
ירידה בקניות באשראי בסופ"ש הראשון למלחמה - אבל זינוק ברשתות המזון
הטילים האיראניים השאירו את הישראלים בבית במהלך הסופ"ש, אך כשהם יצאו - הם יצאו להצטייד בסופרים - בעוד ההוצאה הכוללת של הצביור באשראי ירדה ב-11.9% בסוף השבוע לעומת הסופ"ש הקודם, ההוצאה ברשתות המזון זינקה ב-55.3%
אומנם פחות משבוע חלף מאז פרוץ מלחמת "עם כלביא" עם התקיפה הרחבה של ישראל באיראן - שהביאה מאז לשיגור של מאות טילים בליסטיים מאיראן עם נזקים כבדים לנפש ולרכוש - וההשפעה על הצרכן הישראלי כבר ניכרת.
לפי נתוני שבא, המפתחת ומנהלת מערכות התשלומים הלאומיות בכרטיסי אשראי ומשיכות מכספומטים, בסוף השבוע הראשון למלחמה חלה ירידה של 11.9% בקניות הציבור בכרטיסי אשראי, ככל הנראה תוצאה של הישארות בבתים במקום יציאה למוקדי הבילוי במהלך סוף השבוע. מנגד - הישראלים פקדו את הסופרים ורשתות המזון, שם חל זינוק של 55.3% בקניות באשראי לעומת סוף השבוע שלפני כן. בימים שישי ושבת האחרונים נרשמו קניות בסך 422.18 מיליון שקל ברשתות המזון לעומת קניות בסכום כולל של 271.93 מיליון שקל בסוף השבוע הקודם.
מחברת שבא נמסר כי "הירידה בקניות של הציבור באשראי מגיעה
על רקע סגירת ענפי מסחר רבים במשק, כתוצאה מהנחיות פיקוד העורף לציבור. עם זאת, הירידה של הסופ"ש הראשון נמוכה בצורה משמעותית לעומת מה שהתרחש בתחילת המלחמה. בימים הראשונים שלאחר ה-7 באוקטובר 2023 היקף הקניות של הציבור בכרטיסי אשראי נחתך בשיעור של 30% לעומת השבוע
שקדם לו".
ההשפעה הכלכלית של פרוץ מלחמת חרבות ברזל הורגשה באופן מיידי כבר בשבוע הראשון ללחימה. קניות הציבור הישראלי בכרטיסי אשראי צנחו באופן חד, כשהן הסתכמו בסך של 6.457 מיליארד שקל בלבד - לעומת ממוצע שבועי של 9.096 מיליארד שקל בשגרה. מדובר בירידה כוללת של כ-29%, שהמחישה את עוצמת הפגיעה בהתנהגות הצרכנית בעקבות הלחימה וההסתגרות בבתים.
- עליה של 8% בהוצאות כרטיסי האשראי במאי - 47.6 מיליארד שקל
- שב"א מדווחת על עלייה בפעילות הצרכנית וההכנסות, אך שחיקה ברווחיות
בין הענפים שנפגעו בצורה הקשה ביותר בלט ענף ההלבשה וההנעלה, שם הקניות נחתכו ב-75%: מ-421.594 מיליון שקל בשבוע שגרתי - ל-103.837 מיליון שקל בלבד בשבוע הראשון של המלחמה. גם תחום הריהוט וכלי הבית ספג פגיעה קשה, עם ירידה של 69% - מ-138.917 מיליון שקל ל-43.715 מיליון שקל. מנגד, יש גם ענפים שהרוויחו מהשינויים בהתנהגות הציבור. רשתות המזון, שנהנות בדרך כלל מעלייה בביקושים בתקופות חירום, רשמו זינוק של 45% בקניות - מ-1.153 מיליארד שקל בשבוע רגיל ל-1.673 מיליארד שקל בשבוע הראשון של המלחמה. גם ענף המעדניות, הקצביות וחנויות הדגים נהנה מעלייה של 3.5% - מ-67.094 מיליון שקל ל-69.439 מיליון שקל. באופן מפתיע, גם ענף התעופה רשם עלייה דרמטית - קניות הישראלים על כרטיסי טיסה קפצו ב-90%, מ-50.631 מיליון שקל בשבוע רגיל ל-96.327 מיליון שקל במהלך אותו שבוע. ייתכן שהזינוק מוסבר ברצון של ישראלים לצאת מהארץ עם פרוץ הקרבות, או באזרחים ששבו מחו"ל מבעוד מועד, מה שהביא להוצאה מוגברת על כרטיסים.
