לראשונה בעשור - צפי לירידה בביקוש לנפט
משבר הקורונה נותן את אותותיו בסקטור הנפט העולמי, זאת לאחר שסוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA) פרסמה היום את התחזית הראשונה ל-2020. לפי הצפי, צפויה ירידה בדרישה בכ-435 אלף חביות נפט גולמי ליום ברבעון הראשון של 2020. מדובר בירידה הראשונה ברבעון הראשון בלמעלה מעשור.
לפי התחזית, הפגיעה בסקטור היא בשל המשך התפרצות נגיף הקורונה, שהביא לירידה של כ-20% בצריכת הנפט של סין, יבואנית הנפט הגדולה בעולם. בשל כך ה-IEA הורידה את תחזית הצמיחה ל-825 אלף חביות ביום.
>>>וירוס הקורנה - עדכון שוטפים
חברות אופ"ק הגיעו להסכמה בשבוע שעבר על קיצוץ בתפוקת הנפט בכ-600 אלף חביות ביום. זאת למרות שמאז ינואר נפל המחיר לחבית נפט מסוג ברנט לרמה של 55.27 דולר לחבית. הנפט הגולמי נסחר במחיר של 50.88 דולר לחבית, כשבתחילת ינואר עמד על מחיר של 59 דולר לחבית.
"מנקודת המבט של משקיעים, לפני וירוס הקורונה, השוק היה אמור להגיע לאיזון במחצית השנייה של 2020 בשל שילוב של קיצוצים בתפוקה מתחילת השנה, עלייה בדרישה והזדנבות של מדינות שאינן חברות אופ"ק", נכתב בתחזית ה-IEA. "עכשיו הסכנות שהווירוס מציג דוחקת במדינות שאינן חברות באופ"ק לחתור להורדת התפוקה".
- 5.חיפאי 18/04/2020 19:48הגב לתגובה זוששודדות הנפט המזהמות את העולם יהרסו וישאירו לנו עולם נקי....
- 4.אופטימי 13/02/2020 18:01הגב לתגובה זוכלכלה הגיונית. דויטשה בנק דיווח על הפסד של כמעט 6 מיליארד... המניה עלתה. חברת ספנות עם ירידה בביקושים... המניה עלתה.
- 3.לא אמרו לפני 40 שנה שעוד 40 שנה נגמר הנפט בעולם? (ל"ת)אופטימי 13/02/2020 15:02הגב לתגובה זו
- 2.רופא, איכילוב 13/02/2020 14:06הגב לתגובה זוזה יכול להיות מטוס שטס אתמול מסינגפור ללונדון (בריטיש איירווייס) ולמחרת המטוס בטיסה לתל-אביב... וכמה חולים סינגפורים התעטשו במטוס והטסים לישראל נידבקו מהמגש מזון שלפניהם... אני לא עולה על טיסה בחודשים הקרובים... הנגיף "שורד" על משטח מחוץ לגוף האדם 9 ימים לפי הפרסומים הרפואיים האחרונים.
- 1.יעקב 13/02/2020 12:41הגב לתגובה זומדוע אופק לא מצמצמות הפקת הנפט ב20%
- צחי 13/02/2020 19:49הגב לתגובה זומצב כזה יגרום לירידה מיידית של 20% בהכנסה, ואז השוק השחור יתחיל לפרוח.. בנוסף ארה"ב תגדיל עוד יותר את ההפקה. וכשירצו להגדיל את ההפקה מחדש ארה"ב ומדינות אחרות יתחזקו בשוק. בנוסף שוק האנרגיה החלופית שגם ככה בגידול, יגדיל את כוחו בשוק.וזה הדבר הכי גרוע למדינות שמפיקות נפט.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.

