שמרנות מפתיעה

בניגוד לתדמית שאנו בונים לעצמנו, יונתן קורפל סבור שהסטודנטים שלנו, וכנראה לא רק הם, מאוד שמרנים בכל הנוגע לעולם האינטרנט ויישומיו
יונתן קורפל |

ישראל קנתה לעצמה מעמד של בית יוצר לחברות הזנק. אנו שבים ומתבשרים על חברות בינלאומיות, שרכשו רעיונות טכנולוגיים שנבטו בארצנו. הסקר השנתי של חברת קומסקור, על מספר שעות הגלישה בממוצע לחודש, מציב אותנו במקומות הראשונים בעולם. אצל רבים מבנינו מתפתחת הרגשה שאנו חיים במעצמת אינטרנט. על רקע זה אני מוצא את עצמי מופתע כל יום מחדש אל מול מציאות שבה מנהלי ומהנדסי העתיד שלנו רחוקים מנטאלית, ממגמות ההתפתחות ברשת האינטרנט.

חלק ניכר מזמני אני משקיע בהוראה אקדמית במספר אוניברסיטאות ומכללות בארץ. כך, אני מרביץ את תורת מערכות המידע ורשת האינטרנט ונחשף למאות רבות של סטודנטים מידי שבוע. זהו רובד המנהלים והמהנדסים הבא. את רוב המאמץ אני צריך להשקיע בשינויי תפישה בסיסיים: הסטודנטים ברובם, אינם מכירים את הפוטנציאל האמיתי ולא את השינויים שמתרחשים בעולמנו. יש כמובן יוצאים מן הכלל, אולם התמונה הכללית הנה חדה.

כאשר אני מציג לסטודנטים את האתר קרייגסליסט ושואל את דעתם עליו, התגובה הנה גל של ביקורות נוקבות אודות התכנים, העריכה, התדמית והעניין. רק אז אני מספר להם שמדובר בלוח המודעות המקוון הגדול בעולם, עם שישה מיליארד דפים נצפים לחודש וכל זאת באמצעות כ-20 עובדים - אתר צמרת עולמי שמגלגל סכומים לא מבוטלים וגרם לעיתונות האמריקנית להפסיד מודעות במאות מיליוני דולרים מידי שנה. זהו אחד המופעים החזקים והמוכרים של פוטנציאל הרשת. הסטודנטים רובם ככולם לא שמעו עליו קודם לכן, למעט בודדים שחיו בעבר בארה"ב והתנסו שם בסגולותיו הבולטות של האתר.

כאשר מגיעים בקורסים השונים לדיון בתחומים הפוטנציאליים לשילוב מסחר אלקטרוני, מתפתח תמיד דיון סוער. לא מעט סטודנטים טוענים שאין טעם וסיבה לקנות מוצרי סופרמרקט באינטרנט, זאת בימים בהם אמזון.קום החלה לפעול במרץ בתחום זה. קטנה אף יותר אמונת הסטודנטים ביכולת למכור הלבשה אופנתית באמצעות האינטרנט. אני מדגים להם את המערכת החדשנית של רשת בתי הכל-בו הגדולה שינסגאה בקוריאה, שמממשת התאמה וירטואלית למימדי גופו המדויקים של הלקוח. טכנולוגיה שתשנה לדעתי, דרמטית את כל ענף הביגוד. נדמה לי שהם נותרים בהרגשה, כי מדובר בסרט מדע בדיוני.

רשתות חברתיות גוררות אצל סטודנטים רבים משיכת כתפיים. הם מתקשים להבין מדוע אנשים מוכנים להשקיע חלק משעותיהם בתקשורת אינטראקטיבית עם חברים או בחיפוש אחריהם. אי ההבנה הופכת לנוגדנים של ממש כאשר מגיעים לתחום העולמות הוירטואליים. רובם ככולם מתקשים להבין מדוע ישקיע מישהו זמן ואפילו כסף בכדי לרכוש כסות אופנתית או בילוי לגלגול שלו בעולם הווירטואלי. תגובות לא מעטות מדברות על אנשים משועממים, לא מאוזנים או סוטים.

בעצם, התופעה המתוארת לא צריכה להפתיע. בתחילת השנה, בכנס של לשכת מנתחי מערכות בישראל, הרצתה ד"ר איריס גיזבורג מיבמ ישראל על מגמות באינטרנט. כאשר שאלה את מאות המקצוענים הבכירים מי מהם שמע על Second Life, רק שתי ידיים התרוממו. אני מעריך את מספר הסטודנטים שיודעים משהו על עולם וירטואלי זה באחוזים ספורים ביותר. אלה מתוכם שהתנסו באתר בפועל ולו גם לזמן קצר, מהווים שבריר של אחוז אחד. מדובר כזכור באתר שמרכז בעולם מיליוני חברים רשומים, שמגלגל בתוכו עסקים בהיקף יומי של כמיליון ורבע דולרים ושהפך למשל ואב טיפוס בתחום האינטרנט. חברות וארגונים כמו יבמ, אמרובנק וממשלת שבדיה הן דוגמאות בלבד למי שלוקחים את הנושא ברצינות ומשתתפים בו בפועל. הסטודנט הישראלי עדיין לא השתכנע.

