כך ניצל וורן באפט משבר בשוק הקקאו ב-1956 והתעשר
יצרניות השוקולד חוות שחיקה ברווח הגולמי בעקבות עליית מחירי הקקאו - הרשיז, כרמית ושטראוס הן דוגמאות לחברות שנפגעו. אלא שבשנת 1956, דווקא עליית המחירים סייעה ליצרנית שוקולד בעלת מלאי קקאו גדול - וכך החל גם סיפור
ההתעשרות של וורן באפט
המשבר בשוק הקקאו, שהחל בשנת 2023 וממשיך עד היום, משפיע על קשת רחבה של חברות בתחום השוקולד והקפה. המשבר הקפיץ את מחירי הקקאו במאות אחוזים, עם עלייה של כ-400% במהלך השנה שעברה. בשנת 2023 נרשמה עלייה משמעותית במחירי הקקאו בבורסה של כ-65%.
הגורמים למשבר מגוונים - החל ממחלות שהתפשטו במטעי הקקאו בגאנה ובחוף השנהב, דרך השתלטויות של כורי זהב בלתי חוקיים על מטעי הקקאו, וכלה בתופעות אקלימיות גלובליות כדוגמת 'אל ניניו', הפוגע במטעי הקפה בברזיל ובמטעי הקקאו באפריקה.
- בדרך לעידן שאחרי באפט: טוד קומבס עוזב, מבנה הניהול נבנה מחדש
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל החלטה על רכישת מניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתוך כל זה, דווח אתמול כי ענקית השוקולד האמריקנית הרשיז׳, הידועה בין היתר בזכות חטיף הריסס (Reese's) שלה ביקשה אישור
חריג לרכישת 90 אלף טון קקאו - פי תשעה מהמותר בבורסה. המניה ירדה בכ-3% בעקבות ההודעה.
גם חברות בבורסה הישראלית מושפעות מהתופעה: כרמית, חברה לייצור ושיווק שוקולד דיווחה כי 42% מסך חומרי הגלם שהיא קונה הם פולי קקאו, נכון לסוף שנת 2023. אמנם
חברות הקקאו מגדרות את הסחורה מראש בבורסאות המתאימות, אך החוזים העתידיים על הסחורות הם לא לנצח ואם המחירים לא ירדו, הללו יצטרכו לנקוט באמצעים חריגים או לספוג את העלויות.
גם שטראוס דיווחה על פגיעה ברווח התפעולי בעקבות עלייה במחירי הקקאו והקפה,
שני חומרי גלם חשובים לחברה.
המשבר בשוק - וההזדמנות של באפט
זו לא הפעם הראשונה שמחירי הקקאו מרקיעים שחקים בהיסטוריה. בשנת 1956 מחירי הקקאו טיפסו בעקבות התגוששות פוליטית סביב הסכם בין חקלאי הקקאו. וורן באפט, שהיה אז משקיע צעיר בן 24 שזה עתה סיים את לימודיו, ניצל את המצב בשוק הקקאו ואת ההזדמנות בחברת רוקווד ושות', שעסקה בייצור שוקולד בברוקלין, ניו יורק, כדי להתעשר.
הסיפור התגלגל כך: לחברת רוקווד היה מלאי גדול של פולי קקאו והיא רצתה לנצל את המחירים הגבוהים בשוק, שנבעו כאמור מסיבות פוליטיות, כדי למכור את מלאי הקקאו שלה ביוקר ולקנות אותו מאוחר יותר בזול. אלא שעל מכירות מסוג זה חל מס של 50%, מה שפגע בכדאיות העסקה. רוקווד, שלא רצתה לוותר על ההזדמנות, רקמה פתרון יצירתי: קקאו תמורת מניות - שתי ציפורים במכה אחת. עבור כל מניה של רוקווד, החברה הנפיקה 'תעודת מחסן', שהיא סוג של שטר בעלות על 80 פאונד קקאו ממחסני החברה.
- דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים
- איירובוט מזנקת ב-38%, גיימסטופ נופלת ב-6%; הנאסד״ק יורד ב-0.6%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הישראלית שמזנקת ב-100% בוול-סטריט

