שיפור בכלכלה: מוסר התשלומים בישראל השתפר באפריל
הטבה משמעותית נרשמה במוסר התשלומים של יבואנים ישראליים לספקים זרים בתקופה שמאוקטובר 2004 ועד אפריל השנה, כך עולה מניתוח מדד מוסר התשלומים העולמי שערכה קבוצת BDI, בשיתוף עם COFACE תאגיד ביטוחי האשראי וסיכוני סחר החוץ. מנתוני המחקר עולה, כי באפריל השנה, מוסר התשלומים הישראלי הסתמן כטוב מהממוצע העולמי, שעמד באותה התקופה על כ-90 נקודות, וטוב במיוחד בהשוואה למדינות חשובות רבות. באיטליה, לדוגמא, עמד מוסר התשלומים באפריל השנה על כ-210 נקודות, גבוה בלמעלה מ-70%, בהשוואה לישראל. בספרד עמד המוסר על כ-90 נקודות, בצרפת וביפן על כ-80 נקודות ובארה"ב על כ-100 נקודות. בגרמניה ובאנגליה עמד מוסר התשלומים על כ- 60 נקודות, כמו בישראל. באפריל 2005 עמד מדד מוסר התשלומים הישראלי על כ-60 נקודות בלבד, והכלכלנים ציינו מדובר ברמה שהיא קרובה מאוד לשיא שנרשם ביולי 2001, אז עמד המדד על 50 נקודות. ב-BDI מוסיפים, כי מאז שיא תקופת השפל במשק הישראלי- בדצמבר 2002, רשם מוסר התשלומים הישראלי שיפור בשיעור ניכר של למעלה מ-60%. בדצמבר 2002 עמד מוסר התשלומים של הפירמות בישראל על 155 נקודות- טוב בכ- 55% מהממוצע העולמי. מדד מוסר התשלומים העולמי של BDI ו- COFACE מביא את שיעור המקרים בהם חברה אינה עומדת בהתחייבויות התשלום שלה לספק מחו"ל. מדד הבסיס נקבע בשנת 1997 על רמה של 100 נקודות. ככל שהמדד גבוה יותר, כך מוסר התשלומים טוב פחות ולהפך. חשוב לציין, כי המדד מתייחס למדינות העולם המפותח. מעקב אחר מדד מוסר התשלומים של חברות ועסקים ישראליים לספקים הזרים מגלה, כי מאז תחילת האינתיפאדה השניה, ביולי 2001 (אז נרשם שיא חיובי במדד), התדרדר מדד מוסר התשלומים של ישראל כלפי חוץ באופן חד ורציף. באפריל 2004 מדד מוסר התשלומים של ישראל יישר קו עם הממוצע העולמי, ומאוקטובר 2004 החלה להסתמן מגמת שיפור ניכרת ואף ירידה אל מתחת לממוצע העולמי