ככה לבייב מנסה לשמור על שווי של 7 מיליארד דולר

המיליארדר מגלה שלשמור על שווי שוק זה לא פחות קשה מלהגיע אליו. 60% מאפריקה זה אפי פיתוח אבל מה קורה עם ה-40% הנותרים? דניה סיבוס נחתכת ואפריקה רוכשת. ההבדל הדק שבין הבעת אמון לניסיון לשדר הבעת אמון, אתם תחליטו
יוסי פינק |

לפני מספר חודשים אמר בעל השליטה בחברה אפריקה ישראל כי היא תגיע עד סוף השנה לשווי של 7 מיליארד דולר. מהר מהצפוי הגיעה אפריקה לשווי החזוי אבל המיליארדר מגלה כעת, כי לשמור על שווי שוק גבוה זה לא פחות קשה מאשר להגיע אליו.

ברור שחלק מהירידות במניית אפריקה קשורות ישירות לירידות שפקדו את מניית חברת הבת, אפי פיתוח, אשר מאז הונפקה בתחילת החודש מגלה חולשה ובהיותה כ-60% משוויה של חברת האם, הדבר בא לידי ביטוי בצורה משמעותית. עם זאת, לאפריקה יש עוד 40% נותרים ואסור להתעלם מהם.

דניה סיבוס, עם שווי נייר של 1.4 מיליארד שקל ואחזקה של 73.4% ע"י אפריקה, היא חלק משמעותי ב-40% הנותרים של חברת האם. השבוע רכשה אפריקה ממניות דניה סיבוס בסכום של כמעט 4 מיליון שקל בשתי עסקאות נפרדות (עניין תמוהה כשל עצמו, שכן מדוע לרכוש בנפרד בסכום זעום של 270 אלף שקל?) ונציין, כי הפעם הקודמת שאפריקה רכשה ממניות דניה סיבוס היתה באמצע חודש נובמבר 06.

עסקת בעלי עניין היא תמיד דבר מעניין וחשוב. השאלה היא האם משמעות העסקה היא הבעת אמון בנייר או ניסיון לשדר אמון בנייר. הבדל דק אבל מאוד משמעותי. ביום ראשון, שלושה ימים לפני פרסום הדו"חות, דיווחה אפריקה כי רכשה מניות של דניה סיבוס בסכום של 270 אלף שקל והדבר לכאורה מעיד בעיקר על הבעת אמון אבל אתם זוכרים את ההבדל הדק?

שלושה ימים לאחר עסקת בעלי העניין הנ"ל פרסמה דניה סיבוס דו"חות מאוד בעיתיים. על פניו הדו"חות של דניה סיבוס נראים בסדר גמור ואפילו טובים, כאשר החברה הציגה גידול ברווח ובהכנסות. עם זאת, מתחת לפני השטח התמונה נראית קצת אחרת. מספר סיבות העלו דאגה בליבם של המשקיעים המתוחכמים והם שלחו את המניה לירידות בתקופה שלפני הדו"חות.

דאגה מספר 1: החברה דיווחה על ירידה חדה בשיעור הרווחיות התפעולית (עם כי המשיכה לצמוח בנתון זה) והדבר ככל הנראה קשור ישירות לפעילות הקבלנות למגורים בארץ. לצורך הדוגמה, צבר ההזמנות של החברה בתחום זה עומד על כ-1.4 מיליארד שקל ואילו צבר ההזמנות של חברה כגון אלקטרה בניה (חברת בת של אלקטרה ישראל הפועלת כשנה בלבד בתחום) עומד לפי הערכות, שכן מדובר בחברה פרטית, על כ-1 מיליארד שקל.

הדבר מעיד על תחרות גדולה מאוד בענף ודניה סיבוס כנראה מפסידה מכרזים ורצוי לציין כי 26% מהצבר הינו פרויקטים לחברת האם - אפריקה. אחת ההנחות לכך שדניה סיבוס, חברה ותיקה ומכובדת, מפסידה מכרזים רבים, היא שחלק ניכר מהתשומות הניהוליות של החברה מופנה לעיסוק בתחום התשתיות של החברה. תחום התשתיות של דניה סיבוס מהווה כ-40% מהכנסות החברה והחברה רואה בה מנוע צמיחה משמעותי וכנראה מתמקדת בו.