ג'יי פריצקר, יו"ר רוקווד דאז, תכנן את תוכנית הרכישה החוזרת הייחודית של החברה כדי להרוויח מהזינוק במחיר פולי הקקאו, תוך הפחתת כמות המניות הצפות בשוק באופן יעיל מבחינת מיסוי. הוא הציג את תוכניתו במהלך אספת בעלי המניות של רוקווד בשנת 1954, וקיבל תגובה מפתיעה מבאפט הצעיר.
"צעיר בן 24 ניגש אלינו ואמר: 'לא הבנתי שום דבר ממה שהסברת'", נזכר תומאס פריצקר, בנו של ג'יי. "אבי השיב: 'מצוין, בוא נשתה כוס קפה. זו עסקה מבריקה. אני אסביר לך אותה'. הצעיר הזה היה וורן באפט.
לאחר שפריצקר הסביר לבאפט את התוכנית, המשקיע הצעיר זיהה דרך להרוויח. הוא בילה מספר שבועות בקניית מניות של רוקווד, החליף אותן בתעודות מחסן עבור פולי קקאו, ואז מכר את אותן תעודות בבורסה לסחורות ברווח נאה. זאת מאחר ומחיר המניות של רוקווד לא שיקף את מחיר הקקאו במדוייק, ונוצר פער ארביטראז׳ בין מחיר הקקאו הנקוב בדולרים לבין מחיר הקקאו ה-׳נקוב׳ במניות של רוקווד.
״הרווחים היו טובים וההוצאה היחידה שלי הייתה כרטיסי נסיעה בסאבוויי״ כתב באפט במכתבו בשנת 1988.

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?
כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?
היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.
על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.
מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.
לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.
- מה ההון של הישראלי הממוצע? לא מה שחשבתם
- לראשונה מזה עשור: יותר מיליארדרים אמריקאיים מסיניים; מי נמצא בראש הרשימה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.

דויטשה בנק מציב את טסלה בראש רשימת מניות הרכב ל-2026 - לא בגלל הרכבים
"השוק יתמקד בבינה מלאכותית, רובוטים ותחבורה אוטונומית - גם אם מכירת רכבים תיחלש", והפתעה - מה מחיר היעד הממוצע למניית טסלה?
עם סיום שנת 2025, דויטשה בנק מפרסם את התחזית השנתית לתחום הרכב ומפתיע עם בחירה לא טריוויאלית: טסלה היא מניית הרכב המומלצת ביותר לשנת 2026. ההמלצה מגיעה דווקא בעיתוי שבו פעילות הרכב צפויה להיחלש, בעיקר על רקע ירידה בלחץ הרגולטורי סביב אקלים, תחרות אגרסיבית בסין ותחזיות קונסרבטיביות למכירות.
אבל האנליסט אדיסון יו, שמוביל את התחום בבנק, כלל לא מתמקד בשורת ההכנסות מהמכוניות. עבורו, טסלה הפכה לחברת טכנולוגיה עמוקה שמתבססת על יכולות ליבה בבינה מלאכותית, תחבורה אוטונומית ורובוטיקה. "במידה והסביבה המאקרו־כלכלית לא תשתנה מהותית, המשקיעים ימשיכו להתעלם מחולשה במכירות רכבים ולמקד את המבט בהזדמנויות הטכנולוגיות ארוכות הטווח", כותב יו.
הערכת השווי שמציג הבנק מחלקת את טסלה למרכיביה. פעילות הרכב, שעדיין מהווה את עיקר ההכנסות בפועל, מוערכת ב־175 דולר למניה. תחום האנרגיה מוערך ב־34 דולר, פעילות הרובוטקסי ב־148 דולר, ותחום הרובוטים האוטונומיים - בו טסלה עדיין נמצאת בשלב ניסיוני - מוערך ב־111 דולר נוספים.
סך הכול מדובר בהערכת שווי של 470 דולר למניה - מחיר יעד שמגלם פרמיה מסוימת, אך לא גבוהה, על פני מחיר השוק הנוכחי, שעומד סביב 445 דולר. אבל מאחורי המספרים מסתתרת תפיסת עולם: יו מעריך שהמשקיעים יעניקו ערך מהותי לפוטנציאל העתידי, גם אם הדרך לרווחים בפועל עוד ארוכה.
- פלנטיר עולה 1.1%, מיקרוסופט נחלשת 1.2% - מה עושים החוזים העתידיים?
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מבחינת תחום הרובוטים, יו צופה שטסלה תוכל לייצר מכירות של 55 מיליארד דולר עד 2035. את הערכת השווי הוא מבסס על מכפיל הכנסות עתידי של 22.5 - רמה שנחשבת לגבוהה במיוחד אך לא נדירה כשמדובר בתחומים עם פוטנציאל לשווקים של טריליוני דולרים.
