אחת מיצרניות הרכב הגדולות בסין, השתמש במילה הזו בדיוק.


המבחן האמיתי הגיע במרץ 2024, כשרכב SU7 היה מעורב בתאונת דרכים קטלנית בעת שמערכת הנהיגה האוטונומית הייתה מופעלת. לי ג'ון, שרגיל להיות פעיל ברשתות החברתיות, נעלם לחודש שלם. כשחזר, הוא הודה שזו התקופה הקשה ביותר בקריירה שלו.


למרות המכשולים, הלקוחות הנאמנים של שיאומי - המכונים "מי פאנס" - המשיכו לקנות. כמעט 50% מהקונים בוחרים ב-SU7 מבלי להשוות אותו לדגמים אחרים. זה מראה על כוח המותג הייחודי שבנתה החברה במהלך השנים.


החברה מתכננת לספק 350,000 יחידות ב-2025, מספר שנראה מרשים אבל עדיין זעיר לעומת BYD שמכרה 4.3 מיליון רכבים חשמליים והיברידיים בשנה שעברה. טויוטה מוכרת יותר מ-10 מיליון רכבים בשנה ומציעה כ-70 דגמים שונים.


העתיד של שיאומי תלוי ביכולתה להפוך מחברה "בוטיק" המספקת רכבים יוקרה למעמד הביניים הסיני, לשחקנית גלובלית אמיתית. לי ג'ון כבר מכריז על תוכניות להתרחבות לאירופה מ-2027, אבל הוא יצטרך להתמודד עם מכסי הגנה שהטילו האיחוד האירופי וארצות הברית על רכבים חשמליים סיניים.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    שי חובל 08/07/2025 04:03
    הגב לתגובה זו
    כתבתי גם בתגובה באינבנסטינג בשנת 2022 שהיא הייתה שווה 11 דולר הונג קונגי היום נושקת ל60 דולר הונגרית קונגי
  • 4.
    אנונימי 07/07/2025 22:51
    הגב לתגובה זו
    נקודה
  • 3.
    אפל חברת קומודיטי מיובשת ואי אפשר להשוות אותה לסיני שאפתן (ל"ת)
    אנונימי 07/07/2025 22:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דר דום 07/07/2025 22:07
    הגב לתגובה זו
    שילבו ממשק טסלה עם עיצוב של פרארי וזה מתכון מושלם אבל הרימו את האבזור לשיא הטיסו 690 כוח סוס וחיברו למטען מהיר פי 2 מטסלה. הכליאו אבל יצרו בעצמם מוצר שלם ומושלם
  • 1.
    חכם באשי 07/07/2025 21:45
    הגב לתגובה זו
    הסינים הורגים כלכלית את מי שהם מעתיקים ממנו. ואז כשהוא ימות הם יצטרכו להמציא לבד. אבל אין להם מושג איך ממציאים. בדיוק כשם שלנגיף אין חיים משלו
מקנזי סקוט
צילום: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים

על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם

רן קידר |
נושאים בכתבה מקינזי סקוט

אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר. 

סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".

 קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם

כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.

סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.

GE AerospaceGE Aerospace
הטור של גרינברג

החברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים

GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"



שלמה גרינברג |
נושאים בכתבה ג'נרל אלקטריק

כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים". 

הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA. 

אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה".  יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.

מהפך עסקי נדיר

GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.

כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.