העלייה בקניות באשראי במאי
עוד לפני ההסלמה מול איראן, בחודש מאי נרשמה האצה משמעותית בפעילות הצרכנית של הציבור. לפי נתוני שב"א, סך הקניות באשראי במאי 2025 עמד על 47.606 מיליארד שקל - גידול של 3.565 מיליארד שקל לעומת מאי אשתקד, עלייה של 8.1%. לשם השוואה, במאי 2024 הסתכמו קניות הציבור בכרטיסי אשראי ב-44.041 מיליארד שקל בלבד.
בנוסף, בחודש מאי האחרון עמד ממוצע הקניות היומי על 1.536 מיליארד שקל - עלייה מתונה של 0.7% ו-10 מיליון שקל לעומת חודש אפריל 2025, שבו ההוצאה היומית הממוצעת הייתה 1.525 מיליארד שקל. בכך, רשם מאי 2025 את אותו היקף הוצאה יומית כמו השיא שנקבע בספטמבר 2024.
- אלביט ורפאל מגיבות לסלון האווירי: "ניסיון הסתרה מביך"
- מליסרון: "לא תהיה ברירה אלא להוציא מאות אלפים לחל"ת"
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
העלייה הבולטת ביותר נרשמה בתחום הקניות באינטרנט: קניות הציבור בעסקאות אונליין זינקו בחודש מאי ב-9.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. סך העסקאות אונליין הגיע ל-27.761
מיליארד שקל - עלייה של 2.371 מיליארד שקל לעומת מאי 2024, אז עמד הסכום על 25.391 מיליארד שקל. גם ההוצאה היומית הממוצעת בעסקאות אונליין צמחה והגיעה ל-895.474 מיליון שקל - עלייה של 6.9% (57.42 מיליון שקל) לעומת אפריל 2025, שבו ההוצאה היומית עמדה על 838.055 מיליון
שקל. יחד עם זאת, השיא עדיין שייך לספטמבר 2024 - עם ממוצע יומי של 906.975 מיליון שקל.
גם בחנויות הפיזיות נרשמה עלייה בהיקף הקניות, אך בקצב מתון יותר: היקף העסקאות שהתבצעו בבתי העסק עצמם הסתכם במאי ב-19.847 מיליארד שקל - עלייה של
1.197 מיליארד שקל ו-6.4% לעומת מאי 2024. עם זאת, בניגוד לעסקאות אונליין, ממוצע הקניות היומי בעסקאות הפיזיות דווקא ירד: במאי הוא עמד על 640.211 מיליון שקל - ירידה של 4% (26.44 מיליון שקל) לעומת אפריל, שבו ההוצאה היומית הגיעה לשיא של 666.649 מיליון שקל.
נתון ההוצאה הממוצעת היומית במאי 2025 עמד על 1.536 מיליארד שקל והיה גבוה ב-10 מיליון שקל ו-0.7% מהסכום היומי הממוצע שנרשם באפריל 2025 ועמד על 1.525 מיליארד שקל. הנתון של מאי דומה לשיא שנרשם בחודש ספטמבר 2024
עם 1.536 מיליארד שקל.
במאי 2025 נרשמה עליה של 9.3% בהיקף הקניות בעסקאות אונליין. סך הקניות בעסקאות אונליין הגיעו בחודש החולף לסכום כולל של 27.761 מיליארד שקל, מדובר על עליה של 2.371 מיליארד שקל לעומת סכום של 25.391 מיליארד שקל שנרשם
במאי 2024. ממוצע הקניות היומי בעסקאות אונליין הגיע לסכום של 895.474 מיליון שקל והוא היה גבוה ב-6.9% ו-57.42 מיליון שקל לעומת סכום של 838.055 מיליון שקל שהיה ממוצע הקניות היומי בעסקאות אונליין באפריל 2025. בספטמבר 2024 נרשם ממוצע קניות היומי הגבוה ביותר בעסקאות
אונליין והוא עמד על 906.975 מיליון שקל.
היקף הרכישות בעסקאות פיזיות רשם במאי עליה בשיעור של 6.4% לעומת אשתקד. בחודש מאי 2025 נרשם סכום של 19.847 מיליארד שקל בקניות בעסקאות פיזיות, המתבצעות בבתי העסק עצמם. הנתון של מאי מהווה עליה
של 6.4% ו-1.197 מיליארד שקל לעומת סכום של 18.651 מיליארד שקל שנרשם בחודש מאי 2024. ממוצע הקניות היומי בעסקאות פיזיות בחודש מאי 2025 עמד על סכום של 640.211 מיליון שקל ובהשוואה לממוצע הקניות היומי בחודש אפריל 2025 מדובר על ירידה של 4% ו-26.44 מיליון שקל, כאשר
בחודש הקודם הסכום הגיע לשיא ועמד על 666.649 מיליון שקל.