
הצליחה איפה שאפל נכשלה: איך שיאומי כובשת את עולם הרכבים
אחרי שאפל ויתרה על פרויקט הרכב שלה לאחר עשור והשקעה של 10 מיליארד דולר, החברה הסינית רשמה 289 אלף הזמנות תוך שעה, גייסה את המוחות הטובים ביותר מיצרני הרכב המקומיים והשקיעה 1.6 מיליארד דולר בשרשרת האספקה כדי ליצור אימפריה שמתכננת להגיע לאירופה ב-2027
כשטים קוק הודיע בפברואר 2024 על הפסקת פרויקט הרכב של אפלApple -1.64% , זה לא היה רק כישלון טכנולוגי אלא גם מכה לגאווה האמריקאית.
אחרי עשור של השקעות בסך 10 מיליארד דולר, החברה
הגדולה בעולם נאלצה להודות שייצור רכבים זה משחק אחר לחלוטין. באותו הזמן, באולם אירועים בבייג'ינג, עמד לי ג'ון, מייסד שיאומי, מול מאות עיתונאים וניפץ בעדינות סינית את האגו האמריקאי. "מאז שאפל הפסיקה לפתח
רכב, אנחנו דואגים במיוחד למשתמשי אפל", הכריז בחיוך, וחשף כי הרכב החדש של החברה יתחבר בצורה מושלמת לאייפון.
העלבון הדיפלומטי הזה היה רק פתיח. תוך שעה מההכרזה על דגם ה-SUV החדש, שיאומי רשמה 289,000 הזמנות - יותר מהרכב הראשון שהשיקה במרץ 2024. הנתונים האלה לא רק שברו שיאים, הם גם העמידו את וול סטריט מול שאלה קשה: איך חברה סינית שהתחילה כיצרנית סמארטפונים זולים הצליחה איפה שאפל נכשלה?
להעתיק, לשפר ולהתאים לשוק הסיני
התשובה פשוטה: שיאומי הבינה את הכלכלה הסינית ואת האופן שבו היא יכולה לנצל את המערכת המקומית. בעוד שאפל ניסתה לפתח רכב אוטונומי מלא - מעין "אייפון על גלגלים" - לי ג'ון בחר בגישה מעשית: להעתיק, לשפר ולהתאים לשוק הסיני.
הגישה הזו לא הייתה חדשה עבור שיאומי. החברה בנתה את האימפריה שלה על חיקוי של מוצרי אפל, אבל במחירים נמוכים יותר והתאמה לטעם הסיני. באותו האופן, הרכב הראשון שלה, ה-SU7, זכה לכינוי "פורשה מי" בגלל הדמיון הבולט לפורשה.
- לכוד ברכב הבוער: הסיוט החוזר של דלתות חשמליות בתאונה הקטלנית; הפעם ברכב של שיאומי
- משבר בסמארטפונים, הזדמנות ברכבים: שיאומי במבחן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אבל מעבר לביקורת על חיקוי, המהלך החכם של לי ג'ון היה בהבנה שיצירת רכב זה לא רק עניין של עיצוב או טכנולוגיה, אלא בעיקר של אנשים וקשרים. במקום לגייס מהנדסים מהסיליקון ואלי, הוא פשוט "גנב" את המוחות הטובים ביותר מיצרני הרכב הסיניים. לי ג'ון ביקר במפעלי ג'ילי וגרייט וול, לכאורה לצורך שיתוף פעולה עתידי. במציאות, הוא אסף מספרי טלפון של עשרות מנהלים בכירים והציע להם משכורות שלא יכלו לסרב להן.
המקרה הבולט ביותר היה של הו ג'נגנאן, לשעבר מנהל מכון המחקר של ג'ילי. הו, שידוע באהבתו לפורשה, הפך לאחד מהאנשים שהקימו את מחלקת הרכב של שיאומי. רשמית הוא הצטרף לחברה רק אחרי שהחוזה שלו הסתיים, אבל בפועל הוא גויס בצורה מתוכננת ושיטתית.
שיאומי למדה מהטעויות
מעבר לגיוס כישרונות, שיאומי למדה מהטעויות הקשות של העבר. בתחילת הדרך, כשייצרה סמארטפונים, החברה הייתה תלויה בספקים חיצוניים. ב-2016, סמסונג איימה להפסיק את אספקת המסכים לשיאומי אחרי סכסוך עם אנשי החברה.
- טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
- רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
לי ג'ון נאלץ אז לטוס לשנג'ן ולשתות חמישה בקבוקי יין עם מנכ"ל סמסונג סין כדי לפתור את הבעיה ומאז הוא למד את הלקח: מי ששולט בשרשרת האספקה, שולט בעתיד. מאז כניסתה לתחום הרכב, שיאומי השקיעה 1.6 מיליארד דולר ביותר ממאה חברות בשרשרת האספקה של רכבים חשמליים.
האסטרטגיה הזו יצרה מעגל סגור: שיאומי השקיעה בחברות שייצרו רכיבים לרכבים שלה, וכך הבטיחה שהיא לא תישאר תלויה בספקים חיצוניים. הגישה הזו עובדת טוב במיוחד בסין, שם הממשלה מספקת סובסידיות נדיבות לרכבים חשמליים ובנתה תשתית טעינה רחבה.
מחיר ההצלחה
ההצלחה הזו של שיאומי מגיעה עם מחיר. ה-SU7 של שיאומי מואשם בחיקוי בוטה של פורשה, וגורמים בתעשייה הסינית כינו את הגישה "חסרת בושה". כשמשנה לנשיא SAIC, אחת מיצרניות הרכב הגדולות בסין, השתמש במילה הזו בדיוק.
המבחן האמיתי הגיע במרץ 2024, כשרכב SU7 היה מעורב בתאונת דרכים קטלנית בעת שמערכת הנהיגה האוטונומית הייתה מופעלת. לי ג'ון, שרגיל להיות פעיל ברשתות החברתיות, נעלם לחודש שלם. כשחזר, הוא הודה שזו התקופה הקשה ביותר בקריירה שלו.
למרות המכשולים, הלקוחות הנאמנים של שיאומי - המכונים "מי פאנס" - המשיכו לקנות. כמעט 50% מהקונים בוחרים ב-SU7 מבלי להשוות אותו לדגמים אחרים. זה מראה על כוח המותג הייחודי שבנתה החברה במהלך השנים.
החברה מתכננת לספק 350,000 יחידות ב-2025, מספר שנראה מרשים אבל עדיין זעיר לעומת BYD שמכרה 4.3 מיליון רכבים חשמליים והיברידיים בשנה שעברה. טויוטה מוכרת יותר מ-10 מיליון רכבים בשנה ומציעה כ-70 דגמים שונים.
העתיד של שיאומי תלוי ביכולתה להפוך מחברה "בוטיק" המספקת רכבים יוקרה למעמד הביניים הסיני, לשחקנית גלובלית אמיתית. לי ג'ון כבר מכריז על תוכניות להתרחבות לאירופה מ-2027, אבל הוא יצטרך להתמודד עם מכסי הגנה שהטילו האיחוד האירופי וארצות הברית על רכבים חשמליים סיניים.
- 5.שי חובל 08/07/2025 04:03הגב לתגובה זוכתבתי גם בתגובה באינבנסטינג בשנת 2022 שהיא הייתה שווה 11 דולר הונג קונגי היום נושקת ל60 דולר הונגרית קונגי
- 4.אנונימי 07/07/2025 22:51הגב לתגובה זונקודה
- 3.אפל חברת קומודיטי מיובשת ואי אפשר להשוות אותה לסיני שאפתן (ל"ת)אנונימי 07/07/2025 22:22הגב לתגובה זו
- 2.דר דום 07/07/2025 22:07הגב לתגובה זושילבו ממשק טסלה עם עיצוב של פרארי וזה מתכון מושלם אבל הרימו את האבזור לשיא הטיסו 690 כוח סוס וחיברו למטען מהיר פי 2 מטסלה. הכליאו אבל יצרו בעצמם מוצר שלם ומושלם
- 1.חכם באשי 07/07/2025 21:45הגב לתגובה זוהסינים הורגים כלכלית את מי שהם מעתיקים ממנו. ואז כשהוא ימות הם יצטרכו להמציא לבד. אבל אין להם מושג איך ממציאים. בדיוק כשם שלנגיף אין חיים משלו

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- שמעתם בבית הקפה סיפור על ההוא ש"עשה מכה"? תברחו!
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
טסלהTesla -0.82% פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.
המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.
החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.
מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.
- המבחן של מאסק: כולם רואים את הצמיחה - אבל הרווחיות עדיין בסימן שאלה
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.