דאגה מספר 2 סיבה נוספת לדאגת המשקיעים מגיעה מכיוון הקפאת חוזה פוטנציאלי בתחום התשתיות ( הקמת כביש אגרה) בהודו. בדו"חות החברה לרבעון הראשון צויין, כי ממשלת הודו "הקפיאה" חוזה בתחום התשתיות בסכום של מאות מיליוני דולרים, חוזה אשר נראה היה כי לדניה סיבוס סיכוי טוב לזכות בו והדבר כנראה כבר תומחר בצורה מסויימת במניה.

דאגה מספר 3: הפעילות של דניה סיבוס ברובה מרוכזת ומבוצעת בעיקר ע"י חברת דניה רוס (Danya Cebus Rus) אשר בה מחזיקה דניה סיבוס ב-80% ואפריקה ב-17.6%). מהדו"ח עולה, כי אפריקה תמכור את חלקה בדניה רוס לדניה סיבוס בתמורה לסכום של 35 אלף דולר, המשקף שווי מגוחך של 800 אלף שקל בלבד לדניה רוס !!!.

ההערכות השווי לדניה רוס דיברו על שווי של 250 מיליון שקל (כן כן !!!) והדבר אולי מצביע על פוטנציאל השווי האמיתי של עסקי התשתיות ברוסיה, פוטנציאל נמוך משמעותית מהצפוי והדבר משפיע ישירות על המניה, שהשתתפה בחגיגת ההנפקה של הנדל"ן הרוסי ורשמה עליות חדות.

לסיכום

הבעת האמון שניסתה אפריקה לשדר ע"י רכישה בסכום של 270 אלף שקל לא עזרה ועל רקע הנתונים הנ"ל, ביום פרסום הדו"חות (יום ד') המניה צנחה בשיעור 7% (ואף יותר מכך במהלך המסחר). מי היה שם בשביל לקנות במחיר שוק ולבלום את הנפילה - אפריקה, החברה האם.

אם מדובר ברכישה אסטרטגית של אפריקה תוך מחשבה שהנייר ירד דרסטית והוא זול, או ניסיון לשמור על שווי שוק אתם תחליטו. אבל עכשיו אתם יודעים את התמונה המלאה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

העלמתי הכנסות של 100 אלף שקל לפני עשור - להצהיר עליהן בגילוי מרצון?

למה נוהל גילוי מרצון לא יספק את מה שמצפים ממנו - אנשים יחששו לדווח באופן לא אנונימי ואין ביטול אוטומטי של קנסות, הצמדה וריבית 

משה כדר |
נושאים בכתבה גילוי מרצון

לאחר למעלה משלוש שנות ציפייה, רשות המסים פרסמה את נוהל הגילוי מרצון החדש - רשות המסים מודיעה על גילוי מרצון: דיווח על נכסים והכנסות שלא דווחו, בתמורה לתשלום מס וללא הליך פלילי
על פניו, מדובר במהלך חיובי שמטרתו לעודד שקיפות, להגדיל את רשת חייבי המס ולספק לנישומים הזדמנות להסדיר חובות עבר בכפוף לחיסון פלילי. זה גם אמור להגדיל את הקופה הציבורית מגביית מסים. בפועל קשה לומר שמדובר ב"בשורה" של ממש, וספק בתמריץ אמיתי לחשיפה.

ראשית, בניגוד לנהלים קודמים בנושא זה, הנוהל הנוכחי מציע אך ורק הליך שאינו אנונימי. אנשים צריכים להזדהות כאשר הם מגישים בקשה לנוהל גילוי מרצון. אין כאן כשל של רשות המסים אלא התנגדות של משרד המשפטים, אך המשמעות ברורה: נישומים רבים, שגם כך חוששים מהליך כזה, יירתעו עוד יותר מלהיחשף. מדובר על מחסום בסיסי של אנשים להיחשף מול הרשויות גם מכיוון שהם עשויים לחשוב שהם "סומנו" על ידי רשות המסים. כשמשלבים זאת עם החמרות נוספות, שכעת כתובות במפורש ובעבר היו בגדר "תורה שבעל פה", נוצרת תחושה שהרשות אמנם הפנימה את לקחי העבר אך בחרה לסגור פינות באופן קשיח מדי.

