הרוויחו מספיק? מחירי ביטוח הרכב צפויים לרדת לקראת סוף השנה

לדברי גורמים בשוק ביטוחי הרכב, העליות שנרשמו בפרמיה לצרכנים החזירו את החברות לרווח משמעותי אחרי שנים של הפסדים. אחרי עלייה של מעל 50% בשנתיים, הציפיות הן לירידה במחירים בהמשך השנה
עוזי גרסטמן | (10)

ביטוח הרכב צפוי להתחיל לרדת בחודשים הקרובים וביתר שאת לקראת סוף השנה. העליות שנרשמו בפרמיה ללקוחות בשנתיים האחרונות מסתכמות בממוצע במעל 50%, והן העבירו את חברות הביטוח לרווחים בתחום, אחרי שנים של הפסדים.

 

צפי לרווחים גבוהים בתחום ביטוח הרכב ברבעון השני

הרווחים האלו נמשכו, להערכת בכירים בתחום גם ברבעון השני וזאת למרות חזרה להיקף גניבות משמעותי. אלא שהתחרות בשוק הביטוח מאוד גדולה ולא מאפשרת רווחיות חריגה. החברות לא יצליחו לייצר רווחים חריגים לאורך זמן. כלומר, למרות הפסדים כבדים של השנים האחרונות, השוק לא יראה רווחים בהיקף גבוה לאורך זמן, כשהתחרות תחייב את החברות להוריד מחירים. זו לא תהיה הפחתה דרמטית, אבל ההערכות הן שיהיה מדובר על 5% ומעלה.

במחצית הראשונה של השנה נרשמה עלייה של כ-6% במחירי ביטוח הרכב, וזאת בהמשך לעלייה של 40%-50% במחירי הרכב בשנתיים הקודמות. מדובר על הוצאה נוספת של 1,500-1,800 שקלים בשנה על רכב. לא עניין שולי. גם ירידיה בביטוח הרכב כשתגיע לא תקזז יותר מדי את הזינוק בהוצאות הביטוח. היא תחסוך 200-300 שקלים על פי ההערכות. 

המחירים הגבוהים בשוק הרכב נובעים מאוזלת יד ממשלתית - כמות גניבות הרכב גדולה והיא גורמת לכך שחברות הביטוח מגלמות את הסיכון הזה במחירים. במקביל, מחירי החלפים גבוהים. המדינה ובעיקר המשטרה לא מצליחות למגר את תופעת גניבות הרכב למרות שבמקרים רבים יודעים בדיוק איפה הרכב הגנוב נמצא. אלא שהוא נמצא בשטח עוין וכשהוא חוצה את הקו ליהודה ושומרון, המשטרה מעדיפה שלא להתעסק עם הגניבה.

      רכב גנוב (פוינטר)

 