רוב הסטודנטים לא נכנסו מעולם לבלוג. מעטים בלבד כותבים בלוג משלהם. בעולם העסקים והטכנולוגיה בארצות הים, כמעט ואין מנכ"ל בכיר שמרשה לעצמו לוותר על מה שהפך לכלי ביטוי אישי-עסקי כל כך מרכזי. החומרה בולטת הואיל ומדובר בקבוצת עילית.

הסטודנט הוא בבואה של החברה בה צמח וגדל. אז אולי בכלל אנחנו לא ממוקמים כל כך גבוה? שמא פוטנציאל השימוש הרב יחסית באינטרנט מנוטרל בשל השמרנות? אין זה כנראה מקרה שהמסחר האלקטרוני בישראל מפגר מאד אחרי המקובל בארצות המערב, בסדרי גודל משמעותיים. אנחנו מתפעלים מ-200 אלף גולשים ישראלים שהצטרפו בחודשיים האחרונים לפייסבוק, אולם שוכחים ששיעור המצטרפים בעולם לרשתות החברתיות, גדול לאין שיעור. למערכת החינוך שערוותה ההולכת ונחשפת בתקופה האחרונה יש כנראה חלק, ביצירת התמונה הלא מעודדת. דרושה לנו אם כן, עשייה רבה לבניית פתיחות מחשבתית בתחום זה.

ברשתות החברתיות יש מרכיבים של תופעת העדר. בעולמות הווירטואליים נחשפות תופעות אנושיות מחליאות. צריכה מקוונת מגדילה את הניכור. מנגד, משקלה של כף החיוב גדול יותר. לא צריכים להזדהות עם כל תופעה, גם לא להתמכר לה, אבל חייבים ללא כל ספק להכיר, ללמוד ולחקור את התופעות המשמעותיות המעצבות מחדש את עולמנו. חברה שלא תשכיל להכשיר את אזרחי העתיד שלה לקראת אתגרי העתיד, תשתרך מאחור במרוץ הכלכלי והחברתי. בניה יהיו גם פחות חסינים בפני התופעות המזיקות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
צילום: שירות התעסוקה

שירות התעסוקה: יותר משכילים ובעלי מיומנויות הפכו לדורשי עבודה

ניתוח נתוני השנים האחרונות מראה כי דורשי העבודה לא מגיעים רק מהשכבות המוחלשות אלא ישנם יותר משכילים, בעלי משלחי יד אקדמאיים ומאשכולות גבוהים שמחפשים עבודה


הדס ברטל |

הבוקר מפרסם שירות התעסוקה את דופק שוק העבודה המסכם את התנועות שנרשמו בשוק העבודה הישראלי במהלך חודש נובמבר, כאשר עולה מהם כי מספר דורשי העבודה שנרשמו, דומה למספר דורשי העבודה בשגרה שקדמה למתקפת ה-7 באוקטובר ופרוץ מלחמת חרבות ברזל. עם זאת, גם אם נדמה כי השוק התאושש לגמרי מהשפעות המלחמה, עיון בתמהיל דורשי העבודה מלמד על עקבותיה. כך, למשל,  עלה שיעורם של היהודים שאינם חרדים בקרב דורשי העבודה בהשוואה לשיעורם קודם למלחמה. מגמות אלו ואחרות משקפות את השפעת המלחמה על הרכבה האנושי של מצבת דורשי העבודה.  נתון בולט נוסף הוא עלייה בשיעור דורשי העבודה מאשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, 8 עד 10, לעומת ירידה בשיעור דורשי העבודה מהשכבות המוחלשות, אשכולות 1-3. הנתון עולה ממבט על  התפלגות דורשי העבודה מחודש נובמבר 2022, המלמדת על הצטרפותם של עוד ועוד דורשי עבודה בעלי מיומנויות גבוהות.

מנהלים עסקיים לעומת פועלים בתעשייה

לפי נתוני לשכת התעסוקה נראה כי תמהיל דורשי העבודה השתנה באופן משמעותי, כאשר ישנם יותר אקדמאים ומנהלים ופחות עובדים בלתי מקצועיים. כך, שאף שבמספר הכולל ניכר דמיון בין חודשי נובמבר בזמני שגרה לנובמבר השנה, נראה כי השפעת המלחמה ובכלל השפעת השנים האחרונות ניכרת בתמהיל דורשי העבודה.