דוראד יוצאת לדרך עם תחנת הכוח השנייה: הדירקטוריון אישר את הקמת "דוראד 2"
לאחר שינוי התקנון וגיבוש גוש הרוב, אושר תכנון וביצוע הרחבה של כ-640 מגה-ואט בהשקעה של כ-3 מיליארד שקל; החברה התחילה להיערך ברמה הפרקטית: מצד אחד לארגן את המימון מול הבנקים והגורמים המממנים, ומצד שני להבטיח מקום אצל יצרני הטורבינות בעולם
אמש אושרה באופן רשמי יציאתה לדרך של תחנת "דוראד 2" - פרויקט ההרחבה הגדול של תחנת הכוח הפרטית באשקלון. מדובר בהוספה של טורבינה חדשה שתגדיל את כושר הייצור של התחנה בכ- 640 מגה-ואט, כך שסך ההספק יעמוד על כ-1.5 ג׳יגה-ואט. מדובר על מהלך שיהפוך את דוראד לאחת מהתחנות הגדולות והמרכזיות במשק הישראלי. היקף ההשקעה מוערך בכ- 2.5-3 מיליארד שקל.
המהלך התאפשר לאחר שבתחילת ספטמבר הנוכחי שונו סעיפי התקנון של החברה באסיפת בעלי המניות, מהלך שהוביל לכך שגוש הרוב החדש - המורכב מאלומי לוזון, המדינה (באמצעות קצא״א) וחברת הפניקס : מחזיק בלמעלה מ-80% מהזכויות. שינוי זה ניטרל את יכולתה של אדלטק, שמחזיקה כ-19% בלבד, להטיל וטו על החלטות מהותיות. למעשה, לראשונה בתולדות דוראד נוצר רוב יציב וברור שמסוגל להוציא לפועל מהלכים אסטרטגיים, ובראשם הרחבת התחנה.
במקביל לאישור העקרוני, החברה החלה לבצע את הצעדים המעשיים הנדרשים: גיבוש תקציב ראשוני לקראת סגירה פיננסית מול בנקים וגופים מוסדיים, ושריון "חלון ייצור" אצל ספקי ציוד טורבינות בינלאומיים. מדובר בשני שלבים קריטיים, האחד כדי להבטיח את מקורות המימון להקמה, והשני כדי להבטיח שלא ייווצר עיכוב של שנים בשל עומס ההזמנות בשוק העולמי. הפרויקט צפוי לתרום באופן מהותי ליציבות משק החשמל בישראל.
ההוספה של מאות מגה-ואט לרשת בארץ תאפשר פיזור עומסים יעיל יותר בימי חום כבד ובאירועי חירום, ותקטין את הסיכון למחסור בהספק. בנוסף, בהיבט הכלכלי, הגדלת התחרות והיכולת של תחנות פרטיות לספק יותר חשמל עשויה להוביל בטווח הבינוני לבלימת עליות תעריף ואולי אף לירידה במחירים. כמו כן, המהלך מחזק את מעמדה של קבוצת לוזון בתחום האנרגיה ומבסס אותה כאחת מהשחקניות המרכזיות במשק. צירוף הפניקס והמדינה לגוש הרוב מעניק לחברה יציבות נוספת מול לחצים חיצוניים, ומאותת לשוק על ביטחון גבוה בהיתכנות הכלכלית של ההרחבה.
- גוש הרוב מתחזק בדוראד: לוזון-אלומי משנה את מאזן הכוחות
- הפניקס ולוזון מעמיקים את ההחזקה בדוראד - ואדלטק מאבדת את יכולת הבלימה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנגד, אדלטק נותרה כעת במיעוט ללא יכולת ממשית להשפיע, ותיאלץ לשקול את דרכה מחדש: בין אם משפטית או עסקית. עם זאת, הדרך ל"דוראד 2" עדיין לא פשוטה. החברה מציינת כי ההקמה מותנית בקבלת היתרי בנייה, בהשגת מימון בהיקפים גדולים, ובהתמודדות עם רגולציה מסוימת. כל עיכוב באחד מאלה עלול לדחות את לוחות הזמנים. בשוק מעריכים כי גם אם הכל יתנהל חלק, הפרויקט יגיע לשלב הפעלה מסחרית רק בעוד מספר שנים.