ביטוח רכב
צילום: shutterstock

הרוויחו מספיק? מחירי ביטוח הרכב צפויים לרדת לקראת סוף השנה

לדברי גורמים בשוק ביטוחי הרכב, העליות שנרשמו בפרמיה לצרכנים החזירו את החברות לרווח משמעותי אחרי שנים של הפסדים. אחרי עלייה של מעל 50% בשנתיים, הציפיות הן לירידה במחירים בהמשך השנה
עוזי גרסטמן | (10)

ביטוח הרכב צפוי להתחיל לרדת בחודשים הקרובים וביתר שאת לקראת סוף השנה. העליות שנרשמו בפרמיה ללקוחות בשנתיים האחרונות מסתכמות בממוצע במעל 50%, והן העבירו את חברות הביטוח לרווחים בתחום, אחרי שנים של הפסדים.

 

צפי לרווחים גבוהים בתחום ביטוח הרכב ברבעון השני

הרווחים האלו נמשכו, להערכת בכירים בתחום גם ברבעון השני וזאת למרות חזרה להיקף גניבות משמעותי. אלא שהתחרות בשוק הביטוח מאוד גדולה ולא מאפשרת רווחיות חריגה. החברות לא יצליחו לייצר רווחים חריגים לאורך זמן. כלומר, למרות הפסדים כבדים של השנים האחרונות, השוק לא יראה רווחים בהיקף גבוה לאורך זמן, כשהתחרות תחייב את החברות להוריד מחירים. זו לא תהיה הפחתה דרמטית, אבל ההערכות הן שיהיה מדובר על 5% ומעלה.

במחצית הראשונה של השנה נרשמה עלייה של כ-6% במחירי ביטוח הרכב, וזאת בהמשך לעלייה של 40%-50% במחירי הרכב בשנתיים הקודמות. מדובר על הוצאה נוספת של 1,500-1,800 שקלים בשנה על רכב. לא עניין שולי. גם ירידיה בביטוח הרכב כשתגיע לא תקזז יותר מדי את הזינוק בהוצאות הביטוח. היא תחסוך 200-300 שקלים על פי ההערכות. 

המחירים הגבוהים בשוק הרכב נובעים מאוזלת יד ממשלתית - כמות גניבות הרכב גדולה והיא גורמת לכך שחברות הביטוח מגלמות את הסיכון הזה במחירים. במקביל, מחירי החלפים גבוהים. המדינה ובעיקר המשטרה לא מצליחות למגר את תופעת גניבות הרכב למרות שבמקרים רבים יודעים בדיוק איפה הרכב הגנוב נמצא. אלא שהוא נמצא בשטח עוין וכשהוא חוצה את הקו ליהודה ושומרון, המשטרה מעדיפה שלא להתעסק עם הגניבה.

      רכב גנוב (פוינטר)

 