ירידה צפויה של 5%, אחרי עלייה של 50%

גם ב-2023 עלו מחירי ביטוחי הרכב - בכ-30%, ובשנתיים האחרונות הם התייקרו ביותר מ-50%. ההתייקרות הזו נובעת מכך שהתחום לא היה משתלם לחברות הביטוח, וכדי להגיע לרווחים הן העלו מחירים. בשנה שעברה הפסידו חברות הביטוח יותר ממיליארד שקל בתחום ביטוחי הרכב, כשהיקף גניבות הרכב עלה במקביל להיקף התאונות. גם ב-2022 התחום היה הפסדי, כשחברות הביטוח הפסידו כ-1.5 מיליארד שקל. ב-2021 הוא היה מאוזן. מעבר לעלייה בתאונות הדרכים ובגניבות, חלה גם עלייה במחירי חלקי החילוף (שהיא כשלעצמה הניעה והאיצה את הגניבות). כל זה גרם להתייקרות של אלפי שקלים בשנה למשפחה ממוצעת.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    22.10.2022 "רק אני שליח האל ארסק את המחירים במשק " (ל"ת)
    " מר קלקלה " 27/07/2024 18:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אולי עלייה של 130% לרכב שלי ( מכרתי ) (ל"ת)
    עלייה 50% חחחחחחחחחח 27/07/2024 18:15
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מחירי הביטוחים במוניות עלו עשרות אחוזים , מי מפקח 20/07/2024 20:08
    הגב לתגובה זו
    מחירי הביטוחים במוניות עלו עשרות אחוזים , מי מפקח רכוש נטוש הכל
  • 6.
    ירידה של מחירים ב5 אחוז.. נו.. בזבוז של כתבה (ל"ת)
    אורן 20/07/2024 19:42
    הגב לתגובה זו
  • שאול 21/07/2024 08:07
    הגב לתגובה זו
    הישראלים חוטפים בראש בכלכלה בביטחון ואין מי שמגן עליהם . חייבים ללכת לבחירות ולהעיף את האפסים הביתה .
  • 5.
    פועלת 20/07/2024 16:58
    הגב לתגובה זו
    שמחת עניים. המבטחים מרוויחים. הם לא יוותרו. עוד הכנסה עקיפה לתקציב החסר של ישראל.
  • 4.
    שאול 20/07/2024 08:24
    הגב לתגובה זו
    תתעורר ! יש לך עוד אתגר לשבור את קרטל חברות הביטוח ששודדים את ציבור הנהגים והלא נוהגים .
  • 3.
    אני1 20/07/2024 07:20
    הגב לתגובה זו
    לא ממש הבהתי את הקשר בין ביטוח מקיף, שם המבטחים קובעים את התעריפים, לביטוח החובה שם המדינה מפקחת על עלויות הפרמיה , וגם, מי שנוסע ברכב ללא ביטוח ( למעט הנהג עצמו ) מבוטח באותה מידה, באמצעות קרנית, שמשולמת החלק מפרמיית ביטוח החובה... מדינה סוציאלית אמרנו ?
  • 2.
    הרצל בודנשטיין הלוי 19/07/2024 17:32
    הגב לתגובה זו
    עוד עוד ועוד לא נשאר מהפרה .....
  • 1.
    יצחק לוי 19/07/2024 15:56
    הגב לתגובה זו
    אחד הגורמים שהובילו לירידת מחירים זה כניסת שחקנים שהסתמכו על מבטחי משנה.מבטחי המשנה אחרי שהפסידו ארגזים הרבה בגלל שלמה ביטוח וליברה בורחים מישראל.הורדת המחירים באגרסיביות שהייתה הייתה על חשבון מבטחי המשנה...כמו שאומרים בגלל הזול של אתמול היום נהיה יקררררר.החברות שדפקו את מבטחי המשנה אולי הרוויחו בעצמם אבל דפקו את השוק...

תקרות ההפקדה ל-2025: השינויים רבים, זה מה שצריך לדעת

השינויים בתקרות ההפקדה ובהטבות המס ל-2025 מושפעים מהגזירות החדשות למימון הוצאות המלחמה. מה השתנה, מה נשאר והיכן יש עדיין אי בהירות

זיו וולף |

מידי שנה מפרסמת רשות המסים את תקרות ההפקדה הרלוונטיות להטבות מס במכשירים הפנסיוניים השונים. השנה, חוק ההתייעלות הכלכלית אשר נועד לסייע בהתמודדות עם הוצאות המלחמה, שינה מספר דברים מהותיים. עומר בן יאיר, סמנכ"ל מקצועי באלטשולר שחם עושה סדר:

    מרבית תקרות ההפקדה הקבועות במס הכנסה צמודות למדד בדרך כלל, והן לא יוצמדו אליו ב-2025. כלומר, על אף שב-2024 האינפלציה עומדת על 3.2%, התקרות לא יוצמדו והן ישחקו בפועל. כך למשל תקרות כמו תקרת ההפקדה לקרן השתלמות, לא יעודכנו. כמו כן, לא יוצמדו מדרגות מס ההכנסה למדד.

    מס נוסף שיגבה הוא מס יסף, הידוע בשמו מס עשירים. עד כה נהג בישראל מס יסף של 3% על הכנסה מעל להכנסה שנתית של 721,561 שקלים, אליה מצטרף השנה מס בשיעור 2% על הכנסות ממקורות הוניים מעל לסכום זה.

    בעולם הפנסיוני ישנם פרמטרים שונים הנקבעים לפי השכר הממוצע במשק שמפרסם הביטוח הלאומי וצמודים אליו. השנה פורסמו 2 נתונים לשכר ממוצע –13,316 ₪ לעניין הגמלאות, ו– 12,536 ₪ לעניין גביית דמי ביטוח. מכיוון שאין התייחסות בהוראות הדין איזה סוג שמ"ב יש לקחת בחשבון לצורך החישוב, רשות המיסים הודיעה כי בשנת 2025 התקרות התלויות בשמ"ב יחושבו לפי גישה מטיבה. כך למשל – תקרת הפקדה של מעסיק לרכיב התגמולים ולרכיב הפיצויים שלא גוררת זקיפת הכנסה בידי העובד ותחושב לפי הגבוה מבניהם. המשמעות הינה תקרה גבוהה יותר ולמעשה שכירים ישלמו פחות מס.  דוגמה נוספת הינה הפקדה  של עמית מוטב (נדרשת לצורך מקסום הטבות מס של עצמאי בהפקדה לחיסכון פנסיוני) – תעשה לפי הנמוך.