הבחנה בין ני"ע נסחרים לני"ע שאינם נסחרים
במסגרת הרפורמה במס הישיר נקבעו - בין היתר - כללי מס ושיעורי מס ייחודיים לרווחי הון ריאליים, ממימוש ניירות ערך "הנסחרים בבורסה".
בדרך כלל, אין קושי מיוחד לאבחן אלו ניירות ערך נסחרים ואלו אינם נסחרים בבורסה, אך כלל זה איננו חל בהכרח על ניירות ערך מסוימים (כגון אגרות חוב שהונפקו על ידי תאגידים תושבי חוץ).
לצורך כך, נכללה שורת הגדרות "מתוחכמות", בצו מס הכנסה (קביעת בורסה), התשס"ד-2004, עד כדי כך שהגולם קם על יוצרו.
בין היתר, נקבע בצו האמור כי גם "שוק מוסדר" יחשב בדרך כלל לבורסה, ואולם לגבי ניירות ערך זרים יהא להוראה זו תוקף רק משנת המס 2005 ואילך, אלא אם כן המדובר בשוק מוסדר במדינה גומלת.
ומהו "שוק מוסדר"?
למונח זה נקבעה בצו מערכת הגדרות כדלהלן:
"שוק מוסדר" - כל אחד מאלה:
(1) מסחר מעל הדלפק בארה"ב בנייר ערך הכלול ברשימה שמפרסם ארגון הסוחרים בניירות ערך בארה"ב (NASKAQ).
(2) מערכת שבאמצעותה מתנהל מסחר באגרות חוב, על פי כללים שנקבעו על ידי מי שרשאי לקבעם על פי דין במדינה שבה הוא מתנהל, והכל אם נקבעו בו כללים והוראות לכל אחד מאלה:
(א) היקף ההנפקה, החזקה מינימאלית באגרות החוב על ידי הציבור לאחר ההנפקה לגבי מספר המחזיקים, שיעור ההחזקה ושווי ההחזקה באגרות החוב.
(ב) העברת התמורה או אגרות החוב ורישום הפעולה.
(ג) תנאים להפסקת המסחר באגרות החוב, מחיקת אגרות חוב מהמסחר וכן חידוש המסחר באגרות החוב.
עם הגדרות שכאלו, אנשי המקצוע יתקשו בוודאי לגבש את תכלית החקיקה ומתקבל הרושם כי אפילו המומחים ברשות המסים החלו להרים ידיים.
כפועל יוצא מכך, הוציאה רשות המסים בישראל הנחיה, לפיה אגרות חוב שהונפקו ע"י תאגידים תושבי חוץ יוכלו להיחשב "ניירות ערך זרים הנסחרים בבורסה" אך ורק אם לפחות שלושה עושי שוק (כאלו שמצוטטים במערכות בינלאומיות להפצת מידע פיננסי, כגון "בלומברג" או "רויטרס") נקבו במחירן.
לקוראים שטרם תש כוחם נוסיף שתי הערות אלו:
1. לניירות ערך זרים (הזכאים להקלות מס לפי הוראות סעיף 105יא. לפקודת מס הכנסה) ייחשבו בדרך כלל גם עסקאות עתידיות בניירות ערך זרים, הנסחרות בבורסה מחוץ לישראל.
2. בשנות המס 2003 ו-2004 יבואו בגדר ניירות ערך זרים (הזכאים להקלות מס לפי הוראות הסעיף האמור) גם אגרות חוב, שהוצאו על ידי "מדינת חוץ או רשות שלטונית במדינה כאמור", וכן יחידות או תעודות השתתפות שהנפיקה קרן נאמנות תושבת חוץ, שאישרה "הרשות המוסמכת במדינה שבה הוצאו".

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?
למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית
לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים
מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה
הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.
ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.
כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:
תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?
- רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
- האם גילוי מרצון מכשיר העברות כספים חשודים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד
התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד
תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.
מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.
כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.
שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.
- משרד התחבורה עושה סדר במספרי הדרכים והכבישים - הכל במקום אחד
- ה-BRT יוצא לדרך: יחבר בין ראשל"צ, רמלה ולוד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."