ירידה צפויה של 5%, אחרי עלייה של 50%

גם ב-2023 עלו מחירי ביטוחי הרכב - בכ-30%, ובשנתיים האחרונות הם התייקרו ביותר מ-50%. ההתייקרות הזו נובעת מכך שהתחום לא היה משתלם לחברות הביטוח, וכדי להגיע לרווחים הן העלו מחירים. בשנה שעברה הפסידו חברות הביטוח יותר ממיליארד שקל בתחום ביטוחי הרכב, כשהיקף גניבות הרכב עלה במקביל להיקף התאונות. גם ב-2022 התחום היה הפסדי, כשחברות הביטוח הפסידו כ-1.5 מיליארד שקל. ב-2021 הוא היה מאוזן. מעבר לעלייה בתאונות הדרכים ובגניבות, חלה גם עלייה במחירי חלקי החילוף (שהיא כשלעצמה הניעה והאיצה את הגניבות). כל זה גרם להתייקרות של אלפי שקלים בשנה למשפחה ממוצעת.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    22.10.2022 "רק אני שליח האל ארסק את המחירים במשק " (ל"ת)
    " מר קלקלה " 27/07/2024 18:16
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אולי עלייה של 130% לרכב שלי ( מכרתי ) (ל"ת)
    עלייה 50% חחחחחחחחחח 27/07/2024 18:15
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    מחירי הביטוחים במוניות עלו עשרות אחוזים , מי מפקח 20/07/2024 20:08
    הגב לתגובה זו
    מחירי הביטוחים במוניות עלו עשרות אחוזים , מי מפקח רכוש נטוש הכל
  • 6.
    ירידה של מחירים ב5 אחוז.. נו.. בזבוז של כתבה (ל"ת)
    אורן 20/07/2024 19:42
    הגב לתגובה זו
  • שאול 21/07/2024 08:07
    הגב לתגובה זו
    הישראלים חוטפים בראש בכלכלה בביטחון ואין מי שמגן עליהם . חייבים ללכת לבחירות ולהעיף את האפסים הביתה .
  • 5.
    פועלת 20/07/2024 16:58
    הגב לתגובה זו
    שמחת עניים. המבטחים מרוויחים. הם לא יוותרו. עוד הכנסה עקיפה לתקציב החסר של ישראל.
  • 4.
    שאול 20/07/2024 08:24
    הגב לתגובה זו
    תתעורר ! יש לך עוד אתגר לשבור את קרטל חברות הביטוח ששודדים את ציבור הנהגים והלא נוהגים .
  • 3.
    אני1 20/07/2024 07:20
    הגב לתגובה זו
    לא ממש הבהתי את הקשר בין ביטוח מקיף, שם המבטחים קובעים את התעריפים, לביטוח החובה שם המדינה מפקחת על עלויות הפרמיה , וגם, מי שנוסע ברכב ללא ביטוח ( למעט הנהג עצמו ) מבוטח באותה מידה, באמצעות קרנית, שמשולמת החלק מפרמיית ביטוח החובה... מדינה סוציאלית אמרנו ?
  • 2.
    הרצל בודנשטיין הלוי 19/07/2024 17:32
    הגב לתגובה זו
    עוד עוד ועוד לא נשאר מהפרה .....
  • 1.
    יצחק לוי 19/07/2024 15:56
    הגב לתגובה זו
    אחד הגורמים שהובילו לירידת מחירים זה כניסת שחקנים שהסתמכו על מבטחי משנה.מבטחי המשנה אחרי שהפסידו ארגזים הרבה בגלל שלמה ביטוח וליברה בורחים מישראל.הורדת המחירים באגרסיביות שהייתה הייתה על חשבון מבטחי המשנה...כמו שאומרים בגלל הזול של אתמול היום נהיה יקררררר.החברות שדפקו את מבטחי המשנה אולי הרוויחו בעצמם אבל דפקו את השוק...
כסףכסף

האינפלציה תישאר, כך תקחו אותה בחשבון בתכנון הכלכלי

הטבות מס, שיעור חיסכון ופיזור: האינפלציה כאן כדי להישאר, וצריך לקחת אותה בחשבון בהשקעות ההון המשפחתי

זיו וולף |
נושאים בכתבה תכנון פיננסי

לאחר עשור בו האינפלציה היתה זיכרון רחוק, חמש השנים  הרי שהיום ברור שהיא כאן כדי להישאר. אחרי מגפת הקורונה, ההתאוששות הכלכלית המהירה, שיבושי שרשראות האספקה והמלחמות שפרצו באירופה ובמזרח התיכון – העולם נכנס לעידן חדש: כזה שבו מחירים עולים באופן עקבי, ועלויות הייצור גבוהות. לאלו התווספו גם המכסים בעקבות מלחמת הסחר, והשכר לא מדביק את הקצב.

בישראל, מדד המחירים לצרכן אמנם נראה מתון ביחס לעולם, קצב שנתי של 2.5%, המדדים בפועל מצביעים על מגמה של עליות מתמשכות בשכר הדירה ובמזון.

העשור הנוכחי נפתח שינוי גדול מאוד במדיניות המוניטרית: לאחר שנים של ריביות אפסיות, הבנקים המרכזיים העלו את הריבית בקצב חד, כדי לבלום את האינפלציה אך למרות העלאות הריבית, המחירים המשיכו לעלות. במילים אחרות: גם אם המדדים מתמתנים זמנית, הכוחות שמניעים את האינפלציה לא נעלמו. 

המשמעות למשקיע: החיסכון נשחק, ההשקעות חייבות לעבוד

בעידן של אינפלציה מתמשכת, הכסף בבנק מאבד מערכו מדי שנה. אם הריבית על פיקדון עומדת על 3%, והאינפלציה היא 4%, הרי שהתשואה הריאלית היא שלילית. כלומר, החיסכון נשחק. זו הסיבה שמשקיעים בכל העולם מחפשים אלטרנטיבות: נכסים ריאליים, שוק המניות, קרנות צמודות מדד, ופתרונות אלטרנטיביים כמו תשתיות ונדל"ן.

האסטרטגיה הפיננסית בעידן כזה דורשת איזון חדש בין השקעה בנכסים ששומרים על ערכם, כמו השקעה בנדל"ן, סחורות וזהב, לבין נכסי סיכון.