כדי להבין את הבעייתיות, נניח נישום שלא דיווח על הכנסה חייבת  בשיעור מס שולי של 100 אלף ש"ח בשנת 2015. אילו היה מדווח במועד, המס היה עומד, נניח, על כ-35 אלף שקל בלבד. כיום, בהליך גילוי מרצון, אותו נישום עשוי למצוא את עצמו מול תוצאה דרמטית:

תשלום על קרן המס בסך של 35 אלף שקל, ריבית והצמדה כ-5 אלף שקל ועל כל אלה מתווסף קנס גרעון של כ-30 אלף שקל נוספים. כלומר, חוב של 35 אלף שקל צומח לפי שלושה ויותר. איזה תמריץ יש כאן לנישום להיחפז ולדווח ביוזמתו? שהרי האמת צריכה להיאמר- אם לא נתגלה עד היום "מחדלו" זה, מה הסבירות שיתגלה אי פעם?

הנוהל החדש מבהיר שאין ביטול אוטומטי של הצמדה וריבית, ואין ביטול של קנסות גרעון אלא בכפוף לשיקול דעת פקיד השומה.

מונית
צילום: ביזפורטל

עם פתיחת שנת הלימודים: מוניות רגילות יוכלו להסיע תלמידי חינוך מיוחד

התקנות החדשות מבטלות דרישות טכניות שהותאמו לאוטובוסים, ומאפשרות לרשויות המקומיות להפעיל הסעות מותאמות וגמישות יותר במיוחד במסלולים קטנים ומרוחקים של תלמידי החינוך המיוחד

מנדי הניג |

תקנות תעבורה חדשות שחתמה עליהן שרת התחבורה, מירי רגב, יאפשרו לראשונה שימוש במוניות רגילות להסעת תלמידים, בפרט תלמידים עם צרכים מיוחדים. התקנות צפויות להיכנס לתוקף כבר בימים הקרובים, אחרי עבודת מטה שנערכה במשרד התחבורה בשיתוף משרד החינוך לקראת פתיחת שנת הלימודים.

מאות רשויות מקומיות ברחבי הארץ מפעילות מדי יום מערך הסעות מורכב עבור תלמידי החינוך המיוחד. לא מדובר באוטובוסים עמוסים, אלא לרוב במסלולים נקודתיים עם שניים או שלושה תלמידים בלבד לפעמים מיישובים שונים, לפעמים בנסיעה ארוכה, לעיתים תוך צורך בהתאמות מיוחדות. במציאות הזו, מונית רגילה היא פתרון הגיוני וזמין, אלא שעד כה חלו עליה כללים שהיו מותאמים בכלל עבור כלי רכב גדולים כמו אוטובוסים או מיניבוסים.

כך למשל, התקנות דרשו התקנת פנסי איתות מיוחדים מאחור, או הורדת תלמידים אך ורק מצד ימין כללים שקשה או בלתי אפשרי ליישם במונית סטנדרטית. בפועל, נהג המונית יושב קרוב לתלמידים, יכול להשגיח עליהם מקרוב, ולעיתים אפילו עוזר באופן אישי. לכן, ההיגיון שהנחה את משרד התחבורה היה לעדכן את ההגדרה בחוק של "הסעת תלמידים" כך שלא תחול על מוניות רגילות, ובכך לאפשר גמישות תפעולית לצד שמירה על בטיחות.

שרת התחבורה רגב מסבירה: "עם כניסתי לתפקיד הנחיתי את אנשי משרדי לבחון את מערך תקנות התעבורה, ובכל מקום שבו ניתן להפחית חסמים בירוקרטיים ותקינה מיותרת, בלי להתפשר על הבטיחות - לפעול לטובת האזרח. בוודאי כאשר מדובר באלה שהכי זקוקים לעזרתנו - תלמידי החינוך המיוחד. מערכת הסעות התלמידים, ושל תלמידי החינוך המיוחד בפרט, היא אתגר יומיומי לרשויות המקומיות ולמשפחות. התקנות החדשות יאפשרו להסיע ילדים גם במוניות רגילות, בצורה שתיתן מענה יעיל, בטוח ונגיש יותר. משרד התחבורה רואה חשיבות עליונה בשוויון ההזדמנויות ובנגישות לכל ילד, בכל מקום״.

גם מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן, מתייחס לשינוי: "התקנות החדשות נועדו לתת מענה מותאם למציאות של החינוך המיוחד – להסיע פחות תלמידים, לעיתים למרחקים גדולים, בצורה יעילה ובטוחה. זהו מהלך שיקל על הרשויות, יוזיל עלויות ויביא גמישות שדרושה בשטח."