נתוני האבטלה ביפן ורמת הנזילות הגלובלית
התחזקות תנועות ההון נובעת בין השאר כתוצאה מהליברליזציה, שחלה במדיניות הכלכלית של המדינות ומהשיפורים הטכנולוגיים. גורמים אלו יחד עם הבדלי ריביות בין מדינות שונות מאפשר למשקיעים גדולים כשהבולטים בניהם הן קרנות הגידור לקחת הלוואות בריבית היפנית הנמוכה ולהשקיע את הכספים בנכסים פיננסים בעולם. האסטרטגיה הידועה גם בשם CARRY TRADE מגדילה את הנזילות בעולם ותומכת במחירי הנכסים הפיננסים בעולם כולו.
נתוני האבטלה ביפן לחודש אפריל יצאו טובים מהצפוי. האבטלה ביפן ירדה לשיעור של 3.8% שיעור האבטלה הנמוך ביותר מאז מרץ 1998. נתוני האבטלה מצביעים כי שוק עבודה ביפן מתחזק ויחד עם עליה בשיעור שנתי של 1.1% בהוצאות משקי הבית מתחזקות הערכות כי הביקושים המקומיים בכלכלה היפנית מתחזקים. התחזקות הביקושים המקומיים עשויה לבוא לידי ביטוי בעליית מחירים ולכן גם לעליה בריבית היפנית. עליה בריבית היפנית מקטינה את כדאיות לקיחת הלוואות ביפן ולכן מקינה את הנזילות הגלובלית. ירידה ברמת הנזילות הגלובלית עשויה לבוא לידי ביטוי בירידת שערים בנכסים הפיננסים בעולם.
להערכתנו, אמנם ניתן לזהות בנתוני המקרו התגברות של הביקושים המקומיים, אך מנגד האינפלציה ביפן עומדת על 0% במונחים שנתיים ועל כן במידה ויחליט הבנק המרכזי היפני לעלות את הריבית הוא יעשה זו בצורה הדרגתית ומתונה (העלאה של 0.25% בכול פעם). יתרה מכך, הריבית היפנית צפויה לעלות בשיעור של 0.5% לכול היותר במרוצת השנה הקרובה. כיום הריבית היפנית עומדת על 0.5%, כך שגם לאחר עליה של 0.5% נוספים, הריבית היפנית עדיין תהיה נמוכה מאד בהשוואה בינלאומית ועל כן צמצום הנזילות הגלובלי, במידה ויתרחש, יהיה מינורי בלבד.

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