מספר דורשי העבודה שהם מפתחי תכנה ומנתחי יישומים הוכפל בכפי 2.5 ממספרם בנובמבר 2019, זה שקדם למשברי השנים האחרונות- מכ-3.3 אלף ב-2019 לכ-8,000 השנה, ושיעורם עלה מ-2.3% ב-2019 לכ-6.3% השנה. בדומה, נרשמה עלייה משמעותית בשיעור המנהלים מקרב דורשי העבודה ובמספרם- מ-17.3 אלף  ב-2019 לכדי 22.8 אלף (מ-12.2% ל-18%) השנה. העלייה ניכרת יותר בקרב מנהלים בתחום השירותים העסקיים והמנהלים האדמינסטרטיביים, מ-6.2 אלף  ב-2019 ל-9.6 אלף (מ-4.4% ל-7.6%)   השנה. מגמה הפוכה נרשמה בקרב בעלי משלחי יד מרוויחי שכר נמוך.כך למשל, ירד מספר דורשי העבודה שהם עובדי ניקיון ועוזרים בבתים פרטיים, בתי מלון ומשרד מכ-9.8 אלף ב-2019 לכדי 6.1 אלף ( מ-6.9% ל-4.8% השנה). בדומה, ירד מספר דורשי העבודה שהם פועלים בלתי מקצועיים בתעשייה מ-5.7 אלף ל-3.8 אלף (מ-4% ל-3%) השנה.

 

אבטלה מובטלים שירות התעסוקה
אבטלה מובטלים שירות התעסוקה - קרדיט: שירות התעסוקה




יותר אבטלה בערים חרדיות וערביות

כבמרבית חודשי השנים האחרונות, גם בנובמבר 2025 הובילו את הרשימה אום אל פחם ורהט (6.1% ו-5.8%, בהתאמה), רהט ואום אל פחם (שיעור זהה של 5.7%), שאחריהן עכו (4.9%) ועפולה (4.6%), כערים הגדולות שבהן יש מספר הרבה דיותר של דורשי עבודה. עפולה היא העיר היהודית בעלת שיעור דורשי העבודה הגבוה ביותר. ככלל, גם החודש הערים עם שיעור דורשי העבודה הגבוהים ביותר הן פריפריאליות, חרדיות או ערביות, כשמנגד השיעורים הנמוכים ביותר נרשמו גם החודש בערים החזקות יותר כרעננה, כפר סבא ורמת השרון. בהשוואה לחודש שקדם, במרבית הערים נרשמה עלייה, אשר עמדה בממוצע על 2.9% - הבולטות ביותר נרשמו בראש פינה (17.8%), קריית גת (9.8%), ובאום אל פחם ורמלה (7.8%, כל אחת). מנגד, בחלק מהערים נרשמה ירידה, כאשר לרוב דובר בערים חזקות מהמרכז.

סופרמרקט אינפלציה קניות
צילום: תמר מצפי

מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות

אם חשבתם שישראל הרבה יותר יקרה מהעולם, המספרים מוכיחים אחרת: עשור של אינפלציה נמוכה מציב את ישראל בפער של יותר מפי 2.5 מול ה-OECD

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אינפלציה OECD

מסתבר שקצב האינפלציה בישראל נמוך בהרבה מאשר ברוב המדינות המפותחות, ה-OECD. זאת בניגוד ל"תחושות בטן" שיש לנו. מסתבר גם שמדד מפתיע מראה שאפילו מחירי השירותים העירוניים בתל אביב, כבר אינם בראש רשימת הערים המרכזיות היקרות בעולם המערבי, כפי שהיה בעבר. המסקנות הללו מספקות ללא כל ספק עוד תחמושת לאלו הדורשים מבנק ישראל להוריד את הריבית במיידי וכמה שיותר.

בממוצע שנתי קצב האינפלציה בישראל ב-10 השנים האחרונות היה 1.4% לשנה מול ממוצע של 3.8% ב-OECD. משמע בחו"ל, ברבות מהמדינות המערביות, קצב האינפלציה הממוצע גבוה ביותר מפי 2.5 מאשר אצלנו!

המקור: עיבודי חיסונים פיננסים לפרסום של ה-OECD  

www.oecd.org/content/dam/oecd/en/data/insights/statistical-releases/2025/7/consumer-prices-oecd-07-2025.pdf


תל אביב (מבחינת יוקר המחייה) זה לא מה שהיה פעם

כדי להבין עד כמה תמונת האינפלציה מורכבת וכוללת הרבה מאד אלמנטים שהמדיה הכלכלית פעמים רבות מתעלמת מהם, להלן טבלה ובה בדיקה שפרסמו Visual Capitalist על בסיס נתונים שבדק דויטשה בנק, בנוגע לעלות החודשית שמשקי הבית ועסקים בערים שונות בעולם משלמים על שירותים עירוניים דוגמת חשמל, מים, פינוי אשפה וכו':