תשוט על ענן? פינרג'י במו"מ מתקדם עם אחת מ-5 חברות הענן הגדולות; המניה מזנקת
חברת האנרגיה הירוקה פינרג'י פינרג'י -0.91% מציגה תוצאות חלשות, אבל דיווח על מו"מ מתקדם עם אחת מ-5 חברות הענן הגדולות מקפיץ את המניה - לפי הדיווח פינרג'י הגיעה לשלב מתקדם במו"מ שמנהלת עם חברת ענן מהגדולות בעולם ופועלת להתקשר מולה בהסכם סופי עד סוף השנה לפיתוח מערכת גיבוי אנרגיה למרכזי נתונים בהספק של כ-3 מגה-וואט, שתהיה מבוססת על טכנולוגיית אלומיניום-אוויר של פינרג'י. המניה מזנקת, אבל צריך לזכור - מדובר בפרויקט ראשוני וקטן שאין לו כנראה משמעות גדולה לתוצאות הפיננסיות. מעבר לכך, כשחושבים על זה לעומק - איזו חברת ענק תהמר על פינרג'י שאולי עוד שנה-שנה וחצי ייגמר לה הכסף?
בעוד החברה לא ציינה כאמור מי החברה מולה היא מנהלת מו"מ, 5 חברות הענן הגדולות לפי נתח שוק היום הן AWS של אמזון AMAZON , Azure של מיקרוסופט MICROSOFT , Google Cloud של גוגל GOOGLE , Alibaba Cloud של עליבאבא ALIBABA GROUP , כאשר במקום ה-5 נמצאות שתי חברות עם נתח שוק דומה - סיילספורס SALESFORCE ו-IBM INTERNATIONAL BUSINESS MACHINES .
עמנואל לוי מנכ"ל פינרג'י; קרדיט: אתר החברה
לפי הדיווח הצדדים הגיעו לשלב מתקדם במו"מ לטובת הפרויקט ונכון למועד זה הם פועלים להתקשר בהסכם מחייב, ולדלג על השלב של מזכר הבנות הבלתי מחייב. פינרג'י מעריכה כי עד סוף שנת 2024 יתקשרו הצדדים בהסכם כאמור.
- עובדי מיקרוסופט בהפגנה פרו פלסטינאית - להפסיק את הקשר בין מיקרוסופט ל-8200
- אמזון מכה את התחזיות – אך המניה יורדת בעקבות התחרות בענן
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדברי פינרג'י, חברת הענן זיהתה את טכנולוגיית האלומיניום-אוויר של פינרג'י כמועמדת מתאימה לספק גיבוי אנרגיה נקייה למרכזי הנתונים ה-hyperscale (בקנה מידה גדול) שלה, כחלק מהשאיפה שלה להפחית את פליטת הפחמן בפעילותה. במסגרת הפרויקט, פינרג'י וחברת הענן מתכוונות לשתף פעולה לפיתוח מוצר של מערכת גיבוי על בסיס טכנולוגיית אלומיניום-אוויר של פינרג'י, כאשר חברת הענן תכסה את כל עלויות הפרויקט, כולל תשלומים לפינרג'י ולקבלן ההנדסה הראשי, לפיתוח ולבדיקות של המוצר. המוצר יפותח בהתאם להגדרות של חברת הענן ולכן היא עשויה להוות לקוח פוטנציאלי לרכישת המוצר.
פינרג'י מעריכה שהשלמת הפיתוח במסגרת הפרויקט תארך בין שנתיים לשלוש שנים ממועד התחלתו.
פינרג'י הוסיפה כי למיטב ידיעתה, רוב חברות הענן המובילות התחייבו להפסיק את שימושן בגנרטורים מזהמים כמקור לאנרגיית גיבוי למרכזי נתונים שלהם בעשור הקרוב, כחלק ממדיניות האחריות הסביבתית שלהן. הגידול בביקוש לבינה מלאכותית ומרכזי נתונים מביא לצריכת חשמל שצפויה להכפיל את עצמה בין 2022 ל-2026 מ-460TWh ל-1,000 1TWh. נכון לעכשיו, הפתרון הרווח של חברות הענן לגיבוי האנרגיה שלהם הינו שימוש בגנרטורים מזהמים, כך שלדברי פינרג'י החלפתם מהווה פוטנציאל שוק של עשרות מיליארדי שקלים.
עד שתגיע לענן - החברה שורפת כסף
עד שהחברה תדווח על הסכם מחייב משמעותי מול את החברות האמורות, היא ממשיכה לשרוף כסף. את המחצית הראשונה של השנה היא סיימה עם הפסד של 41 מיליון שקל ותזרים מזומנים שלילי של 27 מיליון שקל, מה שמציב לה קצב שריפת מזומנים שנתי של 54 מיליון שקל, וזאת בזמן שבקופת המזומנים נותרו 62 מיליון שקל.- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
הכנסות החברה במחצית הראשונה של 2024 עמדו על כ-856 אלף שקל, לעומת הכנסות של 1.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. השינוי בהכנסות נבע מהכרה מלאה ביתרת הכנסה נדחית בסוף שנת 2023 בשל הליך פירוק JV סין. בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של 41 מיליון שקל, ביחס להפסד של כ-29.5 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה שעברה.
פינרג'י הוקמה ב-2009 על ידי אביב ודקל צידון, ופועלת לפיתוח סוללות אלומיניום-אוויר (מתכת המגיבה במגע עם חמצן), לטובת הפקת אנרגיה, ולפיתוח סוללות אבץ-אוויר לטובת אגירת אנרגיה. בשנת 2021 הונפקה החברה בתל אביב לפי שווי של 990 מיליון שקל. על אף שביצעה שורה של פיילוטים עם חברות מובילות במשק כולל חברת חשמל, פרטנר והוט, התקשתה פינרג'י לתרגם אותן להכנסות.
מאז ההנפקה המניה נפלה ב-81% והיא נסחרת היום לפי שווי של 218 מיליון שקל. דויד מאייר, מנכ"ל החברה, החליט לפני מספר חודשים לסיים את כהונתו, ובמקומו מונה עמנואל לוי.
מניית פינרג'י מאז ההנפקה

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